Raskaana, mutta en tiedä mitä tehdä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain äskettäin tietää olevani raskaana ehkäisystä huolimatta. Minun pitäisi olla tällä hetkellä onneni kukkuloilla, mutta olen ennemminkin ahdistunut tästä tilanteesta.

Esikoinen on vasta 8kk, hän on ollut koko ikänsä varsin suuritarpeinen lapsi kärsien aluksi pahasta koliikista. Välillä oma jaksaminen on ollut todella kovilla - en oikeasti tiedä, kuinka jaksan, jos tämä toinenkin tulisi olemaan yhtä vaativa hoidettava..

Mutta sitäkin enemmän minua ahdistaa rahatilanteemme. Nytkin on tiukkaa, minä saan minimiäitiysrahan. Mies kyllä on kohtuupalkkaisessa vakityössä, mutta hänen palkastaan menee iso osa kulutusluoton maksuun, ja mies on muutenkin aika tuhlaavainen rahojensa kanssa. Rahallinen tilanteemme mietityttää minua, miten pärjäämme kahden lapsen kanssa, kun nytkään ei ylimääräistä oikein ole..

En oikeasti tiedä, mitä tehdä... :( Harmittaa ihan hirveästi, kun joudun tuhlaamaan energiaani stressaamiseen, enkä pysty iloitsemaan tästä, vaikka haluaisin... Kommentteja ja vinkkejä, mitä te ajattelette?

Meillä on lapsilla ikäeroa 1v5kk tosin molemmat ovat olleet vauvana ns helppoja lapsia joten ihan hyvin pärjättiin.
Raha tilanne taitaa aina olla lapsi perheissä tiukassa.
Juttele asiasta miehesi kanssa.

Sitähän on sinänsä turha miettiä, millainen tuleva vauva olisi luonteeltaan, sitä kun ei voi etukäteen tietää..

Rahatilanne kyllä miehen mielestä helpottaisi, kun lainan maksuun on todennäköisesti tiedossa muutoksia, mutta miehen rahan käyttö on tosiaan hirveän suuripiirteistä.. Helppohan se hänen nyt on lupailla maksavansa suuremman osan kuluista, mutta en tiedä tapahtuuko sitten oikeasti niin. Hän vain toteaa, että kyllähän muutkin elättävät useampia lapsia. Sehän nyt tietysti on totta... Ihan kamala tilanne. :( Enpä olisi ikinä uskonut joutuvani tällaisia pohtimaan. :(

Meidän lapsilla ikäeroa 1v5kk ja esikoinen oli vaativa, koska nukkui kokonaisen yön vasta 2 vuotiaana, kuopuksella oli koliikki ensimmäiset kuukaudet. Nyt kun ovat 2,5v ja reilu 1v niin menee jo helpommin ja pääsen palaamaan työelämäänkin. Alku oli kyllä todella raskasta juuri sen takia, koska koliikkivauva meni nukkumaan joskus aamu 5 aikoihin ja esikoinen heräsi 7 aikoihin. Mies teki pitkää päivää ja viimeisteli opintojaan. Meillä tosin ei ole tarvinnut rahoista stressata. Keskustelkaa miehen kanssa. Yleensä asioilla on tapana järjestyä ja voithan sinäkin palata työelämään sitten kun nuorin olisi reilun 1v ikäinen tai jo aikaisemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Sitähän on sinänsä turha miettiä, millainen tuleva vauva olisi luonteeltaan, sitä kun ei voi etukäteen tietää..

Rahatilanne kyllä miehen mielestä helpottaisi, kun lainan maksuun on todennäköisesti tiedossa muutoksia, mutta miehen rahan käyttö on tosiaan hirveän suuripiirteistä.. Helppohan se hänen nyt on lupailla maksavansa suuremman osan kuluista, mutta en tiedä tapahtuuko sitten oikeasti niin. Hän vain toteaa, että kyllähän muutkin elättävät useampia lapsia. Sehän nyt tietysti on totta... Ihan kamala tilanne. :( Enpä olisi ikinä uskonut joutuvani tällaisia pohtimaan. :(

Ainakaan alkuun ei meillä mennyt vauvan kanssa edes hirveästi rahaa. kaikki kun tuli esikoiselta kun oli pieni ikäero. Teilläkin on varmasti kaikki mitä vauvalle tarvitsette. Vaippoihin toki menee jonkun verran ja sitten soseisiin jos ei jaksa itse valmistaa (kahden pienen kanssa minulla ainakin oli valmissoseet käytössä)

Juu ongelmaa ei olisikaan, jos kyse olisi vain vauva-ajasta, sehän nyt tosiaan on edullista, varsinkaan jos vauva ei suuremmin sairastele ja imetys onnistuu. Mutta mulla on opiskelut kesken, eli heti äippäloman jälkeenkään ei vielä rahatilanne helpottaisi, ja tietenkin isompii lapsiin menee enemmän rahaa.

Totta tuokin, että asioilla on tapana järjestyä, niin mun mieskin sanoo. Mutta mä vaan oon nyt kehittänyt tästä asiasta hirmuisen stressin itselleni.. :/

Hyvä ap.
Ensinnäkin sinulla taitaa olla hyvä mies. Jotenkin minulle tuli semmoinen tunne, kun luin kirjoituksesi.
Raha-asioille on hyvä tehdä jotakin, siinä olet oikeassa -kannattaa selvittää, olisiko sinulla mahdollista tehdä jotain työtä, ennen kuin toinen lapsi syntyy. Kelan kautta selvittämällä aloittaisit kartoituksen, että vaikuttaisiko nyt tekemäsi työ yhtään tulevaan äitiyspäivä/vanhempainrahaan. Perhepäivähoitotoimistosta voisit kysyä, olisiko teillä mahdollisuuksia edulliseen tai ilmaiseen päivähoitoon -myös sukulaisista voisi löytyä auttamishaluinen?
Jos tämä ei onnistu ja miehenkin tulot ovat todennäköisesti sen verran, ettei ilmaiseen hoitopaikkaan ole mahdollisuutta (?), kannattaa silti käydä Kelassa laskettamassa tulevat tulot (olet varmaan näin jo tehnytkin). Lapsilisätx2, kodinhoitotuki isommasta, äitiyspäiväraha ja miehen tulot miinustettuna lainakustannukset -saat selville millä rahalla teidän pitäisi elää. Voitte miehen kanssa laskea yhdessä. Sekin helpottaa ja poistaa stressiä.
Yhdessä mietitte, mikä on tärkeää ja maltatte odottaa suurempia hankintoja. Lasten pienenä oloaika on loppujen lopuksi lyhyt -vuoden päästä sinulla on mahdollisuus mennä töihin. Tosin hoitomaksut kahdesta ovat nekin aika paljon..Mutta sitten on taas uusi aika miettiä.
Noista tuhlailevista miehistä puheenollen, minun kohdalleni on sattunut semmoinen mies, joka lopulta oppi että raha ei kasva puussa. Ei ainakaan meidän pihalla. Se vaatii paljon naiselta jämäkkyyttä ja sietämistäkin. Stressikin tulee ajoittain. Mutta vihko ja laskin esiin, se on minun vinkkini. Ja pankki (jos kulutusluotto on sieltä), on ollut ainakin meitä kohtaan avulias.

Onnea raskaudesta! Kyllä kaikki hyvin menee, usko pois. Jos rahapuolta pelkäät, niin yritä jo nyt elää mahdollisimman säästeliäästi. Koita ehdottaa miehelle, et jos alkaisitte säästää johonkin yhteiselle tilille. Jos mies laittaisi sinne joka kuukausi pienen summan, niin ei tulisi tuhlattua sitä rahaa niin paljon ja sitten olisi hätävaratili olemassa kun vauva syntyy.

Tee vauvan ruuat itse. Valmiit soseet on tosi kalliita. Harkitse myös kestovaippoja jo tälle nykyiselle vauvalle. Nekin voi sitten kierrättää tulevalle pienokaiselle. Meillä on lapset pienellä ikäerolla ja vaikka hommaa riittää, niin kestojen pesu ei ole mitenkään ylivoimaista. Siellä ne pyörii koneessa muiden pyykkien joukossa peri kertaa viikossa, ei paha homma ollenkaan.

Tuossa jo paljon hyviä vinkkejä,vaikka raskasta ja väsyttävää varmasti tulee olemaan(meilläkin syntyny kohta 5 lasta 9 vuoden sisällä joten eipä oo yörumba oikeen koskaan loppunu ennenko uus alkaa..).Rahatilanne voi olla ahdistava ja huolestuttava mutta kuulostaa että teillä on kuitenkin rakkautta ja järjestelemällä maksuja,menoja jne niin uskon että pärjäätte.Tsemppiä!

Yhteistyössä