Rask.myrkytys esikoisen kanssa, nyt raskaana taas!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas-72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelokas-72

Vieras
Sain esikoisen kanssa raskausmyrkytyksen joka alkoi rv.30 verenpaineen nousulla. Veriarvot alkoivat huononemaan, proteiinia tuli virtsaan ja minut otettiin sisälle sairaalaan rv 36+4. Paineet olivat taivaissa ja synnytys käynnistettiin 37+3. Synnytys meni kivuttomasti ja oli nopea, kesti ainoastaan 5h. Pelkäsin kuitenkin aivan hullun lailla kuolemaa (olin juuri pari kk aikaisemmin saanut kuulla, että joku nainen oli Hesassa kuollut raskausmyrkytykseen, joten se ei lievittänyt oloani ja pelkoani..). Synnytyksen jälkeen paineet senkun kohosivat ja olin viikon sairaalassa, pääsin Albetolin kanssa kotiin ja söin lääkettä pari kuukautta. Tästä jäi valkotakkipelko, eli aina kun näen verenpainemittarin niin paineet nousee. Kotona ovat ihan ok.

Olen nyt aivan alkuraskaudessa, lapsi on erittäin toivottu mutta pelottaa jo nyt. Mitä jos kaikki uusiutuu, tai tulee vielä pahempana? Onko mun oikeasti mahdollista kuolla tähän tautiin? Mitkä todennäköisyydet ovat? Miten pärjään neuvolatarkastuksissa kun otetaan paineet joka kuukausi, saan aina huiput siellä aikaiseksi silkasta pelosta!

Kärsin paniikkikohtaukista, johon olen syönyt opamoxia ja seronilia. Lopetin jälkimmäisen kuitenkin joku aika sitten ja pärjään hyvin. Opamoxia otan ehkä 1/4 pillerin kerran kuukaudessa.

Auttakaa please!

Hei,
Minulla oli alkava raskausmyrkytys esikkoa odottaessa.
Jouduin sairaalaan osastolle ja siitä parin päivän päästä tyttö syntyi.Verenpaineet oli korkeat ja sain albetol lääkityksen jonka syömisen lopetin noin 2kk synnytyksen jälkeen.
Nyt toista odottaessa jo ekalla neuvola käynnillä verenpaineeni oli koholla varmaankin vain jännityksestä,
Mutta
Neuvolan täti sanoi että jos vielä ensi kerrallakin on niin katsotaan aloitanko lääkityksen sekä sen että ei ole maailmanloppu syödä lääkkeitä koska se on vain parhaaksi minulle ja lapselle.Näin ajattelen minäkin eli syön sitten albetolia raskauden loppuun jos tarve vaatii.Ja eíköhän se kuolema jne ole aika harvinaista.
Otappa rohkeasti neuvolassa puheeksi pelkosi!!
Tsemppiä!!! :flower: :flower:

Hei

Jospas voisin vähän lieventää pelkoasi.. Aikanaan esikoista odottaessani, jouduin sairaalaan 3 vkoksi ennen synnytyksen käynnistämistä verenpaineen nousun ja valkuaisen virtsaan erittymisen vuoksi. Synnytys meni hyvin ja terve lapsi saatiin maailmaan. Albetolia söin sairaalassa oloajan ja jonkin aikaa sen jälkeen. Tämän jälkeen olen synnyttänyt kaksi lasta täysiaikaisina. Kummallassakin raskaudessa verenpaine on ollut koholla etenkin lopussa, mutta lääkitystä ei ole tarvittu, eikä sairaalahoitoa. Mutta tuo kuvaamasi valkotakkipaine on tuttu juttu.. Jos kädet hikoaa ja sydän jyskyttää jo mittarin näkemisestä, niin eihän nuo tulokset taida ihan todellista kuvaa antaa..Itsekin mietin aikanani uskallanko useammasta lapsesta haaveillakaan, mutta hyvin on mennyt.

Tänään on neljännen (ja viimeisen :)) lapsemme laskettu aika ja samalla kaavalla on tämäkin raskaus mennyt eli neuvolassa paineet on huidelleet korkealla, varmaankin juuri tuon jännityksen vuoksi, mutta kotona mittaukset ovat olleet hyvät. Sovimmekin neuvolassa jossain vaiheessa, että mittaan itsemittauspisteessä paineet itse käynnille tullessani ja jo tuo helpotti hieman lukemia. Neuvolalääkäri on ollut koko ajan sitä mieltä, että kotimittauksia uskotaan ja niiden mukaan mennään.
Tietenkin tuota verenpainetta yms. oireita on hyvä tarkkailla. Ja itselläni kai tuo raskausmyrkytyskään ei ollut eka kerrallakaan kovin paha, kun muita oireita turvotusta, näköhäitriöitä tms. ei ollut. Mutta jos paineet kerran kotona ovat ok tasolla, uskon että neuvolassa myös ne huomioidaan. Itse olen vienyt käynnille aina joko saman päivän tai edellisen kotimittauslukeman "vertailuarvoksi". Kovasti tsemppiä uuteen raskauteen!

Ei kannata panikoida.
Minulla todettiin esikoisesta raskausmyrkytys rv28 ja jouduin sairaalaan pakkolepoon samantein eli makasin sairaalassa 7 viikkoa. Sektio tehtiin korkean verenpaineen vuoksi rv36 ja onneksi kaikki meni hyvin.
Nyt odotan toista lasta rv:lla 32 eikä ole mitään raskausmyrkytysoireita näkyvissä ainakaan vielä. Toki alussa arvelutti kovastikkin myrkytyksen toistuminen tässä toisessa. Epätodennäköisempäähän sen toistuminen on, mutta kuitenkin mahdollista.
Luotan neuvolan ja omaan seurantaan ts. panikointi ei auta. Itselle jäi valkotakkiverenpaine eli nytkin on neuvolassa paineet koholla, mutta kotona seurannassa paineet on normaalit. Eivät ole alkaneet nupista noista kohonneista neuvolapaineista, koska on kotiseuranta kuitenkin menossa ja arvot siellä normaalit.
Ota rauhallisesti ja ajattele positiivisesti :flower:

Yhteistyössä