Raskaudesta ja kohdun koon todella reippaasta kasvusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuttaa

Vieras
Kirjoittelin tänne aiemmin tällä viikolla, että rv 23 ja sf-mitta 27. Kävin sitten tänään sokerirasituksessa. En siis sairasta diabetesta. Aiemmissa raskauksissa sokeriarvot olleet hyvinkin normaalit. Ylipainoa on, mutta tässä raskaudessa paino on noussut sen 2,2 kg. Rasituksen tulokset saan maanantaina.

Samalla kävin neuvolan puolella. Ihanainen kokemut kätilö-terveydenhoitaja kokeili kohtua sekä mittasi sf-mitan. Kohtu tuntui taas todella suurelta viikkoihin nähden. Hän tunsi selvästi vauvan jalat, kädet ja pään. Sf-mitta oli kasvanut sentillä reilussa kolmessa vuorokaudessa. Sain lähetteen sairaalaan. Aika tulee kuulemma viikon kuluessa. MIkähän tästä vielä tulee?

Edelleenkin hänen mielestään kohtu oli napakka ja kiinteän oloinen. ELi ei varmaankaan liikaa lapsivettä. Hän jopa arveli villinä veikkauksenaan sellaista, että jos lapsi kasvaakin kohdun ulkopuolella, koska hän tuntuu niin selvästi kokeiltaessa. Tais olla aika villi veikkaus? Vai? Mitä sinulla tulisi mieleen?

Mulla oli liikaa lapsivettä joten sf-mitta meni yläkäyrien yläpuolella. Tilaa tutkittiin tarkkaan, eikä syy liiallisen lapsiveden määrään selvinnyt. Diabeteksen epäiltiin olevan yksi syy lapsiveden liialliseen määrään.

jos ultrissa on todettu kaiken olevan kunnossa, en olisi niinkään huolissani..
nähtävästi ei myöskään ole joka mittauksessa ollut sama henkilö?
Meillä neuvolassakin saavat monen sentin heittoja mittauksiin jos mittaa eri ihminen kuin viimeksi..

niissä kummassakin kaiken piti olla ok. Voiko raskausajan diabetes siis lisätä lapsiveden määrää? Vai mistä se lapsiveden liiallisuus johtuu? Kuulen sokeriarvot maanantaina. En ole kyllä huomannut olossani mitään ihmeellistä ja tosiaan kahdessa aiemmassa raskaudessa arvot olleet ok. Tää terkkari oli kyllä vakaasti sitä mieltä, että kohtu tuntuisi erilaiselta, jos olisi liikaa vettä. Hän pystyi selkeästi tunnustelemaan lapsen jalat, kädet ja pään. Ei oo kuulemma näillä viikoilla tavallista. Niin ja laskettu aika on se mikä on. Eli raskaus ei ole lähtenyt aiemmin. Se on selvitetty jo aiemmin. Kiitos ihmiset vastauksistanne!

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestuttaa:
niissä kummassakin kaiken piti olla ok. Voiko raskausajan diabetes siis lisätä lapsiveden määrää? Vai mistä se lapsiveden liiallisuus johtuu? Kuulen sokeriarvot maanantaina. En ole kyllä huomannut olossani mitään ihmeellistä ja tosiaan kahdessa aiemmassa raskaudessa arvot olleet ok. Tää terkkari oli kyllä vakaasti sitä mieltä, että kohtu tuntuisi erilaiselta, jos olisi liikaa vettä. Hän pystyi selkeästi tunnustelemaan lapsen jalat, kädet ja pään. Ei oo kuulemma näillä viikoilla tavallista. Niin ja laskettu aika on se mikä on. Eli raskaus ei ole lähtenyt aiemmin. Se on selvitetty jo aiemmin. Kiitos ihmiset vastauksistanne!

Mulla on 1 tyypin diabetes, rd:sta en tiiä mitään. Korkeat sokeriarvot saattaa lisätä lapsiveden määrää, mulla oli päin vastoin liian matalia sokereita koko raskauden ajan. Sen takia lääkärit ihmettelivätkin, mistä liiallinen lapsivesi johtui.
Tsemppiä ap:lle.

Eipä kai se vauva voi kohdun ulkona kasvaa jos sisällä on ollu kun ultrattu! Jospa on niin, että sokerit sekasin ja vauva kasvanut suureksi viikkoihin nähden. Minulla on neljä kertaa ollut rd mutta ei minulla ainakaan mitään eriskummallista ollut lapsiveden määrässä.

että onko minulta ultran yhteydessä tarkistettu, että kasvaako vauva kohdussa.... Sanoin, että ei ole ääneen ainakaan kerrottu. Mutta niin olen itse olettanut. Totesi, että olisi todella harvinaista, jos ulkopuolella kasvaisi. Hän vain ihmetteli, kun vauva tuntui korkealla ja kaikki "osat" tuntui niin selvästi. Kohtu tuntui napakalta ja kiinteältä. Ei kuulemma sellaiselta, että olisi liikaa vettä. Noo, onneksi äitiyspoliklinikalle viikon sisään.

Mulla oli edellisessä raskaudessa reippaasti liikaa lapsivettä, synnyttäessä sitä tuli arviolta viitisen litraa kun normaalisti olisi kuulunut olla alle litra. Syynä oli suuri istukka, joka painoin yli kilon (normaali 500g). Istukan koko johtuu lääkärin mukaan todennäköisimmin sokeriarvoista ja istukan koko taasen se yleisin syy lapsiveden liialliseen määrään.

Minua ei tuolloin testattu raskausdiabeteksen vuoksi raskauden missään vaiheessa, eikä myöskään koskaan puhuttu suuresta lapsivesimäärästä, vaikka sf-mitta meni reippaasti käyrän yläpuolella.
Vauva tuntui käteen ihan hyvin aina kun arvioivat vauvan kokoa tms.
Syntynyt poika oli kuitenkin terve, joskin suureksi pääsi kasvamaan (4590g viikolla 40+3). Synnytykseen tuo veden määrä vaikutti niin, että vauva ei päässyt itse laskeutumaan ennenkuin synnärillä puhkoivat kalvot.

Nyt olen rv 13+6 ja kävin tällä viikolla neuvolalääkärillä.
Kohtu on kuulema jälleen suuri viikkoihin nähden, joten sokeriarvoja seurataan tarkasti. Yhdessä rasituksessa kävinkin jo (koska on pcos-diagnoosi) ja se oli nega.
Luvassa myös vauvan koon seurantaa loppuraskautta kohden, ei kuulema lasketa yli neljäkiloiseksi vaan käynnistellään tilanteen mukaan.

Minua ei tilanne huoleta, olen jo henkisesti varautunut siihen että maha kasvaa taas niin että kylkiluut rutisee..mutta niin kauan kun vauvalla kaikki hyvin niin muun kyllä kestää.

Se että vauvasi kasvaisi kohdun ulkopuolella on mielestäni aika järjetön ajatus...

Yhteistyössä