Rasittava terkka jankuttaa ylipainosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;27725435:
En ymmärrä, miten aloittaja voi ihmetelle terkan "jankutusta" painonnoususta ja samalla kertoa ensimmäisen raskauden toksemiasta. Sehän on aina riski ja voi kehittyä hyvinkin henkeä uhkaavaksi äidille että vauvalle. Ja ylipaino altistaa juuri sille toksemialle, joka voi toisessa raskaudessa kehittyä huomattavan nopeasti.

Ei kyllä yleensä noin mene, vaan riski pienenee. "Jankutuksesta" ei ole kyllä potilaalle yhtään mitään hyötyä, tämän tiedän lääkärinä hyvin :) ja toki ruokavaliosta ja liikkumisesta on aiheellista mainita, mutta ei jatkuvasti.

[QUOTE="pläski";27725178]
Terkka vaan tänäänkin jaksoi jankuttaa, ettei sais sitä painoa tulla. Kahdesti olen ollut sokerirasituksessa ja arvot on olleet molemmissa ihanteelliset, mitään liikkumisvaivoja ei ole, verenpainekin on ollut kokoajan hyvä. Voinko vaan sanoa terkalle, että tiedostan kyllä painonnousuni, mutta en vain halua alkaa tässä vaiheessa raskautta ja joulun aikaan kontrolloida syömistäni?[/QUOTE]

Kyllähän sä voit sanoa, mutta mun mielestä kannattaisi ennemmin korjata omaa asennettasi.

Itse oli normaalipainoinen kun aloin odottamaan esikoista. Kiloja tuli paljon mutta paino alkoi lähteä hyvin laskuun synnytyksen jälkeen mutta lihoin sitten myöhemmin ne kilot takaisin ja aloin odottamaan toista lasta ylipainoisena. Mulla on ihan hyvä kunto, verenpaine hyvä, elintavat kohdillaan jne. kaikki hyvin. Paitsi että mulle puhkesi raskausdiabetes. Tiukka ruokavaliokaan ei pidä sokereita täysin kurissa, vaan nyt mietitään insuliinin aloittamista. Todennäköisesti rd:n syy löytyy ylipainosta, ja voi miten mä toivon että olisin ehtinyt laihduttaa normaalipainoon ennen tätä raskautta! Kun en voi sitä enää tehdä, niin koitan nyt sit hillitä painonnousua ja ruokavalion suhteen ei auta kuin pitää tiukka itsekuri ;) Itse inhoan raskaana olemista, se on molemmilla kerroilla ollut mulle vaikeaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta ylimääräinen ruoka ei lohduta kuin hetkellisesti ja lopulta aiheuttaa vain haittaa terveydelle.

Jos et aio kuunnella terkkaa niin sano ettet halua kuulla enempää painosta, turhaan se kuuroille korville russuttaa ja aiheuttaa ylimääräistä ärtymystä ja pahaa mieltä. Mutta varsinkin, jos syömisiä ja painonnousua pitää puolustella ja selitellä, niin tajuat varmaan itsekin, että jokin ei silloin mene ihan oikein; jos menisi, niin eihän sun silloin tarvitsisi mitään selitellä itsellesi tai muille.

Vaikka sulla nyt on veriarvot ja yleinen terveys kunnossa niin ei kannata tuudittautua siihen että ne pysyykin hyvinä, mulle esimerkiksi tuli tuo rd ihan "puskista" ja ärhäkkänä. Edellisessä raskaudessa hurjasta painonnoususta huolimatta mulla oli todella hyvät verensokeriarvot ja nyt napsahtikin sitten ihan kunnolla vaikka painonnousu on ollut hyvin maltillista. Vaikka raskaus etenisi ilman ongelmia, niin kyllä se ylimääräinen paino vielä entisten päälle vaikuttaa terveyteen raskauden jälkeenkin.

[QUOTE="vieras";27725554]Kyllähän sä voit sanoa, mutta mun mielestä kannattaisi ennemmin korjata omaa asennettasi.

Itse oli normaalipainoinen kun aloin odottamaan esikoista. Kiloja tuli paljon mutta paino alkoi lähteä hyvin laskuun synnytyksen jälkeen mutta lihoin sitten myöhemmin ne kilot takaisin ja aloin odottamaan toista lasta ylipainoisena. Mulla on ihan hyvä kunto, verenpaine hyvä, elintavat kohdillaan jne. kaikki hyvin. Paitsi että mulle puhkesi raskausdiabetes. Tiukka ruokavaliokaan ei pidä sokereita täysin kurissa, vaan nyt mietitään insuliinin aloittamista. Todennäköisesti rd:n syy löytyy ylipainosta, ja voi miten mä toivon että olisin ehtinyt laihduttaa normaalipainoon ennen tätä raskautta! Kun en voi sitä enää tehdä, niin koitan nyt sit hillitä painonnousua ja ruokavalion suhteen ei auta kuin pitää tiukka itsekuri ;) Itse inhoan raskaana olemista, se on molemmilla kerroilla ollut mulle vaikeaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta ylimääräinen ruoka ei lohduta kuin hetkellisesti ja lopulta aiheuttaa vain haittaa terveydelle.

Jos et aio kuunnella terkkaa niin sano ettet halua kuulla enempää painosta, turhaan se kuuroille korville russuttaa ja aiheuttaa ylimääräistä ärtymystä ja pahaa mieltä. Mutta varsinkin, jos syömisiä ja painonnousua pitää puolustella ja selitellä, niin tajuat varmaan itsekin, että jokin ei silloin mene ihan oikein; jos menisi, niin eihän sun silloin tarvitsisi mitään selitellä itsellesi tai muille.

Vaikka sulla nyt on veriarvot ja yleinen terveys kunnossa niin ei kannata tuudittautua siihen että ne pysyykin hyvinä, mulle esimerkiksi tuli tuo rd ihan "puskista" ja ärhäkkänä. Edellisessä raskaudessa hurjasta painonnoususta huolimatta mulla oli todella hyvät verensokeriarvot ja nyt napsahtikin sitten ihan kunnolla vaikka painonnousu on ollut hyvin maltillista. Vaikka raskaus etenisi ilman ongelmia, niin kyllä se ylimääräinen paino vielä entisten päälle vaikuttaa terveyteen raskauden jälkeenkin.[/QUOTE]

Jos mulla olisi todettu RD tai verenpaine olisi nyt jo koholla, niin en herkuttelisi, se on selvä. Mutta kun ei ole, niin jotenkin en vaan näe mitään mieltä siinä että alan kytätä syömisiäni tämän tarkemmin. Jos RR alkaa nousta tai jos paino lähtee samanlaiseen nousuun kuin ekassa (tulee >500g/vko jatkuvasti) niin pyrin rajoittamaan syömisiäni. Ei minulla ole mitään tarvetta selitellä sitä, että olen syönyt suklaata ja sen takia mulla on kertynyt tuota painoa nyt se 10-11kg. Jos en olis syönyt, niin olis varmaan kertynyt vähemmän.

[QUOTE="pläski";27725178]Taustaa: lihoin ekassa raskaudessa 30kg, lopussa raskausmyrkytyksen yritystä ja turvotusta tuli runsaasti, alussa vaan maistui ruoka. Raskauskilot lähti hyvin pois, sokerit oli ok eikä muutenkaan mitään vakavia oireita tuosta painosta tullut. Niin ja terve vauva syntyi.

Nyt toinen raskaus menossa rv32, painoa tähän mennessä tullut 11kg mutta ei tarvitsisi tulla periaatteessa ollenkaan kun ennestään on jo tuota elopainoa. En vaan ole jaksanut stressata syömisten kanssa, joskin en ole mässännytkään, kun ei tuo nyt mikään huima painonnousu mun mielestä ole.

Terkka vaan tänäänkin jaksoi jankuttaa, ettei sais sitä painoa tulla. Kahdesti olen ollut sokerirasituksessa ja arvot on olleet molemmissa ihanteelliset, mitään liikkumisvaivoja ei ole, verenpainekin on ollut kokoajan hyvä. Voinko vaan sanoa terkalle, että tiedostan kyllä painonnousuni, mutta en vain halua alkaa tässä vaiheessa raskautta ja joulun aikaan kontrolloida syömistäni? Enkä ylipäänsä jaksa katsoa joka suupalan perään, en muutenkaan piittaa raskaana olemisesta kun ei saa tehdä mitään mitä haluaa, vielä jos vietäisiin ajoittainen herkuttelu niin tulisin varmaan hulluksi...

Ja kahdella muulla terkalla käyn välillä (kun tuo oma on alati sairas), eivätkä he kommentoi tuohon painonnousuun mitenkään. Mutta tämä prkleen vakkari vaan jaksaa jankuttaa....

Onko teillä muilla kokemuksia ja onko joku vaan uskaltanut sanoa, että pidä huoli omista kiloistasi? :D sen verran vielä sanoisin, että olen sairaanhoitaja, joten todellakin tiedän mitä kehossa tapahtuu. En vaan halua jättää suklaan syöntiä pois kun se on mun nautinto tällä hetkellä... ;)[/QUOTE]

Kuka sut sinne terkalle pakottaa. Älä mene, pelle.

[QUOTE="aloittaja";27725623]Ja kuka pakotti avaamaan tämän ketjun, pelle. :)[/QUOTE]

No vastaatko, pelle, miksi ramppaat jossain terkalla? Oletko sairas, ja jos olet, niin kuuntele sitten sitä lääkäriäsi, pelle.

Ei kukaan pakottanut avaamaan tätäkään ketjua.

No vastaatko, pelle, miksi ramppaat jossain terkalla? Oletko sairas, ja jos olet, niin kuuntele sitten sitä lääkäriäsi, pelle.

Ei kukaan pakottanut avaamaan tätäkään ketjua.

Ai sinä kysyit ihan tosissasi? No, miksiköhän nainen haluaa siellä terkalla käydä raskaanaollessaan? Ja aion käydä synnytyksen jälkeenkin ja käyttää lapsenikin sielä jatkossa, ihan joka kerta kun kutsu käy. :)

Ei tuu vastausta kysymykseen,mut voisin veikata,ettei ne terkatkaan turhasta rutise vaan tekee vaan työtään...Etkö kestä negatiivisia kommentteja vai mikä tässä nyt mättää?

Olin nukkumassa :) Ja olen jo sanonut, että painosta saa ja pitääkin rutista, jos ei rutisis niin olis huono terkka. Mutta se jankuttaminen, tuntuu että koko käynti menee sen painon ympärille eikä muuta sieltä saa irti, se mua pännii. Kerta käyntiin riittää, kitooos. :)

[QUOTE="pelle";27726281]Raskaana oleva nainen varmaan käy neuvolassa terveydenhoitajalla. Turhaan täällä ketään pelleksi ruvetaan haukkumaan..[/QUOTE]

Kysyin, kuka pakottaa? Ei raskaus ole mikään sairaus.

[QUOTE="aloittaja";27727318]Ai sinä kysyit ihan tosissasi? No, miksiköhän nainen haluaa siellä terkalla käydä raskaanaollessaan? Ja aion käydä synnytyksen jälkeenkin ja käyttää lapsenikin sielä jatkossa, ihan joka kerta kun kutsu käy. :)[/QUOTE]

Miksi?

[QUOTE="vieras";27727333]Olin nukkumassa :) Ja olen jo sanonut, että painosta saa ja pitääkin rutista, jos ei rutisis niin olis huono terkka. Mutta se jankuttaminen, tuntuu että koko käynti menee sen painon ympärille eikä muuta sieltä saa irti, se mua pännii. Kerta käyntiin riittää, kitooos. :)[/QUOTE]

Mitä haluaisit saada sieltä irti?

[QUOTE="vieras";27727968]No mitä jos laihduttaisit ;)[/QUOTE]

Raskauden jälkeen se onkin aikomukseni :) Mutta nyt en aio laihduttaa, en tosin aio enää kymmentä kiloa kerryttää mutta en ala laskea jokaista suupalaani. Eri tilanne, jos lähtee RR nousuun mutta niin kauan kun vointi ja arvot on hyvät, aion elää normaalisti.

No minä olen normaalisti, ennen ja jälkeen raskautta 170/56. Ja raskaudessa tuli semmoiset +7kg niin terkka valitti kun viimeisten viikkojen helteillä tuli tuosta +7kg:stä 2kg:D
Pienestä nekin valittaa joskus.

[QUOTE="aloittaja";27728025]Siis oikeasti!? :D Voi kamala! Pitäiskö sitä olla raskaana sitten niin, ettei sitä painoa tule yhtään? :laugh:[/QUOTE]

Kyllä. Painoa ei saa tulla yhtään. Ja jos tulee yksikin kilo, laittavat heti lähetteen sokerirasitustestiin.

[QUOTE="aloittaja";27728025]Siis oikeasti!? :D Voi kamala! Pitäiskö sitä olla raskaana sitten niin, ettei sitä painoa tule yhtään? :laugh:[/QUOTE]

JooJoo!:D En nyt ihan ymmärtänyt minäkään, oli vielä vanhempi ja kokenut täti.

Yhteistyössä