Raskaana... Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Muuten kovasti haluaisinkin jo toisen lapsen, vaikka esikoinen on vasta 6kk ikäinen... Mutta rahatilanteen vuoksi (mulla minimiäitiysraha ja mieheln tulot noin 1300e/kk, asumiskulut 510e/kk) päätimme lykätä asiaa myöhemmäksi. Käytin e-pillereitä, mutta nyt olen raskaana. Nyt jälkeenpäin aloin miettimään , että kun olin mahataudissa, en muista varmasti osuiko oksentelu sellaiselle ajankohdalle että pillerikin on saattanut tulla mukana... Että voipi johtua siitä?
No mutta, kuitenkin, aborttia en haluaisi tehdä ja olen onnellinen tulevasta toisesta lapsesta, mutta rahatilanne mietityttää. Pystytäänkö me edes huolehtia kahdesta lapsesta tollaisilla tuloilla? Mä en tiiä miten tästä selviää, koska en tosiaankaan haluaisi tehdä aborttia, mutta en tiedä miten pärjätään , vai pärjätäänkö mitenkään :(

Minä olen yksinodottaja, sattuneesta syystä. Taloudellinen tilanteeni voisi olla tuhatkertaisesti parempikin, mutta aborttiin en päätynyt. Olen analysoinut omia menojani ja parhaani mukaan koettanut säästää, jotta olen saanut hankittua vauvalle kaiken tarpeellisen, sekä vuokrattua isomman asunnon. Abortin harkinta oman talouden takia tuntui minusta liian julmalta ajatukselta noin niin kuin omalla kohdallani.

Sinä saat minimiäitiysrahaa (tuota tulen itsekin saamaan) mutta tokihan te saatte lapsilisänkin. Toisen lapsen kohdalla lapsilisä on myös hieman korkeampi, kuin ensimmäisen. Oletteko yrittäneet hakea asumistukea?

kyl maar kelan tulorajat yms on mitotettu lapsiluvun mukaan. saatte varmasti sitten asumistukea, jos ette nyt vielä saa, lapsilisää tulee enemepi, kotihoidontuki sitten jatkossa suurempi jne. tiukkaahan se tekee, ja jos ei pärjää niin sitten täytyy hakea sossusta.. ja kaikki suuret hankinnathan teillä on jo tehty..

No älä nyt vaan rahan takia aborttia tee, kadut lopun ikääsi! Kyllähän teillä noi tulot pitäis riittää perustoimeentuloon, kun asumiskulutkin noin kohtuulliset. Paljon isommat tulot kuin meillä, vaikka meillä kaksi lasta. Hyvin on sapuskaa ja vaatteita saatu ostettua, ja joskus ylimääräistäkin. Ja ajattele että lapset ovat pieniä vaan vähän aikaa, ehdit kyllä tienaamaan myöhemmin. Mutta jos teet vastentahtoisesti abortin, asia seuraa sinua loppuelämän. Onnea raskaudesta :)

kiitoksia vastauksesta :) joo mä en todellakaan aborttia haluaisi tehdä. Ja todellakin toivottu vaikka yllätys olikin, mutta mietin vaan että haluan antaa lapselle hyvän elämän ja että rahat riittää varmasti :(

Kannattaa laittaa mies muualle kirjoille niin saat isomman asumistuen kun toinen lapsi syntyy.. Mulla jää äitiyspäivärahasta käteen 1200-1400€ sit saan molemmista lapsista korotetun lapsilisän 303€/kk ja asumistukea 495€/kk ennen toista lasta sain 345€/kk elikkä yhteensä kuussa saan käteen minimissään 2000€ + sitten miehen tulot

[QUOTE="mamma";23163419]Kannattaa laittaa mies muualle kirjoille niin saat isomman asumistuen kun toinen lapsi syntyy.. Mulla jää äitiyspäivärahasta käteen 1200-1400€ sit saan molemmista lapsista korotetun lapsilisän 303€/kk ja asumistukea 495€/kk ennen toista lasta sain 345€/kk elikkä yhteensä kuussa saan käteen minimissään 2000€ + sitten miehen tulot[/QUOTE]

ööh eikö toi oo vähän huijaamista?
ja ollaan naimisissakin, joten... :)

Yhteistyössä