Rankka pahoinvointi

Olisin kovasti kiitollinen, jos joku osaisi auttaa.

Olen 9.viikolla raskaana ja pahointointi on äitynyt melkoisen rankaksi. Oikeastaan mikään ei tahdo pysyä sisällä, koko ajan on huono/etova olo eikä oikeastaan mikään tähän saakka kokeilemani ole auttanut. Olo on mennyt jo heikoksi ja paino tippuu (olen normaalipainoinen).

Mitä te muut, vastaavassa tilanteessa olleet/olevat, olette kokeilleet? Onko jokin auttanut mahdollisesti muita kikkoja paremmin?

Mulla on pahoinvointi pahentunut nyt kun olen flunssassa. Mikään ei pysy sisällä, ei siis mikään. Jos en syö on kamala nälkä ja jos syön ni pitää hetken päästä kiirehtiä pönttöä halailemaan.
Rv 6+5 menossa, ikinä ei oo näin huono olo ollut.
Sen tiedän että kannattaa mieluiten syödä sellasta mikä maistuu samalta alasmennessään ja ylöstullessaan, kuulemma mustikkakiisseli. Ite latkinu jaffaa.
Karjalanpiirakat on inhottavia. :/

Itselläni on myös kokemusta kovasta pahoinvoinnista. Mikään ei oikein auttanut :( Jos menee niin pahaksi, että oksennat kaiken ulos, niin kannattaa hakeutua tiputukseen. Minä olen ollut useampia kertoja ja päiviä sairaalassa tiputuksessa ja antoivat siellä myös lääkettä pahoinvointiin, niin pystyi ainakin muutaman päivän syömään.

Toivottavasti olosi helpottuu pian :hug: Tsemppiä! Minulla hurja pahoinvointi kesti kyllä reilut pari kuukautta ja nyt toisella kertaa meni ohi hieman nopeammin. Kaksi aikaisempaa raskautta mennyt paljon vähemmällä pahoinvoinnilla.

Itselläni oli rankkaa pahoinvointia useamman viikon. Minulle ei auttanut mikään. Kaiken maailman poppakonsteja kokeiltiin ja jopa lääkitystä pahoinvoinnin estoon, mutta mikään ei tosiaan auttanut. Koko odotusaika tuolta ajalta meni täysin piloille. Jäin töistä pois toukokuun lopulla ja paluun takaisin tein vasta elokuussa. Joukossa oli silloin töllöin muutama parempi päivä, mutta noin 6 viikkoa tuosta ajanjakosta oli yhtä helvettiä.

Minulla auttoi siis vain aika :hug:

Kat
Minulla ei pysynyt alussa vesikään aina sisällä. Pikku hiljaa aloin syödä vauvanruokaa, koska ne on niin neutraaleja. Kun ne pysyi sisällä, aloin myös syödä hiukan sipsejä ja karkkia (noi jälkimmäiset olivat lääkärin määräyksestä, jotta saisi edes vähän suolaa ja sokeria..) Siitä se pikku hiljaa helpotti. Noin reilun viikon jälkeen saatoin alkaa syödä vähän maustettua normaalia ruokaa pieninä annoksina.

Minä myös käväisin sairaalassa parin päivän tiputuksessa. Mä suosittelen pieniä, todella pieniä ruokamääriä ja usein. Mulle suositeltiin sairaalassa mehujäitä, maustamatonta jugurttia ja viiliä, laimeata mehua ja mietoja kiisseleitä. Näillä mä melkeinpä elin sairaalasta pääsyn jälkeiset viikot.

Mä tein sen virheen, että söin väkisin "kunnon ruokaa" eikä sitä olis kannattanut tehdä. Oksensin sitä kauheemmin mitä enemmän lykkäsin liian tukevaa ruokaa sisään. Jos olosi on sellainen, ettet pysty tekemään mitään muuta kun vuorotellen lepäämään ja oksentamaan niin on aika hakeutua sairaalaan. Tsemppiä :hug: ! Kerrankin voin sanoa, että tiedän täsmälleen millainen olo sulla on :hug: !

mulla eilisen ja tän aamun nyt ollu erittäin paha olo ja flunssa viel. kokeilin nyt pilttiä ja on kamala nälkä muutenki. en kyl näe tarpeelliseks viel näin varhases vaihees hakeutua sairaalaan tiputukseen vaikka varsinkin yöllä se tuntuu aina paremmalta vaihtoehdolta.
kituutan nyt vielä.. kuumetta ei ole mutta myös tää flunssa vie voimia.

Minulla on myös todella raju pahoinvointi ja viikkoja nyt 20+. Kaikki alkoi viikolla 6 ja mikään ei pysynyt sisällä,paino tippui viikossa 10kg. Sairaalassa olen ollut neljään eri otteeseen tiputuksessa. Kaikkea kokeilin, hedelmiä,jugurttia, kasvis soseita jne. mutta mikään ei auttanut. Pahoinvointilääkettä lääkäri määräsi, mutta sekään kun ei tahtonut pysyä tarpeeksi pitkään sisällä auttaakseen. Ei kannata liian kauaa kotona kärvistellä jos olo on vaan vähänkään kuivunut, suoraan vaan sairaalaan tippaan niin olo helpottaa.

Täällä rv 7+1 ja viikon verran olo ollut enemmän kuin kamala! Juuri mitään ei pysty syömään, ajatuskin ruoasta oksettaa. Jo pelkkä keittiöön meneminen saa aikaan kamalan olon. Eilen kaupassa oli niin lähellä ettei oksu tullut, joten kauppaankaan ei enää ole asiaa vähään aikaan. Mut kaupasta tarttui eilen mukaan mansikkakiisseli-purkki. Sitä olen saanut juotua jonkun verran. Tuoremehu menee välillä alas. Ja Jaffaa täälläkin suositaan, sekään ei tosin aina maistu. Piltin hedelmä- ja marjasoseet on myös sellasia, mitä välillä saa syötyä. Ja väkevät kurkkupastillit. Jäätelöä olen välillä saanut nieltyä. Mutta eipä tähän oikeen muu taida auttaa kuin aika. Kieltämättä välillä käynyt mielessä, että joutuuko tässä vielä tiputukseen. Paino vain laskee, mutta niin se on aiemmissakin raskauksissa laskenut alussa.

B6 vitamiini! Myydään apteekissa Heksavit nimellä.
Auttoi allekirjoittaneella joka on saanut kokea oman osansa todella rankasta pahoinvoinnista (tiputukseen asti en kuitenkaan joutunut).

Kannattanee vielä varmistaa neuvolasta/lääkäriltä mitä mieltä valmiisteesta jos epäilyttää, mutta mulle silloin suosittelivat apteekista ja se todella tepsi (kun mikään muu kokeiltu konsti ei auttanut). Siitä kun ekan pillerin popsin, niin jo vuorokauden kuluttua olo alkoi helpottaa.

Mulla oli esikoista odottaessa kamala pahoinvointi, mikään ei kestänyt sisällä ja kamalin vaihe kesti viikot 5-16. Senkin jälkeen oksensin aika usein, mutta jotain kesti sisälläkin.
Ainoa mitä meni alas oli mustikkakeitto ja ananas. Paino tippui lähemmäs 10kg.
Pelkkä keittiöön meneminen sai mut oksentamaan, puhumattakaan jääkaapin avaamisesta. Ja puhe ruuasta samoin, myös ruokamainokset yms :x Kaupassa käyminen oli tuskaa, aina oli mukana muovipussi taskussa.
En saanut mitään pahoinvointilääkkeitä, lepäillä vaan yritin mahdollisimman paljon.

Nyt odotan toista, pahoinvointi alkoi vähän myöhemmin kuin esikoisesta. Eipä ole montaa asiaa joita pystyn syömään, mutta jotain edes pakko yrittää että jaksaa esikoisen hoitaa kun mies töissä. Eli jotenkuten menee ananasjaffa, banaani ja mahdollisimman neutraali leipä.
Neuvolan th sanoi että B6 vitamiinia yms. saisi käyttää vasta rv 12 jälkeen.
Suositteli että menisin osastolle tiputukseen jos tämä jatkuu, ja sitten voisi saada pahoinvointilääkkeetkin. Tuntuu vaan niin kamalalta olla erossa esikoisesta vaikka tiedänkin että varmasti pärjää isin kanssa ihan hyvin.

Täällä oli myös rv 5-15 todella rankka pahoinvointi. Oksentelin töissäkin pitkin päivää, välillä sairaslomalla. Jaffa (ei light, jotta saa sokeria) ja sirkusaakkoset (!) pysyi sisällä suht hyvin. Se pahoinvointi on inhottavaa ja sitä ajattelee, ettei enää ikinä tätä. Mutta eipä sitä enää nyt edes mieti, kun se on mennyt ohi :) Välillä tuntui, että vaipuu epätoivoon sen olon kanssa. Myös migreeni ja flunssakuume laittoivat herkästi oksentamaan..

Mutta, kaikille voimia..kyllä se luultavasti ohi menee jossain vaiheessa..

Milja +vaavi 28+6

Mä oon aina miettinyt kuinka pahoinvoivia ihmiset on tai missä kunnossa sairaalaan joutuessaan? Täältä sitten sai lukea. Itse oksennan aamusta iltaan useita kertoa. Syön oksennan ja lepään aina kun pystyn. Koskaan en ole sairaalaan joutunut varmaan syystä että pystyn syömään ja juomaan kokajan vaikka mikään ei pysyiskään tuntia kauempaa sisällä. Viime raskaudessa pahoinvointi kesti rv7-rv20..
Eikö esim. Jenkeissä määrätä suurin piirtein kaikille pahoinvointilääkkeitä ja Suomessa niitä saa vasta kun joutuu sairaalaan? Kuinkahan haitallisia ne tosiasiassa on? No aina tässä on kärsitty viikkokaudet ja unohdettu koko karmeus.. ;)

Nara ja himppu 9+4

Apteekista sanottiin mulle kans toi b6 vitamiini. Ei kauheesti ole ollut apua. Oksentanut olen silti. Nyt mustaherukkamehua juon ja appelsiinia söin joku aika sitten. Ei puhettakaan ruuasta. Pehmisjäätelö oli kans hyvää. Mulla on kans tosi pitkälle edellisten raskauksien aikana ollut pahoinvointia. En taas muistanut sen olevan näin kamalaa... vko nyt 8

Sea band rannekkeet (apteekista) helpottivat mulla oloa. Oli vaan semmonen kuvottava olo, ei tehny mieli syödä mutta en oksentanu enää. Ennen rannekkeita oksensin 2-3 krt päivässä.
Lisäksi kylmä aplarituoremehu ja jääkylmät kurkunpalat toimivat. Ja jotkin säilykehedelmät kuten persikka ja ananas ihan jääkylminä.
Tsemppiä kaikille pahoinvoiville! :hug:

Moi... tossahan se tulikin.
Mä olin esikoisesta tiputuksessa ja pahoinvointi oli todella rankkaa... synnärillä laatta lensi vielä 7 krt ja kerta kiellon päälle synnytyksen jälkeenkin.

Nyt toista odottaessa, kävin alusta asti akupunktiossa n. 1krt/1,5vkoa ja sehän todella auttoi!!! Mulla oli vielä ekojen kuukausien ajan sellaset magneettikuulat ranteissa akupunktion tehostamiseksi. Nyt vkoja 28+5 enkä ole hoitoa enää tarvinnut.

Kannattaa ainakin kokeilla pari kertaa, niin huomaa sitten itse vaikutuksen.

Tsemppiä kaikille pahoissa oloissa pyöriskeleville... kokemuksesta tiedän kuinka se vie voimat ja mielen pohjamutiin. :hug:

Minulla molemmissa raskauksissa (toinen päättyi km vkolla 13,) voimakkat pahoinvoinnit. Söin mehujäitä ja pakastimessa jäädytettyjä hedelmiä tai tuoremehuhilettä. Paino putosi, mutta kilot kyllä tulivat myöhemmin takaisin... Pahoinvointi alkoi hellittää samoihin aikoihin, kun vauvan liikeet ensi kertaa tuntuivat. Niin ja kylmien ruokien lisäksi minun oli muuten helpoin saada syötyä erittäin vahvasti maustettuja ruokia! Raakaa valkosipulia ja chiliä kaikkeen =)
Nyt raskauden ekat viikot menossa ja tuttu kuvotus alkaa palata kehiin :/

Ihana lukea, etten ole ainoa ollut, jolla ollut voimakasta pahoinvointia. Ihte olen hoikka normaalistikin, mutta sit alkuraskaudesta paino tippunu lähes 10 kiloa ja jäljelle jääneet reilut 40 kiloa, mut tiputukseen en ole älynnyt edes kysellä, eikä neuvolasta muuta kuin sanottiin että koittaa vain maata ja syödä. Niin tein ensimmäiset 20 vk ja sen jälkeen alkoi pikkuisen ruoka pysyy mahas ja maistuakin...sain painon nostettua sit loppuraskauteen mennes jopa kuitenkin 57 kiloon vaik oksentanu molemmista raskauksista ihan loppuun asti..luojan kiitos =) en enää synnytksissä...ja silti :LOL: :LOL: toivoisin kolmannen raskauden alkavan. (hullu sitä täytyy olla) :LOL:

Akupunktio auttoi täälläkin aina muutaman päivän ajaksi. Myös sea-band rannekkeita kokeilin mutta niidenkin aikaan kävin toisinaan oksentamassa. Tosin vaikea sanoa millainen olo olisi ollut ilman niitä. Tuore inkivääri auttoi myös aikansa kunnes senkin teho alkoi hiipua. Tosi pahanmakuista se kyllä on, että voi joillakin varmasti tehdä välittömästi yökkäyksen. Itse pitelin nenästä kiinni ja annoin mennä kurkusta alas.

Itse odotin kuin kuuta nousevaa sitä kuuluisaa kolmen kuukauden rajapyykkiä, joista useissa opuksissa puhuttiin että silloin pahoinvointi helpottaa. Paskanmarjat, se tuli täyteen ja pahoinvointi vaan jatkui. Sitten yksi tuttava sanoi että hällä oli kestänyt neljä kuukautta. Noh, odotin sitten sitä ja se tuli täyteen mutta mitä tapahtui. Pahoinvointi vaan jatkui ja sitten serkkutyttö sanoi että hänellä oli ollut pahoinvointia vielä viikolla 20. Nyt olen onneksi huokaissut jo vähän helpotuksesta kun kahteen viikkoon ei ole tarvinnut oksentaa ja ruokakin on jo maistunut paremmin. Itse huomasin että rasitus pahensi myös pahoinvointia. Tippaan olisi terkka laittanut jos olisin oksentanut useita kertoja päivässä päivittäin. Ihan niin pahaksi ei kuitenkaan mennyt vaan jotain pysyi aina välillä sisälläkin. Ranskalaiset, viili ja jäätelö olivat mielestäni kaikkein pahimpia oksentaa pois... Yöks.

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville!

Sanni-Maria ja pikkunen 19+6

Suosittelen kokeilemaan apteeksita saatavia SEA-BAND akupunktiorannekkeita. Ainakin yliopiston apteekit myy ja hinta tais olla n.15?. Mulla alkoi aivan järkyttävä pahoinvointi ja oksensin kaiken ulos mitä laitoin sisään kunnes löysin netistä ketjun miten kaikille nuo akupunktiorannekkeet olivat tuneet joko suurta tai pientä helpotusta. Sen jälkeen ei ole tarvinnut oksentaa kertaakaan ja pahoinvointia kärsiä vain pieni määriä. Nyt onneks jo 12. raskausviikko menossa ja pahoivnointikin on helpottanut joten olen uskaltanut jättää rannekkeet hyllylle:)

Immpu-83 ja Mustikka rv11+2

Yhteistyössä