Raskaana ja syömiset lähtee taas lapasesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja coati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

coati

Jäsen
14.01.2013
118
0
16
Olisi kiva löytää vertaistukea muilta raskaana olevilta naisilta, joilla on myös ongelmia terveellisen syömisen kanssa. Ehkä voisimme perustaa jonkinlaisen tukiverkoston netin uumeniin ja tsempata toinen toisiamme sekä jakaa tuntemuksiamme ja syömisiämme.

Tämä on nyt toinen raskauteni ja ensimmäinen syntyi 42+2. Tyttö oli isokokoinen 54 cm ja 4360 g. Enää en halua kokea samaa uudestaan!

Mulla on nyt menossa rv 20 enkä oikein uskalla käydä vaa'alla. Laihdutin näiden raskauksien välissä 13 kg ja tiedän kyllä kuinka minun kuuluisi syödä, mutta välillä homma lähtee lapasesta ja motivaatio on nollassa.

Ennen ensimmäistä raskautta mitat olivat 174 cm/76 kg ja ennen tätä raskautta 67 kg. Luulen että noin 5 kg on tullut painoa :S

Mulla on tarkoitus syödä nyt tässä raskaudessa terveellisesti. Tähän asti onnistunut hyvin koska ihmeellisesti nyt vaan tekee mieli terveellistä ja roskan syömisestä tulee useammin huono olo.
Ajattele että vauva saa jo nyt kohdussa hyvän alun elämälle ja sehän voi ehkäistä kaikenlaisia sairauksia sitten kun vauva onbjo syntynyt ja hänen aikuistuessaankin. Ja Sinä voit paremmin eikä ehkä tule komplikaatioita raskaudessa. Tsemppiä!

Hei "Toinen odottaja". Mikä rv sinulla menossa?

Juuri noin olen yrittänytkin ajatella ja varsinkin oman läskin lisäksi ajatellut sitä vauvan kokoa. Ei se ole kiva kokemus synnyttää jättiläisvauvaa.

Jotenkin tää raskaus aiheuttaa sellaisen olon, että on koko ajan nälkä ja jos ei syö tarpeeksi usein alkaa fyysisesti heikottaa. Ruokailujen väli ei siis voi olla liian pitkä. En oikein osaa tarkalleen määritellä, että mikä tässä nyt on olevinaan niin vaikeaa! Tärkeintä olisi vaan jättää herkut pois ja muuten syödä normaalisti.

Mulla oli raskausviikkoja 26, kun neuvolassa viimeksi punnittiin. Kiloja oli tullut jo 7. Yritin syödä terveellisesti, viisi kertaa päivässä ja jokaisella aterialla/välipallalla jotain tuoretta reilusti. Silti paino oli noussut tuonkin verran ja mahan koko oli yli yläkäyrän. Johtui varmaan siitä että olin lähinnä laiskotellut illat ja syönyt herkkuja ja sellaisia tuhteja ruokia isoja määriä kaiken muun lisäksi.

Nyt on kulunut muutama viikko tuosta punnituksesta. Olen lisännyt liikuntaa (lähinnä kävelyä) jokaiseen päivään. Olen jättänyt suklaan aika minimiin. Syön enää muutaman palan suklaata jokun ihanan teen kaverina. Yritän nauttia herkuista hitaasti ja ajatuksella :) Pahaan makeanhimoon olen ilalla syönyt esim. muutaman taatelin ja pähkinän. Otsin itselleni soda streamin ja olen tehnyt sillä vissyä. Se täyttää hyvin vatsaa, ei tule ahdettua niin hirveitä määriä ruokaa. Roskaruoat ja limut olen jättänyt pois.

En tiedä painosta, mutta olo on nyt hyvä. Suosoittelen kokeilemaan pieniä muutoksia. Jotenkin olen paljon virkeämpi ja jaksan arjen touhuja paremmin. Varmaan hyötyliikuntaakin tulee huomaamatta enemmän.

Hieno homma!! :)

Mä oon huomannut myös sen, että oon jotekin masentunut tässä raskaudessa. Tosi aikaansaamaton ja laiska olo. En oikein tiedä johtuuko tämä syöminen alakuloisuudestani, vaiko alakuloisuus syömisistäni. Luultavasti homma pyörii vaan oravanpyörää.

Nyt syön tän lopun kääretortun ja huomenna alkaa uusi päivä ;)

Omienkin raskauksien alussa on ollut hillitön nälkä ja on pitänyt syödä enemmän kuin ennen. Itse ratkaisin sen syömällä aina kun on nälkä, muttei herkkuja vaan ruokaa tai voileipää tai jotain muuta vastaavaa. Raskausviikojen lisääntyessä hillitön nälkä helpottaa ja kilojakaan ei tule enää niin kovalla tahdilla.

Juu ei mennyt ihan putkeen se eilinen tervellinen syöminen.. En ihan oikeasti tajua mikä mua vaivaa. Leivoin pellillisen muffinsseja ja söin niitä ihan järkyttävän määrän. En mä ennen tätä raskautta edes ole leiponut aikoihin?! Eilen tosiaan leivoin muffinsseja ja pari päivää siitä tein kääretortun ja sitä ennen oon tehnyt useita kertoja pannukakkua!

Tänään on uusi päivä ja se lähti käyntiin leivällä, jogurtilla ja vihreällä teellä.

Älä kiellä niitä herkkuja kokonaan vaa syö vaikka aluksi päivittäin joku herkku mutta pitäydy yhdessä (kahdessa) ja mielellään säästele sitä sinne päivän loppupuolelle.

Samaa mieltä edellisen kanssa; älä edes yritä kieltää itseltäsi herkkuja kokonaan! Aivan hyvin voit joka päivä teen kanssa syödä pienen suklaapatukan tai jätskin.

Osta kaupasta vain pientä hyvää, ei mitään isoa keksipakettia tai jäätelörasiaa, ettei tule houkutusta syödä kaikkea kerralla. Leivontatarvikkeetkin voi jättää kauppaan mieluiten, mutta jos leivot vaikka muffinseja tai pullaa, niin syö yksi tai kaksi ja ehdottomasti pakasta loput! Käy iltakävelyllä ja sitten voitkin ottaa pakasteesta yhden muffinsin per päivä ja nauttia iltateen kanssa.

Hyvää oloa sinulle!

Itsellä on vähän samoja ongelmia syömisen suhteen, mutta jostain aina välillä sen itsekurin. Niin ja kaupasta olen ostanut niitä rahkaraepurkkeja, ne maistuu hyvälle ja täyttää hyvin, mitä jos koittaisin syödä semmoisia välipaloina? Ja joskus saan makeanhimon kuriin juomalla kupin tai kaksi teetä, testaappa sitä.
Minulla on raskaus vasta alussa, mutta pelkään ihan älyttömästi, että repsahdan. Ensimmäisen kohdalla kiloja tuli 20, niistä 10-15 lähti helposti mutta ne viimeiset 5 kiloa oli ihan sitä turhaan hankittua sokerimakkaraa tuossa vyötäröllä ja nyt toivon, että en ole samassa tilanteessa syksyllä synnytyksen jälkeen kuin olin esikoisen kohdalla, että tuskailen niiden muutaman hullun kilon kanssa älyttömän pitkään.

Tsempataan toinen toisiamme niin kyllä se siitä, onnistutaan yhdessä! :)

• Tykkää
Reactions: coati
Kiitos vastauksistanne! :)

Vaikeinta on juuri se kohtuudessa pysyminen. Isoin ongelma on se, että jos tiedän jotakin hyvää olevan lähellä, se ei siellä kauaa säily! Eniten pitäisi kehittää juuri tuota yhden herkun nauttimista, mikä tuntuu usein mahdottomalta. Tavallaan helpompaa on vain jättää kaikki herkut kauppaan ja olla kokonaan ilman :S Täytyy tässä pikku hiljaa opetella tuota taitoa. Miten lie onkaan toisille helpompaa kuin toisille...

En tiedä mainitsinko jo edellisissä viesteissäni, että viimeksi kiloja tuli 18. Alle 15 olisi jo parempi, kun tuosta osa oli kuitenkin läskiä. Varmaan viisi, kuten "lähettäjällä". :(