Raskaana olles ei sais syödä homejuustoa..mut onko toi valion Aura kielletty?

  • Viestiketjun aloittaja äihjs¨phij
  • Ensimmäinen viesti
äihjs¨phij
Kun se on tehty pastöroidusta maidosta, ni onko siinä silti listeria riski...

Ku tuorejuustoja saa syödä kuhan on pastöroituja...

Entä sit ite tehtyä graavilohta... sehän ei oo tyhjiöpakattu... voiks sitä syödä?
 
vieras
homejuustot eivät ole mitenkään kielletty raskaana oleville. pastoroitu maito jos on tuotteessa niin voi turvallisesti syödä. itselläni 4 lasta enkä ole koskaan vältellyt mitään ruokaa vaan luottanut omaan nenään ja suuhun.
 
Jepulis
Homejuusto "raakana" on kyllä kiellettyjen listalla, mutta kumennettuna (esim. pizzassa ja laatikossa) ok. Mä oon syönyt itsetehtyä graavia, kuten sanoit listeria kasvaa tyhjiöpakatuissa kaloissa.
 
Meri-Kaisla harmaana
Näissä on hieman erimielipiteitä, riippuu keneltä kysyy tai mistä asiasta lukee. Toiset sanoo, että homejuusto ja graavilohi on aina vältettäviä raskausaikana. Toiset taas on sitä mieltä, että homejuustoa voi syödä jos se on pastoroidusta maidosta valmistettu ja lohi ei ole tyhjiöpakattu. Itse vältin kumpaakin raskausaikana, kun se ei ollut minulle mikään ongelma.
 
Ammattilainen
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

Valio itsekään ei suosittele aurajuuston syöntiä.

http://www.valio.fi/aura/sivusto/aura/faq8.html
 
voi hyvää päivää
Mä olen raskaana ollessani syonyt aurajuustoa, graavilohta, ottanut peräti lasillisen viiniäkin...ja ihan terveitä lapsia on syntynyt 3 kertaa. Järki käteen...
 
pilviini harmaana
Meillä 7 lapsen sisarparvi. Äiti syönyt ja juonut maatilalla maitoa "suoraan tankista" ja terveitä lapsia ollaan. Itse aion syödä lohta ja hieman myös maksalaatikkoa. Näin tein pikkujouluissakin! Samoin toimin esikoisenkin kanssa. Viini on kuitenkin holitonta, joten pijän nollalinjan joulunakin.
 
Musta nää on koomisia. Siis nää, että kaikkia maailman kiellettyjä asioita oon raskausaikana syönyt, että kyselijäkin oottaa järjen käteen. Sitähän se nimenomaan on, jos on varovainen. Tyhmänrohkeilla on voinut käydä hyvä säkä eikä mitään ole tullut, mutta tajutkaa nyt, että ei noita suosituksia oo ihan tuulesta temmattu!

 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mulla 2 lasta ja aina oon kaikkee syöny..
ihan terveitähän noi on..
järki käteen noiden kieltojen kanssa..
kuten maksalaatikon..
saa sitä syödä kohtuudella..kuten kaikkee muutakin
Listerian kannalta kohtuudella ei ole väliä kun sen siitä saastuneesta ruoasta saa vaikka sadasosagrammasta jos on saadakseen. Miksi ei samantien voi söydä vaikka kiloa :)

Homejuustoissa on se listeriariski, myös aurassa. Söin silti, ja oltiin onnekkaita kun listeriaa ei tullut. En ole koskaan 25 vuoden aikana saanut listeriatartuntaa vaikka olen syönyt graavilohta ja juustoja runsaasti. Miksi se olisi just raskausaikana tullut. Listeriatartunnan kun tunnistaa esim, kuumeesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mulla 2 lasta ja aina oon kaikkee syöny..
ihan terveitähän noi on..
järki käteen noiden kieltojen kanssa..
kuten maksalaatikon..
saa sitä syödä kohtuudella..kuten kaikkee muutakin
Listerian kannalta kohtuudella ei ole väliä kun sen siitä saastuneesta ruoasta saa vaikka sadasosagrammasta jos on saadakseen. Miksi ei samantien voi söydä vaikka kiloa :)

Homejuustoissa on se listeriariski, myös aurassa. Söin silti, ja oltiin onnekkaita kun listeriaa ei tullut. En ole koskaan 25 vuoden aikana saanut listeriatartuntaa vaikka olen syönyt graavilohta ja juustoja runsaasti. Miksi se olisi just raskausaikana tullut. Listeriatartunnan kun tunnistaa esim, kuumeesta.
kalaa en voi syödä ja homejuusto yököttää...
juustoja syön minäkin..
eikä oo mittään tullu

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mulla 2 lasta ja aina oon kaikkee syöny..
ihan terveitähän noi on..
järki käteen noiden kieltojen kanssa..
kuten maksalaatikon..
saa sitä syödä kohtuudella..kuten kaikkee muutakin
Listerian kannalta kohtuudella ei ole väliä kun sen siitä saastuneesta ruoasta saa vaikka sadasosagrammasta jos on saadakseen. Miksi ei samantien voi söydä vaikka kiloa :)

Homejuustoissa on se listeriariski, myös aurassa. Söin silti, ja oltiin onnekkaita kun listeriaa ei tullut. En ole koskaan 25 vuoden aikana saanut listeriatartuntaa vaikka olen syönyt graavilohta ja juustoja runsaasti. Miksi se olisi just raskausaikana tullut. Listeriatartunnan kun tunnistaa esim, kuumeesta.
kalaa en voi syödä ja homejuusto yököttää...
juustoja syön minäkin..
eikä oo mittään tullu
Sulla on ollut hyvä tuuri. Se ei silti tarkoita sitä, että se syöminen olisi turvallista. Niinku tosiaan varmaan tiedät, listerian voi saada ihan murusestakin. Ja se on vauvalle vaarallinen.
 
Mä olen syönyt homejuustoa broilerikastikkeessa.
Maksamakkaraa leivän päällä.
Fetajuustoa salaatissa.

Graavilohesta en tykkää, joten ei tee tiukkaa.
Maksalaatikkokaan ei uppoa, joten se siitä.

Mitä muuta joulupöydässä on mitä ei saisi syödä?
 
vieras
Niinpä taas joo, muistakaahan raskaana olevat, että kissan ulosteissin ei saa myöskään koskea! Vaan vessan saa tyhjentää vain mies!! Siitä voi saada taudin (en nyt muista sen nimeä ) mutta vältettävä on! Että näin!!

 
äly hoi älä jätä
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mulla 2 lasta ja aina oon kaikkee syöny..
ihan terveitähän noi on..
järki käteen noiden kieltojen kanssa..
kuten maksalaatikon..
saa sitä syödä kohtuudella..kuten kaikkee muutakin
Listerian kannalta kohtuudella ei ole väliä kun sen siitä saastuneesta ruoasta saa vaikka sadasosagrammasta jos on saadakseen. Miksi ei samantien voi söydä vaikka kiloa :)

Homejuustoissa on se listeriariski, myös aurassa. Söin silti, ja oltiin onnekkaita kun listeriaa ei tullut. En ole koskaan 25 vuoden aikana saanut listeriatartuntaa vaikka olen syönyt graavilohta ja juustoja runsaasti. Miksi se olisi just raskausaikana tullut. Listeriatartunnan kun tunnistaa esim, kuumeesta.
kalaa en voi syödä ja homejuusto yököttää...
juustoja syön minäkin..
eikä oo mittään tullu
Sulla on ollut hyvä tuuri. Se ei silti tarkoita sitä, että se syöminen olisi turvallista. Niinku tosiaan varmaan tiedät, listerian voi saada ihan murusestakin. Ja se on vauvalle vaarallinen.
Mutta lsiteriakan on erittäin harvinainen! Kunhan hiukan katsoo miten niitä kamoja kotiin kantaa ja kotona säilyttää!! Järjen käytö on sallittua, jos pelkää kaikkea, niin eihän voi syödä (ilman raskauttakin) esim purkkisäilöttyjä juttuja koska niistä voi saada botuliinin ja se on vaarallinen ihan kaikille!!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mulla 2 lasta ja aina oon kaikkee syöny..
ihan terveitähän noi on..
järki käteen noiden kieltojen kanssa..
kuten maksalaatikon..
saa sitä syödä kohtuudella..kuten kaikkee muutakin
Listerian kannalta kohtuudella ei ole väliä kun sen siitä saastuneesta ruoasta saa vaikka sadasosagrammasta jos on saadakseen. Miksi ei samantien voi söydä vaikka kiloa :)

Homejuustoissa on se listeriariski, myös aurassa. Söin silti, ja oltiin onnekkaita kun listeriaa ei tullut. En ole koskaan 25 vuoden aikana saanut listeriatartuntaa vaikka olen syönyt graavilohta ja juustoja runsaasti. Miksi se olisi just raskausaikana tullut. Listeriatartunnan kun tunnistaa esim, kuumeesta.
kalaa en voi syödä ja homejuusto yököttää...
juustoja syön minäkin..
eikä oo mittään tullu
Sulla on ollut hyvä tuuri. Se ei silti tarkoita sitä, että se syöminen olisi turvallista. Niinku tosiaan varmaan tiedät, listerian voi saada ihan murusestakin. Ja se on vauvalle vaarallinen.
Elämä se on riskejä ja valintoja täynnä :) Koskaan emme maailmasta saa itselle eikä lapsillemme täysin suojaisaa, eikä sen elämän sellaista kuulu ollakaan. Josjus sitä sattuu ja tapahtuu, riskejä voidaan minimoida kyllä. Ja vaikka söisimme sitä auraa joskus, se riski listeriaan on minimaalinen. Voidaanhan me jossitella jos sille linjalle lähdetään, että riski on kuolla auto-onnettomuudessa ja jäädä kotiin, tai liukastua ulkona. Kaikkihan se on vauvalle vaarallista, onneksi elämän tarkoitus on sentään eläminen eikä varominen :)
 
Helekutti
Mä en muuten käsitä miks jauhamalla jauhetaan jostain maidon pastöroinnista kun täällä ei todellakaan myydä juustoja jotka olis valmistettu pastöroimattomasta maidosta? Kissojen ja koirien kanssa haettu eikä yhtä ainutta juustoa ole löytynyt. Joku kauppahallin tuontijuusto oli sellainen mutta eipä kauppahallista sitäkään löytynyt kun menin kysymään.
 

Yhteistyössä