Ramadan karim!

• Viestiketjun aloittaja Leila
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Wikipedian mukaan:

Viides kolonna -sanonnalla tarkoitetaan salaista ryhmää, joka toimii valtiota tai organisaatiota vastaan sen sisäpuolelta. Sanonta on peräisin kenraali Emilio Molan 1936 Espanjan sisällissodan aikana pitämästä radiopuheesta. Nationalistien puolella taistellut kenraali Mola marssi tuolloin neljän kolonnallisen kanssa kohden Madridia ja kutsui kaupungin sisäpuolella toimivia kannattajiaan viidenneksi kolonnakseen. Käsite yleistyi vuonna 1938 julkaistusta Ernest Hemingwayn kirjasta "Viides kolonna". Myöhemmin käsite on vakiintunut tarkoittamaan yleensä ottaen ryhmän sisällä toimivia pettureita.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Yritin houkutella sua kertomaan, ketkä täällä on ryhmän sisällä toimivia pettureita, mutta ei susta irronnut. :/
Varmaan ko kirjoittaja tarkoitti, ettei meille vääräuskoisille saisi kertoa islamin opeista. Mutta turhaan hän huolehtii...Ramadanista on voinut lukea neitstä jo vuosien ajan. Ei siis ole mikään salaisuus =)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No mä en kyllä kässää miksi sitä sanotaan paastoksi jos illalla vedetään ruokaa ihan vapautuneesti. Ei kai se voi olla kovin terveellistäkään, sitten illalla ahtaa huolella.
Paasto on ainakin ortodokseilla myös muuta kuin ruuasta pidättäytymistä. Henkinen paasto on tärkeämpää.
näin just.. ja meillä? ortodokseilla paastoja on kaksi joissa valmistaudutaan suureen juhlaan (joulu ja pääsiäinen).

eikös eid ole verrattavissa kristittyjen jouluun? ei ole sama tiedän sen mutta verrattavissa?

hyvää ramadania kaikille sitä viettäville!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Yritin houkutella sua kertomaan, ketkä täällä on ryhmän sisällä toimivia pettureita, mutta ei susta irronnut. :/
Varmaan ko kirjoittaja tarkoitti, ettei meille vääräuskoisille saisi kertoa islamin opeista. Mutta turhaan hän huolehtii...Ramadanista on voinut lukea neitstä jo vuosien ajan. Ei siis ole mikään salaisuus =)
En tarkoittanut sitä. Tarkoitin näiden islamin uskoon kääntyneiden ihmisten jotka synnyttävät lisää uusia muslimeja olevan se viides kolonna joka meillä on keskuudessamme.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tarkoittanut sitä. Tarkoitin näiden islamin uskoon kääntyneiden ihmisten jotka synnyttävät lisää uusia muslimeja olevan se viides kolonna joka meillä on keskuudessamme.
Ahaa =) Kuulutaanko me pakanauskovaisetkin viidenteen kolonnaan vai onko se vain muslimien oma rykmentti? Monenteenko rykmenttiin me muinaissuomalaista uskontoa tunnustavat kuulutaan?

päätön
tonne palstan sääntöihin pitäis lisätä että uskonnosta ja politiikasta ei saa puhua(on muuallakin näin). oma pieni henkilökohtainen toive olis että tuo bb kiellettäis kanssa :xmas:

vieras
Tuolta vieraalta, joka paasaa viidennestä kolonnasta haluaisin kysyä, että miksi me muslimit sinua niin kovasti pelotamme? Kukaan ei ole sulle uskontoa tuputtamassa eikä tässä ketjussa/tällä palstalla kenellekään muullekaan. Jos islam ahdistaa sinua niin eikö olisi parasta vetää peitto pään yli ja pysyä neljän seinän sisällä avaamatta nettiä tai tv:tä? Meitä on, al'hamdulillah, jo niin paljon ettei tiedä missä meihin törmää :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
tonne palstan sääntöihin pitäis lisätä että uskonnosta ja politiikasta ei saa puhua(on muuallakin näin). oma pieni henkilökohtainen toive olis että tuo bb kiellettäis kanssa :xmas:
No hö sun päättömyytesi kanssa. Palstan ainoat oikeasti mielenkiintoiset jutut on nykyisin joko kategoriassa uskonto tai politiikka. Kaikki muu on pääsääntöisesti joutavanpäiväistä löpinää.

vieras
Miksi? Onhan täällä ketjuja koskien jouluakin, sehän on uskonnollinen juhla eikä silloin kukaan vaadi uskontokeskustelujen kieltämistä. Otsikostahan usen näkee mitä ketju koskee, saahan sen jättää avaamatta jos ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ortodoksit kyllä taas saavat syödä pitkin päivää mutta esim. ei lihaa ja maitotuotteita.
Ei ole mikään ruoka kiellettyä. Toki on ihan suotavaa karsia tiettyjä ruoka-aineita, mutta henkinen paasto on tärkein. Ja "yhdennellätoistakin hetkellä" voi alkaa paastota..

muoks* ...ja vieraanvaraisuudesta ei sovi kieltäytyä.

päätön
No hö sun päättömyytesi kanssa. Palstan ainoat oikeasti mielenkiintoiset jutut on nykyisin joko kategoriassa uskonto tai politiikka. Kaikki muu on pääsääntöisesti joutavanpäiväistä löpinää.
mä en tarvii elääkseni uskontoo enkä politiikkaa. bb on inholistan ykkönen tällä hetkellä, siis en oo koskaan kattonu enkä kato...

päätön
Miksi? Onhan täällä ketjuja koskien jouluakin, sehän on uskonnollinen juhla eikä silloin kukaan vaadi uskontokeskustelujen kieltämistä. Otsikostahan usen näkee mitä ketju koskee, saahan sen jättää avaamatta jos ärsyttää.
ei mua joulukaan kiinnosta. aläkä vastaa jos mun jutut ärsyttää :wave:

päätön
mä en tarvii elääkseni uskontoo enkä politiikkaa. bb on inholistan ykkönen tällä hetkellä, siis en oo koskaan kattonu enkä kato...
No ei kai kukaan tällä palstalla elääkseensä pyöri? :eek: :eek: :eek:
no en minä ainakaan. tyypillinen nainen, vääntää kaiken omaksi edukseen :LOL:

Keittiönoita
no en minä ainakaan. tyypillinen nainen, vääntää kaiken omaksi edukseen :LOL:
Otan tuon kohteliaisuutena * nostaa nokkansa ylevästi pystyn* En jaksa muistaa, milloin mua olisi viimeksi edes kohdeltu naisena :D

vieras
ei mua joulukaan kiinnosta. aläkä vastaa jos mun jutut ärsyttää :wave:
Ei mua ärsytä ollenkaan, päinvastoin. Ootko nyt vähän herkällä tuulella?

Keittiönoita
mikäs se keittiönoita sitten on tähän asti ollu :eek:
No sitä minäkin tässä mietin. En saa unta, jos en ennen nukkumaanmenoani tiedä, olenko viidennessä kolonnassa, seitsemännessä vai kenties ensimmäisessä. Herrrrrrrrmo menee, kun ei tiedä, mihin rykmenttiin kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ortodoksit kyllä taas saavat syödä pitkin päivää mutta esim. ei lihaa ja maitotuotteita.
Ei ole mikään ruoka kiellettyä. Toki on ihan suotavaa karsia tiettyjä ruoka-aineita, mutta henkinen paasto on tärkein. Ja "yhdennellätoistakin hetkellä" voi alkaa paastota..

muoks* ...ja vieraanvaraisuudesta ei sovi kieltäytyä.
Ai, mä olen ortodoksi ja kyllä meidän perheessä on pääsääntöisesti paastottu siten miten kirkon paastosäännöt sanovat. Ilmeisesti jotain kulttuurieroja on tälläkin asialla.

Yhteistyössä