Raskaana ja selällään oleminen

  • Viestiketjun aloittaja Ohjeita asentoon
  • Ensimmäinen viesti
Ohjeita asentoon
olen kuullut että raskaanaollessa ei saisi maata pitkiä aikoja selällään. Kuitenkin kehotetaan monessa paikassa nostamaan jalat seinää vasten iltapäivällä, mitenhän tämä onnistuu sitten kyljellään ollessa?? Ei minulta ainakaan. :LOL:
 
..
Miksei saisi olla selällään ? mihin tuota perustetaan? Olen itse vasta hyvin alussa mutta en saa esim. nukutuksi kyljellä enkä mahalla, kun maha koko aika juilii niin inhottavasti. Olen aina ennen nukkunut mahalleen mutta nyt kuvottava olo vaan lisääntyy.
 
Hendu
Selällään makaaminen loppuraskaudesta voi vaikeuttaa vauvan hapensaantia. Eli kun vauva painaa äitiä johonkin valtimoon tai mihinlie... Mut yleensä itelle tulee jo sen verran huono olo, et on pakko vaihtaa asentoa, joten vauva ei siinä ehdi kärsiä.
 
..
Hui, kai sitä oppii kyljellään nukkumaan sitten myöhemmin! Nyt vaan tuntunut tuo mahalta selälleen muutoskin tosi tuskaiselta eikä uni meinaa tulla niin sitten jos ei selälläkään saa olla :D
 
Kohdun ja selän välissä menee joitain tärkeitä valtimoita. Kun nukut selällään niin ei niissä "veri kulje". Aikamonelle tulee myös huono olo selällään nukkumisesta. Minulta ihan neuvolassa kiellettiin selällään nukkuminen raskauden puolessä välissä koska sikiön sydänäänet olivat niin korkeat. Heti kun menin kyljelleen niin rauhoittui syke.
 
vieras
Minulla ainakin tuli huono olo jos selälläni makasin. Loppuraskaudessa yöt olivatkin mukavia, kun varmaan puolen tunnin välein sai kääntää kylkeä ja siinä välissä vielä kulkea vessassa. :kieh:
 
Muistakaa nyt vielä olla hengittämättä, ettei ilmansaasteet vahingoita vauvaa :headwall:

Kyllä syntymätöntä vauvaa saa ja pitääkin suojella, mutta rajansa kaikella hysterisoinnilla! siitä vaan selälleen ja jalat kattoa kohti, näillä helteillä kun turvotusta tuppaa tulemaan ja se ei ole hyväksi. Samalla voi tehdä laskimoverenkiertoa elvyttävää jalkajumppaa, eli jalkaterän ojennus- ja koukistusliikkeitä rauhallisen pumppaavasti kymmenen toistoa.
 
jdjfk
Minä en nuorempaa lasta odottaessani loppuaikana pystynyt olemaan oikeastaan yhtään selälläni. Neuvolassa piti vatsa mitata tosi nopsaan, heti tuli hirmu huono olo ja meinasi mennä taju. Sektiossa onneksi laitettiin toisen kyljen alle sellainen kolmiotyyny, niin ei ollut ongelmia.
 

Yhteistyössä