Raskaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätoivoinen
Ikää on melkein 29 v ja yritystä takana melkein vuosi. Olen varannut lääkärille ajan tutkimuksiin. Onko toiveita saada lapsia? Olisi pitänyt aloittaa yritys jo nuorena? Olisin halunnut saada 3 lasta mutta taitaa jäädä haaveeksi.
 
Itse juuri plussasin tällä viikolla yli vuoden yrityksen jälkeen. Olin jo pari kertaa gynellä ja verikokeissakin ehdin käydä (prolaktiini,progesteroni, kilpirauhaskokeet ja fsh) kaikki oli kuitenkin kunnossa, niin hormonaalisesti kuin rakenteellisestikin. Sitten vaan tässä kierrossa kävi niin onnellisesti että tärppäsi! =)

Mutta kannattaa kyllä käydä lääkärissä, niin ainakin näkee onko kaikki kunnossa. Onnea vaan yritykseen , kyllä se plussa sieltä vielä tulee!! :wave:
 
Onnea hirmusti helmionni :flower: mulla on myös sama juttu, ikää on 33 ja nyt tarttis saada kuopukselle kaveri, tosin on vasta 5kk ja imetän vielä, mutta kuukautiset on jo olleet kerran, toivottais tosissaan että tärppäis pian. Onnea yrityksiin
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 18:54 Toivoton kirjoitti:
Helmionni! Saanko kysyä kuinka kalliiksi nuo mainitsemasi tutkimukset tulivat? Yksityiselllä kai kävit?
Gynekäynti oli 59 euroa ja siitä sai osan takasi + matkakorvaukset. Yksityisellä kävin , gyne teki sisätutkimuksen ja ultrasi kohdun munasarjat ym. Sieltä sain myös lähetteen verikokeisiin, verikokeissa kävin oman paikkakunnan TK:ssa, mutta maksoin ne itse, yht.55 euroa, 5 eri koetta otettiin siis. Jos verikokeet otetaan yksityisellä ne on huomattavasti kalliimmat. Paikkakunnittain vaihtelee tehdäänkö TK.ssa yksityisen lääkärin määräämiä kokeita, mutta kannattaa ainakin kysyä!

Niin ja sinähän olet vielä nuori, mulla on ikää jo 37v!! Tosin lapsia on ennestään jo neljä!

Tsemppiä sulle!! Tuu kertomaan sitten mitä lääkärissä sanottiin! :wave: =) Huomasin vasta nyt että kysyjä olikin eri kuin ap(epätoivoinen ja toivoton) Epätoivoinen oli 29v ja menossa lääkäriin, pieni sekaannus, sori... mutta asia tuli selväksi kuitenkin ;)

 
Nelthilta
Me yritettiin puoltoista vuotta, sitten marssin työterveyteen. Otettiin hurjasti verta ja tehtiin verikokeita. Ei löytynyt mitään työnantajaa kiinnostavaa, vain hormoonit olivat matalalla. Näiden paperien kanssa marssin sitten yksityiselle, joka sisätutkimuksen jälkeen kirjoitti clomireseptin (ja kohtuuison laskun). Ekalla yrittämällä tärppäsi.

Ikää on nyt 33 vuotta ja raskaus kahdeksannella kuulla. Jäi sellainen olo, että olisi se työterveyslääkärikin osannut hoitaa homman loppuun, mutta työnantaja ei halua maksaa työntekijöidensä saattamista raskaaksi. Raskaaksitulon vaikeus voi kertoa jostakin muusta vaivasta, jonka korjaaminen taas on työnantajan intresseissä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 21:03 Nelthilta kirjoitti:
Me yritettiin puoltoista vuotta, sitten marssin työterveyteen. Otettiin hurjasti verta ja tehtiin verikokeita. Ei löytynyt mitään työnantajaa kiinnostavaa, vain hormoonit olivat matalalla. Näiden paperien kanssa marssin sitten yksityiselle, joka sisätutkimuksen jälkeen kirjoitti clomireseptin (ja kohtuuison laskun). Ekalla yrittämällä tärppäsi.

Ikää on nyt 33 vuotta ja raskaus kahdeksannella kuulla. Jäi sellainen olo, että olisi se työterveyslääkärikin osannut hoitaa homman loppuun, mutta työnantaja ei halua maksaa työntekijöidensä saattamista raskaaksi. Raskaaksitulon vaikeus voi kertoa jostakin muusta vaivasta, jonka korjaaminen taas on työnantajan intresseissä.
No pikemminkin kertoo hoidon porrastuksesta. Ja erikoisaloista. Jopa gynekologian sisällä itse hakeutuisin suppealle erikoisalalle/osaajalle jos tarvis.
 
Kati74
Lopetin pillerit keväällä 2003. Siitä n. vuoden päästä kävin omalla lääkärillä ja sain lähetteen Kättärille, missä eka käynti elokuussa 2004. Pari kertaa mitattiin prolaktiini (muistaakseni) arvo ja otettiin muita verikokeita. Tsekattiin myös, onko munanjohtimet auki. Poliklinikkamaksu 22 ? piti maksaa joka kerta, kerran myös miehen osalta. Miehen sperma tutkittiin myös suht alkuvaiheessa. Olisinkohan käynyt yhteensä 5 kertaa.

Ilman mitään hoitoja sitten marraskuussa testi näytti plussaa. Juuri kun olin ns. luopunut toivosta ajatuksella "antaa sitten olla, tulee sitten joskus jos on tullakseen". Kävi siis juuri niin miten aina sanotaan "kannattaa olla yrittämättä". Helpommin sanottu kuin tehty!

Suosittelen hoitoihin/tarkastukseen menemistä. Sittenpähän asia on hoidossa.

Peukut pystyyn ja kärsivällisyyttä! Kaikki on mahdollista!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 18:54 Toivoton kirjoitti:
Helmionni! Saanko kysyä kuinka kalliiksi nuo mainitsemasi tutkimukset tulivat? Yksityiselllä kai kävit?
Mulla otettiin ihan terveyskeskuksessa nuo prolaktiini, fsh ja kilpirauhas arvot..perjantaina kuulen tulokset. Ikää on 35v ja viidettä ollaan yritetty jo kahdeksan kiertoa, joista kolme viimeisintä oli Terolutit käytössä. Nyt mennään ekaa luomua Terojen jälkeen.
 
Itse olin esikoisen saadessani niukinnaukin 29, eli täytin pari viikkoa synnytyksen jälkeen 30v. Itselläni oli takarajana tuo 30 lapsen "hankinnalle"... No, kun yhden oli saanut, toinenkin oli tietysti hankittaja, joten ikäeroa sisaruksille tuli liki 2v. Täydellistä! Ja mitä tuohon ikään tulee, 29 on vielä nuori, ja ehdit todellakin hankkia vaikka 5lasta!
:attn: Itse olen nyt 39, ilmeisesti raskaana, joten tulen vielä kerran äidiksi hieman ennen 40-vuotissynttäreitäni! Enkä taatusti ole tähän hommaan vielä liian vanha. :wave:
 
Nannuliini
Nelthilta laittoi että hänellä oli vain hormoonit matalalla. Tarkoittiko tämä, että lääkäri myönsi kilpirauhasarvojen olevan matalalla, muttei antanut siihen lääkitystä vaan antoi lääkkeet lapsettomuuteen (on epäselvästi sanottu...). Itse olen sairastanut lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa ennen raskautta ja raskauden aikana se vasta puhkesi pahaksi. Sain koelääkityksen arvoilla TSH 2.8, vaikka diacorin raja-arvo on 5. Lääkäri kyllä myönsi, että oikeampi arvo TSH:lle on alle 2.5 (tämä ei sitten ole joka paikassa tiedossa). S-T4-V oli tuolloin 15 (kun raja 21 eli tämäkin hyvissä lukemissa). Tuolla lääkityksellä sain terveyteni monelta osin kuntoon (vaikka arvot oli melkein normaalit yksi oire oli se että en enää hionnut edes saunassa) ja raskautta kun yritin niin tulin "ekalla tökkäisyllä" raskaaksi. Hoitamaton vajaatoiminta saattaa aiheuttaa tuota lapsettomuutta ja on hoitamattomana riski saada keskenmenoja. Itse mietin johtuiko ennenaikainen synnytykseni tästä sairaudesta vai aivan muista tekijöistä. Arvoni olivat vähän ennen tätä pahentuneet tosi paljon.
Tämä kertomukseni on siis vain yksi vaihtoehto.
 
Toistaan odottava
29-vuotias ei ole liian vanha saamaan lapsia. Itse olin 32-v kun sain esikoiseni ja kerkiän taas täyttämään 34-v ennen kuin tämä kakkonen näkee päivänvalon.

Meillä oli ekan kanssa "yritystä" vähän yli vuoden ja kun olin juuri luopunut itkien toivosta ja päättänyt, et ei sitten. Niin siitä reilu kierto ja jo plussattiin. Huomasin, et ns. liika yrittäminen ei ole hyväksi. (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty). Tsemppiä ja onnea, toivottavasti pääsette plussailemaan piakkoin. :hug:
 
4 v odotus
Meilläkin luonto hoiti homman aikanaan. Ensimmäinen syntyi 3/00 noin vuoden odottelun jälkeen pillereiden syömisen lopetuksesta ja toista aloimme haaveilemaan parin vuoden kuluttua. Taas alkoi sama odottelu vaikka olin ollut ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Otin asian puheeksi työterveystarkastuksessa vuoden odottuelun jälkeen ja sain sieltä lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.
Minut todettiin terveeksi kaikinpuolin ja mieheni sperma myös ja sain sitten Clomifenkuurin -turhaan. Ristiriitaisin tuntein mietimme hoitoihin hakeutumista, sillä minkään ei pitänyt olla kohdallamme vialla.
Aika kuitenkin kului ja asiasta ei juurikaan puhuttu, kunnes viime juhannuksena historia toisti itseään ja odottelen tässä jälleen maalisvauvaa. Ehkä turha yrittäminen täytyy vain unohtaa ja löytää jälleen hauskuus makuuhuonetouhuihin, mikä voi olla helpommin sanottu kuin tehty.

 

Yhteistyössä