Rasittava terkka jankuttaa ylipainosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pläski"

Vieras
Taustaa: lihoin ekassa raskaudessa 30kg, lopussa raskausmyrkytyksen yritystä ja turvotusta tuli runsaasti, alussa vaan maistui ruoka. Raskauskilot lähti hyvin pois, sokerit oli ok eikä muutenkaan mitään vakavia oireita tuosta painosta tullut. Niin ja terve vauva syntyi.

Nyt toinen raskaus menossa rv32, painoa tähän mennessä tullut 11kg mutta ei tarvitsisi tulla periaatteessa ollenkaan kun ennestään on jo tuota elopainoa. En vaan ole jaksanut stressata syömisten kanssa, joskin en ole mässännytkään, kun ei tuo nyt mikään huima painonnousu mun mielestä ole.

Terkka vaan tänäänkin jaksoi jankuttaa, ettei sais sitä painoa tulla. Kahdesti olen ollut sokerirasituksessa ja arvot on olleet molemmissa ihanteelliset, mitään liikkumisvaivoja ei ole, verenpainekin on ollut kokoajan hyvä. Voinko vaan sanoa terkalle, että tiedostan kyllä painonnousuni, mutta en vain halua alkaa tässä vaiheessa raskautta ja joulun aikaan kontrolloida syömistäni? Enkä ylipäänsä jaksa katsoa joka suupalan perään, en muutenkaan piittaa raskaana olemisesta kun ei saa tehdä mitään mitä haluaa, vielä jos vietäisiin ajoittainen herkuttelu niin tulisin varmaan hulluksi...

Ja kahdella muulla terkalla käyn välillä (kun tuo oma on alati sairas), eivätkä he kommentoi tuohon painonnousuun mitenkään. Mutta tämä prkleen vakkari vaan jaksaa jankuttaa....

Onko teillä muilla kokemuksia ja onko joku vaan uskaltanut sanoa, että pidä huoli omista kiloistasi? :D sen verran vielä sanoisin, että olen sairaanhoitaja, joten todellakin tiedän mitä kehossa tapahtuu. En vaan halua jättää suklaan syöntiä pois kun se on mun nautinto tällä hetkellä... ;)

Noh, paljonko sulla sitä painoa sitten on? Jos olet tyyliin 160/90 niin ymmärrän hyvin että terveydenhoitaja sanoo asiasta.

No osuipa jetsulleen oikein! :D Ja ymmärrän itsekin, osaan laskea jopa BMI:n ja tiedostan sen olevan aivan liikaa. Mutta koska minä tiedostan nämä asiat ja tiedän, että saan kiloni karistettua raskauden jälkeenkin, niin eikö se voi riittää?

Viime raskauden lopussa painoa oli tuosta vielä paaaljon enemmän, mutta nopeasti sain tiputettua kunnes tulin uudestaan raskaaksi. Eli en päässyt normaalipainoiseksi, en lähellekään ja se on tavoite kunhan tämä pikkukakkonen on ulkona.

Mutta mitä ihmettä painolle kauheasti enää tän raskauden aikana voisi tehdä? Munkin mielestä ihan maltillinen painonnousu. Lähtötilanne on tietenkin kaukana ideaalista, mutta jos arvot on ok, huolta ei pitäisi olla.

Kannattaa varmaan sanoa terkalle suoraan, että on häneltä jo aivan riittävän monta kommenttia saanut.

Mulla ekassa raskaudessa terkka valitti kans koko ajan. Painoa tuli 30kg. Toisessa raskaudessa sama painon nousu ja toinen terkka, eikä koskaan maininnut painosta mitään! Molemmissa raskauksissa kävin sokerirasituksessa erinomaisin arvoin eikä muitakaan ongelmia, verenpaine normaali yms. Kysyin sitten toisen raskauden lopussa painonnousustani ja terkka totesi, ettei se ole vaarallista, jos kaikki muuten ok. Mutta jatkoi vielä, että painon pois saanti voi olla monilla ongelma synnytyksen jälkeen...

Mä olen ihan ääneen sanonut jo ennen kuin terkka kerkes mitään valistaan että olen huolissani raskauden aikaisesta painonnoususta enkä halua painoa yhtään lisää. Mulla siis BMI 36 kun tulin raskaaks ja nyt 35. Painosta ei ole huomauteltu lainkaan. Kun sitä raskausaikana on lähtenyt niin on vähän kyselty etten vaan ole ollut nälissäni, mutta ei siitäkään mitään numeroa ole tehty. Mun mielestä voi nätisti sanoa että tiedostaa ylipainon riskit ja ehkä voisit hieman korjata ruokavaliotakin? Ei ole asiallista huomautella jatkuvasti, mutta minäkin olen herkutellut ihan riittävästi nyt joulun alla ja painoa ei ole silti tullut yhtään. Ärsyttäväähän se jankutus on, vaikka neuvolassa ei ole jankutettu niin lapsettomuushoidoissa sitäkin enemmän ja en itsekään siinä elämäntilanteessa saanut painoa putoamaan, vaikka tajusin että olis pitänyt ja ärsytti kun aina jankutettiin.

Kai sairaanhoitajana tiedät myös sen, että äidin ylipaino on syntymättömälle lapselle riski ;)

Tiedän. Tiedän ihan kaiken ja ehkä jopa vähän liikaakin :) Ja siltikin näiden mun arvojen ja kunnon ja raskautumisen helppouden jne. takia en jaksa stressata tästä asiasta liikaa. Teen kuitenkin kaiken muun lapsen terveyttä ajatellen; en polta/juo, liikun päivittäin, en syö kiellettyjä ruokia jne.

Ennen ensimmäistä raskautta BMI oli 26, eli en mikään älyttömän ylipainoinen ole ollut ja tosiaan tuohon normaalipainoon pyrin kunhan tämä pikkuinen on pihalla :)

[QUOTE="aloittaja";27725292]Tiedän. Tiedän ihan kaiken ja ehkä jopa vähän liikaakin :) Ja siltikin näiden mun arvojen ja kunnon ja raskautumisen helppouden jne. takia en jaksa stressata tästä asiasta liikaa. Teen kuitenkin kaiken muun lapsen terveyttä ajatellen; en polta/juo, liikun päivittäin, en syö kiellettyjä ruokia jne.

Ennen ensimmäistä raskautta BMI oli 26, eli en mikään älyttömän ylipainoinen ole ollut ja tosiaan tuohon normaalipainoon pyrin kunhan tämä pikkuinen on pihalla :)[/QUOTE]

No sitten varmaan ymmärrät miksi terkkari valittaa. Olipa tyhmä aloitus.

Kovasti tunnut puolustelevan itseäsi. Itsekin aikoinaan ylipainoisena odottajana ja nyt ylipainoisena äitinä pudotan edelleen niitä kilojani "joista minun piti päästä nopeasti eroon". Jos et nyt pysty hillitsemään syömistäsi, mikä muuttuu raskauden jälkeen? Toisella kertaa toksemiaoireet voivat olla huomattavasti paljon pahemmat kuin eka kerralla, tietänet tämän..?

[QUOTE="...";27725284]Juu juu, ihan tyhjästä ja kiusallaan terkkarit valittaa..

Äidin lihavuus on oikeesti riski synnytyksessä, ei ne sitä päästään keksi.[/QUOTE]

Ensimmäinen synnytys tapahtui käynnistämisellä, lapsi syntyi rv 41+2. Synnytyksen lopullinen kesto 8h, ponnistusvaihe 30min. Täysin normaali alatiesynnytys. Ehkä siksikään en stressaa.

Ja ymmärrän ja tiedän ja on tosi hyvä, että terkat kiinnittää painoon huomiota, mutta se jokakertainen jankutus asiasta alkaa nyppiä kun hormonit muutenkin heittelee. Haluttais ensi kerralla kävellä terkan luo mutustaen samalla suklaalevyä... :D

Minun kolmannessa raskaudessa painosta tehtiin iahn hirveä mörkö. Olin toki lihava jo ennestään, mutta lupasin ja vannoin, että painoa ei tule liikaa. Siltikin terkkarit saivat minut ahdistumaan niin, että olin tulossa han hulluksi. Vahdin joka suupalaa, mittasin hysteerisenä verensokeria ( normaalit, mutta sairaanhoitajana mittailin kuitenkin ) ja kun olin rv 27, niin olin -5kg lähtöpainosta. Sitten loppui se minun ahdistelu ja piinaaminen. :/ Heti ekalla käynnillä peloteltiin jo vauvan valtavalla koollakin. Poika oli syntyessään 2690g ja syntyi laskettuna aikana.

[QUOTE="aloittaja";27725314]Ensimmäinen synnytys tapahtui käynnistämisellä, lapsi syntyi rv 41+2. Synnytyksen lopullinen kesto 8h, ponnistusvaihe 30min. Täysin normaali alatiesynnytys. Ehkä siksikään en stressaa.

Ja ymmärrän ja tiedän ja on tosi hyvä, että terkat kiinnittää painoon huomiota, mutta se jokakertainen jankutus asiasta alkaa nyppiä kun hormonit muutenkin heittelee. Haluttais ensi kerralla kävellä terkan luo mutustaen samalla suklaalevyä... :D[/QUOTE]

Ja aloitusviestissä kerroit raskausmyrkytysoireistasi..? Sulla onkin jostain syystä kova tarve puolustella syömistäs.

Mä olen ihan ääneen sanonut jo ennen kuin terkka kerkes mitään valistaan että olen huolissani raskauden aikaisesta painonnoususta enkä halua painoa yhtään lisää. Mulla siis BMI 36 kun tulin raskaaks ja nyt 35. Painosta ei ole huomauteltu lainkaan. Kun sitä raskausaikana on lähtenyt niin on vähän kyselty etten vaan ole ollut nälissäni, mutta ei siitäkään mitään numeroa ole tehty. Mun mielestä voi nätisti sanoa että tiedostaa ylipainon riskit ja ehkä voisit hieman korjata ruokavaliotakin? Ei ole asiallista huomautella jatkuvasti, mutta minäkin olen herkutellut ihan riittävästi nyt joulun alla ja painoa ei ole silti tullut yhtään. Ärsyttäväähän se jankutus on, vaikka neuvolassa ei ole jankutettu niin lapsettomuushoidoissa sitäkin enemmän ja en itsekään siinä elämäntilanteessa saanut painoa putoamaan, vaikka tajusin että olis pitänyt ja ärsytti kun aina jankutettiin.

Ja sulle voisin sanoa, että WAU! :) Tosi hienosti olet saanut painon hallintaasi! Itsellä vaan koko raskausaika on sellaista pakkopullaa että tuntuu että jos vielä suklaasta pitäis täysin luopua niin masentunut äitiparka täällä odottelis...

Ja vielä tiedoksi, etten mässäile päivittäin enkä jatkuvasti, mulla vaan tuntuu tuo paino nousemaan vaikka söisin pari suklaapatukkaa viikossa. Roskaruokia en harrasta, eli muuten pyrin syömään terveellisesti normaalia kotiruokaa.

Relax ja syö ihan rauhassa :-). Sanot sille terkkarille ihan suoraan tai sitten vaan hymyilet aina kun naantalin aurinko ja nyökyttelet että juu kyllä kyllä ja annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ;-).

[QUOTE="...";27725329]Ja aloitusviestissä kerroit raskausmyrkytysoireistasi..? Sulla onkin jostain syystä kova tarve puolustella syömistäs.[/QUOTE]

Verenpaine oli puolesta välistä asti koholla, muita oireita ei ollut, mutta tosiaan se ja armoton turvotus. Johtui varmasti osittain painonnoususta ja taas toisaalta se verenpaineen nousu keräsi turvotusta, joka lisäsi painonnousua entisestään.

Tässä raskaudessa painonnousu on ollut tosi paljon maltillisempaa, eikä verenpaine ole ollut kertaakaan vielä koholla.

Enkä minä puolustele, minähän kerron kaiken ihan avoimesti! :) Haluan vain kuulla muiden kommentteja, kuinka paniikissa te olisitte? Ja ihmettelen ääneen kun muut terkat ei sitten puhu mitään, sanoo vain että onhan tuota painoa tullut, mutta äkkiä se multa on poiskin lähtenyt ekan jälkeen. Miksei tuo vakiterkka vois olla yhtä luottavainen?

[QUOTE="heh";27725349]Jos sun pituinen ihminen painaa 90kg, niin kyllä jossain vaiheessa on herkuteltu ja ankarasti :D Varsinkin kun kerroit liikkuvasi.[/QUOTE]

Johan sanoin, että viime raskaudessa herkuttelinkin ja painoa tuli 30kg osittain sen takia. Enkä ehtinyt niitä tiputtaa kun tulin uudestaan raskaaksi. Tässä raskaudessa olen herkutellut toki myös, mutta en mielestäni liioitellusti. Terkan mielestä vaan ei sais syödä yhtikäs mitään... Minä taidan vaan ensi kerralla oikeasti sille hymyillä nätisti ja sanoa, että juupatijuu... :D

En ymmärrä, miten aloittaja voi ihmetelle terkan "jankutusta" painonnoususta ja samalla kertoa ensimmäisen raskauden toksemiasta. Sehän on aina riski ja voi kehittyä hyvinkin henkeä uhkaavaksi äidille että vauvalle. Ja ylipaino altistaa juuri sille toksemialle, joka voi toisessa raskaudessa kehittyä huomattavan nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;27725435:
En ymmärrä, miten aloittaja voi ihmetelle terkan "jankutusta" painonnoususta ja samalla kertoa ensimmäisen raskauden toksemiasta. Sehän on aina riski ja voi kehittyä hyvinkin henkeä uhkaavaksi äidille että vauvalle. Ja ylipaino altistaa juuri sille toksemialle, joka voi toisessa raskaudessa kehittyä huomattavan nopeasti.

No kun ei se varsinaisesti toksemiaksi asti päässyt ensimmäisessä, jos luit tarkasti. Verenpaine oli koholla, mutta ei niin korkea että olisi lääkitty. Siinä ne oireet.

Tiedän kyllä, mihin raskausmyrkytys voi johtaa, mutta eipä mun tämän hetken vointini ja oireeni ole siihen suuntaan menossa :) Jos olis esim. RR koholla, niin ei tarvisisi terkan jankutusta kuulla kun olisin jo lopettanut herkuttelun.

Ja taas vedetään kortti - kun on joulu niin saa syödä.
Mulla oli mitat raskauden alussa 168/65 ja siitä jo huomautettiin. Se hoitaja on huolissaan sun terveydestä ja vauvan hyvinvoinnista. Asiasta sanovat.

Kovasti tunnut puolustelevan itseäsi. Itsekin aikoinaan ylipainoisena odottajana ja nyt ylipainoisena äitinä pudotan edelleen niitä kilojani "joista minun piti päästä nopeasti eroon". Jos et nyt pysty hillitsemään syömistäsi, mikä muuttuu raskauden jälkeen? Toisella kertaa toksemiaoireet voivat olla huomattavasti paljon pahemmat kuin eka kerralla, tietänet tämän..?

Samat sanon sulle kuin tuolle lääkärille noista toksemiaoireista. Että tiedosta riskit ja toimisin, jos näyttäisi siihen suuntaan menevän.

Ja mitä tuohon painonpudotukseen tulee, niin siitä en ole huolissani. En ole ennen raskauksia ollut mitenkään rajusti ylipainoinen koskaan ja tiedän kyllä, miten painon saan tippumaan. :)

[QUOTE="Viima";27725488]Ja taas vedetään kortti - kun on joulu niin saa syödä.
Mulla oli mitat raskauden alussa 168/65 ja siitä jo huomautettiin. Se hoitaja on huolissaan sun terveydestä ja vauvan hyvinvoinnista. Asiasta sanovat.[/QUOTE]

Enhän minä nyt pelkästä joulusta puhunut! Kun on raskaana, niin saa syödä... ;)

Ja asiasta pitää sanoakin, mutta kerta riittää. Mun järjessä ei ole mitään vikaa saatika sitten kuulossa. :)

Yhteistyössä