raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja pco?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja pco?

Vieras
Hmm... Tulin lopulta raskaaksi vaikka olen aina epäillyt, että minulla on varmasti monirakkulaiset munasarjat tai jotakin häikkää hormoneissa muuten (aina vaan epäsäännölliset kuukautiset, ongelmallinen iho, runsasta karvankasvua), ja nyt pelkään että jos siis minulla on jotenkin ""vajavainen"" hormonituotanto, voinko saada helpommin keskenmenon?? Vai korjaantuuko hormonitoiminta raskauden ajaksi, vai miten se mahtaa olla? Voidaanko raskaana olevalle syöttää jotakin hormonilääkitystä? Pitäisikö asiaa kysyä äitiysneuvolasta vai mennä ihan gynelle?(mun mielestä täällä ei äitiysneuvolassa ole gynekologia, vaan ihan terveyskeskuslääkäreitä)

Minulla kokemukset kahdesta, täysin normaalista raskaudesta. Ei pco vaikuta enää itse raskauteen. Olen tosin kuullut, että alussa voisi olla suurempi km-vaara, mutta senkin oma lapsettomuuslääkärimme teilasi. En sinuna murehtisi yhtään, ei ole tosiaankaan syytä.

en oo asiaa koskaan älynnyt noin ajatella. mut mulla pco, yks raskaus käyty kokonaisuudessaan läpi, josta terve poika. nyt toinen raskaus rv12, ja ei ongelmia. tuskin sulla mitään ongelmaa tulee olemaan, mut kannattaa tutkituttaa ne munasarjat myöhemmin, onhan se kiva tietää oikea diagnoosi.

Voin kai silti nyttenkin mennä gynelle vaikka raskaana olenkin? Vai tehdäänkö tuolla äitiysneuvolassa raskauden aikana missään vaiheessa mitään alatutkimusta??
Tuntuu että raskaus oikein villiinnytti ihoni tuottamaan näppylöitä, lisäksi saan jatkuvasti ""kuumia aaltoja"" ja hikoiluttaa niin vietävästi...ja ainakin kuvittelen että karvatkin kasvaa hurjemmin!

tehdään ainakin täälläpäin alatutkimus alkuraskaudessa, kaskiraskaudessa ja loppuraskaudessa. lähinnä tarkastetaan, ettei oo tulehduksia ja kurkataan kohdunsuun tilanne.

esim pco-diagnoosiin tarvitaan ultraa. pco ei vaikuta oikeestaan muuhun, kuin että raskautumisessa voi olla hankaluuksia, ja kierto epäsäännöllinen. toisilla tosiaan aknea ja karvan kasvua.