Raskauden ensioireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Mira-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Mira-

Vieras
Hei!

Kuinka pian on mahdollista tuntea kehossaan muutoksia raskauden alkuvaiheissa?

Lopetin pillerit n. 2-3 viikkoa sitten (en muista tarkkaa päivää kun en ole pitänyt kirjaa...), ja alavatsa tuntuu jotenkin oudolta. Kun kohdun kohdalta painelee, siellä tuntuu erilaiselta, ei kipua, mutta vatsa jotenkin pingottaa (tai siis ei vatsa, vaan alavatsan seutu).

Pari viikkoa pillereiden lopettamisen jälkeen valkovuoto oli sellaista ovulaatiolimaa, nyt sitä ei tule juuri lainkaan. Juuri tuolloin olin yhdynnässä suht useaan. Voivatko nämä tuntemukset kuitenkin liittyä vain normaaliin hormonikiertoon?

Pillereitä olen syönyt yhteensä n. 8 vuoden ajan, mutta vähän väliä olen ne myös lopettanut ja aloittanut uudestaan suhteiden loppumisesta ym. johtuen. En muista, että aiemmin olisi ollut tällaisia tuntemuksia. Minulla ei myöskään ole koskaan ollut juurikaan kuukautiskipuja, eivätkä nämä sellaiselta tunnukaan. Jotain epämääräistä kuitenkin tosiaan alavatsan ja kohdun seutuvilla :)

Olisi ihan kiva tietää, sillä uusivuosikin on tulossa... Vaikuttaa hieman nimittäin suunnitelmiini, jos kuulenkin olevani raskaana. Vaikka taitaa olla niin, ettei sitä voi tietää ennen kuin vasta 4 viikon päästä pillereiden lopettamisesta, eli silloin, kun ensimmäisten kuukautisten pitäisi tulla... ?

Mikä kp sulla on nyt menossa? eli laske edellisistä menkoista siten että eka vuotopäivä on kp1. Tosin nämähän ei vielä ole menkat vaan pillereistä johtuvaa tyhjennysvuotoa.

Ovis tapahtuu keskimäärin kahta viikkoa ennen menkkojen alkua joten jos sun kierto olisi vaikka 28 päivää niin ovis tapahtuisi kp14 ja sen jälkeen vasta joskus viikon tai kahden päästä aikaisintaan voi tuntea oireita, jotkut eivät tunne silloinkaan kun testaavat plussan.

Itse lopetin pillerit 7 vuoden jälkeen marraskuussa ja tunsin kanssa vaikka mitä kummallisia oireita, luulin kanssa et olisin heti raskautunu mut ilmeisesti kyse olikin kehon oman hormonitoiminnan aiheuttamista oireista. Olen kyllä siinä mielessä iloinen että omat menkat tulivat säännöllisesti ja tässä toisessa kierrossa tikutin jo oviksenkin. Siihenhänkin voi mennä rutkasti aikaa kun pillereillä eikai ovista tapahdu ollenkaan?

Toivottavasti tämä auttoi ja korjatkaahan muut jos jutuissa virheitä :)

Onnea yrityksiin!!

En ole enää ihan varma, mikä kp olisi menossa, siitähän tässä juuri kiikastaakin :)

_Todennäköisesti_ on kuitenkin menossa kp 22, mikäli laskuni pitävät paikkansa.

Tähän vaikuttaa kuitenkin se, onko tuo ""tyhjennysvuoto"" luettavissa kuukautisiksi, vai ei. Viimeisimmät menkat alkoivat tiistaina tai keskiviikkona, eli minun olisi pitänyt aloittaa seuraava levy perjantaina (olin lopettanut edellisen levyn aiempana torstaina). Aloitinkin uuden levyn perjantaina, mutta otin siitä vain 2 pilleriä, sillä päätimme saman tien aloittaa vauvasuunnittelumme. Lopetin siis ""virallisesti"" sunnuntaina, ja heti maanantaina tai tiistaina alkoivat ""pikakuukautiset"" 2 pillerin jälkeen. Jos käsitin viestistäsi oikein, niin näitä ei siis voi laskea oikeiksi kuukautisiksi, vaan tyhjennysvuodoksi? Silloin siis viimeisimmät ""oikeat"" kuukautiset olisivat olleet edellisviikkona, eli alkaneet 22 päivää sitten... Äh...

Siis tosiaan oikeat kuukautiset pillerilevyn loppumisen jälkeen loppuivat perjantaina, ja seuraavana maanantaina-tiistaina alkoivat ""uudet"" kuukautiset johtuen niistä 2 pilleristä, jotka vielä uudesta levystä söin.

Epäselvää tosiaan onkin se, kummista ""kuukautisista"" kp:t lasketaan... Tiedän, että on aika harvinaista tulla heti raskaaksi pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta jotenkin minulla ja miehelläni oli sellainen tunne, että nyt alkaa olla kiire, ja minulla vielä on pidemmän aikaa ollut tunne, että tulevan lapsen kuuluu syntyä syksyllä... Tämä on todella vaikea selittää, mutta toivottavasti joku osaa neuvoa! :D

Tarkoitin siis sitä että aina kun syö pillereitä niin on kyse tyhjennysvuodosta, eikä menkoista koska ovulaatiota ei tällöin tapahdu. Eihän tällä muuta väliä ole kuin tuo ovis.

Mutta siis nopeasti laskettuna sun kp1 olis joko 061205 tai 121205 joten tänään kp22 tai kp16. JOS luomukierto olisi 28vrk kuten pillereilläkin, ja JOS ovis tulisi heti ekassa omassa kierrossa se olisi n.kp14 eli sun tapauksessa 2-8 päivää sitten. Näin nopeasti en usko raskausoireita tulevan, mutta voihan kaikki mahdollista olla.

Niinkuin kerroin niin itselläni oli samankaltaisia oireita ja omat menkat tuli kuitenkin siten, että kierto oli 29vrk.