Rasismia vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa mielestäni rasismilta.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Maltillisesti kirjoitettu juttu ilman mitään syyttelyä. Kuvaus sellaisesta arkipäivän rasismista. Joka ei periaatteessa ole yksittäistapauksina niin hirvittävän vakavaa, mutta kyllä se vallitsevana alkaa ihmisiin vaikuttaa. Mielestäni ihan hyvä kommentti tuolla se, että ei väitetä että rasismia olisi nykyään enemmän kuin ennen. Vaan että joissakin tapauksissa se tuntuu olevan hyväksytympää.

Kyllä mun on myönnettävä, että en mä kyllä voisi ajatellakkaan tällä pikkupaikkakunnalla, missä asun, että lapsi olisi tummaihoinen. Se olis vaan liian hankalaa. Pakko olisi muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin. Täällä tulee joiltakin ihmisiltä ihan itsestään niin uskomatonta kommenttia. Ja suurin osa ei tee sitö edes pahalla, tosin osa tekee.

Ja vaikka tällä palstallakin kauheasti puolustellaan persuja siitä, että eivät he ole rasisteja jne. No mun on kyllä pakko sanoa, että ainakin tällä paikkakunnalla joka ikinen persu on kyllä mielestäni enemmän tai vähemmän rasisti. Toki on moni muukin, että ei se ihan täysin puoluekannan mukaan mene.

joo, ohan se rasismia, mutta toisaalta rasismi on aika luonnollista. Se on meidän geeneissä, että erilaisuutta pidetään uhkana. Ja se on ihmistä myös suojellut.

Mä en oo ikinä tuntenut mitään vetoa tummaihoisia miehiä kohtaan. Mutta jos olisin, niin olisin kyllä monta kertaa miettinyt, että haluisinko lapsen semmosen kanssa. Ei se oo lapselle oikein. Kärsiähän siitä tummaihoisuudesta saa. Se on väärin juu, mutta niin se vaan on joten kyllä aikuisten kannattais miettiä.

Toisaalta mä aattelen kanssa, että olis hyvä ettei rodut liikaa sekottuis. Kurjaahan se olis kun kaikki olisi samaa rotua. Tuokin kaunis blondi, katoava luonnonvara...

Sadan vuoden päästä varmaan katellaan ihmeissään vanhja kuvia, joissa oli vielä aitoja sinisilmäisiä blondeja ja mietitään että jotain ois ehkä pitänyt tehdä...

• Vau!
Reactions: Lispetti
Toisaalta mä aattelen kanssa, että olis hyvä ettei rodut liikaa sekottuis. Kurjaahan se olis kun kaikki olisi samaa rotua. Tuokin kaunis blondi, katoava luonnonvara...

Sadan vuoden päästä varmaan katellaan ihmeissään vanhja kuvia, joissa oli vielä aitoja sinisilmäisiä blondeja ja mietitään että jotain ois ehkä pitänyt tehdä...
Eikös tiedemiehet tai mitkä lie tutkijat ole ennustaneet, että maailman viimeinen sinisilmäinen blondi tulee tallustelemaan Suomessa n. 150 vuoden päästä.

Mitä ajatuksia tämä juttu sinussa herättää?

Eihän tuo kuulosta oikeutetulle. Minusta on hieman toisaikaista huomautella kenenkään ihonväristä. Sen lisäksi näen ihonvärin melko yhdentekevänä.

Mitä tulee BLM- liikeeseen, niin pidän kyseistä liikettä varsin rasistisena ja väkivaltaisena, joka ei ole hyväksi kenellekkään tai missään.
Pasasen reaktio Floydin keissiin on ehkä turhan voimakas, kun otetaan huomioon mitä kaikkea taustalla oli. Sensijaan ymmärrän hänen reaktionsa siinä mielessä, että koko video on markkinoitu tapahtumana, joka liittyi vain Floydin ihonväriin ja äitinä hän varmasti tähän reagoikin. Ymmärrän häntä siis äitinä, mutta toivoisin, että hän ymmärtäisi, ettei Floydin tapauksessa tapahtumien kulku aiheutunut pelkästään ihonväristä.

Kaikenlaisia ennakkoluuloja on kaikista ja kaikkialla. Ei siitä kannata ottaa itseensä.

Jotkut tummaihoiset vääntävät vitsiä asiasta, eivätkä loukkaannu. Minun tummaihoiset tuttavat ovat tällaisia.

Toiset ihmiset taas ottavat itseensä helposti, jopa etsivät merkkejä (mikroilmeitä yms) jotta voisivat uhriutua helpommin/pääsevät syyttelemään rasistiksi.

Otsikossa oleva voidaan helposti todeta rasistiseksi teoksi. Tuli kyllä itsellenikin paha mieli heidän puolesta luettuani tuon.
Sitä en tiedä sitten onko näiden hölmöläisten sanat heitetty ilmoille huumorimielessä vai pahantahtoisesti, mutta suuta soukeammalle! Vanhojen ihmisten tuntuu välillä olevan hyvin vaikea ymmärtää, että noin ei enää puhuta.

Tunnustan, että välillä provosoidun kovin sananvapauden rajoittamisesta, on hyvin vaikea hyväksyä, että joitain sanoja ei enää saa kirjoittaa.
En siltikään koskaan arvota ihmistä ihon värin perusteella enkä pahantahtoisesti sano n-sanaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
En siltikään koskaan arvota ihmistä ihon värin perusteella enkä pahantahtoisesti sano n-sanaa.

Miksi sä välillä vaikutat ihan fiksulta (ainakin persuksi), mutta välillä sitten uskot kaiken maailman huuhaa-juttuja. Oot varmaan pohjimmiltasi ihan ok ihminen tavallisissa kohtaamisissa.

Tuo n-sana on sellainen, ettö ehkä vaan pitäisi hyväksyä, että ei käytetä sitä. Se on "kriminalisoitu" ja minun mielestä ihminen joka sitä käyttää, provoaa tahallisesti.

Tokihan esim. mun isoisä käyttää n-sanaa. Todella harvoin, koska hän ei puhu tuonkaltaisista aiheista. Mutta hän käyttää myös muita vanhakantaisia sanoja. En mä todellakaan jaksa hänelle ruveta mouhuamaan siitä, enkä mistään muustakaan. Jossain vaiheessa se ikä ja henkinen kangistuminen menee vaan yli.

Hän myös sanoo, että "kyllä Kekkonen oli viimeinen kunnon pressa", Ymmärrän toki häntä kun koko nuoruus ja aikuisikä on sama äijä vallassa niin siihenhän tottuu ja ei sitä muuta haluakkaan :)

• Tykkää
Reactions: Mustakettu
Miksi sä välillä vaikutat ihan fiksulta (ainakin persuksi), mutta välillä sitten uskot kaiken maailman huuhaa-juttuja. Oot varmaan pohjimmiltasi ihan ok ihminen tavallisissa kohtaamisissa.

Tuo n-sana on sellainen, ettö ehkä vaan pitäisi hyväksyä, että ei käytetä sitä. Se on "kriminalisoitu" ja minun mielestä ihminen joka sitä käyttää, provoaa tahallisesti.

Tokihan esim. mun isoisä käyttää n-sanaa. Todella harvoin, koska hän ei puhu tuonkaltaisista aiheista. Mutta hän käyttää myös muita vanhakantaisia sanoja. En mä todellakaan jaksa hänelle ruveta mouhuamaan siitä, enkä mistään muustakaan. Jossain vaiheessa se ikä ja henkinen kangistuminen menee vaan yli.

Hän myös sanoo, että "kyllä Kekkonen oli viimeinen kunnon pressa", Ymmärrän toki häntä kun koko nuoruus ja aikuisikä on sama äijä vallassa niin siihenhän tottuu ja ei sitä muuta haluakkaan
Mitä huuhaa-juttuja uskon?

Hän myös sanoo, että "kyllä Kekkonen oli viimeinen kunnon pressa", Ymmärrän toki häntä kun koko nuoruus ja aikuisikä on sama äijä vallassa niin siihenhän tottuu ja ei sitä muuta haluakkaan
Mikä sinä ja kaltaisesti olette sanomaan mitä sanoja ei saa käyttää?

No ainakin kaikkiin Trumpin ihmetwiitteihin suhtauduit suht. suopeasti. Sama liittyen siihen naurettavaan Bidenin Laptop-jupakkaan josta edes FOX ei viittinyt alkaa mouhoamaan.

Nuo nyt tulee ekana mieleen.
Pistätkö yhtäläisyysmerkin siihen että jos en noteeraa Trumpin twiittejä - suhtautumiseni niihin on suopeaa?

Kun kirjoitat Googleen ”Biden laptop” - löydät monta juttua asiasta, niin en yhtään ihmettele keskustelua asian ympärillä.
En ole vähään aikaan katsonut ko. tilannetta, mutta
eihän se nyt laptopin sisältöä tee mitättömäksi jos joku toteaa että ei siinä mitään ollut?

Se, että olemme asioista erimieltä on ihan ok.
Kannustan kaikkia keskustelemaan menemättä henkilöihin.
Näin keskustelu pysyy asiallisena ja selkeänä.(y)

Huh huh. Tässäkin ketjussa kyllä näkee aika paljon avointa rasismia. Eiköhän aika moni ole tavannut ihmisiä kuten tuo jutun känninen huutelija. Tämmöoisenkin kommentin olen kuullut:

" Emmä oo rasisti, mutta miksi ne on aina noi muslimit jotka tekee noita terroritekoja". Tähän sitten kommentoin, että hetkinen, aika paljon ihan länsimaiset kristillistaustaiset näitä tehneet.

Juu, kyllä se on enempi vihaapulppuavat oikeiston valkoiset yksinöiset miehet jokka murhaa kuin ne paljon parjatut vihervassarit. Mutta vihervassarien piikkiin pistetään sitten vihaiset yksinäiset muslimimiehet.

Eli kyllä se todellinen vastakkainasettelu tuntuu olevan enemmän tai vähemmän vihasta ammentavat miehenkuvatukset.

Yhteistyössä