Joo, tämä tuntuu näin keskustelupalstojen mukaan olevan yllättävän yleistä. Kyllä minäkin olen oppinut nyt täysin ajattelemaan vain sitä, mitä minä itse haluan. Pääasiassa ajattelen niin, ettei mieheni rakkaus minua kohtaan ole ollut eikä ehkä tule olemaan sellaista, mitä sen pitäisi olla, ja minkälaista itse pystyisin jollekin tarjoamaan. Minulle tärkeitä arvoja ovat luottamus, rehellisyys ja uskollisuus.
TOISAALTA olen ajatellut mieheni elävän nyt jotain kriisiänsä, ikä-, kasvu- tms. kriisiä, ja mikäli hän itsensä saa kuntoon, niin voimme ehkä pikkuhiljaa katsoa, voisiko rakkautemme vielä kasvaa sellaiseksi, johon olisimme tyytyväisiä. Ja voiko luottamus vielä palata riittävän vahvana. En vielä tiedä, mutta kyllä se vielä selviää. Onneksi hyvänä vaihtoehtona on nyt jatkaminen yksin, kun siihen on vuodessa oppinut. En ole enää valmis huonoon suhteeseen, kun yksinkin on niin hyvä olla. Vain sellainen suhde, josta saa elämäänsä riittävästi lisäarvoa nykyiseen verrattuna, kelpaa minulle jatkossa. Mieluummin odottelen vahvaa rakkautta joskus kohdalleni, kuin elän heikossa ja riippuvaisessa rakkaussuhteessa. Itse olen riippuvuudesta jo päässyt, mutta mieheni tuntuu olevan vielä hyvin epäitsenäinen ja miettivän sitä, kumpi nainen rakastaisi häntä jatkossa enemmän ja kumman luona hänellä olisi varmempi olo. Jos hän ei pääse tuosta ajattelutavasta irti, en usko meillä olevan enää yhteistä mahdollisuutta.
Tällaista tämä elämä on, mutta opettavainen vuosi on takana. En ole enää katkera, vaan ihan tyytyväinen elämääni ja sen tuomaan henkiseen kasvuun.