Rasistisista nimityksistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöyristyny

Vieras
Että onko "murjaani" muka sallittu sana ja sen parempi kuin n**kerikään? Nimittäin kun Tiernapojat-esityksiä ei ole vielä kielletty! Vaikka ne entiset n-pusu- karkitkin on muutettu suklaapusuiksi. Eikä enää saa leikkiä kuka pelkää mustaa miestä- leikkiäkään. Senkin nimi on muutettu kuka pelkää mustekalaa- leikiksi.
Eikö minkään tasa-arvoalan mikään valtuutettu, komissio tai muu elin ole huomannut tätä epäkohtaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kukkahattukirreellä;27756943:
Pitäiskö samalla kieltää musta värinä ihan kokonaan? Aika rasistista ja pilkkaavaa jos joku pukeutuu mustaan.

Musta väri tosiaan liitetään kaikkeen negatiiviseen, mm ei toivota mustaa joulua vaan valkoista, ja minun mielestä näistä rasistisista ennakkoluuloista pitäisi päästä mitä pikimmin eroon.

joo ja alunperin tuo musta mies-leikki on kotoisin...muistaakseni arabimaista ja siinä "mustalla miehellä" tarkoitettiin "viikatemiestä" eli kuolemaa.
ei siis mitään tekemistä tummaihoisten kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristyny;27756891:
Että onko "murjaani" muka sallittu sana ja sen parempi kuin n**kerikään? Nimittäin kun Tiernapojat-esityksiä ei ole vielä kielletty! Vaikka ne entiset n-pusu- karkitkin on muutettu suklaapusuiksi. Eikä enää saa leikkiä kuka pelkää mustaa miestä- leikkiäkään. Senkin nimi on muutettu kuka pelkää mustekalaa- leikiksi.
Eikö minkään tasa-arvoalan mikään valtuutettu, komissio tai muu elin ole huomannut tätä epäkohtaa?

Oletko IKINÄ jutellut sellaisen etnisesti afrikkalaistaustaisen kanssa, joka olisi paheksunut tiernapoikia?
Minä en, enkä usko sellaisia olevan olemassakaan.

:)

Onko enää olemassa musta-pekka korttipeliä? Onko sekin muutettu tyyliin pekka puupääksi? Entä mikki-hiiren perivihollinen musta-pekka tai mustakaapu? Onko ne nykyään pelkkä pekka ja kaapu?

[QUOTE="vieras";27757259]Onko enää olemassa musta-pekka korttipeliä? Onko sekin muutettu tyyliin pekka puupääksi? Entä mikki-hiiren perivihollinen musta-pekka tai mustakaapu? Onko ne nykyään pelkkä pekka ja kaapu?[/QUOTE]

On ja on.
Vaikka rasistiset huuhaapellet muuta väittävätkin.

large-20070115-4804333_18073775E.jpg

Mun kaveria Jenkeissä (musta tyttö) ärsytti kun ihmiset kuiskas sanan musta, tyyliin että Is she black, ja ton mustan kohdalla ääni madaltui kuiskaukseksi.

Sanoi, että mitä sitä kuiskimaan niin kuin olisi joku paha asia, musta kun musta, ja että hän ON musta.

Mun kaveria Jenkeissä (musta tyttö) ärsytti kun ihmiset kuiskas sanan musta, tyyliin että Is she black, ja ton mustan kohdalla ääni madaltui kuiskaukseksi.

Sanoi, että mitä sitä kuiskimaan niin kuin olisi joku paha asia, musta kun musta, ja että hän ON musta.

Jep.

Kun minä sanon neekeriä neekeriksi, niin siinä ei ole mitään loukkaavaa sävyä, toisin kun joku voi sanoa loukkaavaan sävyyn sen mustan tai värillisen.

Eikö olisi järkevämpää tuomita se loukkaava puhetapa, eikä mitään yksittäisiä sanoja.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="vieras";27757345]Jep.

Kun minä sanon neekeriä neekeriksi, niin siinä ei ole mitään loukkaavaa sävyä, toisin kun joku voi sanoa loukkaavaan sävyyn sen mustan tai värillisen.

Eikö olisi järkevämpää tuomita se loukkaava puhetapa, eikä mitään yksittäisiä sanoja.[/QUOTE]

Vai mitä mummeliisa?

Hassu tuo "musta mies". Kukaan, jonka kanssa olen jutellut, ei ole lapsena mieltänyt "mustaa miestä" siinä leikissä tummaihoiseksi, vaan joko fiktiiviseksi oikeasti mustaksi hahmoksi, tai sitten nokikolariksi tms.

[QUOTE="jep";27757565]Hassu tuo "musta mies". Kukaan, jonka kanssa olen jutellut, ei ole lapsena mieltänyt "mustaa miestä" siinä leikissä tummaihoiseksi, vaan joko fiktiiviseksi oikeasti mustaksi hahmoksi, tai sitten nokikolariksi tms.[/QUOTE]

Joo en minäkään nyt kun mainitsit. Nokikolarin tyyppiseksi oon mieltänyt.

[QUOTE="vieras";27757492]Vai mitä mummeliisa?[/QUOTE]

Samaa mieltä.
Neekeri on halventava nimitys vain sellaisen sanomana, joka tajuaa nimityksen halventavaksi.

Itse en termiä käytä arkipuheessa puhuessani esim. lasteni ystävistä, mutta toisaalta esim. "neekerinpusu" mielestäni ihan ok tuotenimi eikä kokemukseni mukaan oikeasti loukkaa ketään afrikkalais- tai afroamerikkalaissyntyistä.

:)

Miksi sana "neekeri" katsotaan rasistiseksi, mutta sanoja "eskimo" ja "intiaani" pidetään normaaleina sanoina?

Miksi voi sanoa intiaanipäällikkö Istuva Härkä, mutta ei voi sanoa neekeripresidentti Barack Obama?