Raskaana hyvälle ystävälle, pitääkö kertoa abortista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko edes totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jemppa:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
miten luulet pystyvästi jatkamaan ystävyyttä kantaessasi tuollaista salaisuutta sisälläsi?

juuri samaa mietin. Mun mielestä miehelläkin olis oikeus tietää.

Toisaalta sitten on mukana sekin riski että mies on aborttia vastaan eikä sitten enää halua jatkaa ystävyyttä keskeytyksen jälkeen.

Itse vaan ajattelisin että jos se oma päätös on niin vahva niin sitten vaan pystyy elämään sen kanssa ilman että sitä tarvii toiselle tunnustaa.

Mä menin niin kovasti paniikkiin siinä tilanteessa, että torjuin kaikki keskusteluyritykset, en tiedä miksi... Ja pelottaa se, että hän onkin kovasti aborttia vastaan tai haluaisi lapsen, koska itse en halua. Enkä hänen kanssaan.. Se olisi kamala tilanne, mitä mun vanhemmatkin sanoisivat, kun eivät tiedä koko tyypistä mitään. Hävettäisi tässä vaiheessa elämää. Monimutkainen tilanne.

En varmaan saa ikinä aikaiseksi ottaa asiaa puheeksi, kun se on päässyt nyt jotenkin niin tabuksi. Ollaan nähty tapahtuman jälkeen ihan normaalisti, niin kuin ennenkin, kavereina käyty tuopilla tai vastaavaa. MIten ihmeessä tämäkin otetaan puheeksi kesken illan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä menin niin kovasti paniikkiin siinä tilanteessa, että torjuin kaikki keskusteluyritykset, en tiedä miksi... Ja pelottaa se, että hän onkin kovasti aborttia vastaan tai haluaisi lapsen, koska itse en halua. Enkä hänen kanssaan.. Se olisi kamala tilanne, mitä mun vanhemmatkin sanoisivat, kun eivät tiedä koko tyypistä mitään. Hävettäisi tässä vaiheessa elämää. Monimutkainen tilanne.

En varmaan saa ikinä aikaiseksi ottaa asiaa puheeksi, kun se on päässyt nyt jotenkin niin tabuksi. Ollaan nähty tapahtuman jälkeen ihan normaalisti, niin kuin ennenkin, kavereina käyty tuopilla tai vastaavaa. MIten ihmeessä tämäkin otetaan puheeksi kesken illan..

Siis et ole vielä tehnyt sitä aborttia ja kuitenkin käyt tuopilla? (oletan siis että tuopiss aon jotain alkoholipitoista)

Jos olet aikuinen ihminen niin ei varmasti kannata vanhempien sanomisia ajatella, loppupelissä aikuisen naisen vanhemmille ei taida olla niin iso yllätys että tytär harrastaa seksiä... Kyse on siis sinun päätöksestäsi, haluatko pitää lapsen vai et. Jos päätös on ehdoton abortti niin tee ihmeessä se mahdollisimman pian ja minun mielestäni kannattaa jättää kertomatta miehelle.

Jos taas et ole varma niin jätät ne tuopit toistaiseksi ja mahdollisimman pian keskustelet tämän miehen aknssa asiat selviksi.

Se mies on sun hyvä ystävä, ok. Oletko sä sen miehen hyvä ystävä? Onko sulla oikeus toimia sen selän takana ja vielä juoda, kun olet raskaana? Miten reilua toi sun toiminta on?

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
no et kai sä juo raskaana ollessasi,oletko teettänyt jo abortin?

En, mutta pianhan se olisi edessä, ja liekö muutamalla tuopilla tässä tilanteessa nyt väliä.

On sulla elämä! Sä oot ilmeisesti niitä naisia joille näitä ylläreitä "sattuu" tulevaisuudessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En, mutta pianhan se olisi edessä, ja liekö muutamalla tuopilla tässä tilanteessa nyt väliä.

On sulla elämä! Sä oot ilmeisesti niitä naisia joille näitä ylläreitä "sattuu" tulevaisuudessakin.

Minua nyt kiinostaa kovasti että mitä väliä sillä muutamalla tuopilla oikeasti on, jos abortin aikoo tehdä???

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:

Minua nyt kiinostaa kovasti että mitä väliä sillä muutamalla tuopilla oikeasti on, jos abortin aikoo tehdä???

Miksei kannata ensin tehdä se abortti? Eikö sen hetken kykene olemaan ilman niitä tuoppejakin.

Miksi ylipäätänsä yhtään vitkutella noin selvän asian kanssa?

(joskus vaan sattuu käymään niin että se mieli muuttuu viimehetkellä ja silloin nuo tuopit voivat jäädä harmittamaan)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:

Miksei kannata ensin tehdä se abortti? Eikö sen hetken kykene olemaan ilman niitä tuoppejakin.

Miksi ylipäätänsä yhtään vitkutella noin selvän asian kanssa?

(joskus vaan sattuu käymään niin että se mieli muuttuu viimehetkellä ja silloin nuo tuopit voivat jäädä harmittamaan)

En minä vitkuttele, asia on selvä. Tämä on vaan nyt sen verran tuore juttu, että enpä tiennyt vielä itsekään siinä vaiheessa, kun tuopilla ollaan käyty. Toki kerran ollaan käyty silloinkin, kun jo tiesin, mutta mitä väliä kun en aio lasta pitää.

Todellakin pitää! Ja yhdessä mietitte mitä teette, se on sen miehenkin lapsi, hei haloo. Olisi kannattanut miettiä ajoissa. Jos mies vaikka nyt tahtookin lapsen, niin on hemmetin itsekästä olla sitä hänelle suomatta. Voithan sinä ap vaikka olla sitten olematta lapsen kanssa tekemisissö, jos mies lapsen kuitenkin haluaa. Sinä vain kannat ja synnytät. Ja jätä ne tuopit nyt ainakin herrajumala!

Alkuperäinen kirjoittaja lea:
kerro siitäkin syystä että aborttin jälkeen sinä vasta tukea tarvitkin

No, jos toinen olisi aborttia vatsaan niin on todella itsekästä ensin "tappaa" tämän lapsi ja sitten vielä vaatia tukea tilanteeseen. :o

tietty jos toinenkin on abortin kannalla niin sillon voi toki tukea toisiaan, mutta kun kerta miehellä ei ole sananvaltaa asiaan niin...

oli kummin päin vain.. ni silti miehellä on oikeus tietää!!

Minusta se vaan on todella itsekästä naiselta. Oma mies-tuttavani on vielä muutaman vuoden jälkeenkin melkoisen kettuuntunut tuolle naiselle joka kertoi abortista jälkikäteen, ei ole sen jälkeen halunnut olla tämän kanssa missään tekemisissä jne. Liekö siitä kertomisesta sitten loppupelissä oli paljon iloa tälle naisellekaan?

Mies ainakin olisi jälkeenpäin ollut paljon mielummin tietämättä koko asiasta.
niin jälkeenpäin... mutta oisko halunnu tietää ennen kuin nainen teki sen abprttin?? kerrot joko nyt tai et koskaan ja kannat möykkyä sisälläsi koko loppu elämän

miten luulet pystyvästi jatkamaan ystävyyttä kantaessasi tuollaista salaisuutta sisälläsi?

Toisaalta sitten on mukana sekin riski että mies on aborttia vastaan eikä sitten enää halua jatkaa ystävyyttä keskeytyksen jälkeen.

Itse vaan ajattelisin että jos se oma päätös on niin vahva niin sitten vaan pystyy elämään sen kanssa ilman että sitä tarvii toiselle tunnustaa.

mä en ois ite ainakaan niin vahva eikä abortti ole mikään pikkujuttu

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Älä kerro jos et pidä lasta.

Näin. Jos olet jo päättänyt asian, eikä miehellä ole vaikutusvaltaa, niin miksi kertoisit? Älä ole hölmö toista kertaa!

Anteeks, mut mitä hölmöä siinä on jos on jossain hevon kuusessa lomailemassa, harrastaa seksiä ja kortsu menee rikki eikä vaan pääse apteekkiin? Nuo on vähän sellaisia tilanteita, jotka lukisin jo ihan oikeaksi vahingoksi enkä hölmöilyksi. Hölmöilyä on olla käyttämättä ehkäisyä jos ei lasta tahdo.

kerro siitäkin syystä että aborttin jälkeen sinä vasta tukea tarvitkin

No, jos toinen olisi aborttia vatsaan niin on todella itsekästä ensin "tappaa" tämän lapsi ja sitten vielä vaatia tukea tilanteeseen. :o

tietty jos toinenkin on abortin kannalla niin sillon voi toki tukea toisiaan, mutta kun kerta miehellä ei ole sananvaltaa asiaan niin...

oli kummin päin vain.. ni silti miehellä on oikeus tietää!!

Minusta se vaan on todella itsekästä naiselta. Oma mies-tuttavani on vielä muutaman vuoden jälkeenkin melkoisen kettuuntunut tuolle naiselle joka kertoi abortista jälkikäteen, ei ole sen jälkeen halunnut olla tämän kanssa missään tekemisissä jne. Liekö siitä kertomisesta sitten loppupelissä oli paljon iloa tälle naisellekaan?

Mies ainakin olisi jälkeenpäin ollut paljon mielummin tietämättä koko asiasta.
niin jälkeenpäin... mutta oisko halunnu tietää ennen kuin nainen teki sen abprttin?? kerrot joko nyt tai et koskaan ja kannat möykkyä sisälläsi koko loppu elämän

Ei, kun kerta hänellä ei ollut mitään sananvaltaa asiaan kuitenkaan. Nainen tiesi että 30+ ikäinen mies haaveili perheestä ja lapsesta, kuitenkin täysin miehen mielipiteestä välittämättä meni tekemään abortin. Siten jälkeenpäin tuli kaipaamaan jotain tukea päätökselleen. Olisi kannattanut mielummin sitten itkeä sitä ystävilleen, näiltä olisi voinut saadakin tukea.

Vielä törkeämpää olisi mennä tuossa tilanteessa sanomaan että "hei kuule, mä odotan sun lasta ja aion nyt abortoida sen. Sulla ei ole asiaan mitään sanomista mutta voisit kyllä tukea mua vähän!". :/

No sitten siitä puhuu jollekin ystävälle, siskolle tms jonka kanssa käy asiaa läpi. Turha siinä on miestä kiustata.

No sitten siitä puhuu jollekin ystävälle, siskolle tms jonka kanssa käy asiaa läpi. Turha siinä on miestä kiustata.

Mutta eikö myös olisi tärkeää olla rehellinen..? Jotenkin tuntuu, että olisi hyvä jutella asiasta ja tiedottaa toistakin osapuolta jos tällaista tapahtuu. Eri asia tietty, jos tietää varmasti, että mies ihan ehdottomasti haluaa lapsen, silloin en sanoisi mitään, mutta jos en tietäisi, niin haluaisin toisen osapuolen tietävän. Vaikka oma päätös olisikin varma.

Alkuperäinen kirjoittaja mites:

Mutta eikö myös olisi tärkeää olla rehellinen..? Jotenkin tuntuu, että olisi hyvä jutella asiasta ja tiedottaa toistakin osapuolta jos tällaista tapahtuu. Eri asia tietty, jos tietää varmasti, että mies ihan ehdottomasti haluaa lapsen, silloin en sanoisi mitään, mutta jos en tietäisi, niin haluaisin toisen osapuolen tietävän. Vaikka oma päätös olisikin varma.

Rehellisyys ja toisen tahallinen kiusaaminen on eri juttuja. Voihan sitä rehellisyyden nimissä kertoa kaverille yhtä ja toista minkä tietää satuttavan tätä, jos siis haluaa olla ilkeä. :whistle:

Jos on varma että mies on abortin kannalla niin silloin toki voi kertoa, mutta
jos on mahdollista että mies kuitenkin haluaisi pitää lapsen ja itse on jo päättänyt valmiiksi abortista niin mielestäniu sen tuen voi hakea sitten muualta.

Eri asia jos se aborttipäätäs ei ole ihan varma ja silloin tietty kannattaakin puhua ja miehellä on myös mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Vaikka sen lopullisen päätöksen tekeekin nainen.

Taas vahvistui se mielipiteeni että on hyvin harvinaista että mies ja nainen voi olla vaan kavereita. Näköjään se monesti tulee ilmi näissä kännitilanteissa.

Noh, mä olen ruma absolutisti, joten mun kanssani voi olla vaan kaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja mites:

Rehellisyys ja toisen tahallinen kiusaaminen on eri juttuja. Voihan sitä rehellisyyden nimissä kertoa kaverille yhtä ja toista minkä tietää satuttavan tätä, jos siis haluaa olla ilkeä. :whistle:

Jos on varma että mies on abortin kannalla niin silloin toki voi kertoa, mutta
jos on mahdollista että mies kuitenkin haluaisi pitää lapsen ja itse on jo päättänyt valmiiksi abortista niin mielestäniu sen tuen voi hakea sitten muualta.

Eri asia jos se aborttipäätäs ei ole ihan varma ja silloin tietty kannattaakin puhua ja miehellä on myös mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Vaikka sen lopullisen päätöksen tekeekin nainen.

Ai että jos mies ei saa päättää lapsen kohtaloa, niin ei saa kertoa, vaan pitää kantaa kaikki yksin... No joo, vähän kärjistettynä, mut silti. Mut nyt sai sen kuvan, että asiasta ei ole lupaa kertoa ellei ole valmis harkitsemaan lapsen pitämistä. Muuten pitäisi olla ihan hiljaa.

En mä vaan pystyisi. Melkein vastaava tilanne tapahtui mulle, kerran, kun kävi tuon ehkäisyn kanssa melko samalla lailla. Erona tilanteeseen oli se, että mä olin seurustellut kyseisen miehen kanssa kolme vuotta. Mä olin erittäin varma aborttipäätöksestäni ja logiikkasi mukaan en olisi sanut kertoa miehelleni, mutta kerroin kuitenkin. Kun en pystynyt salaamaankaan.

Kävi ilmi, että mies olisi tahtonut lapsen (hän oli päälle 30 ja itse vasta 25), mutta kaikesta huolimatta me selvittiin asiasta ja hän jopa tuki mua, vaikka en tukea varsinaisesti kinunnutkaan, kerroin vain asian. Suhde ei kärsinyt.

Tämä nyt oli esimerkkinä, että voi se tilanne toimia näinkin, kun kaikki aina pelottelevat, että tällaisissa tilanteissa kertominen saa aikaan vaan välien rikkoutumisen, katkeruutta, ystävyyden menetyksen, suhteen menetyksen jne.

Yhteistyössä