Raskauden jälkeinen kilpirauhasen vajaatoiminta?! Onko kellään?

Hei!

En tiedä itkenkö ( :'( ) vaiko nauranko ( :LOL: ) ?!
Kävin alkuviikosta testeissä ihan normia hiukan korkeaa kolesterolia jne. Väsymystä jne. Lääkäri passitti testeihin. Äsken soitti ja kertoi, että sairastan raskauden jälkeistä kilpirauhasen vajaatoimintaa! :eek: Tipuin suoraan sanottuna ihan puusta! :/ En tiedä mitenkä päin olisin. Ja kolesteroliarvot oli huimat 11!!! :eek:

Ja sanoinkin ukolle, että painoa on tullut ihan hirveästi vaikka imetänkin! Maha senkun kasvaa.. Olenko taas raskaana "tyyliin"?!?! Ja täkki ja tyyny on parhaat kaverini! ;)

Olenkohan mahdollisesti sairastanut jo raskauden aikana... Poika on nyt 4 kk ja onko siintä mahdollisesti tullut jotakin "sairauksia pojalle"?! Noh, painoa kyllä tuli enemmän pojan kanssa kun tytön. Vaikka myös johtui tuosta selästä, että en voinut treenata raskauden aikana kovinkaan...!

Koska selviää "onko poika sairas tms".

Nyt joudun lääkitykselle välittömästi.

Miten teillä on homma jatkunut tästä edespäin? APUJA!!! :/
 
mulla näin
Sairastuin raskauden jälkeen vajaatoimintaan, havaittiin, kun vauva noin 6 kk. Ensimmäistä kertaa kuulen termin "raskauden jälkeinen kilpirauhasen vajaatoiminta". No voi kai hormonimyllerryksen sen aiheuttaa, sehän on sellainen autoimmuunijuttu.
Lääkityksen sain, en enää muista annosta, ja lääkettä käytin kunnes toisen raskauden ja imetyksen jälkeen lääkäri ehdotti että mitäs jos kokeillaan ilman lääkkeitä. Arvot pysyivät hyvällä tasolla ja tyroksiinia en siis ole käyttänyt enää vuosikausiin.
Molemmat lapset on ok.
 
lapseton
Vajaatoiminnasta kertova veriarvoni on korkeampi kuin "terveiden" arvo, vaikka ei ylitä vielä vajaatoiminnan raja-arvoa. Siitä huomilatta lapsettomuushpoidon ajaksi aloitetaan tyroksiiniläkitys, jotta hormonitoiminta olisi mahdollisimman kohdillaan. Raskauden aikana tyroksiinia tarvitaan enemmän, joten jos nappaa, tyroksiinilääkitys tuskin loppuu.
 
Minulta löytyi vahingossa muun tutkimuksen yhteydessä kohta n. kaksi vuotta sitten.... Olin oireillut/ sairastant tietämättäni pitkään, enkä edes tajunnut sairastavani kilpirauhasen vajaatoimintaa.(suutarin lapsilla ei ole kenkiä, itse olen sairaanhoitja ja olin kuin puulla päähän lyöty kun kuulin)Olin todennäköisesti jo sairasanut mahdollisesti kuopuksen syntymän jälkeen, koska pahimpien oireiden alkamisen liitän sen jälkeiseen aikaan....
Thyroxinia syön 75 mikrogrammaa päivässä
 
Onko poika voinut saada tartunnan minusta?! Paino oli nousussa ja pituus laskussa 4 kk neuvolassa. Ja lääkäri määräsi hänelle kilpirauhas kokeita jos ens kerralla on vielä näin.... :headwall: :headwall:

Apua! :eek:
 
Mun äiti sairastui kilpirauhasen vajaatoimintaan sen jälkeen, kun veljeni syntyi.
Veli on jo aikuinen mies, täysin terve ja normaalisti kehittynyt, ja äitini syö tyroksiinia & elää ihan normaalia elämää.
 

Yhteistyössä