Varsinaiseen kysymykseesi "kuinka pian" en osaa vastata, mutta voin kertoa omista kokemuksistani kahdesta raskaudesta leikatun ja muutoinkin "moniongelmaisen" selän kanssa.
1. raskaus meni muutoin hyvin, mutta liika selän rasittaminen työmatkalla (istumista tuntitolkulla lentokoneessa, autossa, palavereissa, illallisilla..) kostautui selän kipeytymisellä. Neljän viikon saikku palautti kyllä liikuntakyvyn, mutta selkäkipu jäi kiusaamaan. Sektio sekä jo olemassa oleva kipu rajoittivat liikkumista ja veivät lihaskunnon huonoon jamaan -> kipukierre oli valmis. Selkä oikkuili ja vauvan kantaminen oli joko mahdotonta tai tosi kivuliasta liki vuoden. Välillä selkä meni täysin jumiin ja lopulta jouduin lopettamaan imetyksen 8 kk:n kohdalla, jotta pystyin saamaan tarvittavia hoitoja ja lääkitystä. Toisaalta se on vain kipua - vauva voi koko ajan hyvin ja äitiys oli ja on mahtavaa. Täytyi vain hyväksyä, että minun kohdallani äitiyteen liittyy fyysisiä rajoitteita.
2. raskauteen olin asennoitunut niin, että jokainen päivä ilman selkäkipua on positiivinen juttu ja että "pamahtaa se jossain vaiheessa kuitenkin". Omaksi, läheisten ja lääkärin ihmetykseksi selkä kesti raskauden hyvin - liitoskivutkin tuntuivat vain alapäässä. Nyt ymmärsin myös lepuuttaa selkää ennen kuin se ehti kipeytyä. Alatiesynytyksestä on nyt 7 viikkoa, ja selkä on edelleen mitä mainioimmassa kunnossa

Vauvan kasvaessa ongelmia saattaa tulla, mutta se on sen ajan murhe. Esikoinen painaa nyt 15 kg ja pystyn tällä hetkellä jopa nostelemaan häntä.
Oman arvioni mukaan olin paremassa fyysisessä kunnossa ennen ensimmäistä kuin toista raskautta, mutta silti selkä kesti toisen raskauden paremmin. Ennakolta on siis mahdoton sanoa, miten huono selkä kestää raskauden. Joten ei muuta kuin (lääkärin neuvoa ajankohdasta kuunnellen) rohkeasti kokeilemaan tuuria...
Ja jos käy huono tuuri, raskaus ja vauvan hoitaminen onnistuu kipeänäkin, mutta silloin miehen apu on todella tarpeen. Tarvikehankinnoissa kannattaa miettiä ergonomisimpia vaihtoehtoja (esim. korotettavan pohjan omaavat pinnasänky ja leikkikehä, riittävän korkea hoitopöytä ja kunnon rattaat). Syliin, lähelle ja kainaloon voi lapsen ottaa myös selkää säästäen, ja positiivinen asenne kantaa pitkälle.