Raskaudesta kertomisesta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällä viikolla plussannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tällä viikolla plussannut

Vieras
Mies aikoo kertoa omille vanhemmilleen jo nyt, vaikka viikkoja on vielä alle 5. Haluaa siksi kertoa, kun äitinsä on sairas ja haluaa piristää tätä iloisella uutisella.

Itse en ole varma koko raskaudesta ensinkään. Siis plussasin kyllä ja jotain oireitakin on, mutta kun olo ei silti ole sellainen varma. :/

Kai se on minun sitten kerrottava omillenikin, ennen kuin saavat kuulla kiertoteitse asiasta, olisin vaan niin kovasti halunnut odottaa sinne reilusti viikolle 13 saakka vähintään. :/

Mullakin oli varma olo raskaudesta vasta sitten kun näin ultrassa pienen ihmisenalun, siihen saakka mietin voiko olla tottakaan vaikka olin kolme positiivista testiäkin tehnyt. Miehen kanssa sovittiin tuosta raskauden kertomisesta muille niin että kerrotaan varhaisessa vaiheessa vain sellaisille, joiden kanssa voisi sitten jakaa surun myös mahdollisen keskenmenon sattuessa. Muut saivat tietää vasta 13. viikolla.

Mä oon aatellut niin, että niille joille kertoisin keskenmenosta, niin voin kertoa raskaudestakin ihan alussa jo. Ymmärrän kyllä teitä molempia. Onhan toisaalta miehellä oikeus kertoa omalle äidilleen, sun täytyy tehdä päätös omien vanhempien suhteen.

Niin ja kun kertoo edes yhdelle, niin kohta kaikki muutkin tietää asiasta. Näin se vaan menee. En voi esim. omalle äidille kertoa siinä uskossa, ettei tämä mene muille siitä innoissaan laulamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja kun kertoo edes yhdelle, niin kohta kaikki muutkin tietää asiasta. Näin se vaan menee. En voi esim. omalle äidille kertoa siinä uskossa, ettei tämä mene muille siitä innoissaan laulamaan.

Niin tottahan tuo. Voithan yrittää, jos miehesi edes vähän viivyttäisi kertomista. Mä oon ite niin avoin, etten pysty tommosia asioita kauan salaamaan :ashamed:

miks pitäs odottaa. en mä oo ainakaan kummassakaan raskaudessa odottanu montaa kuukautta. mun ja miehen sisarukset ja meidän vanhemmat on saanu tietää heti. tässä toisessa raskaudessa mun teini-ikäinen sisko sai jopa tietää ennen miestäni :D sisko oli meillä yötä ja aamulla tein testin kun mies vielä nukkui, sisko oli hereillä joten tottakai piti hänelle heti saada kertoa.
vanhemmat ja sisarukset on kuitenki sellaisia joiden tukea olis sit keskenmenon kohdatessakin tarvinnut, joten en ymmärrä miks pitäs salata sinne "turvallisille viikoille"

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
miks pitäs odottaa. en mä oo ainakaan kummassakaan raskaudessa odottanu montaa kuukautta. mun ja miehen sisarukset ja meidän vanhemmat on saanu tietää heti. tässä toisessa raskaudessa mun teini-ikäinen sisko sai jopa tietää ennen miestäni :D sisko oli meillä yötä ja aamulla tein testin kun mies vielä nukkui, sisko oli hereillä joten tottakai piti hänelle heti saada kertoa.
vanhemmat ja sisarukset on kuitenki sellaisia joiden tukea olis sit keskenmenon kohdatessakin tarvinnut, joten en ymmärrä miks pitäs salata sinne "turvallisille viikoille"

mä kerroin aina läheisille ja niille ketkä tiesivät yrityksestä, viimeinen raskaus päätyi keskenmenoon viikoilla 8 ja olin kertonut jo kaikille kun olin käynyt varhaisultrassa, mutta viikko ultrasta meinkin kesken , nyt aion olla ihan hissun kissun, niin kaun kuin pystyn , olen myös aika avoin!

itse olen nyt taas viikoilla 4+ joten pitkät matelevat kuukaudet edessä ennenkuin olen mistään varma =)

Meillä on joka kerta (3) kerrottu asiasta vasta ekan ultran jälkeen eli 12. vkon jälkeen. Siihen asti kukaan muu kuin me itse ei ole tiennyt. Ai, miksi? Siksi, että jos jotain sattuu (menee kesken) niin ei tarvii sitten alkaa kaikille päivittämään, että nyt kävikin näin. Keskenmeno on muutenkin rankka kokemus, saati sitten jos sukulaisille pitää vielä alkaa siitä puhumaan.

Mulla on ollu jokaisesta raskaudesta tosi epävarma olo. Vanhemmilleni olen kuitenkin aina kertonut ihan alussa, koska tiedän, että heiltä saa tukea kävi sitten kuinka vaan. Muille en pahemmin ole kertonut (paitsi miehelle) vielä alkuraskaudessa asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mä oon aatellut niin, että niille joille kertoisin keskenmenosta, niin voin kertoa raskaudestakin ihan alussa jo. Ymmärrän kyllä teitä molempia. Onhan toisaalta miehellä oikeus kertoa omalle äidilleen, sun täytyy tehdä päätös omien vanhempien suhteen.

Peesaan. Onhan se niin että jos tulee keskenmeno, niin haluiais siihen suruun sitten tukea niiltä lähimmiltä, joten ei haittaa vaikka tietäisivätkin.