Rakkulat ja raskaaksi

  • Viestiketjun aloittaja Kesis
  • Ensimmäinen viesti
Kesis
Minulla gynekologi huomasi rakkuloita munasarjoissa, kun siellä kävin huhtikuun alkupuolella. Syy miksi siellä kävin oli se, että kuukautiset olivat hukassa... "Hoidoksi" sain terolutit. Lasta aloimme yrittämään tammikuun lopussa ja kuukautiset jäivät pois. Luulin olevani raskaana, joten pettymys oli suuri, kun näin ei ollutkaan. Kuukautiseni ovat olleen aika epäsäännölliset, välillä on ollu monen viikon heittoja. Mutta kaksi edellistä kiertoa (siis joulu- ja tammikuussa) olivat säännölliset. No, jokatapauksessa kun gyne havaitsi rakkulat hän ei puhunut mitään, että kyseessä voisi olla PCO. Enkä itse edes tajunnut kysyä, niin shokissa olin. Asia jäi kumminkin vaivaamaan ja oli pakko soittaa gynelle... Kysyin suoraan, onko minulla PCO ja hän vastasi näin "Rakkulat mitä sinulla on munasarjoissasi, eivät ole helminauhamaisesti, kuten PCO:ssa pitäisi olla. Munasarjoissahan kuuluu olla rakkuloita, se on ihan normaalia" Sitten, kun kysyin että vaikuttaako mitenkään raskautumiseen, hän sanoi että siihen ei osaa vastata mitään.

No tässä on nyt kaksi terolut kiertoa mennyt, eikä toivottua tulosta ole tullut... :ashamed: Olen myös tikutellut ovulaatiota ja viime kierrossa viiva lähtikin tummenemaan, mutta täysin samanvahvuista kuin kontrolliviiva en viivastani saanut, kunnes se jo lähti haalistumaan. Mutta siinä uskossa olen, että ovis olisi tapahtunut.

Ja tosiaan, nyt itse kysymyksiin... Jos joku on tänne asti jaksanut lukea ;)

* Onko kellään muulla ollut samanlaista tilannetta, että munasarjoissa olisi ollut rakkuloita ilman, että kyseessä olisi PCO?

* Onko kukaan tullut raskaaksi, vaikka hänellä olisikin ollut munasarjoissa normaalia enempi noita rakkuloita?


Kaunis kiitos vastanneille! :heart:
 
tellervo harmaana
Moi!

Täällä ollaan tultu heti raskaaksi kun lopetin pillerit.
Pari vuotta aiemmin ultrattiin munasarjat ja lekuri sanoi rakkulaisiksi ja että viittaa hormonihäiriöihin. Mulla ollu aina todella epäsäännölliset menkat ja syy selvisi. Suoraan ei mullekkaan sanonut että olisi pco mutta viittaa siihen.... lekurit on kukin mitä on ei niiden sanomisia aina ymmärrä ihan oikein.
Minäkin yritin teroluteilla saada omaa kiertoa hallintaan muttei onnannu ni meni hermot ja aloin popsia taas pillereitä kun sillloin ei ollut lapsen teko suunnitelmissa.
Kun sitten lopetin pillerit niin tärppäsikin samantien vaikken mitään oviksia bongaillutkaan. Nyt menossa rv 29 ja välillä vieläkin tuntuu uskomattomalta, että tulin heti raskaaksi :heart:

Tsemppiä kovasti teille! :wave:

tellervo
 
Kesis
Voi, onnea kovasti tellervo! :heart:

Kiva kuulla, että ne rakkulat eivät ole mikään este raskautumiselle.. Toki sekin on niin ihmisestä kiinni. Kiitos kuitenkin viestistäsi! :)
 
Hei!

Kävin tuossa jokin aikaa sitten gynellä, kun kierrot olivat aivan mitä sattui kp 29-64. ultrasi ja selitti siinä samalla, että normaalisti naisilla on rakkulat munasarjojen sisällä, eikä kuten minulla siinä reunoilla. Sanoi samalla, että olisi PCO. Joten siis kait niitä rakkuloita sitten kuuluu olla kaikilla? En tiedä..
Mutta kuitenkin viikon päästä tuosta gyne käynnistä tein positiivisen raskaustestin, joten olin raskaana jo silloin.. :D Nyt viikkoja hurjat 6+0!
Toivotaan, että sinäkin saat pian positiivisen testin!! =)
 
HMM
Mistähän rakkuloista mahtaa olla kyse? Kaikilla naisilla on munasarjoissa kypsymässä munarakkuloita, pco:ssa nekypsyvät rakkulat ovat vain aivan liian pieniä eikä normaalin rakkulan kokoisia isoja. Outoa se olisi jos sulla ei rakkuloita olisi munasarjoissa, sittenhän olisit hedelmätön. Pco:ssa pieniä rakkuloita on liikaa kun siellä pitäisi olla niitä isoja.
 
HMM
http://www.solunetti.fi/fi/histologia/munarakkulat/

Munasarjassa kehittyy useampi munarakkula samaan aikaan, mutta yleensä vain yksi kerrallaan kehittyy kypsäksi munarakkulaksi asti. Muut kehityksensä aloittaneet munarakkulat degeneroituvat (follicular atresia).
 
* Onko kellään muulla ollut samanlaista tilannetta, että munasarjoissa olisi ollut rakkuloita ilman, että kyseessä olisi PCO?

Jos munasarjoissa ei ole munarakkuloita, niin miten voit tulla raskaaksi kun sen rakkulan sisältä irtoaa se munasolu. Kysyn minä vaan. Etkö ihan tosi tuon enempää biologiastasi tiedä, että meillä naisilla on munarakkuloita munasarjoissa, se on enemmän kuin normaalia. Epänormaalia on jos niitä ei ole hedelmällisessä iässä. Mahtanut gynekologi parka olla ihan pyörällä päästään kun olet sitä tentannut noista munarakkuloista että miten vaikuttaa lapsen saantiin :D Vaikuttaisihan se - jos niitä ei olisi. TAI NE OLISI LIIAN PIENIÄ JA HELMIMÄISIÄ KUTEN PCO:ssa.
 
Terolutilla tulos
Heips!

Mulla ei ole varsinaisesti todettu rakkulaisia munasarjoja, mutta kuukautiset ovat olleet vuosia epäsäännölliset. Ja en ole raskautunut vaikka ilman ehkäisyäkin olemme olleet. Tammikuussa sitten aloin syömään Teroluteja kierron tasaamiseksi, ja jymy-yllätykseksi neljännestä Terolut kierrosta tuli positiivinen tulos. Et älä heitä kirvestä kaivoon, ei monikaan eka kierroista plussaa. :)

T: Minä plus ihana ylläri 10+4
 
Kesis
Kiitos kaikille vastanneille! :)

Olen kyllä tiennyt, että naisella kuuluu olla rakkuloita munasarjoissa. Anteeksi, taisin ilmaista asian vähän väärin :ashamed: Mutta, kun gyne sanoi, että mulla niitä rakkuloita on PALJON! Ja sen perään heti, että niinhän niitä pitääkin olla... En minä tiennyt mitä pitäisi ajatella!

Taidan sitten olla hieman tyhmä, muttakun oikeesti olen vielä kokematon näissä asioissa. Ollaan miehen kanssa vielä nuoria, mutta vauvakuume painanut jo jonkin aikaa. Olisi se gynekologi minun mielestäni voinut selvittää asiat niin, että jopa minäkin olisin ymmärtänyt ilman, että olis jälkeenpäin tarvinnut soitella perään. Ja silloin siinä puhelimessakin sillä tuntui niin kiire olevan, että suurinpiirtein heti löi luurin kiinni, kun tuon asian olin kysynyt.

Miksiköhän ne menkat sitten on ollu niin epäsäännölliset? Mitä vaihtoehtoja siihen on jos ne rakkulat ei vaikuta asiaan, vai vaikuttaako?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku minua viisaampi väläisisi hieman minua.. :\|
 
Hei,

Minulla ja siskollani on molemmilla monirakkulaiset munasarjat. Siskollani kuukautiset eivät edes tule ilman lääkkeitä normaalisti, mutta minulla tuli ehkäisypillereiden lopettamisen jälkeen aika normaalisti, vaikkakin kierto koko ajan piteni.

Kun olimme yrittäneet vauvaa 7 kk halusin tarkistaa tilanteen ja minulle tehtiin väestöliitossa kierronkartoitus. Siinä kuussa ei tapahtunut ovulaatiota ollenkaan, joten sain reseptin metformiini lääkkeeseen (oikeasti diabeteslääke, en tätä sairasta), jota söin kuukauden verran ja sitten tärppäsi. 9 kk tarvitsi siis yrittää ja nyt olen rv 19:lla.

Toivoa siis on.

 
Itsellä takana 3 luomuraskautta, vaikka onkin rakkuloita munasarjat piukassa :) . Nyt ennen tatä raskautta kävin gynellä tarkistuttamassa tilanteen ja hän määräs mulle terot (kierto n. 90 päivää) ja clomifenit. Ja puhui sitten että syksyllä pistokset jos clomit ei auta. No jäin odotteleen menkkoja että saisin ne clomit alkaa, mutta niitä ei koskaan tullut koska olinkin tullut raskaaksi.

Eli tsemppiä, rakkulat ei välttämättä ole tuomio. Ja ekan raskauden sain alkuun laihduttamalla, eli jos on ylipainoa, siitä kannattaa hankkiutua eroon!
 
Kesis
Kiitos teille erittäin paljon, kun luotte uskoa muhun! :)

Kyllä mulla ehkä lievästi on ylipainoa.. Kun vain saisi muutaman kilon pois. Se ei oo niin helppoa :\|

Kauanko teillä, Minttu meni ennenkuin ykkönen ilmoitti tulostaan? :) Jos saan udella.
 
pco
Minulla todettiin pco viime vuoden elokuussa. Gynekologi ultrasi silloin ja ei mennyt kuin ehkä minuutti, kun pco oli selvä. Ja erotin minä itsekin siellä nauhan muodossa pikkurakkuloita. Kuukautiset olivat aina milloin sattuu. Sain metformiini-lääkityksen ja joskus lokakuussa myös Clomifenin. Tuota Terolutia oli myös jossain vaiheessa, mutta se teki minut niin kiukkuiseksi, etten kestänyt syödä sitä. Clomifen tehosi 2tbl annoksella saaden aikaan ovulaation, mutta raskaaksi en tullut, vaikka monta kiertoa sitä söin. Lopulta päätin jättää homman "narikkaan". Samalla olin vuoden aikana laihduttanut 20kg. Nyt tuossa huhtikuussa tulin raskaaksi ilman mitään erityisiä konsteja. Kaikenlisäksi siinä kierrossa ei seksi kiinnostanut pätkän vertaa, eli mitenkään aktiivinen en asian suhteen ollut. Luulen, että tuo 20kg painonpudotuksella oli oma merkityksensä hormonitoimintaani. Rupesi toimimaan paremmin, kun pääsin lähemmäs normaalipainoa. Nyt rv8+6 ja toiveissa joulunvietto synnytyssairaalassa.
 
Kesis
Kiitos sinulle "pco" ihanasta tsemppi tarinasta! Ja onnea kovasti raskauden johdosta! :heart:

Näitä teidän tarinoita lukiessani on alkanut itsestäkin tuntua, että ehkä se onni odottaa meitäkin :)
 

Yhteistyössä