raskaaksi sektion jäleen

Kolme kuukautta sitten tuli poika maailmaan sektiolla ja päätin, että saapi jäädä viimeiseksi mutta niin se ajatus muuttuu ja mielessä onkin nyt uusi vauva ja kiva olisi jos ikäero olisi mahdollisimman pieni. neuvolan tätiltä tuli vain ympäripyöreitä vastauksia ja päätinkin kysyä täältä kokemuksia. eli minkälaisia eroja teillä on sektion jälkeisillä lapsilla? ja kuinka helposti olette saaneet sektion toisellekin lapselle? itse en lämpene alatiesynnytykselle lainkaan ja kun tuo sektio on jo koettu niin tietäisi mitä on edessä.

"jeps"
Näkökulmaa....Eli itse raskauduin 4kk sektion jälkeen. NP-ultrassa kyselin synnytyslääkäriltä aiheuttaako "tuore" sektiohaava riskejä ja hänen vaan hymähti että älä huoli; eihän se haava joudu koetukselle kuin vasta loppuraskaudessa, ja siihen mennessä normaali haava kyllä parantuu kunnolla. Tosin sanoi että raskautuminen olisi voinnut olla "haaste", jos munasolu kiinnityy kohdussa juuri tuoreeseen arpeen. Silloin se saattaa irrota helpommin eli ongelma voi tulla kiinnittymisessä.

Ja älä toivo toista sektiota. Mulla toinen sektio vei mut teholla 3 päiväksi, tajuttomana olin tuon ajan ...Niihin komplikaatioihin ei uskota, mutta niitä tapahtuu.

mitta täynnä
Sektioiden välit 3v ja 10v. Tämän viimeisen jälkeen lääkäri suositteli vähintään vuoden taukoa, koska kohtu oli pahasti arpeutunut. Mutta tämä oli kuitenkin viimeisin lapseni, enempää ei tule. :)

"vieras"
Kolmas lapsi syntyi sektiolla syyskuussa ja 11kk eteenpäin niin odotin neljättä (joka syntyi kans sektiolla).
Mulla on yks kaveri, jonka 4 lasta on syntynyt sektiolla. Ikäerot on 1-1,5v.

.....
Yleensä suositellaan vuotta ennen uutta raskautta. Tutkimusten mukaan paranemismuutoksia tapahtuu kohdussa vielä 6 kk sektiosta. Mutta: jos kohdun ei tarvitse kestää synnytysupistuksia eli toinenkin otetaan sektiolla, se ei ole niin tarkkaa. Enemmän olisin huolissani äidin jaksamisesta pienellä ikäerolla!

Yhteistyössä