Ranteet kipeinä vauvan hotamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maru-maru,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maru-maru,

Vieras
Meillä on 4 kk ikäinen vauveli ja nyt on ranteeni niin kipeät, että pelkään miten ihmeessä pystyn häntä hoitamaan jatkossa kun kasvaa koko ajan vain painavammaksi. Aiemmin ei ole ollut ongelmia ranteissa, mutta pitkät imetykset, vaunujen työntämiset ja pyllyn pesut sekä nostamiset huonoissa asennoissa ovat tehneet ranteet nivelistä niin kipeiksi, että pelkään joku kerta kivusta pudottavani vauvan vahingossa. Pelkään myös, että kohta en kivulta pysty pesemään kakkapeppua.

Hain rannetuet apuvälinelainaamosta, ja niitä olen käyttänyt öisin pari viikkoa. Silti vaan vaiva on pahentunut koko ajan.
Onko muilla tullut vastaavaa ongelmaa, ja miten olette selviytyneet kun vauva on kasvanut? Vai muuttuuko hoitotoimet niin että rannerasitukset vähenee? Vai mikä on auttanut?

Kiitollisina kaikista hyvistä neuvoista...

Hoida lasta mahdollisimman paljon lattialla. Hanki kantoliina kanniskelua varten. Vaunulenkille myös rannetuet mukaan.

Ja sitten se, mikä auttoi minua: akupunktio. Samainen neulatohtori opetti lisäksi oikeat työskentelyasennot ja patisti tekemään käsiä vahvistavia liikkeitä. Puutu ajoissa 'heikkoihin ranteisiin' tai olet lopun ikääsi niiden kanssa tekemisisissä.

Minullekin tuli nivelkipuja synnytyksen jälkeen. Ranteessakin hieman, mutta kyynärpää on pahin, suorastaan särkee välillä ja tietyt liikkeet sattuvat kovasti. En ole kuitenkaan varma, johtuuko vauvan nostelusta vai hormoneista. Nekin kun tekevät synnytyksen jälkeen tällaisia kipuja.

Minulla taas ongelmana olivat koliikkivauvan kantamisesta jumiutuneet hartiat, jolloin lopulta kävelin kyyryssä kykenemättä kunnolla nukkumaan. Fysioterapia, kipulääkkeet ja lääkärissäkäynti + hieronta auttoivat.

Ystävälläni on nivelreuma ja hän äidiksi tultuaan opetteli myös sitä, että hän teki mahdollisimman paljon töitä nostamatta vauvaa. Esim. imettämisen voi tehdä kyljellään, vauvalle voi pukea vaatteet niin, että kieräyttää häntä kyljeltä toiselle nostamatta häntä liikoja ja esim. peppupesuissa voi pyyhkiä kosteuspyyhkeillä tai veteen kostutetulla paperilla ensiksi liiat kakat pois ja lopuksi käyttää vauvaa vain pikaisesti veden alla "huuhtelulla". Samoin voit röyhtäyttää vauvaa esim. istualtaan jalkojesi päällä nostamatta häntä hartioille.

Kiinnitä huomiota siihen, että teet liikkeet ergonomisesti oikein. Erityisesti imetysasennon pitäisi olla ihan rento. Ota siis avuksi esim. tyynyjä, jotta saat vauvan sellaiseen asentoon, että hän pysyy siinä lähes itsekseen. Esim. istualtaan imetettäessä voit laittaa jalan koukkuun ja nostaa sen vaakatasoon toisen jalan päälle jne.

On myös olemassa sellainen kuin rannekanavan oireyhtymä ;
Tuo kipua nimenomaan kyynärpäihin ja ranteisiin,
on hermon kuoren kulumisesta johtuvaa.
En tajunnut itse vauvaa hoitaessa, että kyse on jostain tällaisesta,
nyt vuosien jälkeen paljastui ja oli todella pahana jo.

Menkää vaivasta ajoissa lääkärin pakeille !

Itselläni tuli vasen ranne todella kipeäksi. Vasen, koska sillä nostelin ja kannoin enemmän, kun oikeakätisenä tein muut jutut luontevammin oikealla kädellä. Kun sitten rannekivun yltyessä aloin vältellä vasenta kättä, oikea ranne kipeytyi. Parin kuukauden kärvistelyn ja pahenevan kivun jälkeen menin vihdoin lääkäriin, jossa sain kortisonipiikin ranteeseen ja ohjeen käden teippaamiseen. Auttoi todella nopeasti! Kannattaa hankkia apua ajoissa, sillä pitkittyessään vaivaa ei olekaan välttämättä enää niin helppo hoitaa. Tietysti pitää myös samalla opetella parempia asentoja kantamiseen yms. Raskaana ollessa ja imettäessä tällaisen vaivan saa helpommin hormoneista johtuen.

Imettäminen kuulemma voi aiheuttaa erinäisiä nivelkipuja yms. minulla imetyksen aikana ranteet ja kyynerpäät oli tosi kivuliaat, mutta se loppui, kun imetyskin loppui.

Kysäisempä nyt tätä samalla, kun läheltä liippaa. Onko muilla kipeytyneet sormien nivelet? Itsellä vaiva alkoi raskauden lopussa ja on jatkunut synnytyksen jälkeen. Vaiva on pahin levon jälkeen. Toivon, että tämä on hormonaalista ja loppuu aikanaan imetyksen loputtua. Reumapelkokin käväissyt mielessä...

Eli onko kohtalotovereita ja milloin vaiva on hellittänyt?

Minulla on kipua jaloissa, ollut synnytyksestä lähtien, ei ennen sitä. Etenkin liikkeelle lähtiessä sattuu jalkapohjiin ja nilkkoihin. Vähitellen kipu helpottaa eikä tunnu juuri lainkaan vaikka kuinka liikkuisi. Onko tällaista teillä muilla?

Kipuja tuli mullekin raskauden loppuvaiheessa niveliin, varsinkin sormiin. Luulin että se johtui loppuajan turvotuksesta, vaikka ei sitä oikein koskaan tullutkaan. Kuitenkin kivut jatkuu edelleen, nyt synnytyksestä 6 vkoa. Nimettömät sormet lukittuu helposti ja varsinkin levon jälkeen on ihan tönköt sormet. Samoin nilkat tuntuu jäykiltä kun lähtee liikkeelle sängystä... Täytyy puhua neuvolassa jospa pitää tutkia tarkemmin. Tosin tätä ilmeisesti on liikkeellä raskauteen liittyen...

Itselläni myös vasen ranne tuosta peukalon puolelta tuli tosi kipeäksi ja oikea myös, kun aloin säästellä tuota vasenta kättä. Vauva nyt 9kk ja on helpottanut. PIti ihan kokeilla, kyllä ranteeseen edelleen sattuu, jos ääriasentoon laittaa, muttei läheskään yhtä pahasti. Lääkärillä en ole käynyt, olen itse tulkinnut jännetupen ongelmaksi. Vaiva on helpottanut, koska vauvaa kasvaessaan käsittelee eri lailla. Vaikka painoa on lisää, ei sama kohta ranteessa ole enää se pahin rasituksen kohde, painopiste on muualla ja vauvaa voi tukea itseään vasten.

Hassua, että just tällanen ketju ilmaantui tänne, kun mulla on ihan samaa vaivaa ja olen sen kanssa pähkäillyt mitä tekisi. Tuo on kyllä ihan uusi tieto, että hormooneista voi johtua kivut, varmastiko?
Mulla on ranteet myös kipeytyneet, välillä niin kovin vihlasee, ettei pysty hetkeen liikuttamaan. Samoin on alaselässä joku piikki, mikä ei parane, luulenpa sen johtuvan epäergonomisista työasennoista, mutta miten ihmeessä saa vauvan laskettua tai nostettua pinnasängystä ergonomiseen tapaan?!?!? Vielä yksi vaiva lisää listaan, polvet. Ihan jumissa nekin harvasepäivä.
No, nyt tuntuu vähän kuuskymppiseltä mammalta, kun tuli kaikki vaivat selitettyä tuntemattomille ;)

Mulla kans tyttö just neljä kk. On ihan sellainen olo kun olis piesty. Siis joka paikkka särkee (olen 31v) Varsinkin lapojen välistä, selkärangasta koko matkalta, ja käsivarret myös.

Yritän istualtaan röyhtäyttää tyttöä, että pidän häntä polvieni välissä. Neiti on siinä iässä, että kääntyy selältään mahalleen muttei jaksa siinä asennossa kauan olla, joten vähän väliä pitää käännellä ja korjailla asentoa.

Menossa kans sellainen vaihe itsellä, että nämä kolotukset ei juuri lisää tätä onnellisuuden tunnetta. Saako lääkäriltä helposti lähetteen esim. fysioterapeutille tms?

Kipu varsinkin ranteissa voi johtua jännetupin tulehduksesta, jonka aiheuttaa raskauden ja imetyksen aikainen hormonivaihtelu liitettynä uudenlaiseen fyysiseen rasitukseen. Apuna ovat tulehduskipulääkkeet, tukilasta, venyttely ja rentoutus, oikeat asennot ja kortikosteroidipiikki lääkärissä. Akupunktiokin voi auttaa.

Oireita saavat myös imettämättömät äidit, eli alkusyy ei ole imetyksessä. Imetys voi joillain äideillä kuitenkin pitkittää oireita.
Lisää: http://www.kellymom.com/bf/concerns/mom/carpal-tunnel-bf.html

Alkuperäinen kirjoittaja tiipii....:
Samoin on alaselässä joku piikki, mikä ei parane, luulenpa sen johtuvan epäergonomisista työasennoista, mutta miten ihmeessä saa vauvan laskettua tai nostettua pinnasängystä ergonomiseen tapaan?!?!? Vielä yksi vaiva lisää listaan, polvet. Ihan jumissa nekin harvasepäivä.

Selkään ja tukirankaan liittyvät kivut voivat johtua ihan raskauden ja synnytyksen aikana tulleista jännityksistä ja virheasennoista selässä. Raskaushormonit löysyttävät kudoksia koko kehossa, siksi selkään voi silloin helpommin tulla häikkää. Rangan ongelmat voivat heijastua kipuna raajoihin. Kannattaa ainakin näyttää itseään osteopaatilla tai kiropraktikolla. Itselläni tulee aina raskaana kamala iskias-tyylinen kipupiste alaselkään ja se lähtee vain säännöllisellä venyttelyllä sekä vatsalihasten vahvistamisella. Kyseessä on vähän sellainen valuvikakohta, joka ärtyy erityisesti raskausaikana.

Kiitos vastauksista, oli "mukava" kuulla, että kohtalotovereita löytyy, ja tuli hyviä neuvoja. Otanpa myös selvää paikkakuntani akupunktiomahdollisuudesta.
Mulla ei vaivaa sormet eikä kyynärpäät, mutta aamulla herättyä ekat askeleet sattuu jalkapohjista kuten jollain muullakin oli. Taitaa olla sitten samaa vaivaa. En tiennytkään, että hormonit voivat tehdä tällaisiakin kipuja, ajattelin että kyseessä olisi pelkkä rasitusvaiva. Kiva jos vauvan kasvaessa tietynlainen rasitus vähenee. Nyt olen aina mahdollisuuksien mukaan pyytänyt miestäni hoitamaan nostamiset. Mutta tietenkin niitä jää mullekin tehtäväksi aina kun hän ei ole paikalla.

Hei, mulla kanssa on jalkapohjat ja polvet ihan sökönä. Jalkapohjiin sattuu nimenomaan liikkeellelähtö ja oikeestaan muutenkin muttei niin pahasti.Mulla vauva jo 10kk. Millonkohan tämä loppuu, todella inhottavaa. Onko teillä kokemuksia, että mitä käy jos vaivat jatkuu ja tulee uudelleen raskaaksi, paheneeko kipu entisestään?? uskaltautuukohan tässä raskautua..

Minulla v auva nyt noin 5,5kk ja itse myös kärsinyt rannekivuista. Pahimmillaan oli vauvan ollessa 3kk. Lääkärissä kerroin vaivasta ja suositteli ihan kipugeelejä, käytin voltaren geeliä ja sitten laitoin ranteeseen tukisidoksen (apteekista ostettava missä se tarrakiinnitys). Tukisidos ranteessa oli sellainen että pystyin siltin pesemään vauvan pyllyä eikä sitä tarvinnut niin vahtia. Aikaa en muista milloin kipu helpotti, mutta enää sitä ei ole ollut. Muualla nivelissä kyllä kolotusta, mutta kait se tästä kun imetyskin on loppumaisillaan. Siis myös sormien nivelissä, polvissa, lonkissa ollut ajoittaista kipuilua. Tietty normaalisti ennen raskautta en ole niin paljon lattialla ollutkaan ja noussut sieltä alati ylös niin rasituksesta osa tainnut tulla ;)

Rannekipua täälläkin. Kipu alkoi peukalon juuresta, kun vauva oli 3-4kk. Ranne tai peukalo saattoi jumiutua johonkin asentoon, eikä liikahtanut kuin toisella kädellä autettaessa. Tulehdusta siinä ei ollut, ahdas rannekanava ja yliliikkuvat nivelet vain. Aloin öisin käyttää tukea, ettei ranne päässyt olemaan pitkiä aikoja ääriasennossa. Kipu on helpottanut selvästi, mutta vaivaa edelleen esim. urheillessa. Kivun alkamisesta on kulunut vuosi.

Kokemuksesta voin sanoa ettei noi kipugeelit aina auta, mutta itsellä ainakin toimii kylmävoide eli esim. apteekista saatava Ice Power.

Ihana, kuulla etten olekaan yksin vaivojeni kanssa, kun ajattelin, että kipuilen jo vanhuuttani, kun teen vasta tän ikäisenä lapsen:)

No joo, onhan niitä valuvikoja jo ennestään. Mulle iski toi rannekanavantulehdus raskauden aikana ja tyttö oli n. 2-3 kk kun alkoi helpottaa. Vieläkin, varsinkin oikeassa kädessä, esiintyy puutumista, muttei sentään enää hirveitä särkyjä (nyt tyttö reilut 5 kk).

Selkä on nyt on jo muutenkin mäsä eli paha rappeuma nikamien välissä ja oireileva, muttei ainakaan vielä leikkausta vaativa välilevyn pullistuma. Nikamat (nilkat ja polvet), on tosin vaivanneet aina, koska mulla on yliliikkuvat nivelet, mutta nyt tosiaan tuntuu välillä kun olisi ihan vanhus, kun ei tahdo liikkeelle päästä kipuinensa. Siksi siis ihanaa kuulla, että tää voikin olla vielä ohimenevää, eikä vielä vanhuuden oireita kaikki:)

Tsemppiä kaikille kipuilijoille, kyllä vauvat on tän arvoisia!

Nostelen tätä keskustelua, kun itselläni on täsmälleen sama vaiva kuin maru-marulla, mut onneksi vain toinen ranne. Lääkäri diagnosoi vaivan nivelen hyytelörakoksi, mutta koska imetän, en voi burana 600 vahvempaa kipulääkettä ottaa ja näin ollen vaiva ei ole helpottanut ja kipu on niin voimakas, että öisin ei saa nukutuksi. Kiinnostaisi tietää mikä alkuperäisen tilanne on nyt ja mistä sait avun vaivaan? Lääkäri määräsi minulle myös mobilatia ja hirudoid fortea, mutta koska ranteessani on tukiside, en ole niitä riittävän säännöllisesti voinut käyttää. Kipukohtakin on vaihdellut eli jotenkin tuntuu ettei hyytelörakosta olekaan kyse vaan jostain ihan muusta. Viime yönä kipu tuntui kämmenen ulkosyrjällä ja käsi on aivan turvoksissa :(

Hei!
Kiitos kysymästä, vointini on hieman parempi, joskaan kunnossa ei ranteet ole. Menin tämän ketjun perusteella apteekkiin, mutta Mobilat, kipugeelit ja kylmägeelit sisälsi kaikki aineita joita ei saisi käyttää imetyksen aikana, ja kun imetän, niin en sitten mitään ostanut. MInä sitten lakkasin "turhaan"nostelemasta vauvaa. Vaipanvaihdon teen siinä missä hän sattuu olemaan: lattialla, sitterissä (kyllä, se onnistuu hyvin myös sitterissä kun laittaa selkänojan makuuasentoon), sängyllä. Kakkapyllyä en käy pesemässä koska en pysty. Kivun vielä voisin kestää, mutta pelkään että ranne pettää alta, ja pudotan vauvan. Pyyhin kakat kosteuspyyhkeellä ja sitten lämpimään veteen kastetulla pyyhkeellä. Jos mieheni on kotona, hän vie pyllynpesulle. Hän myös tekee kaikki muutkin nostamiset kun on kotona. Onneksi hänellä oli juuri joulun aikaan 3 viikon talviloma! Se oli luksusta, sinä aikana nuo kädet tulikin paremmiksi.
Rannetukia en enää käytä, tilanne on sen verran helpottanut, onneksi harvoin enää särkee ranteet. Ne on vaan puuten kipeät. Jos tarvitsee lasta kantaa vaikka yläkertaan (onneksi harvoin), otan rengasliinan käyttöön.
Olen nyt alkanut hieromaan kyynärvarsiani, ja venyttelemään ranteita, se tekee hyvää, mutta paras olisi jos joku toinen hieroisi, kun itsellä ne ranteet haittaa sitä hieromistakin :).
Vauveli on ensi viikolla 6 kk vanha ja painaa 8 kg. Huomaan nyt jo, että mitä jäntevämmäksi hän tulee, sitä helpompi häntä on käsitellä vaikka painaakin enemmän. Näinhän joku tässä ketjussa minua lohduttelikin.
Jos nää ei meinaa kokonaan parantua, silloin hakeudun akupunktioon, jota tässä joku suositteli.
Toivotaan kaikille "vaivaisille" jaksamista ja pikaisia paranemisia.

Neuvolassa juuri tuskailin rannetta ja kuulemma yleistä, että ranne tulee kipeäksi vauvan hoitamisesta. Itsellä lisäksi haasteena murtunut jalka, kyynersauvat ja lattialla liikkuminen vauvan kanssa. Menemme pepulla eteenpäin niin, että vauva oikeassa kädessä ja vasemmalla kädellä nostan meitä eteenpäin... Nyt jännetupintulehdus vasemmassa kädessä ja jo kahvikupin nostaminen sattuu.

Miehellä on tullut oikea ranne kipeä vauvan hoitamisesta ja etenkin ilmeisesti kopan heiluttamisesta, jota hän käyttää paljon nukuttamiseen. Hänen oikea ranne on välillä ihan kunnolla turvonnut. Kyllä todella käy ihan kunnon treenistä varsinkin ylävartalon ja käsien lihaksille tämä vauvan hoitaminen. Meillä pikkuihminen on 4kk.

Olipa huojentavaa lukea tätä keskustelua. Itselläni on n. 4kk ikäinen vauva ja olen kärsinyt kipeistä ranteista, kynnär- ja kantapäistä synnytyksen jälkeen. Ammuisin olen ihan jäykkä ja kantapäät niin hellinä, että on kurja nousta sängystä ylös. Samoin vauvan nostaminen sängystä etenkin yöllä on melko tuskallista.

Kävin lääkärissä ja otettiin reumakokeet, mutta kaikki onneksi puhtaat ja arvot erinomaiset. Jäljelle jäi vain ihmetys: mikä vialla, kun kroppansa tuntien tietää että kaikki ei ole kunnossa?

Nähtävästi tämä kaikki liittyy synnytykseen ja imetykseen, joten odotellaan; syödään hyvin ja liikutaan riittävästi!

Mukavaa alkavaa kevättä kaikille :D

Olipa huojentavaa lukea tätä keskustelua. Itselläni on n. 4kk ikäinen vauva ja olen kärsinyt kipeistä ranteista, kyynär- ja kantapäistä synnytyksen jälkeen. Aamuisin olen ihan jäykkä ja kantapäät niin hellinä, että on kurja nousta sängystä ylös. Samoin vauvan nostaminen sängystä etenkin yöllä on melko tuskallista.

Kävin lääkärissä ja otettiin reumakokeet, mutta kaikki onneksi puhtaat ja arvot erinomaiset. Jäljelle jäi vain ihmetys: mikä vialla, kun kroppansa tuntien tietää että kaikki ei ole kunnossa?

Nähtävästi tämä kaikki liittyy synnytykseen ja imetykseen, joten odotellaan; syödään hyvin ja liikutaan riittävästi!

Mukavaa alkavaa kevättä kaikille :D

Yhteistyössä