Raskauden aikainen painonnousu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Tänään oli neuvola, rv34. Mulla on tullut maltillisesti painoa tähän asti, niinkun edellisessäkin raskaudessa. Vaikka olenkin kova herkuttelemaan.
Nyt oli tullut +400g/vko. Lähtöpainoon on tullut koko raskauden aikana 6,5kg.
Terkka kuitenkin varoitteli, että ei saisi tulla enempää kuin +500g/vko tai muuten puuttuvat asiaan. Olin ihan että woot? :o
Minusta tuo ei ole vielä paljoa, ja pelottaakin nyt, että mulla alkaa paino nousta loppua kohden enemmän ja siitä tulee sanomista!
Mulla siis lähtömitat 169/62, eli ei johdu siitä että olisin ennestään mikään läski.

Onko muille sanottu näin? Ja millaiseen painonnousuun on ylipäätään puututtu/ huomautettu?
Ja vielä loppuun, kuinka paljon teillä on/ oli tullut painoa tähän mennessä?

Mulla nousi yhteensä 6 kg ja raskauden alussa sanottiin että n. 10 kg sais tulla mut ei tota 6 kg mitenkään kommentoitu. Enempää ei vaan tullu. Mulla oli aika samat mitat ku sulla.

se mitä ne vahtaa on turvotus. ei siis läski niinkään. jos tulee turvotusta ja muita oireita voi olla merkki raskaumyrkytyksestä.

kokonaisuudessaan sulle on tullut tosi vähän painoa lisää.

Siis mitä se terkka tarkalleen ottaen sanoi: "meidän on puututtava siihen?" Eli sinun ja hänen? =)
Ei mulle kyllä koko raskausaikana sanottu painonnoususta mitään, välillä tule melkein kilo viikossa välillä katosi samanverran... koko raskausaikana taisi tulla 10 kg.

Sanoi että jos tulee yli 500g/vko niin silloin siihen puututaan neuvolassa. Eikä maininnut mitään turvotuksista. En siis vanno ettei sitä tarkoittanut, mutta mulle ei sitä ainakaan kerrottu.
Mulle jäi kyllä oletus, että jos ns. lihoo liikaa.

Kuulostaa tosi oudolta. mulla tuli ekasta 15 kg lisää eikä siitä mitrnkään huomauteltu. Nyt terkka sanoi että olisi hyvä ettei painoa tule yli 500g/vk. Lopussa tietenkin voi tulla turvotuksesta paljon enemmänkin. Kuulostaa todella ahdistavalta jos tuollaisesta noususta ruvetaan "huomauttelemaan"..

Höpöhöpö tolle terkalle sanon minä.
Paino nousee niin yksilöllisesti ja eri raskauden vaiheessa erin verran. Tärkein kriteeri ton painon tarkkailussa on se että havaitaan se jos alkaa raskausmyrkytys oireita tulemaan, kun nehän esiintyy voimakkaana turvotuksena ja täten myös normaalia suurempana painon nousuna. Mahan kasvusta sit seuraillaan sitä vauvan kasvua.
Ihan turhaa stressata tuollaista painon nousua. Tuo on vielä varsin maltillista ja normaalia.
Mulla ainakin tuppaa paino nousee reilunlaisesti ja kuitenkin se aina on aikanaan tippunu sit vauvan syntymän jälkeen.

Normaali painonnousu on keskimäärin n. 500g/vko läpi raskauden. Välillä voi tulla vähemmän ja välillä enemmän. Jos painoa tulee joskus selkeesti enemmän ku 500g, siinä on mukana luultavasti turvotusta, mut pelkkä runsas painonnousu ei ole merkki raskausmyrkytyksestä.

Kyllä mullekin molemmissa raskauksissa tuosta 500 grammasta/viikko puhuttiin, mutta käytännössä sillä ei ollut mitään merkitystä. Ekassa raskaudessa mulle tuli puolivälistä loppuun asti melkein joka kerta 800g/vko.... Kyseli syömisiä jne. mutta kun ei ollut turvotuksia (terkan mielestä, tosiasiassa olin ihan turvonnut), proteiinia pissassa, verenpaine ok jne. niin ei siihen painoon muuten mitenkään "puututtu".

Mulla on nyt viikkoja 25+6 ja painoa tullut yhteensä sen 6kg nyt eikä ne sanoneet neuvolassa siitä yhtään mitään. Huomenna on sokerirasitus, kun ekassa raskaudessa oli raskausajan diabetes ja toki painoa nousi silloin sellaset 30kg, eikä silloinkaan kukaan "puuttunut" siihen :D

Kaikissa raskauksissa sanottu että eihän sitä tarvis kovin paljoa välttämättä tulla, kun entistäkin löytyi jo.
Ekasta tuli + 26 kg ja loppuen lopuksi ei sit kukaan kuitenkaan sanonu mitään, muuta kun ihan lopussa kun tuli 1Kg/vk lisää
tokasta +13 kg
kolmannesta +6 kg
ja nyt rv 28+0 ja paino + - 0 eli lähtötilanteessa vielä, tyytyväisiä ovat neuvolassa olleet et on paino pysyny nyt näin hyvin kurissa. Tavote olis itellä tällä kertaa että alle tuon 6 kg ku tulis.

Mulla pituutta 159cm ja lähtöpaino jotain 56kg. Nyt painoa jotain 60,5 ja rv.20+0 menossa.
Ei ole sanottu mitään et olis liikaa tullu.

Esikoisesta tuli 17kg, joista reilu 10kg jäi synnärille. Eikä sillonkaan sanottu koskaan et olis liikaa.
Ja kyllä mulla välissä tuli enemmän painoa ku tuo 500g

Yhteistyössä