Raskauden viimeinen kolmannes ja sikiön korkea syke, kokemuksia?

Meneillään 34. raskausviikko, sikiön sykkeet olleet normaalisti luokkaa n. 135-140. Tällä viikolla nousivat ulkotutkimuksen jälkeen neuvolakäynnillä 180:een josta palautuivat 160+. Mielestäni syke oli aika korkea. Terkkari tarkasti, onko normaali syke tuo, ja sanoi sitten että ei huolta.

Mieltäni asia kuitenkin painaa. Onko muiden vauvoilla loppuraskaudessa sykkeet olleet noin korkeat, 160 luokkaa, tai jopa korkeammat? Varsinkin tuo 180 kuulostaa hurjalta.
 
Meneillään 34. raskausviikko, sikiön sykkeet olleet normaalisti luokkaa n. 135-140. Tällä viikolla nousivat ulkotutkimuksen jälkeen neuvolakäynnillä 180:een josta palautuivat 160+. Mielestäni syke oli aika korkea. Terkkari tarkasti, onko normaali syke tuo, ja sanoi sitten että ei huolta.

Mieltäni asia kuitenkin painaa. Onko muiden vauvoilla loppuraskaudessa sykkeet olleet noin korkeat, 160 luokkaa, tai jopa korkeammat? Varsinkin tuo 180 kuulostaa hurjalta.
En halua sua huolstuttaa,mutta pakko kertoa kuite.nkin oma kokemus.Oikeastaan kaksi.
Toinen kokemus on ihan synnytyksestä.Synnytys käynnistettiin rv 40+5.Ennen käynnistystä vauva sykkeet huiteli 180-200 krt/min.Lääkäri sanoi että taitaa vauva olla hiukan ylikierroksilla ,mutta kun kalvot puhkaistiin,olikin vesi ihan kökköistä ja vihreää,eli vauvalla syke korkealla stressireaktiona.Terve lapsi kuitenkin syntyi.

Nyt viimeisessä raskaudessa vauvan sykkeet oli kokoajan kovin korkeat(loppuraskaudesta).Olin vatsakivun vuoksi osastolla 3 päivää ja vauvan syke aina kovin korkea,myös 180-200 luokkaa kuten edelliselläkin.Kuitenkaan huolistani huolimatta,eivät pitäneet korkeaa sykettä minään!Lähdin kotiin ja seuraavana päivänä liikehälytyksellä takaisin sairaalaan.Vauva oli ultrassakin hyvin rauhallinen eikä liikkeitä näkynyt ja päädyttiin käynnistykseen,seuraavana(??!!!!!)päivänä.
Kun tulin käynnistykseen ja aluksi otettiin taas käyrää,vauvan syke oli jatkuvasti 200 krt/minuutissa ja ylikin.Kätilölle kerroin taas huolestani,mutta hänpä meinasi että vauva vaan vilkkaalla tuulella.
Kun vauva lopulta syntyi,oli hän lähes kuristunut napanuoraan ja kiidätettiin teholle.Itsellä oli kova huoli vauvasta ja niistä korkeista sykkeistä,mutta joka kerta mua oli lohduteltu että kyllä se syke ennemminkin laskee kuin nousee,jos vauvalla hätää.Mutta molemmilla kerroilla oli mun vauvat ainakin reagoineen ahdinko tilaan juuri korkeilla sykkeillä!!!Lopulta yksi tehon lääkäreistä myönsi että tosiaan,syke voi myös nousta jos kova stressitila,ihan kuin meillä aikuisillakin,kova stressi tai pelästys nostaa sykettä.

Jokseenkin oman kokemuksen pohjalta haluaisin sanoa että jos seuraavallakin kerralla vauvan syke kovin korkea,vaadi päästä näytille!!
Voihan vauvan syke todella nousta,jos vauva liikkuu paljon,mutta jos nousee sinne 200 nurkille,ei se ole normaalia eikä ainakaan jos oikein usein saadaan niitä lukuja!

Ja kun sulla kuitenkin nyt vain yksittäinen kokemus korkeasta sykkeestä vauvalla,uskon että sielä kaikki hyvin!:hug:
Toivon etten nostattanut huolta!
Ajatukseni lähinnä oli kertoa kokemukseni jotta vastaavassa tilanteessa osaisi vaatia tutkimuksia tai apua!
 
Mun vauvalla oli tänään yli 170 syke (tosin olin just syönyt suklaata :D); terkka oli tyytyväinen siihen, että laski hetken päästä 160:een, jos olis jäänyt niin korkeaksi olisi huolestunut vasta. Mulla on kyllä ainakin kolmella viime käynnillä syke ollut 155-160. Ja menossa 38+2. Mutta vähän itsekin mietin, voiko napanuora olla puristuksissa? Pitää ens viikolla mennä niin ettei ainakaan oo just syönyt mitään makeaa..
 
Kaikki alta 180 krt/min sykkeet on normaaleja,varsinkin jos vaihtelevat esm 150-180 välillä.Mutta jos pysyvästi yli 180 krt/min,niin ei ole ok.

Mulla vauvoilla tosiaan sykkeet pysyivät sielä 200 krt min.Saattoi käväistä hetken alempana, nousten taas korkeisiin lukemiin...

Hetkellisistä korkeista sykkeistä ei siis tarvitse huolestua,se on täysin normaalia=)
 

Yhteistyössä