”Ranskalaiset kuuluvat Euroopan hoikimpiin ja helsinkiläiset Suomen – tästä se johtuu.” Mikä on sinun tekosyysi olla lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

Isossa kaupungissa asuminen auttaa noudattamaan elintapoja, jotka johtavat hoikkaan ranskalaiseen vyötäröön.

Helsinkiä ja Ranskaa yhdistää eräs asia.

Helsingissä on toiseksi vähiten lihavuutta Suomen hyvinvointialueista Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n tilaston mukaan. Edellä on vain Ahvenanmaa.

Ranskalaiset puolestaan ovat kakkossijalla hoikkuudessa, kun EU-maita verrataan toisiinsa. Edellä on vain Italia.

Tutkija Loïc Biennassis’n mukaan ranskalaisten hoikkuus voi johtua muun muassa siitä, että he noudattavat säännöllistä ruokailurytmiä ja pysähtyvät ajan kanssa monipuolisen aterian ääreen yhdessä muiden kanssa. Silloin syöminen voi olla hallitumpaa kuin ruuan yksin mättäminen.

Suomessa ruokailutottumuksia tutkinut laillistettu ravitsemusterapeutti Kirsikka Aittola on havainnut, että samantyyppiset asiat liittyvät kapeaan vyötäröön myös suomalaisten kohdalla.

”Syömisen taito” ehkäisee lihavuutta
Terveystieteiden tohtoriksi Itä-Suomen yliopistossa väitellyt Aittola toi väitöstutkimuksessaan esille viime syksynä, että syömisen taito on vahvasti yhteydessä vähäisempään keskivartalolihavuuden, metabolisen oireyhtymän ja kakkostyypin diabeteksen riskiin.

– Kun tarkemmin ajattelee, tutkimusaiheeni eli tämä syömisen taito liittyy ranskalaiseen tapaan syödä, Aittola sanoo.

Hän luettelee neljä asiaa, jotka määrittävät syömisen taitoa:

1. Säännöllisyys

Ruokaa syödään säännöllisesti yhdessä muiden kanssa. Ruokailua ennakoidaan, ja siihen panostetaan.

2. Asenteet

Syömisessä on joustavuutta ja rentoutta. On tärkeää, että syömiseen on mutkaton suhde ja siitä pystyy nauttimaan.

3. Hyväksyntä

Tämä tarkoittaa, että pystyy syömään erilaisia ruokia ja myös kokeilemaan uusia ruokia. Ruokavalio on monipuolinen.

4. Kehon kuuntelu

Syödään kehon tuntemusten mukaisesti. Pyritään huomioimaan nälän ja kylläisyyden tuntemuksia. Luotetaan kehon viesteihin ja uskalletaan syödä riittävään kylläisyyteen saakka.

HS

Luin Hesarin jutun aiemmin. Siitä lienee jo viikkoja. Juttu hymyilytti minua helsinkiläisenä ja Ranskan ystävänä. Mieleeni palautui Ranskan matkoja ja siellä nauttimiani aterioita. Ehkä Rivieralla nautittu creme brulee oli hohdokkain makuelämys.
Olen aina pilaillut nettikirjoituksissani syömisilläni ja kiloillani.
Mielestäni suomalaisten liikakilot johtuvat suurimmaksi osaksi tunnesyömisestä.
Hellyyttä ja rakkautta osoitetaan jatkuvalla ruoan tuputtamisella ja herkuttelulla.
Televisiossa jatkuvasti kilpaillaan kokkauskisoissa. sikke Sumari muuttaa edestakaisin Italiaan, ja etsii epätoivoisesti seutua, jossa voi keittää kokoon nonnien salaisia reseptejä.
Olen entisen puolisoni takia aina ollut terveysintoilija. Mies työskenteli edelleen menestyvässä terveysalan yrtityksessä. Eromme jälkeen lopetin kaikkien lisäravinteiden käytön, ja olen voinut erinomaisesti.
Kuuntelen kehoani mitä se on milloinkin vailla. Käytän mahdollisimman vähän suolaa, ja juon paljon kraanavettä. Olen absolutisti.
Juon liikaa kahvia, ja kaupan tiettyjä herkkuja tarttuu ostoskoriini.
En löpise enempää, sillä iPadini kaipaa virtaa.
En myöskään halua palstan herhiläislaumaa kimppuuni.
Tuskin enää palaan tähän ketjuun.

Luin Hesarin jutun aiemmin. Siitä lienee jo viikkoja. Juttu hymyilytti minua helsinkiläisenä ja Ranskan ystävänä. Mieleeni palautui Ranskan matkoja ja siellä nauttimiani aterioita. Ehkä Rivieralla nautittu creme brulee oli hohdokkain makuelämys.
Olen aina pilaillut nettikirjoituksissani syömisilläni ja kiloillani.
Mielestäni suomalaisten liikakilot johtuvat suurimmaksi osaksi tunnesyömisestä.
Hellyyttä ja rakkautta osoitetaan jatkuvalla ruoan tuputtamisella ja herkuttelulla.
Televisiossa jatkuvasti kilpaillaan kokkauskisoissa. Sikke Sumari muuttaa edestakaisin Italiaan, ja etsii epätoivoisesti seutua, jossa voi keittää kokoon nonnien salaisia reseptejä.
Olen entisen puolisoni takia aina ollut terveysintoilija. Mies työskenteli edelleen menestyvässä terveysalan yrtityksessä. Eromme jälkeen lopetin kaikkien lisäravinteiden käytön, ja olen voinut erinomaisesti.
Kuuntelen kehoani mitä se on milloinkin vailla. Käytän mahdollisimman vähän suolaa, ja juon paljon kraanavettä. Olen absolutisti.
Juon liikaa kahvia, ja kaupan tiettyjä herkkuja tarttuu ostoskoriini.
En löpise enempää, sillä iPadini kaipaa virtaa.
En myöskään halua palstan herhiläislaumaa kimppuuni.
Tuskin enää palaan tähän ketjuun./lyöntivirheen korjaus

Kieltämättä olin 30 vuotta sitten laihempi kun asuin Helsingissä. Pitääkin muuttaa takaisin sinne.
Kommentissasi on totuuden siemen. Pääkaupunkiseudun väestö on keskimäärin nuorempaa kuin muun Suomen. Onko keskipainoissa eroa, jos verrataan esim. nelikymppisiä helsinkiläisiä nelikymppisiin vaasalaisiin?

Viimeksi muokattu:
Helsinkiin tullaan opiskelemaan nuorena ja töihin.

Kun löytyy puoliso ja perhejutut kiinnostaa, muutetaan pois halvemmille seuduille laadukkaamman isomman asunnon ja pihan perässä. Raskaudutaan ja lihotaan. Molemmat vanhemmat siis lihovat.

Helsinkiin tullaan opiskelemaan nuorena ja töihin.

Kun löytyy puoliso ja perhejutut kiinnostaa, muutetaan pois halvemmille seuduille laadukkaamman isomman asunnon ja pihan perässä. Raskaudutaan ja lihotaan. Molemmat vanhemmat siis lihovat.
Onneksi en toteuttanut tuota kaavaa.
Tällä viikolla vilkaisin S-Marketin valmiita sushi-pakkauksia.
Muutama viikko sitten ostin CM:stä vastaavan ison sushiannoksen. Söin pakkauksen susheja monta päivää. Kolmen samanlaisen sushikääryleen maku oli niin outo, että niiden syöminen otti lujille.
Maaseudun ruokavalio lapsuuspitäjässäni oli liian makea ja rasvapitoinen. Päätin jo nuorena, etten ikinä ajaudu ruoka-alalle vaikka se kiinnostaakin. Sen ajan mieskokit olivat yleensä paksumahaisia.
Kun saan itseni nostettua ylös makuuasennosta, otan suuhuni jääkaapista muutaman tuoreen mansikan äitienpäivän kunniaksi. Jossain vaiheessa pukeudun lämpimästi, ja vien polkupyöräni parvekkeelta fillarivarastoon. Pumppasin renkaat täyteen ilmaa, ja rasvasin liikkuvat osat. Ikivanhan kevättakkini napit menivät eilen hyvin kiinni. Alan olla rantakunnossa. Jos uimarannalla käyskentelee leijonia, en aio soittaa asiasta Korkeasaareen.

Kommentissasi on totuuden siemen. Pääkaupunkiseudun väestö on keskimäärin nuorempaa kuin muun Suomen. Onko keskipainoissa eroa, jos verrataan esim. nelikymppisiä helsinkiläisiä nelikymppisiin vaasalaisiin?
Väärän vertailun valitsit. Suomenruotsalaiset on omien havaintojen mukaan paremmin itsestään huolta pitäviä

Pitäis verrata vaikka Kajaaniin, Joensuuhun tai Kuopijjoon.

Yhteistyössä