Raskaana olevan alkoholistin ystävänä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SMIH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SMIH

Vieras
Kun tietäisin mitä tekisin. Ystäväni on alkoholisti. Ollaan oltu ystäviä ala-asteelta saakka. Nyt hän on raskaana, ja juo kerran, pari viikossa sen sixpäkin, viinipullon pari. Kukaan ei tiedä, paitsi minä. Olen se ainoa uskottu, ja olen ystävälleni luvannut olla kertomatta eteenpäin.
Tekisinkö nimettömän LS-ilmoituksen? voiko sellaisen tehdä syntymättömästä vauvasta? Soitanko poliisille? Ei herranjumala, kertokaa. En tiiä mistä aloittaa. :(

Soita ystäväsi käyttämään neuvolaan. Voit soittaa nimettömänäkin. Eivät voi ystävästäsi juuri mitään puhua, mutta kuuntelevat mielellään. Hoitavat sitten asiaa eteenpäin. Toimi ihmeessä.

En tiedä kanssa mihin pitäisi ottaa yhteyttä, sossuu kai..? Mutta selitä sinä sille ystävälle ainakin alkuun mitä tuhoa voi saada aikaan lapselle, kehityshäiriöt ym. mistä lapsi saa sitten kärsiä lopun elämäänsä. Juuri googlailin noista FAS-lapsista joku päivä ja mietein, että miten joku äiti voi olla noin vastuuton ja tehdä tuollaista, näytäppä sille vaikka pari kuvaa noista lapsista, itelle meinais ainakin itku tulla, jos se edes laittais miettimään. En tiedä, että voisitko olla yhteydessä esim. ystäväsi neuvolaan...kamala tilanne.

En edes tullut ajatelleeksi tuota neuvolaa, kiitos vinkistä. Mietin vain, että jos teen jonkunlaisen ilmoituksen jonnekin, hän tietäisi tasan tarkkaan että minä olen sen tehnyt. Toisaalta, ehkä ottaisin äidin vihan niskoilleni mielummin kuin vauvan kehityshäiriön omalletunnolleni. Joskus tunnen itseni osasyylliseksi kun tiedän asiasta enkä osaa tehdä vauvan eteen mitään.

Ystäväsi on kuitenkin sinulle kertonut. Miten hän itse suhtautuu asiaan? Itse tulkitsisin ystäväni puheet avunhuutona. Kirjoita vaikka viesti ystävällesi. Kerro huolestasi asian suhteen ja lupaa lähteä ystäväsi tueksi apua hakemaan. Laita vaikka viestin loppuun, että et pysty asiaa sivusta seuraamaan ja kerro, että otat itse yhteyttä neuvolaan, jos ei ystävä kanssasi lähde apua hakemaan. Asia on tärkeä ja sillä on kiire. Toimi jo tänään.

[QUOTE="minä";25580363]Ystäväsi on kuitenkin sinulle kertonut. Miten hän itse suhtautuu asiaan? Itse tulkitsisin ystäväni puheet avunhuutona. Kirjoita vaikka viesti ystävällesi. Kerro huolestasi asian suhteen ja lupaa lähteä ystäväsi tueksi apua hakemaan. Laita vaikka viestin loppuun, että et pysty asiaa sivusta seuraamaan ja kerro, että otat itse yhteyttä neuvolaan, jos ei ystävä kanssasi lähde apua hakemaan. Asia on tärkeä ja sillä on kiire. Toimi jo tänään.[/QUOTE]

Kiitos tästä. Olen kertonut etten tahdo katsoa vierestä kun hän pilaa vauvansa elämän. Olen kuitenkin tainnut hyväksyä juomisen sillä, etten ole tehnyt mitään, ja siinä suhteessa tunnen itseni osasyylliseksi. Olet täysin oikeassa siinä että minun tulisi olla tukena enkä soimaamassa.
Taidan heti ottaa ja kirjoittaa hänelle kirjeen, kerron miltä tuntuu ja tarjoan apuani. Toivottavasti hän ymmärtää yskän. Apua hän tarvitsee, paljon ja pikaisesti. Voi kun olisin tajunnut tämän jo aiemmin.
Ymmärtääkseni hän ei juonut raskauden alussa ollenkaan, mutta puolenvälin jälkeen on alkoholi taas saanut otteen. Nyt hänellä on n. 2 kuukautta laskettuun aikaan. Toivottavasti pikkuinen saa syntyä terveenä. :(

Ei auta mitään lastensuojeluun tai neuvolaan ilmoittaminen. Suomessa ei ole lakia, joka estäisi raskaana olevan käyttämästä alkoholia. Asiaan voidaan puuttua vasta vauvan syntymän jälkeen.

Itse tiedän parikin äitiä, jotka huolehtivat omasta FAS-lapsestaan ihan kiitettävästi.

Viimeksi muokattu:
tee ennakollinen lastensuojelu ilmoitus. se on syntymättömän lapsen turva ja jos tilanne on vakava lapsi voidaan huostaanottaa heti syntymän jälkeen kunnes tilanne on parempi. Ennakollinen ls ilmoitus myös usein aiheuttaa sen ikävän, että äidille voidaan tarjota apua ja tukea alkoholiongelman kanssa. Eli tee ilmoitus.

Narkomaanituttavani on myös raskaana. Terveyskeskuksessa tiedetään, mutta vielä 4kk:n aikana ei ole otttu yhtään huumeseulaa...
Eli ainakaan tässä tapauksessa ei kovin paljon ole tuettu raittiuteen.

[QUOTE="vieras";25580591]Narkomaanituttavani on myös raskaana. Terveyskeskuksessa tiedetään, mutta vielä 4kk:n aikana ei ole otttu yhtään huumeseulaa...
Eli ainakaan tässä tapauksessa ei kovin paljon ole tuettu raittiuteen.[/QUOTE]

Onpa masentavaa ettei terveydenhuollon ammattilaisetkaan tunnu ottavan asiaa kovin tosissaan. Sitä olen itse miettinyt, että vaikka tekisinkin ilmoituksen niin äiti kieltäisi kaiken. Kuunteleeko joku tosissaan, vai ajatteleeko kaikki että olen ylihysteerinen läheinen joka reagoi yhteen viinilasilliseen? Kun asia ei tosiaan ole yhdestä lasillisesta kiinni, vaan nyt puhutaan pullollisista. :(
Todella ikävää että Sinun täytyy seurata asiaa sivusta ja vaikka asiasta ollaan tietoisia monella taholla, kukaan ei tee mitään.

[QUOTE="poks";25580555]tee ennakollinen lastensuojelu ilmoitus. se on syntymättömän lapsen turva ja jos tilanne on vakava lapsi voidaan huostaanottaa heti syntymän jälkeen kunnes tilanne on parempi. Ennakollinen ls ilmoitus myös usein aiheuttaa sen ikävän, että äidille voidaan tarjota apua ja tukea alkoholiongelman kanssa. Eli tee ilmoitus.[/QUOTE]

Sellaisenko voi tehdä? Mistä löytyis tietoa lisää?
En haluaisi että lapsi vietäisiin äidiltä heti syntyessään, vaan haluaisin apua äidille NYT, jotta hän voisi auttaa itseään ja keskittyä lapseensa sen synnyttyä. Olen varma että hänestä tulee vielä hyvä äiti, kunhan alkoholismi sairautena saataisiin ensiksi kuriin.
Tämä on kuitenkin hyvää infoa, vauvan etu ennen kaikkea. Olen luvannut olemaan tukena raskauden aikana ja kun vauva on syntynyt, ja sen lupauksen pidän.

[QUOTE="vieras";25580591]Narkomaanituttavani on myös raskaana. Terveyskeskuksessa tiedetään, mutta vielä 4kk:n aikana ei ole otttu yhtään huumeseulaa...
Eli ainakaan tässä tapauksessa ei kovin paljon ole tuettu raittiuteen.[/QUOTE]

Terveyskeskus tietää, mutta tietääkö neuvola? Käykö neuvolassa? Tieto ei aina kulje, eikä saakaan kulkea yksiköiden välillä jos asiakas kieltää.

Minusta olisi parempi lähestymistapa se, että äidin kanssa keskustellaan ja tuetaan, eikä hyökätä vastaan. Asia on varmasti vaikea ja siihen liittyy häpeää, syyllisyyttä jne. Olisi hyvä, että äiti kokisi, että hän ei ole paha ihminen, mutta hän tarvitsee ja ansaitsee apua itsensä ja lapsensa tähden.

[QUOTE="vieras";25580808]Minusta olisi parempi lähestymistapa se, että äidin kanssa keskustellaan ja tuetaan, eikä hyökätä vastaan. Asia on varmasti vaikea ja siihen liittyy häpeää, syyllisyyttä jne. Olisi hyvä, että äiti kokisi, että hän ei ole paha ihminen, mutta hän tarvitsee ja ansaitsee apua itsensä ja lapsensa tähden.[/QUOTE]

Niin ja tälleen ei ainakaan saada häntä lopettamaan juomista, kun vaan lässytetään jonnin joutavia.

Surullista, niin surullista että joku haluaa pilata pienen viattoman lapsen elämän jo ennen kuin hän on syntynytkään. AP:n on pakko viedä asiaa eteenpäin.

Surullista kyllä, mutta onko se sitten parempi että soimaan vauvan äitiä, johtaen häntä juomaan enemmän, vai yrittäisinkö mielummin auttaa "kovalla kädellä" = johtaen juomaan. Molempi pahempi, ja sen takia kysyin neuvoa. Tuntuu että sama miten toimin, tekemiseni johtaa juomiseen. Ajattelin kuitenkin aloittaa kirjeellä, kerron siinä mitä ajattelen, ja sen jälkeen toivon mukaan keskustellaan. Jos ei, ilmoitan neuvolaan, ja riskeeraan mielummin ystävyytemme kuin vauvan terveyden. Tuen jokaisessa asiassa - hän on ihana ystäväni, mutta sairas. En ikinä voisi kuitenkaan häntä hylätä. Hitto että on hankalaa ja tekee pahaa. :(

Yhteistyössä