Raskauden keskeytys- ja sittemmin uusi, toivottu raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Arkaluontoista asiaa kyselen nyt jos täällä olisi joku ehkä saman kokenutkin, että saisi omaan päähän vähän jäsennettyä tätä. Eli minulla on lapsia mieheni kanssa ja viimeinen vahinkoraskaus keskeytettiin yhdessä tuumin. Mutta nyt onkin alkanut tuntua siltä, että vauvaa toivotaankin tulevaisuudessa. Eli, miten suhtautuvat esim.äitiysneuvolassa siihen, että tässä välissä on yksi abortti, tuleeko siitä kauheaa tivaamista ja ehkä syyllistämistäkin (??) vai merkkaako vaan ä-korttiin raskauksien kohtaan kyselemättä enempää? Kun mulla on aina ollut todella huono olo koko abortista, enkä tahtoisi sitä alkaa ulkopuoliselle selostamaan, mutta jotenkin pelkään kovasti sitä, että terkkarin ja lääkärien mielipide olisi että miksi et synnyttänyt tuota keskeytettyä, miksi alat nyt tähän sitten. Eikä haukkuja menneestä, sillä olen todellakin kärsinyt tuota keskeytystä siitä asti kun sen teetin.

toivottavasti todellakin syyllistetään, ansaitset syyllistämistä, et mitään muuta ansaitse! tuo lapsi syntyy väärään aikaan, tehdään abortti, mut yritetään kohta uudestaan, annetaan sen sit elää!!! :headwall:

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Minulla on henk.koht. kokemus:
Abortti ei halutusta lapsesta alkuvuodesta ja loppu vuodesta toivottu laps alulle...
Kyselyä truli sen verran että montako raskautta ja montako synnytystä on takana...
Sen kuka syyllisti ja kuinka, sain lukea rivien välistä...

Ihan rohkeasti vaan tekemään miltä itestä tuntuu eikä miettimään mitä muut ajattelee!!

Tsemppiä!

Ei koskaan minua syyllistetty mitenkään.Ekan kerran neuvolassa kysyivät olenko ollut aikaisemmin raskaana ja kerroin tehneeni abortin. kirjasi sen siihen korttiin ja sen koommin siitä ei puhuttu.

Osastolla synnytettyäni lapseni hoitaja kysyi että kukas hoitaa esikoistani kun olen sairaalassa...Oli huolimattomasti lukenut paperini,eikä huomannut että synnytyksiä on ollut vain yksi,vaikka raskauksia on ollut kaksi.
Tuo oli ainut tilanne,missä tämä tuli esiin,mutta en kokenut tuota mitenkään kiusallisena,vaan ihan inhimillisenä mokana.

Tuskin kukaan ammattilainen sinua alkaa syyllistämään/arvostelemaan,mistä ne voi tietää mitä sinä ajattelit silloin siitä raskaudesta jonka keskeytit,eivät voi tietää mitkä asiat vaikuttivat päätökseen yms. Ja jos joku olisikin niin tyhmä että mainitsisi siitä,sinuna en välittäisi.Mitä ihmettä se kenellekkään kuuluu,sinä elät omaa elämääsi ja sun päätöksiä ei voi kukaan alkaa arvostelemaan.

Toivottavasti autto vähän.Mä ainakin kannustaisin sua rohkeesti vaan odottamaan uutta lasta.:) Antaa toisten arvostella jos oma elämä on heillä muka niin täydellistä.;)

Mulla takana abortti ja tuulimunan takia tehty keskeytys ja nyt olen raskaana. Kukaan ei ole syyllistänyt neuvolassa/lääkärissä. Mulla nämä tapahtuivat tosi teininä ja niistä on aikaa nykypäivään yli 6 vuotta.

Mitä hittoa välität muiden mielipiteistä? Olkoot kuka mitä mieltä vain, elät omaa elämääsi ja saat tehdä siinä omat päätöksesi. Rohkeasti vain vauvantekoon :)

Neuvolassa ei kuulu syyllistää aborteista ym. vaan ne ainoastaan merkataan papereihin. Pakko kuitenkin sanoa, että itse en voi millään ymmärtää aikuisten ihmisten "en tahdo juuri nyt, mutta puolen vuoden päästä tahdon" asennetta lapsesta. Järkyttävää lapsenkasvuista touhua, ihan kuin lapsi sanoisi tahdon nyt mehua ja kun mehua annetaan, niin en tahdokaan. Lapsen tahdossa on vaan kysymys mehusta, mutta aikuisen tapauksessa elävästä olennosta, joka tapetaan. Kyllä siitä abortista saa joutua syyllisyyttä tuntemaankin jos ainoa syy sille on ollut, että emme juuri nyt tahdo lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
toivottavasti todellakin syyllistetään, ansaitset syyllistämistä, et mitään muuta ansaitse! tuo lapsi syntyy väärään aikaan, tehdään abortti, mut yritetään kohta uudestaan, annetaan sen sit elää!!! :headwall:

ehkä abortti olisi tässäkin tehnyt terää..:D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Neuvolassa ei kuulu syyllistää aborteista ym. vaan ne ainoastaan merkataan papereihin. Pakko kuitenkin sanoa, että itse en voi millään ymmärtää aikuisten ihmisten "en tahdo juuri nyt, mutta puolen vuoden päästä tahdon" asennetta lapsesta. Järkyttävää lapsenkasvuista touhua, ihan kuin lapsi sanoisi tahdon nyt mehua ja kun mehua annetaan, niin en tahdokaan. Lapsen tahdossa on vaan kysymys mehusta, mutta aikuisen tapauksessa elävästä olennosta, joka tapetaan. Kyllä siitä abortista saa joutua syyllisyyttä tuntemaankin jos ainoa syy sille on ollut, että emme juuri nyt tahdo lasta.

Mutta se elämäntilanne voi muuttua hyvin radikaalisti puolessa vuodessa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta se elämäntilanne voi muuttua hyvin radikaalisti puolessa vuodessa...

Tottakai voi muuttua, mutta ensinnäkin raskaus kestää sen 9 kk (yleisimmin) ja senkin aikana elämä ehtii muuttua. Jos lasta ei oikeesti elämäänsä halua, niin silloin pidetään huoli siitä ettei alunpitäenkään raskaaksi tulla ja se ei todellakaan ole nykypäivänä mikään ongelma. Abortti ei ole mikään viimeinen ehkäisykeino. Ja mä en usko, että enemmistö abortin tehneistä olisi sellaisia, jotka olisivat aivan oikealla tavalla vastuullisesti ehkäisyä käyttäneitä ja silti raskaaksi tulleita. Itse tulin samantien raskaaksi kun päätettiin, että lapsi saisi tulla jos se suodaan eikä yhtään ennen lapsi saanut alkuansa vaikka monen monta vuotta tässä ollaan yhdessä vehtailtu...joten oikeasti raskauden ehkäiseminen ei vastuullisille ihmisille ole ongelma.

Ei se oo tekkarin, hotajan eikä lääkärin tehtävä arvostella tosien valintoja tai niitä sen tarkemmin ees kysellä uudessa raskaudessa. Niistä tulee vaan merkintä papereihin kun eka kerralla kysellään noita juttuja. Pois turha huoli, inhimillisiä juttuja ja elämäntilanne voi muuttuu ihan kellä vaan.

Anteeksi kun kysyn aiheen ulkopuolelta, mutta mitä siihen raskauskorttiin merkitään, jos on ollut monta kemiallista raskautta/alkuraskauden keskenmenoa?

Ajattelin että jos kerran abortitkin merkitään, niin pitäiskö minun sitten ilmoittaa kaikki ne kerrat kun plussa on tullut mutta viikon parin päästä niin on tullut menkatkin? Jotenkin en niistä haluaisi muistutteluja.

Huomaako sitä mistään, että on ollut jonkin aikaa raskaana? Jos siis ei itse kerro?

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy:
Anteeksi kun kysyn aiheen ulkopuolelta, mutta mitä siihen raskauskorttiin merkitään, jos on ollut monta kemiallista raskautta/alkuraskauden keskenmenoa?

Ajattelin että jos kerran abortitkin merkitään, niin pitäiskö minun sitten ilmoittaa kaikki ne kerrat kun plussa on tullut mutta viikon parin päästä niin on tullut menkatkin? Jotenkin en niistä haluaisi muistutteluja.

Huomaako sitä mistään, että on ollut jonkin aikaa raskaana? Jos siis ei itse kerro?

Mulla oli yksi varhainen keskenmeno ennen ensimmäistä loppuun mennyttä raskautta eli testi näyttänyt plussan ja sitte alkoi parin päivän päästä erilainen vuoto. Se merkattiin mun korttiini toiseksi raskaudeksi. En tiedä onko sillä suurempaa merkitystä, mutta kyllä mä asiasta mainitsisin.

Eipä noista merkintää tule, ainakaan mulla ei ole laitettu niistä mistä en ole edes käynyt otattamassa labratestiä. Kai ne halutessaan saa merkata, mutta ymmärtänyt niin ettei tarvitse laittaa mitään muita kuin synnytykseen johtaneet raskaudet. Ainakin oma kaverini pyysi ettei merkata yhtä aborttia ja kahta keskenmenoa siihen korttiin eikä laittaneet. Liekö paljon kiinni si terkkaristakin miten laitetaan..

Ei niitä keskeytyksiä merkitä sen kummemmin kuin et jos ois ollu keskenmeno. Sisi jos ois 4 raskautta josita kaksi menny kesken syystä tai toisesta niin siinä oli G4/2 tai jotaa sinnepäin.

Ja siis eihän ne niitä tiedä jos et sitä itse kerro ja tietty jos on eri työntekijä. Mut ei ne siis sitä tietoo mistään esille kaivele.
Mut piti vielä lisätä et jos on rh negatiivinen niin voi tulla ongelimia sen kanssa jos ei kerro et on ollu jo raskaana (siis ekasta lapsesta jos on kyse).

Minulla on ihana 2-vuotias ja minulle on tehty hiljattain abortti. Syy: ihana lapseni sai minun haluamaan elämältä enemmän ja tuli motivaatio lähteä opiskelemaan. Sainkin unelma-alani opiskelupaikan yliopistolta juuri ja lapseni hoitopaikan, mutta sitten mieheni kanssa mokattiin ja plussasin kaksi viikkoa sitten... Olen pian 30-v. ja ainoa tutkintoni yo-todistus. Ajattelin tätä 3 ihmisen kannalta, että nyt on minun aikani tehdä valintoja tulevaisuuden hyväksi ja päästä opiskelusta ja työelämästä kiinni. Sitten toivottavasti on vielä muutaman vuoden päästä aika toisen tulla jos on tullakseen.

Olenko siis syyllistämisen arvoinen? Kaikki tekevät virheitä, toiset vain ovat hieman kivuliaampia (henkisesti) kuin toiset. Luulen, että jokainen keskeytyksen tehtyt nainen soimaa asiasta itseään aivan tarpeeksi - kukaan muu ei voi todella tietää, mitä toinen sisässään tuntee, joten lienee parasta vain olla onnellinen omista ihanista lapsistaan ja toivoa lähimmäisellleen kaikkea parasta.

Mikä ihmeen hinku on pelleillä tällaisten asioiden kanssa jos ei ole huolehtinut ehkäisystä? Turha siinä on voivotella kun yhtä hyvin voi hankkia pillerit niin ei ainakaan tarvitse murehtia tuleeko vauvoja.
Ajatelkaa nyt järjellä.

Abortti lääkkeillä viikolla 4 tai 5..tuli vahinko kun minipilleri jäi 1 väliin tai siis just siinä 12h väli..seuraavalla viikolla ripulia et vissiin vielä lisäksi vaikutti..Kaikkein mahdollisin huonoin aika.just aloitin uuden työn kaupungilla ja mahdollisuus syksyllä vakipaikkaan.jolloin siis oisin ollut puolessa välissä raskautta& vakipaikassa 4kk koeaika ois vasta silloin alkanut.. Ikää nyt 37 ja yx vajaa 5 v lapsi.meille molemmille vaikea päätös,mutta oli pakko ajatella itseäni ja sitä alanko syyttää lasta siitä et en saanu vakipaikkaa. Ollaan kyllä juteltu miehen kanssa asiasta paljon ja ehkä nyt vielä hitsauduttu läheisemmäksi.ollaan juteltu josko kakkosta yritetään kun mun työtilanne selviää suuntaan tai toiseen..Itse olisin halunnut sydämellä pitää tän lapsen mutta järjellä ajateltuna..vaikeaa..lääkäri kyllä syyllisti ja alkoi tarjoamaan muita ehkäisymenetelmiä..Sen sanoin miehelle et jos vielä vahinko käy en usko että pystyn enää aborttia tekemään. Nyt vielä tuntuu syylliseltä ja itsekkäältä vaikka rakastankin uutta työtäni paljon..mutta pointti siis että vielä yritetään saada toinen jossain vaiheessa..

Yhteistyössä