raskaana olo ja painavien juttujen nostelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissani

Vieras
onko siitä mitään haittaa riskiviikkojen jälkeen jos nostellee töissä painavia juttuja. tarkoitan rv12 jälkeen.mulla ei oo mitää ongelmia tai pahoja tuntemuksia tullu, nyt rv18. mut voiks olla jottai haittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis olen maitokaapissa töissä elintarvikekaupassa ja nostelen niitä laatikoita jotka täynnä litrasia maitoja/jukurtteja tms.

no kyllä mä nostelin..just niin painavia..tietty oman tuntemuksen mukaan

Mä nostelin painavia laatikoita ekassa raskaudessa niin pitkään kun se tuntui hyvältä. Sitten kun alkoi supistelemaan nuo nostot, lääkäri antoi sairaslomaa.

Just siirtelin huonekaluja ja ripustin verhot ikkunaan ja imuroin ym. Rv 36+2. Tuolla tuo tuntuu masussa potkiskelevan. Eiköhän se ole itsestä kiinni, että tekee siihen tahtiin, kun itsestä tuntuu hyvältä. Joskus ennenvanhaan tehty vähän raskaampia hommiakin raskaana ollessa.

niin no jos on raskaus jo ihan loppusuoralla, niin ei varmaan edes haittaa jos alkaa synnytys käynnistyy suppareil, mut mites voiks niin käydä näillä mun viikoilla ,rv18. kun ei se pieni kuitenkaan elossa sit selviäis.

Muutettiin kun olin yheksännellä kuulla ja kannoin painavia astioita ja laatikoita, siirtelin huonekaluja ym. Pyöräilin vielä viikolla 38. Kieltäydyin siis olemasta "sairas" vaikka ihan hirveän väsymyksen vuoksi jouduin ottamaan raskaista töistäni puolisaikkua jo 4 kuulla.

Viikolla 38 alkoi vissiin rasituksista johtuen tihkua lapsivettä, kalvoihin oli tullu reikä.. ja kun synnytys ei sitte lähteny itestään, niin 3 päivän päästä siitä jouduttiin käynnistämään.
Tosi kivuliasta kun käynnistetään, kroppa ei kerkiä kunnolla mukaan ja supistusten välillä ei tuu normaalia huilipaussia joten suosittelen oleen ainakin järkirajoissa varovainen. Ei kaikilla kroppa kestä, vaikka sisua oiskin..

Mä nostelin paljon vanhassa työpaikassa. Odotin sillo esikoista. Mun selkää särki alusta lähtien. Nostelin ja tein töitä. Jossain vaiheessa sanoin pomolle, että en enää pysyty kauheesti nostelee ku selkä tulee kipeeks. Ei raskaus ole sairaus. Tee normaalisti töitä jos töissä olet, oli vastaus pomolta. No mä tein. En ehtinyt kouluttaa mun sijaista ollenkaan sillä jäin saikulle rv 30, pehmeiden peikkojen ja lyhentyneen kohdunkaulantakia.

Eli aloittajalle, tee toimien voimien mukaan. Voithan yrittää jos saisit kevyempää työtä. Vaikka työpaikkalääkärin suosituksesta.

Mulla meneillään rv 39 ja kyllä kannan ja roudaan kuten ennen raskauttakin. Vahdoin likan huoneen järjestystä pari päivää sitten ja totesin tänään, että haluankin vaihtaa ne takaisin.

Roudasin ison ja helkutin painavan mappikaapin (sellainen mitä toimistoissa on) huoneen päästä toiseen ja sänkykin vaihtoi paikkaa. Eikä tuntunut misään.

Toki jos olisi kipeätä tehnyt, niin en olisi tuohon hommaan ryhtynyt.

mulla on rv 25+1 ja tuossa äsken taas hain pahvilaatikoita toisesta huoneesta, tarkotuksena tyhjentää ja siivoilla niitä. 10 kilon laatikoita ehkä..
Töissä olen saanut helpotuksia työvuorojen suhteen (3vuorotyö), ja sekin lähinnä lääkärin kirjottaman todistuksen avulla. Ja nyt täytyy töissä unohtaa lasten nostelu, katotaan mitä pomo siitä sanoo.. voi olla että ei suostu. Jos ei suostu, niin teen töitä sen minkä pystyn, selkäni ja itseni muistaen ja sitten olen sairaslomalla.
Oma on pomon ongelma sitten.. mistä hakee sijaista.

Eli:
oma olo
lääkärin todistusta
tarvittaessa helpotuksia töissä
+ Sairaslomalle jos on oikeesti kipee. Ei kipeenä+raskaana töihin!!

Yhteistyössä