Raskaana ja eka neuvola edessä. Joudunko syyniin, kun BMI 25?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä ikäinene olet ? Meidän neuvolassa kaikki yli 25-vuotiaat joutuvat sokerirasitukseen painoindeksistä huolimatta. Alle 25 säästyvät jos painoindeksi on 25 tai alle. Nää vaihtelee ihan kunnittain, meidän kunnassa on keksitty tapa, jolla saadaan mahdollisimman moni sokrurasitukseen.

Kannattaa mennä sinne rasitukseen, koska rd niin yleinen. Mullakin oli, vaikka bmi oli 21 ja suvussa ei tietääkseni diabetesta.

Jos on jo valmiiksi painoa, yritetään saada se pysymään samassa tai nousemaan max. 8-10 kg mitä vauva, lisääntynyt verimäärä, istukka, turvotukset jne. yhteensä tuovat lisäpainoa.

Kannattaa mennä sinne rasitukseen, koska rd niin yleinen. Mullakin oli, vaikka bmi oli 21 ja suvussa ei tietääkseni diabetesta.

Jos on jo valmiiksi painoa, yritetään saada se pysymään samassa tai nousemaan max. 8-10 kg mitä vauva, lisääntynyt verimäärä, istukka, turvotukset jne. yhteensä tuovat lisäpainoa.

Mulla on ehkä noin 4 kg liikaa painoa.
68-kiloisena rasvaprosentti olis noin 25 %, mikä olis ikäiselleni naiselle ihan hyvä, ja välttäis minulle.

Kävin just neuvolassa ja terkkari kertoi sokerirasitusta koskien tulleen uudet ohjeet. Nyt testiin ei mene enää kaikki yli 25-vuotiaat vaan vain riskiryhmät. Itsellä ikää 39 ja edes tämä ikä ei johda lähetteeseen.
Näin siis ainakin Helsingissä.

Neuvolan tarkoituksena on edistää sun ja vauvan terveyttä. Painon seuranta on tärkeä osa sitä, sillä ylipaino ja lihavuus aiheuttavat lukuisia sairauksia, niin sinulle kuin lapsellekin. Sokerirasitukseen joutuvat/pääsevät nykyisin melkein kaikki, koska Suomessa on isona ongelmana jättivauvat.

Sokerirasitukseen joutujat vaihtelee kyllä paikkakunnan mukaan. Suositus on tehdä kaikille odottajille, mutta kunnan taloudellisten resurssien mukaan mennään. Niin ja ketään ei tietenkään pakoteta.

Itse en olis halunnut mennä, mutta suostuin kuitenkin... Mulla aiemmat vauvat olleet isoja, muta sokereissa ei ikinä häikkää, ei raskaana eikä normaalitilassa (rasitus tehty 4 kertaa). Kävin sitten kuitenkin lääkärin mieliksi ja huipputulokset taas. Saapa ainakin olla tuon asian suhteen rauhassa ja synnyttää rauhassa ison vauvan :)

[QUOTE="vieras";26397718]sillä ylipaino ja lihavuus aiheuttavat lukuisia sairauksia, niin sinulle kuin lapsellekin.[/QUOTE]

SAATTAVAT aiheuttaa. Mulla on reilusti ylipainoa eikä mitään sairauksia ylipainon aiheuttamana. Olin ylipainoinen myös raskaana eikä ole lapsellakaan mitään.

Kävin just neuvolassa ja terkkari kertoi sokerirasitusta koskien tulleen uudet ohjeet. Nyt testiin ei mene enää kaikki yli 25-vuotiaat vaan vain riskiryhmät. Itsellä ikää 39 ja edes tämä ikä ei johda lähetteeseen.
Näin siis ainakin Helsingissä.

oho, äkkiäpä nuo "määräykset" muuttuu..itse sain kuopuksen helmikuussa ja vielä viime vuonna sinne oli pakko mennä..itselläni oli ikää silloin 35.

oho, äkkiäpä nuo "määräykset" muuttuu..itse sain kuopuksen helmikuussa ja vielä viime vuonna sinne oli pakko mennä..itselläni oli ikää silloin 35.

On ilmeisesti huomattu kuinka paljon niitä normaalipainoisia ja hoikkia löytyykään, joilla ne sokerit heittelee.. Äitiyspoliklinikat täynnä sokeriohjeita hakevia ja ultrattavia. Koko ajanhan ne raja-arvotkin on löystyneet, ainakin paastoarvon suhteen, niin paljon porukkaa kärähteli kun paasto oli sen 4,8. Ensin nostettiin 5 ja nyt taitaa olla jo 5,2-5,3 se raja-arvo. Ihan viimeisen neljän vuoden aikana. Tiedä sitten ketä tämä palvelee,ria on "puskista" ponnistaneet 4,8kg ja 4,6kg vauvat tässä juurikin, eivät olleet rasituksissa ei vätkä seurannoissa kun BMI normaali ennen raskautta eikä pissatestikään sattunut hälyttämään sokereista. Ja verensokerihan saa olla jo aikamoisissa lukemissa että pissassa näkyisi.

Katos kun on pätkinyt tekstiä tuolta.. siis Pari kaveria on saaneet isot vauvat, toiselle vielä saliin mennessä lupailtiin käsikopelolla 3,5-4kg vauvaa, tuli tuo 4,8kg. Aika järkytys noin niinkun ensisynnyttäjälle.

Toi vyötärönympärys kyllä ihmetyttää.... mihin ne on pakkautuneet, jos kylkiluiden alta on 75cm ympärys? Mulla on heti kylkiluiden alta 74cm ja olen 167cm ja 57kg. Treenaan 6 päivää viikossa salilla ja ryhmäliikuntatunneilla eli olen ihan kiinteä pakkaus. Sillä ihmetyttää toi ap:n ympärys että onko ihan oikein mitattu.

Yhteistyössä