Raskaaksi tuleminen kohdunulkoisen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suopöllö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suopöllö

Uusi jäsen
24.10.2008
19
0
1
Hei!
Onko kukaan onnistunut raskautumaan normaalisti kohdunulkoisen jälkeen?
Mulla juuri diagnosoitu kohdunulkoinen (ei mitään 100%:sen varmaa ultralöydöstä johtimissa mutta kohtu tyhjä ja hcg lievässä nousussa) ja sain metotreksaattipiikin.
Huoli on kuitenkin suuri, koska eka raskaus päätyi näin, ja pelkään uusiutumisriskiä. Tutkailin lisäksi Käypä Hoidon kotisivuja mitä raskautumisennusteita annetaan eri hoitomuotojen jälkeen:
"kohdunsisäisen raskauden todennäköisyys kahden vuoden kuluessa pelkän seurannan jälkeen on 80-88 %, metotreksaattihoidon jälkeen 58-61 %, salpingostomian (munanjohtimen avaus) jälkeen 62-89 % ja salpingektomian (munanjohtimen poisto) jälkeen 38-66 %".
Kokemuksia?

Tämä ei sinua kyllä lohduta yhtään...
Mutta minulla oli ku vuosi sitten. Samallalailla kuin sinulla, varmaa paikkaa, missä raskaus oli, ei löytynyt ja sain metotreksaattia. Tätä raskautta oltiin ehditty toivoa vuosi ( tosin lääkärien kirjoissa lukee: 'toinen raskaus alkoi puoli vuotta esikoisen imetyksen lopettamisen jälkeen') ja nyt sitten olemme selittämättömiä, yhä raskautta odotellessa.
Hoidoissa olemme olleet helmikuusta asti, nyt jonotetaan ivf:ään.

Nuo sinun kertomasi prosentit ovat tosi mielenkiintoisia! Mistä johtuu, että solumyrkyn jälkeen onnistumisprosentit tippuvat noin reilusti :o ? Kukaan lääkäri ei ole minulle tuommoista kertonut.

kirma, minuakin ihmetyttää nuo prosentit. Mutta todennäköisesti johtuu siitä, että metotreksaatilla hoidetaan vain "sairautta" eikä tutkita miksi ku tapahtui. Siksi siinä lienee niin iso hajonta, koska saattaa olla, että ku:n syynä on tukkiutunut johdin, mutta ku voi tietysti myös olla pelkkää sattumaa. Mutta jos päätettäisiin heti tehdä salpingostomia, niin putket olisivat sen jälkeen auki, ja normaaliraskauden todennäköisyys kasvaa. Eli en usko, että metotreksaatti itsessään aiheuttaa lapsettomuutta, vaan yksinkertaisesti se ettei kunnolla tutkita ku:n syytä.
Itse menen todennäköisesti yksityiselle johdinten aukiolotutkimukseen, kunhan tästä toivutaan. Oletko käynyt sellaisessa?
Entä kauanko sinulla kesti metotreksaattihoidon jälkeen ennen kuin hcg oli nollassa ja ensimmäiset kuukautiset taas alkoivat?

Lähdimme Väestöliittoon heti, kun olin ku:stani selvinnyt, kun julkisella eivät olleet kiinnostuneita tutkimaan syitä tähän epänormaaliin raskauteen. Mutta Vl:ssäkin suostuivat tutkimaan johtimet vasta pari kuukautta sitten (johtuen ensimmäisestä raskaudestani joka sujui alusta loppuun normaalisti). Just siellä tuuban loppupäässä, missä raskaus luultavasti oli, oli pieni tukos joka aukesi. Sitä ei tiedä oliko ku aiheuttanut tämän tukoksen vai johtuiko se siitä. Paljon jäi siitä raskaudesta ihan pimentoon mihin ei koskaan syytä saa.

Alunperin minut määrättiin naistenpolilla kaavintaan ja laparoskopiaan, mutta sitten päätettiinkin hoitaa metotreksaatilla, koska siis oli epäselvää missä raskaus varmasti oli, eikä katsottu tarpeelliseksi tähystää "turhaan". Nyt harmittaa, kun edelleen ollaan tilanteessa, että mistään ei tiedä mitään, niin ehkä laparoskopia olisi selventänyt jotakin tuosta sisuskalujen kunnosta.
Korkeimmillaan hcg oli minulla päälle 2000, piikistä kuukaudessa arvo laski nollille ja menkat alkoi melkein sitten heti. Sinulla ilmeisesti nyt tarkkaillaan hcg:tä? Ja sanoihan lääkärit sinulle, että automaattisesti pääset sitten alkuraskauden ultraan kun sen aika tulee? Minulle sanottiin, että heti rv5 mars ultrattavaksi!

Kaikesta huolimatta nuo sinun prosenttisi antoivat kuitenkin uskoa, että kyllä me se pieni vielä saadaan! Ei tunnu enää, että olen ainut, joka ku:n jälkeen kaipaa vielä vuodenkin päästä sitä mahavauvaa.

Viikko sitten pe. sain piikin, ja nyt pe. mulla on kontrollikäynti, jossa tehdään uä ja tarkistetaan hcg. Toivottavasti on lähtenyt nyt roimaan laskuun, että pääsee joskus tästä eroon. Ja tosiaan, kunhan nyt kuukautiset sitten aikanaan alkavat, niin sen jälkeen menen kyllä todennäköisesti yksityiselle puolelle tuohoon aukiolotutkimukseen. En nimittäin jaksa oikein uskoa, että ku on täysin sattumaa (tätä näkemystä mulle kyllä "tuputettiin" naistenpolilla), vaan todennäköisimmin siellä on jokin este, varsinkin jos eka raskaus päätyy näin.

Yhteistyössä