Ranteen kolmiorusto revennyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rannesökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rannesökö

Vieras
Hei, Onko teillä kellään revennyt ranteesta kolmiorusto (tfcc)? Korjattiinko tähystyleikkauksella vai avoleikkauksella? Kuinka pitkä sairasloma oli? Sidos vai kipsi? Tuliko kuntoon? Kiitos kovasti etukäteen vaivautumaan vastanneille!

Hei!

Eli itse loukkasin vasemman ranteeni vuonna 2006. Ranteessa todettiin olevan kolmiorustorepeämä, joka operoitiin vuonna 2007 tähystysleikkauksella ( nukutettiin ).
Slomaa sain alkuun 5 vkoa ja käteen laitettiin sidos. Käsi ei tullut kuitenkaan kuntoon.
Uusi tähystys tehtiin ti, ja silloin selvisi, että aiemmassa operaatiossa repeämä on siistitty reiäksi, jota ei voi edes "paikata". Nyt sit on tän kuun loppuun slomaa ja tarvittaessa kontrolli. Omalla kohdallani siis kipuilu jatkuu ja jatkuu...

Hei huomasin tänään pyyntösi.
minulla repeytyi kolmiorusto pahasti 4v.sitten työtapaturmassa.
Meni puoli vuotta ennenkuin menin yksityiselle joka totesi heti ja ranne magneettikuvattiin ja oli tosi pahasti revennyt.Puoli vuotta tapahtuman jälkeen se leikattiin.Nyt tapaturmasta kulunut useita vuosia ja olen ollut kevennetyssä työssä,joskin olisin pääsyt heti 2-vuoden jäälkeen,mutta työnantaja sai vakuutusyhtiön suostumaan kevennettyyn työhön ja siinä olen ollut ja viihtynyt.Kipu ollut kovaa ja nyt tehtiin toinen leikkaus jossa hermo ranteessa oli kuoliossa.Että tällainen tarina täältäpäin.Sairaslomaa nyt kuukausi ja kivut vaan jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja tupu:
Hei huomasin tänään pyyntösi.
Minulla repeytyi kolmiorusto pahasti 4v.sitten työtapaturmassa.Kävin heti työterveyslääkärin luona jaa hän hoiti venähdyksenä.
Meni puoli vuotta ennenkuin menin yksityiselle joka totesi heti ja ranne magneettikuvattiin ja oli tosi pahasti revennyt.Puoli vuotta tapahtuman jälkeen se leikattiin.Nyt tapaturmasta kulunut 4 vuotta ja olen ollut kevennetyssä työssä,joskin olisin pääsyt heti 2-vuoden jälkeen eläkkeelle,mutta työnantaja sai vakuutusyhtiön suostumaan kevennettyyn työhön ja siinä olen ollut ja viihtynyt.Kipu ollut kovaa ja nyt tehtiin toinen leikkaus jossa hermo ranteessa oli kuoliossa.Että tällainen tarina täältäpäin.Sairaslomaa nyt kuukausi ja kivut vaan jatkuu.

Mulla sama ongelma.
Oikea ranne alkoi reistailemaan helmikuun lopussa tuntemattomasta syystä, minkä seurauksena röntgen -> yksityinen -> magneetti -> tähystysleikkaus viiden viikon kuluttua. Leikkauksesta on reilu viikko. Ranne paranee hyvin, mutta huolestuttavaksi muodostui toinen ranne, joka alkoi oireilemaan samoin hieman ennen tähystystä venäytettyäni sen...

Tällä hetkellä olen hyvin ahdistunut, stressaantunut ja hieman masentunut menetettyäni suuren osan vapaa-ajasta (liikuntaharrastukset). Nyt on vaikea olla optimisti.

Menin vielä verikokeisiin pari päivää sitten, jos vastaus voisi löytyä jostakin sairaudesta. Olen nuori aktiivinen urheilija.

Alkuperäinen kirjoittaja elämänmuutos:
Mulla sama ongelma.
Oikea ranne alkoi reistailemaan helmikuun lopussa tuntemattomasta syystä, minkä seurauksena röntgen -> yksityinen -> magneetti -> tähystysleikkaus viiden viikon kuluttua. Leikkauksesta on reilu viikko. Ranne paranee hyvin, mutta huolestuttavaksi muodostui toinen ranne, joka alkoi oireilemaan samoin hieman ennen tähystystä venäytettyäni sen...

Tällä hetkellä olen hyvin ahdistunut, stressaantunut ja hieman masentunut menetettyäni suuren osan vapaa-ajasta (liikuntaharrastukset). Nyt on vaikea olla optimisti.

Menin vielä verikokeisiin pari päivää sitten, jos vastaus voisi löytyä jostakin sairaudesta. Olen nuori aktiivinen urheilija.

Pääsin siis viiden viikon kuluttua ongelman alkamisesta tähystykseen.

Millaisia oireita teillä oli ranteessa? miten kipu tuntui ennen leikkausta?

Itsellä oikeassa ranteessa ollut nyt 10vk kipua, joka lieventynyt muuten paitsi että ei kestä kiertää lainkaan, kipu tulee ranteen ulkosyrjään vähän ehkä ranteen "alapintaan". lähes normaalisti pystyy elämään, kunhan ei juuri kierrä kättä tai mitään kovin raskasta nosta. Myöskään sählyä, pesistä ei oikein kestä... Ranne on myös vähän jäykän oloinen.

Itselläni vasta diagnosoitu eikä mitään leikkaussuunnitelmia vielä. Kipu on kuitenkin vaivannut jo yli kolme kuukautta ja aluksi sitä diagnosoitiinkin jännetupen tulehduksena useampi viikko, sen jälkeen ranteen yleisenä tulehdustilana, tämän jälkeen tenniskyynerpäänä ja nyt ihana nuori lääkäri yksityisellä tutki oikeasti KUNNOLLA ja kolmioruston häikkä diagnosoitiin. Kävin magneettikuvissa ja lääkärin mukaan niissä ei näkynyt mitään, mutta käsikirurgilla ollessani sanottiin että niissä näkyy poikkeamia, tiedä sitten? Kuitenkin rannetta käännellessä luu "pomppii" ja minulla on yliliikkuvat nivelet, toisessa ranteessa myös yliliikkuvuutta mutta ei kipua. Kipu ilmenee ainakin itselläni ranteen ulkosyrjällä tuossa kyynärluun päässä ja tuon ranteen "pallon" kohdalla, myös ranteen keskellä kyyner ja värtinäluun välissä tuntuu. Säteilee kyllä särkynä kyynerpäähän asti ja hartiakin jumissa kun kättä tulee varottua ja jännitettyä. Ranne tuntuu myöskin jäykältä, ihankuin kipeässä ranteessa ois sisällä tiukat kuminauhat jotka ottaa vastaan kun kättä taivuttaa. Teen toistotyötä käsillä joten työ jäi heti alkuunsa pois kun ranne ei kestänyt 7h päivässä ja särki huomattavasti enemmän niinä päivinä kun rannetta käytti "kunnolla" kivusta huolimatta. Nyt pystyn jo tekemään asioita suht normaalisti pienellä kivulla (esim. tiskaus), mutta painavat tavarat ja kiertoliikkeet vihlasee joka kerta. Itselleni lääkäri suositteli jo nyt että kouluttaudun alalle jossa ei paljoa käsiä käytettäisi :/ Tsemppiä muille samasta vaivasta kärsiville!

Yhteistyössä