Raskaana matkalle: Mihin lähtisitte talvilomalla?

  • Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti
Ateenassa olen käynyt lokakuussa ja se on tosi kiva paikka. Erityisesti jos tykkää historiasta ja kulttuurista niin nähtävää riittää vaikka kuinka paljon. On myös melko edullinen, en tiedä sitten viime aikojen hinnoista, omasta käynnistä on pari vuotta aikaa. Lokakuussa oli ihan kesäistä, kuin Suomen kesä olisi ollut ja talvellakin on varmaan hyvin leuto ilmasto. Mutta tosiaan aivan ihana paikka jos tykkäätte historiasta. Ateenasta on helppo tehdä myös päiväretkiä, esimerkiksi Delfoihin, Korinttiin tai saarille (esim. Eginan saari). Tosin talvella nuo saariretket ei välttämättä ole hyvä ajatus kun merivesikään ei ole uitavaa.
 
..
Joo-o, totta tuo EU-maa-asia... Ehkä siis kuitenkin johonkin niistä. Lontoossa oon ollut vuoden sisään, joten ei sinne. Dublin kiinnostaisi, mutta koska en voi herkutella tummilla oluilla, se saa jäädä myöhempään. Ehkä Ateena ja Nizza vielä vertailulistalle mukaan.
Kiitos tuosta sairausvakuutuskortti-linkistä, miehellä on jo sellainen ja pitää munkin tilata nyt. Ehä soitan Ifille huomenna, että miten mun matkavakuutus korvailee näitä seikkoja ja varaan sitten vasta matkaa...

Lissabonista katselin, että sataa tosiaan paljon noihin aikoihin, varmaan enemmän kuin Välimeren rannalla jossa talvisateet alkaa ehkä juuri olla ohitse, mutta keskilämpötila olii kuitenkin korkeampi kuin monissa muissa Etelä-Euroopan kohteissa.

Lisääkin vinkkejä otetaan vastaan!
Atlantilta tuulee, joten hyvän kelin perässä ei kannata sille Lissabonille uhrata kovin montaa ajatusta kevättalvella, vaikka lämpötilat näyttäisi mitä.

Yksi kiva on toki Amsterdam, mutta siellä on kyllä kylmempi kuin Välimerellä. Itse vertailin noita kaupunkeja viime vuonna maaliskuun lopuksi ja jäi menemättä Amsterdam ja Pariisikin (olen kyllä molemmissa ollut parikin kertaa jo aiemmin). Nizza olisi nyt oma valintani, siellä olen käynyt vain päivän verran, mutta muuten kolunnut kyllä Etelä-Ranskaa ja se on ihanaa.

Ateenasta ei koskaan tiedä minkä mielenosoituksen keksivät juuri matka-ajalle :(
 
a.p.
Mies hylkäsi Nizzan, ja ehkä kyllä itsekin...
Ollaan kiinnostuneita museoista, ruuasta ja luonnosta, ei niinkään biletys- ja shoppailumahdollisuuksista.
Ateenassa on just toi huono puoli, eli epämääräiset levottomuudet.
Pariisi on ehkä himpun kallis, niin ehkä Damikin, mutta se kiinnostais enemmän. Se listan jatkoksi!
 
"..."
Itse olin vuodenvaihteen aikaan raskaana Israelin Eilatissa ja suosittelen lämpimästi. Oli sopivan lämmintä eli parinkymmenen tuntumassa, enimmillään n. 25 vaikka kylmimpään aikaan oltiin paikalla. Yksi päivä sattui olemaan tuulinen ja illat melko viileitä mutta yhtään ei haitannut, aurinkoista oli koko ajan. Shoppailumahdollisuudet oli hyvät, vaikkakin hintataso kallis. Retket Jerusalemiin ja Jordanian Petraan sai sujuvasti mahdutettua viikon matkaan mikä kannattaa ehdottomasti ellei hae vain rantalomailua, johon Eilat on passeli. Myös korkea hygieniataso oli ehdottomasti plussaa näin raskaana olevalle. Turvatoimista oli julkisilla paikoilla huolehdittu tarkasti ja turvallista oli, sanottakoon näin vaikka joku luultavasti alkaakin päteä ennakkoluuloineen syntymättömän lapsen raahaamisesta sotatantereelle puskista hyppivien itsemurhapommittajien keskelle ;)
 
"Mie"
Mitens esim. Madrid? Tai Berliini? Edinburgh tuli ekana mieleen, mutta tuo ruokapuoli on taas vähän kiikun kaakun ;) siis hyvää ruokaa löytyy, mutta ei ns. omaa keittiötä, ellei sitten jotain Haggis:ia tahdo syödä.

Lissabonissa on kyyyylmää, tuulista ja märkääkin tuolloin.
 
Budapest on oma henkilökohtainen suosikkini. Mielenkiintoinen historia, hyvät ruuat ja kylpylät vievät sydämen. Edullinen hintataso ja erittäin siisti paikkana, tosin maanalaiset tunnelit paikoittain saastaisia. Mutta niinhän ne ovat kaikkialla. Lentomatka ei ole pitkä. Säästä en tähän aikaan vuodesta tiedä, olin kesällä itse. Mutta Budapest voittaa kyllä Pariisit ja Milanot, aivan loistava paikka. Ihmisillä hyvä englannintaito.

Krakowa on myös valtavan mielenkiintoinen matkakohde ja vieressä on ghetto ja auswitch-birkenau. Ruoka hyvää ja kaupunki siistissä kunnossa, hintataso edullinen. Liikkuminen helppoa ja ihmiset puhuvat hyvin englantia. Tosin saattaa olla vähän kylmä näin talvisin. Historia erittäin mielenkiintoinen; neuvostoajan ja natsien värittämä, keskiajan muslimivalloitukset ja kuninkaat. Krakowa on pohjoisen Venetsia, jota ei ole turisteilla raiskattu kuten oikea. Oli muuten aikanaan veden peitossakin. Eikä tule unohtaa Wawelin linnaa, historian läpileikkausta johon jokainen aikakausi on tehnyt oman osansa. Eli jokainen hallitsija on rakentanut linnaan aina uuden palasen. Ja Krakowa nyt tietenkin tunnetaan edellisestä paavista.

Välimereltä Kroatia on oma suosikkini. Kaunis ja ystävällinen maa.
 
siiiiis
muista myös pyytää todistus raskauden kestosta enkuns edes... mä meinasin jäädä cyprokselle ku ei ollu käännettyä todistusta raskauden kestosta. viikkoja oli 24 ja lupa piti apua kysyivät 5 henkilöltä mukaanlukien suomalainen opas!
 

Yhteistyössä