Raskaana Egyptiin?

  • Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
Mietteliäs
Iltaa,

Tulin tänne kyselemään mielipiteitä ja kokemuksia jos sattuisi löytymään..
Eli sain juuri tietää olevani raskaana, ja miehen kanssa ollaan varattu matka maaliskuulle Egyptiin. Uskaltaisitteko lähteä/onko kokemuksia ylipäätään? Olisin silloin n. viikolla 16. Bakteerikanta ainakin on tuolla täysin eri kuin täällä, ja vatsataudit yleisiä, vatsatautihan ei sinällään ole raskaanakaan tietääkseni paha kunhan nesteytyksestä huolehtii.. mutta voikohan siihen tarkoitettuja lääkkeitä syödä? Lisäksi mietin että onkohan mahdollista vaihtaa matkakohdetta joksikin toiseksi, kun varausmaksu maksettu, tietoa?

Olen erittäin kiitollinen vastauksista! :)
 
Itse en lähtisi raskaana ollessa sinne. bakteerikanta on todellakin ihan erilainen ja itse sain sieltä 2 viikon ripulin. Se olo mikä siitä tuli + raskaus niin ei kiitos. Kysyppä matkatoimistosta voiko kohdetta vielä vaihtaa, luulisi.
 
Uskaltaisin lähteä. Juo tarpeeksi ja vältä riskialttiita ruokia (pätee ei-raskaanaoleviinkin), ja huolehdi että matkavakuutus on kunnossa jos tulee tarvetta lääkärikäynnille.

Ainoa paikka, mistä olen saanut ruokamyrkytyksen ja vieläpä kahdesti, on Tallinna :kieh: . Ei Turkin lomakohteet eikä idän maalaiskaupungit, ei Tunisia, ei Espanja, ei Venäjä...vaan Tallinna :snotty:
 
ap
sisukasmami: Juu, esikoinen :)

Kiitos vastauksista! Soitan vielä matkatoimistoon, ja kysyn heidä mielipidettään, uskoisin että sanovat myös varovaisuudesta ruokien ja juomien kanssa.. jostain kyllä olen lukenut ettei sekään aina auta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sisukasmami: Juu, esikoinen :)

Kiitos vastauksista! Soitan vielä matkatoimistoon, ja kysyn heidä mielipidettään, uskoisin että sanovat myös varovaisuudesta ruokien ja juomien kanssa.. jostain kyllä olen lukenut ettei sekään aina auta.
Ei se aina auta, koska usein vatsavaivojen syynä on ruokavaliomuutos, erilainen bakteerikanta: tästä syystä myös tänne lomalle tulevat etelämaalaiset saavat turistiripulin :)
Toinen vatsavaivojen syy on kylmä juoma+kuuma ilma. Huoneenlämpöistä pitäisi juoda.
Aloita maitohappobakteerit jo kotimaassa ennen reissua, eiköhän se siitä :)
Käsihygieniasta huolehtiminen on myös tosi tärkeää; osta vaikka sellainen pieni Käsidesi (Citymarketissa on, apteekeissa varmasti myös) ja pidä se mukana käsilaukussa.
Terkuin turkkilaisessa lomakohteessa lääkäriasemallakin työskennellyt =)
 
Siihen egyptin ripuliin on kuulema olemassa tosi hyvät lääkkeet mutta niiden soveltuvuudesta raskaana olevalle en osaa sanoa mitään.
Kannattaa varmaan kuitenkin kysästä omalta lääkäriltä mitä mieltä asiasta
 
Hei,
Minäkin olen lähdössä Egyptiin Maaliskuun lopulla ja kyselinkin asiasta jo tuolla Elokuisten pinossa. Mitä olen asiasta ottanut nyt selvää ja lukenut juttuja, niin ihan hyvillä mielin lähden matkaan. Kun pitää käytännönjärjen päässä, niin tuskin ongelmia ilmenee. Paljon on tuolla elokuisten pinossa lähdössä Thaimaaseen ja siellä olleita, eli ainoita ei olla.

Tärkeimpänä varmaan että katsoo syövänsä kypsää ruokaa ja muistaa desinfioida kätensä joka mutkassa. Rokotuksia ei tainnut sellaisia olla, joita ei saisi raskaana ollessa ottaa, mutta varmistan vielä neuvolan tädiltä asian. Ja Malarian riskiä Egyptissä ei juurikaa erilaisten tietolähteiden mukaan ole.

Eli miun puolesta hyvää matkaa meille molemmille.. :wave:
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Hanskuli:
Hei,
Minäkin olen lähdössä Egyptiin Maaliskuun lopulla ja kyselinkin asiasta jo tuolla Elokuisten pinossa. Mitä olen asiasta ottanut nyt selvää ja lukenut juttuja, niin ihan hyvillä mielin lähden matkaan. Kun pitää käytännönjärjen päässä, niin tuskin ongelmia ilmenee. Paljon on tuolla elokuisten pinossa lähdössä Thaimaaseen ja siellä olleita, eli ainoita ei olla.

Tärkeimpänä varmaan että katsoo syövänsä kypsää ruokaa ja muistaa desinfioida kätensä joka mutkassa. Rokotuksia ei tainnut sellaisia olla, joita ei saisi raskaana ollessa ottaa, mutta varmistan vielä neuvolan tädiltä asian. Ja Malarian riskiä Egyptissä ei juurikaa erilaisten tietolähteiden mukaan ole.

Eli miun puolesta hyvää matkaa meille molemmille.. :wave:
Malariavaaraa ei ole, mutta hepatiittirokotus olisi hyvä olla (kuten melkein kaikkialla matkustettaessa). Käsidesiä kun muistaa käyttää joka käänteessä ja välttää ruoka-aineita, jotka on todennäköisesti pesty paikallisella vedellä, on todennäköisesti ihan "turvassa". Thaimaa on ihan eri asia hygieniatasoltaa kuin Egypti, mutta minä esimerkiksi en saanut Egyptissäkään vatsatautia, vaikka söin surutta melkein mitä vaan (kuten aina). Kunhan tosiaan katsoo, että paikka on siisti ja ruoka on kuumaa eikä esim. ota juomiin jäitä, niin voi olla aika varmoin mielin.

Muistathan, että raskausaikana iho saattaa palaa herkemmin ja että vettä tulee juoda paljon.

Hyvää matkaa teille molemmille! Itse olin raskaana Dubaissa ja söin kaikkea mielen mukaan.
 
Olemme suunnitelleet lähtöä egyptiin maaliskuussa, mutta matkanvarausta jarruttaa pieni epävarmuus. Nyt on menossa 15.raskausviikko ja viimeksi neuvolassa ollessa tajusin tarkistuttaa, että onko jäykkäkouristusrokotteeni voimassa. No, eipä ollut, vaan oli mennyt vanhaksi 2006.

Neuvolatäti ei sanonut jäykkäkouristuksen ottoon raskausaikana juuta eikä jaata, mutta sanoi sen olevan mahdollista. Onko kukaan muu ottanut kyseistä rokotetta raskausaikana? Toisaalta uskon, että sen ottamisesta ei mitään haittaa vauvalle koidu, mutta kai siinä jotain riskejä on..

Mahatauti asia ei pelota niin paljoa, kuin tuon rokotteen puuttuminen. Vaikkakaan en asiasta ole viime vuonnakaan reissaillessani stressannut, mutta nyt onkin hiukan eri asia :)



 
Jäykkäkouristusrokote olisi hyvä olla voimassa myös Suomessa, en tiedä onko se riski Egyptissä niin paljon suurempi. Vaikka suomalaisten mielestä tietty kaikki on ulkomailla vaarallisempaa ;)

Itse olen asunut Egyptissä ja lähtisin kyllä nyt raskaanakin sinne. Kaveri kävi parin viikon omatoimimatkalla Siinailla ja Kairossa keskiraskausaikanaan, ja kaikki meni ihan hyvin. Halvimpia hotelleja, likaisimpia ravintoloita ja epämukavimpia pikkubussikyytejä välttelivät, mutta muuten oli budjettimatka.
 
Mun mielipide on, että itse vaihtaisin kohteen johonkin länsimaisempaan esim kanariaan jos mahdollista. Itse ei raskaana Egyptissä reissanneena sain siellä vatsataudin (vaikka yritin pitää hygieniasta huolta, tiesin riskit) ja raskaana arveluttais myös ko maan terveydenhuollon taso, jos jotuis siellä lääkäriin menemään
 

Yhteistyössä