Raskauden aikainen 'turvotus-lihoaminen'?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Junoniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Junoniina

Vieras
Onko ihan normaalia tai miten teilä muilla, onko tuntunut olo turvonneelta ihan alkuraskaudesta asti? Siis, että vaikuttaa omasta mielestä kuin olisi lihoonut, vaikkei sille mitään oikein kunnon pätevää syytä löytyisikkään?
Mulla on aivan kauhea ole. Vähän on tehnyt mieli kaikkea makeaa, vaikka vasta 9+4, mutta ei kuitenkaan niin paljoa ole tullut mussutettua että olisin lihonnut tällein mitä peili näyttää.

Olen viimeisen parin vuoden aikana saanut vähäsen lisää painoa, rajusta alipainoisuudesta (anoreksian vuoksi). Mua vaan ahdistaa niin jumalattomasti tämä turvonneisuus. Asia tietenkin vaikuttaa rajusti tähän kehooni suhtautumiseen, en ole parantunutt anoreksiasta vielä. Tuskin parannun koskaan, mutta toivon sitä. En näe kehoani realistisena ja se vaikeuttaakin kaikkea.. :(

Kärsi aina kuukautisten aikaankin rajusta 'koko-keho-turvotuksesta', että niin että ihan jaloista käsiin on tullut lisää senttejä nesteenkertymisestä johtuen. Ne lähtee sitten aina kuukautisten loppumisen jälkeen hiljalleen pois.. Ja sitten taas kaikki alusta. Ihanaa tämä naisten elämä! :')

Mua niin ahdistaa. Mä oon niin ahdistunut tästä. En kuitenkaan uskalla tod. puhuaa kenellekkään hoitajalle tästä, kun tiiä sitten mikä sossutanttojen arsenaali siellä synnytyssalissa ois vastassa. Enkä koe kyllä nyt suuremmin mitään apua tarvitsevanikaan..

Eli;onko siis tämä ns. nesteenkertymis "lihoaminen" (joka ei siis lihoamista virallisesti olekkaan), niin ihan normaalia? Johtuu varmaankin hormooneista, kun niiin kait se kuukautistenkin aikana? Tuntuu ehkä että nämä raskaushormoonit olisivat vielä rajumpiakin.. Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan. ;)

Jos neuvolatatisi tuntuu muuten mukavalta niin puhu ihmeessa hanelle tuntemuksistasi. Ja kylla raskaus turvottaa, toisia enemman ja toisia vahemman. Itse olen myos entinen sh-potilas, ja varsinkin eka raskaus otti koville vaikka olinkin siina vaiheessa jo normaalipainoinen ja jopa vahan ylakanttiin. Nyt tokassa raskaudessa on paino viela rajahtanyt viela enemman kasiin, mutta samalla tunnen itseni terveemmaksi kuin koskaan.

Ei syomishairioisen mielta voi ymmartaa ulkopuoliset, mutta itseani ainakin helpotti ajatus etta kroppa tekee vain tyotaan, pyoristyminen johtuu lantion laajenemisesta synnytysta varten ja turvotus on lahinna nestetta. (Itselleni tuli ekassa raskaudessa yli 20kg, ja synnytyslaitokselle jai niista jo yli 10, ja ekan viikon aikana lahti yli 5 lisaa)..

Tsemppia!

Mulla tuota turvotusta tuli raskauden aikana 36kg, joista ensimmäiset 28kg tipahti 8viikkoa synnytyksestä. Loput lähti alle puolessa vuodessa. Sama juttu kahteen kertaa siis, eli ei mikään sattuma..

Olen joskus itsekin sekoillut syömisten kanssa, joten luulen että turpoamisen osasyy on siinä että kroppa on ollut aavistuksen sekaisin.

Suosittelen puhumista neuvolassa, ei ne ammu. ;)

Kuulostaa kovin tutulta. Olen kahdessa raskaudessani ollut ensimmäiset kuukaudet kuin olisin ainakin viitisen kiloa lihonut. Pöhöttynyt ja kovin epäviehättävä olo siis. Aina helpottanut siinä vaiheessa, kun maha oikeasti alkanut kasvaa! Tässä toisessa raskaudessani keräsin kyllä reilut 20 kg, ja muutama kilo siitä oli ihan turvotusta. Nyt viisi kuukautta synnytyksestä neljä ylimääräistä kiloa jäljellä, ja lähtevät tässä pikkuhiljaa nekin pois.

Koita olla huolehtimatta itsestäsi, siis miltä näytät, paljon painat, ja keskity vauvaan. Ne kilot kyllä lähtevät. Tärkeintä on huolehtia, että vauva saa tarpeeksi hyvää ravintoa. Muulla ei saa olla väliä. Onneksi olkoon raskaudesta!

Yhteistyössä