Raskas hengittää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

????

Vieras
Onko kenelläkään ollut keskiraskauden tienoilla ""hengitysahdistuksia""??? Alkoi eilen ja jatkui läpi yön. Koko ajan on tunne, että pitäisi vetää syvään henkee jotta saa ilmaa tarpeeksi.. Hapenpuute vaivaa vaikka makaisi vaan sohvallakin. Meinasin vaan,että ""kuuluuko"" raskauteen vai olisiko syytä mennä lekurin juttusille? (Astmaa ei ole..)

rv 22+6 ja jo jonkin aikaa on ollut tuollaisia ""vaivoja"". varsinkin aamuisin aamupalaa syödessä tuntuu että meinaa henki loppua. ja joskus ihan vaan paikalla seistessä.
itse asiassa liikkuessa on helpompi olla kuin paikallaan!!
en ole kysynyt mistä mahtaa johtua, mutta välillä on kyllä aika tukala olo... minulla ei myöskään mitään astmaa tms.

maha on tosi pinkeänä koko ajan ja se käy myös hengen päälle.

Ilmeisesti on myös niin, että istukka ja sikiön verenkierron ylläpitäminen vie osan äidin sydämen kapasiteetista, ja monet kokevat siksikin hengenahdistusta ja esim hengästyvät helpommin kun aikaisemmin.

Samoja ongelmia. Välillä kaupan kassalla on aivan tuskaa seistä jos kauhea jono. Kerran siihen pyörtynytkin. Aamulla junassa istuminen tuskaa. Tekisi mieli repiä ikkuna auki ja vaatteet päältä, vaikka toisia paleltaisi. Ja joskus ihan kotisohvalla ollessa pakko avata ikkuna. Öisin myös olisi kiva avata parvekkeen ovi ja hengitellä raitista ilmaa, mutta ukko paleltuu.

Johtuu varmaan kasvavasta mahasta ja muuttuneesta verenkierrosta. Hemoglobiinikin kuitenkin laskusuuntainen.
Rv 31+4

Juurikin edellä mainitut syyt ja niiden lisäksi se että viimeisten 10 viikon aikana kohtu on jo niin korkealla että se painaa äidin keuhkotilaa kasaan ja kylkikaarta ahtaalle. Myös selällään makailu (ja joskus muutkin asennot) aiheuttavat sikiön painamista verisuonista johtuen heikotusta ja huimausta. Mulla nyt rv 36+5, olo on välillä todella tukala ja ahdistava. Onneksi loppusuora häämöttää jo, on paljon helpompaa kannella nyyttiä käsillään kun vatsassa...

Yhteistyössä