Raskaaksi vaikkei kuukautisia ole tullut hetkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymysysss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kymysysss

Vieras
Olen 24, yhden abortin ja yhden keskenmenon (19+3) kokenut. Kuukautiset on olleet säännölliset muutaman päivän heitolla suuntaan tai toiseen 12-vuotiaasta asti. Vuosien mittaan olen lihonnut pikkuhiljaa, BMi:n kuitenkin ollessa korkeimmillaan "vain" n. 28. Viime syksynä kuitenkin lihosin parissa kuukaudessa melkein 20kg (kilpirauhaset ymv. testattiin, mutta perusterve ko. ylipainosta huolimatta olen, olen saanut vyötäröltä ja lantiosta senttejä pois tänä aikana paljonkin, mutta kilot ei vaan tunnu karisevan) BMin ollessa nyt 34, ja kuukautiset tietenkin loppuivat kuin seinään, heinäkuussa ollen viimeiset ihan normaalit. Marras-joulukuun vaihteessa tuli vielä normaalit, kierto oli muistaakseni 84, normaalisti 28-32. Nyt on taas menossa varmaan jo viidettä kymmenettä päivää kierto.. Lapsi olisi tervetullut, vaikkei yrittämällä yritetäkään, mutta nyt mietinkin, että onko ylipäätään mahdollista tulla raskaaksi ilman että lähtisi lääkärille selvittelemään missä mättää? Ei tiedetä oikein että mikä sai lihoamaan noin paljon noin nopeasti (osaksi kyllä varmasti turvotusta), koska liikuin jopa normaalia enemmän ja aloin paria kk:tta aikaisemmin syömisiäkin katsella, tarkoituksena muutama kilo laihtua. Nyt on vähän kysymysmerkki olo niin terkkarilla kuin minullakin. En ole käyttänyt mitään ehkäisyä tai mitään lääkkeitäkään, mistä paino olisi noussut. Oletan kuitenkin että ylipainon takia raskautuminen on vähän niin ja näin..

Onko sulle tehty munasarjojen ultraa? Mä ajattelen lähinnä pco:ta, joka voisi aiheuttaa sekä menkkojen epäsäännöllisyyttä että ylipainoa.

Joka tapauksessa tiedät varmasti, että raskautumiseen tarvitaan ovulaatio. Jos kuukautiset tulee kovin harvoin, on mahdollista että limakalvo vuotaa pois ihan vanhuuttaan, eikä ovulaatiota ole tapahtunut. Olet kuitenkin todistettavasti ainakin kahdesti tullut raskaaksi (oliko ne ennen näitä ongelmiasi?), sehän antaa kovasti uskoa, että raskautuminen voisi onnistua joko ihan "luomusti" tai ainakin pienen avituksen avulla. Itse varaisin tilanteessasi ajan gynekologille ja lähtisin asiaa selvittelemään sitä kautta.

Laihduttaminenhan kannattaa toki joka tapauksessa ja usein jo pieni painonpudotus auttaa raskaaksi tulemisessa.

Yhteistyössä