RASKAANA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pia

Vieras
Hei teille,
olen todellisen pelon vallassa kun eilen tein raskaustestin ja tulos oli positiivinen, eikä siinä mitään että tulos näytti positiivistä vaan se että en voinut kuvitellakkaan olevani raskaana, eli noin viikon on rintani olleet arat ja turvonneet no siinä sitten ensimmäisenä ajattelin että kuukautiset ne sieltä vaan tulee, kunnes ei kuukautisia alkanutkaan näkymään ja lisäksi tuli pahoinvointeja, siispä hain heti apteekista testin ja tein senkin puolileikillä (että enhän minä raskaana ole mutta tarkistetaan nyt varmuudeksi).

Pahinta ja järkyttävintä tässä kaikessa on se että olimme mieheni kanssa kaksiviikkoa sitten lomailemassa ja siellä tuli sitten nautittua alkoholia ihan rankalla kädellä kaikenlaisissa juhlissa ja tässä viimeviikollakin olemme ottaneet iltaisin saunan jälkeen muutaman oluen ja nauttineet viiniä, joten voitte vaan arvata mikä järkytys tuo raskaustieto näin ollen oli (shokissa mietin niitä juomamääriä). Tilasin gynelle ajan ja keskustelen nyt hänen kanssaan mutta pahoin pelkään että joudun poistamaan lapseni, jonka kuitenkin mieheni kanssa todella haluaisimme pitää mutta emme usko että hän enään olisi terve.

Auttakaa ja kertokaa onko teillä ollut samatyylisiä kokemuksia?

Ei mitään haittaa alkoholista noin aikaisessa vaiheessa. Alkion/sikiön ja sinun verenkierto ei tuossa vaiheessa ole ollut kontaktissa. Joten älä huoli! Melkein jokainen normaalisti alkoholia kuluttava on miettinyt samaa alkuraskaudessa. Itse huomasin olevani raskaana vasta viikolla 13. Pelkäsin kamalasti ettei lapsi ole terve kun olin tupakoinut ja käyttänyt alkoholiakin ihan reippaasti viikonloppuisin ( siis ihan kunnon kännit...) ja lisäksi raskaana olevilta kiellettyjä lääkkeitä sairaana ollessa ym. Lääkäri rauhoitteli ja sanoi et mitä todennäköisimmin vauva on täysin terve. Niskapoimu ultrassa ei näkynyt turvotuksia ja rakenneultrassa samoin kaikki havaittiin normaaliksi. Hyvillä mielin sitten odottelin vauvaa...

Lapsi on nyt 6kk ja täysin terve :) usko pois, kaikki on hyvin!

Voi keiju et uskokkaan miten pelastit päiväni ja sait hirveän itsetunnon syytökset huomattavasti kevenemään! :)

Mutta olin jostain lukevinani että juuri noi ensimmäiset raskausviikot olisivat lapselle kaikken pahinta alkoholin kannalta, mutta itsekkin kyllä mietin että eihän kaikki voi millään heti ensimmäisestä päivästä tietää että on raskaana (niinkuin sinäkin huomasit raskautesi vasta viikolla 13.), ja monilla saattaa mennä vieläkin pitempi aika.

Voikun oli kiva kuulla sun onnistunut raskaus, ei muuta kun kaikkea hyvää sulle ja pienokaiselle! :)

Ei tosiaan hätää Pia, minäkin olen kuullut että ennen kun tietää olevansa raskaana, ei esim nautitusta alkoholista ole haittaa sikiölle. (Tietysti yleensä nainen kyllä saa tietää olevansa raskaana jo n. viikolla 5-6 viimeistään, siis silloin kun menkat on parikin viikkoa myöhässä).

Ehkä on kuitenkin hyvä että keskustelet gynen kanssa asiasta, mutta ei hän kyllä sinulle tuon perusteella tule aborttia suosittelemaan. Eri asia olisi, jos olisit esim syönyt sikiän kehityshäiriöitä sivuoireena aiheuttavaa lääkettä, kunten Roaccutan tms. Mutta tuskinpa olet.

PALJON ONNEA RASKAUDEN JOHDOSTA!

Ne ekat viikot, mitkä lapsen verenkierto on jo yhteydessä äitiin, ovat raskauden kannalta kriittisiä. Mutta Pia, en usko, että sinulla on pienintäkään huolta asiasta, koska tilanne ei ollut vielä näin pitkällä raskaudessasi. Onnea eteenpäin raskaudessasi, toivottavasti kaikki sujuu muutenkin hyvin!

Kiitoksia kovasti teille kaikille! :)

Miten eikös tänäpäivänä pysty näkemään varmana tietona että onko sieltä tulossa tyttö vai poika?, toki lapsi on yhtä rakas oli sitten kumpi vaan kunhan on terve ja toki ei tervekkin lapsi on rakas mutta varmaan kaikki äidit toivovat että lapsi syntyy terveenä.

:) Kaikkea hauskaa täällä saa lukeakin!
Rennosti vaan, Pia, maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät ens. 4 tai 5 viikkoon edes tiedä olevansa raskaana, joten eihän sitä voisi edes tietää, tekeekö jotain väärin vai ei. Joten ihan rauhassa, nauti tilastasi ja raskaudesta.

siis aivan kuin minun kertomukseni tämä viesti=). paitsi että oma raskauteni selvisi vasta viikolla 9, keskellä kesää ja viikonloppuihin kuului aika rankasti alkoholia ja tupakkaa... ja lääkekuurikin jota ei saisi raskaana ollessa käyttää. Olin kauhuissani koko raskausajan mutta terve vauveli tuli=).
Aika hyvin ne on suojassa siellä masussa eli en sinuna murehtis yhtään=)

Vaikka olisit sammunut sen viinasi kanssa joka päivä, ei se vielä siihen sikiöön olisi mitään vaikuttanut. Vasta sen jälkeen, kun huomaa olevansa raskaana on syytä alkaa katsomaan mitä tekee!

Esim. on paljon raskausaikana kiellettyjä lääkkeitäkin, mutta ne tarvii lopettaa vasta, kun tietää olevansa raskaana. Mulle kävi niin, että oli hirvee lääkearsenaali jota olin ottanut pari kuukautta raskaaksi tulon jälkeen, mutta mulla on terve alakoululainen!

täällä kerettiin myös vetää sen sortin perseitä olalle pari kuukautta ennen kuin kuultiin, että masussa on vauva. samoin tulehduskipulääkkeet vedettiin nassuun. yms..

itse panikoin myös. mutta tähän asti kaikki ollut kunnossa. ja eihän sille mitään voi, kun EI OLE TIENNYT! turha murehtia. murehtii sitten, jos jotain ilmenee.

Ihana kuulla näitä teidän kokemuksianne, sillä voin huokaista helpotuksesta ja todeta että pienokaisellani onkin varmasti kaikki ihan hyvin! Sitä vaan säihkähtää niin kamalasti ja varsinkin kun minäkin olen elämäni ensimmäistä kertaa raskaana :)

Hyvin olen ainakin tuon alkoholin pystynyt lopettamaan kun seinään heti testituloksen saatuani, eikä edes tee mieli. Ainoa pieni ongelma on tuo tupakka mutta senkin lopetan kokonaan, testin jälkeen polttanut kokonaiset kaksi tupakkaa, joka on väärin tiedän mutta olen tässä ollut aika hermona ja jännittyneenä kaikesta uudesta.
No mutta nyt on hyvä ja levollinen mieli ja huomenna lääkäriin, hieman kieltämättä jännittää =)

Ihanaa ja jippiiiii!!! Kiitos vielä kerran teille rakkaat kanssasisaret, todellakin tänään kävin lääkärin puheilla ja yksityisellä vielä (koska omalta kohdalta huonoja kokemuksia arvauskeskuksista), ja lääkäri itsekkin hieman hymyili kun olin niin pelokkaana lapseni terveydestä, totesi vaan että hyvä kun olet huolissasi ja että kaikki on ihan hyvin! Olen niin innoissani että tekisi mieli vetää kärrynpyörä, mutta ehkä jätän sen tällä kertaa väliin...=D)))

Olimme nelisen vuotta sitten firman kanssa ressussa New Yorkissa ja joimme joka ilta iloisesti. Takaisin tultuamme duunikaveri oivalsi olleensa raskaana kaiken kännäilyn ajan. Nyt hänellä on kolmevuotias terve tytär. Eli älä heitä toivoita pois.

Minä vedin kaatokännit vappuna ja seuraavalla viikolla selvis , että olen raskaana. Tuosta ei seurannut mitään muuta, kuin että menetin aluksi ilon raskaaksi tulosta. Hulluna selasin netistä tietoa, että minkälaisen mutaatiovauvan olen saanut aikaiseksi. Nyt minulla on sylissä ihana terve vuoden ikäinen poika, joka on täyttänyt äiskän ja iskän sydämen rakkaudesta.

Hyvä, että uskallat puhua asiasta. Minä kerroin silloin pelostani neuvolassa ja sain th:lta tukea. Asian kertominen pelotti, koska pelkäsin heidän leimaavan minut huonoksi äidiksi. Kun uskalsin kertoa asiasta, vierähti iso kivi sydämeltä ja sen jälkeen uskalsin rueta nauttimaan raskaudesta.

Onneksi olkoon plussasta !!!!!

On aivan totta että ap tuskin on sikiölle mitään vahinkoa aiheuttanut juomisella, mutta mielestäni pitäisi vähän varoa mitä tänne kirjoittaa. Joku nimittäin sanoi että vaikka olisi suunnilleen mitä tahansa raskauden aikana kiellettyjä lääkkäeitä syönyt ennenkuin on tiennyt olevansa raskaana, ei ole mitään hätää. Asia ei kuitenkaan valitettavasti aina ole niin: esimerkiksi akneen syötävä lääke Roaccutan aiheuttaa sikiövaurioita, joten jos sitä on syönyt ihan alkuraskaudessakin, on sikiöllä luult. vakavia epämuodostumia ja usein seurauksena on raskauden keskeyttäminen.
Eli ei koske kaikkia lääkkeitä joten kannattaa olla tarkkana jos syö jotain tuhdimpaa lääkettä!!! Tämä Roaccutan nyt on sen verran tuhtia kamaa että sitä syödessä pitää käydä raskaustestissä kerran kuussa.

Toki tavalliset antibiootit ym. nyt eivät vaaraa aiheuta.

Sikiöllä ei ole mitään hätää, kun tuli nautittua niin varhaisessa vaiheessa...
Olemme yrittäneet lasta mieheni kanssa tärppäämättä, joten olen onnellinen puolestasi ja TIETYSTI helkutin kateellinen!!!!
Toivottavasti päätät pitää vaavin=)

Yhteistyössä