raskauden keskeytys vieraalla paikkakunnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätä

Vieras
Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle 2-4 viikon sisällä, toiselle puolelle suomea. Asunto ei ole vielä varma, kuten ei myöskään miehen työpaikka. Muutto varmistuu kahden viikon sisällä.

Olen epätoivotusti raskaana, ja haluaisin tehdä abortin tulevalla kotipaikkakunnalla, jo ihan senkin takia että nyk. paikkakunnan terveydenhuolto ei ole mielestäni samalla tasolla tulevan kotipaikkakuntani kanssa.

Jos soitan tulevan kotipaikkakunnan terveyskeskukseen, saanko ajan lääkärille ja lähetteen raskaudenkeskeytykseen, vaikka olisin vielä kirjoilla nyk. asuinpaikkakunnallani?

Raskaus on siis hyvin alussa, kuukautiset viikon myöhässä, eli kai periaattessa voisin odottaa tuon kaksi viikkoa ja odottaa että järjestyykö asiat tulevalla paikkakunnalla, mutta en myöskään haluaisi odottaa, koska elämäntilanne on muutenkin tällä hetkellä hyvin stressaava isoine elämänmuutoksineen.

kestää aikansa, kun pääset sinne sairaalaan abortoitavaksi..ensin lääkäri,verikokeet, ultraus ja sitten vasta kutsu toimenpiteeseen. Kehoittaisin vaan menemään heti lääkärille, mitä aiemmin sen parempi

Mielestäni et voi saada aikaa uuden paikkakunnan terveyskeskukseen ennenkuin olet paikkakunnalla kirjoilla. He eivät tietojasi tietojärjestelmästä sitä ennen löydä eivätkä näin myöskään aikaa pysty antamaan.

jos olet varma keskeytyksestä, niin ryhdy heti toimeen, sujuu helpommin, kun on mahdollisimman alussa eikä terveydenhuollon tasolla ole väliä, koska komlikaatiot epätodennäköisiä

Minulla on huonoja kokemuksia tälläisistä asioista nyk. paikkakuntani terveyskeskuksesta.
Olin vajaa vuosi sitten raskaana, suunnittelin aborttia mutta sain keskenmenon. Jälkitarkastuksessa minulle määrättiin e-pillerit, siitä huolimatta että sanoin että en niitä halua syödä, enkä käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kondomi siis käytössä, ilman ehkäisyä en ole ollut. Ahdistaa aivan vietävästi mennä samalle lääkärille samalla asialla kuin vuosi sitten, etenkin kun suhtautuminen oli silloin niin töykeää. Enkö siis todellakaan voi mitenkään saada aikaa tulevan paikkakuntani terveyskeskukseen vaikka ensimmäinä virallisina asumispäivinä?

Alkuperäinen kirjoittaja Hätä:
Minulla on huonoja kokemuksia tälläisistä asioista nyk. paikkakuntani terveyskeskuksesta.
Olin vajaa vuosi sitten raskaana, suunnittelin aborttia mutta sain keskenmenon. Jälkitarkastuksessa minulle määrättiin e-pillerit, siitä huolimatta että sanoin että en niitä halua syödä, enkä käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kondomi siis käytössä, ilman ehkäisyä en ole ollut. Ahdistaa aivan vietävästi mennä samalle lääkärille samalla asialla kuin vuosi sitten, etenkin kun suhtautuminen oli silloin niin töykeää. Enkö siis todellakaan voi mitenkään saada aikaa tulevan paikkakuntani terveyskeskukseen vaikka ensimmäinä virallisina asumispäivinä?

Mene yksityiselle. Saat lähetteen sairaalaan sitäkin kautta ja voit valita lääkärisi.

Jos sä ehdit muuttaa ennen toimenpidettä, niin pyydät vaan nyk. asuinkunnan lääkäriltä lähetteen uudelle paikkakunnalle. Meet siis lääkäriin, ja selität siellä tilanteen.

Tämän tapauksen jälkeen haluan kyllä hormonaalisen ehkäisyn, ei kondomin käyttöön nähtävästi voi luottaa. Ahdistaa ja surettaa niin paljon tämä tilanne, koska aborttia en haluaisi tehdä, mutta välitän etukäteen jo tulevista lapsistani että haluan heille turvatun lapsuuden, jota minulla ei ole juuri nyt tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja Hätä:
Tämän tapauksen jälkeen haluan kyllä hormonaalisen ehkäisyn, ei kondomin käyttöön nähtävästi voi luottaa. Ahdistaa ja surettaa niin paljon tämä tilanne, koska aborttia en haluaisi tehdä, mutta välitän etukäteen jo tulevista lapsistani että haluan heille turvatun lapsuuden, jota minulla ei ole juuri nyt tarjota.

jos kuukautiset vasta viikon myöhässä, niin oletko nyt aivan varma ettet tätä pienokaista voisi pitää? :) en ole aborttia vastaan mietin vain oletko varmasti pohtinut asian kunnolla läpi :) raskautuminen kun saattaa olla tulevaisuudessa vaikeaa jos takana abortteja/keskenmenoja.

:): Olen aivan varma. Edellisen raskauden aikaan olin kallistumassa lapsen pitämisen puolelle, mutta huomasin keskenmenon tullesssa olevani niin helpottunut, että ymmärsin että lapsen saaminen ei ole ajankohtaista vielä useampaan vuoteen.
En halua myöskään "pakottaa" miestäni isäksi, koska hän ei ole siihen valmis.

Yhteistyössä