Rakkaudellinen Jeesus vai ankara Jeesus?

Tuossa Jenni Haukio-ketjussa puhuttiin Jeesuksesta ja Hänen sanomisistaan.
Onko Jeesus leppoisa hippi vai kireä, narsisti, pilkuntarkka asperger, vai ehkä rajat+rakkaus -yhdistelmä?

UT:ssa Jeesuksesta on paljon kertomusta, jota ei voi suoraan luokitella lempeäksi/kiukkuiseksi. Mutta oon yrittäny poimia lempeitä ja karuja kohtia.

Otetaas rakkaudellisia lauseita:
-Älä pelkää, tästä lähtien saat saaliiksesi ihmisiä (Pietarille). -Älkää peljätkö (opetuslapsille) Minä menen valmistamaan teille sijaa...
-Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut (katosta hilatulle halvaantuneelle)
-En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä parannukseen
-rakastakaa vihollisianne
-anna jokaiselle, joka sinulta anoo äläkä selkääsi käännä siltä, joka sinulta lainaa pyytää
-antakaa, niin teille annetaan
-niinkuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te myös samoin heille
-Minun on sääli kansaa (5 leipää ja 2 kalaa-ihme)
-autuaita ovat murheelliset, hengellisesti köyhät, hiljaiset, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät
-olkaa armahtavaiset, älkää tuomitko, antakaa anteeksi. Ota malka ensin omasta silmästäsi. -Älä itke (poikansa menettäneelle)
-joka ottaa tykönsä tämän lapsen, se ottaa tykönsä Minut
-Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa...
-Tulkaa minun tyköni, työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
-kertomukset Laupiaasta samarialaisesta, sapattina parantaminen, tuhlaajapoika, jne.
-Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.

Kitkerämpiä sanoja:

-miksi te huudatte minulle "Herra, Herra", ettekä tee, kuten minä sanon?
-Missä on teidän uskonne?
-Sillä joka häpeää Minua ja Minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun Hän tulee ...kirkkaudessa."
-Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset, nämä ihmisen saastuttavat
-Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan Minun täytyy olla teidän luonanne ja kärsiä teitä?
-Luuletteko että Minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, vaan eripuraisuutta.
-Joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän minun Isäni edessä.
-joka rakastaa isäänsä...äitiään...poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias -tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi...
-Jeesus nimitteli railakkaasti fariseuksia: te kyykäärmeet, kyykäärmeen sikiöt, merkittömät haudat, te sokeat
-joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.

Ja helvettikohdat:
-Ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
-Älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin...peljätkää häntä, joka voi koko sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
-kertomus Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä joka oli Tuonelan ikävämmällä puolella
-Kapernaum...: hamaan tuonelaan sinun on astuttava alas. Sodoman (jonka päälle tuli siis tulikiveä) on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin teidän.
-Maailman lopussa Ihmisen poika lähettää enkelinsä ja he kokoavat ...kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys (Sanoi sit kohta, muutamaa jaetta myöhemmin tämän uudestaan)
-Sillä mitä se hyödyttäisi ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?
-jos sinun silmäsi viekoittelee sinua, hakkaa se pois...parempi että silmäpuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut...heitetään helvettiin.
-Vertaus taivasten valtakunnasta: kuninkaan häihin tulossa mies jolla ei juhlavaatteita (vanhurskauden vaatteet), joutui ulkopuolelle pimeyteen
-te kyykäärmeen sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
-maailman loppu: vuohet erotetaan lampaista. Vuohille:menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
-Johannes Kastaja Jeesuksesta: "Hän kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
- Se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja MONTA on, jotka sinne menevät ("harvat menee ahtaasta portista", eli suurin osa EI pelastu)
-Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.


Jeesuksen sana iankaikkisuudesta oli kreikan kielen voimakkain sana aikakausiin liittyen, mikä kuvaa päättymätöntä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä lupasin @-roosaruusa- :lle tehdä tämän alotukseni listan.

Roosa, mitä erityisesti olet mieltä Jeesuksen sanoista...
"Sillä se tie on avara ja portti lavea, joka vie kadotukseen, ja on monta, jotka sen löytävät. Se portti on ahdas ja tie kaita joka elämään vie, ja harva on, jotka sen löytävät.

Eli Jeesuksen aikana vain harva pelastui, vuonna 1000 vain harva pelastui, vuonna 2022 vain harva pelastuu?

Miten se sopii yhteen yleismaailmallisen su_vaitsevaisuus-rakkaus-julistuksen kanssa?
Suurimmalla osallahan pitäisi modernin nykyihmisen mukaan olla asiat hyvin kuoleman jälkeen...vai onko?

Miten tää ei täsmää?
 
Viimeksi muokattu:
Mä lupasin @-roosaruusa- :lle tehdä tämän alotukseni listan.

Roosa, mitä erityisesti olet mieltä Jeesuksen sanoista...
"Sillä se tie on avara ja portti lavea, joka vie kadotukseen, ja on monta, jotka sen löytävät. Se portti on ahdas ja tie kaita joka elämään vie, ja harva on, jotka sen löytävät.

Eli Jeesuksen aikana vain harva pelastui, vuonna 1000 vain harva pelastui, vuonna 2022 vain harva pelastuu?

Miten se sopii yhteen yleismaailmallisen su_vaitsevaisuus-rakkaus-julistuksen kanssa?
Suurimmalla osallahan pitäisi modernin nykyihmisen mukaan olla asiat hyvin kuoleman jälkeen...vai onko?

Miten tää ei täsmää?

Jotenkin musta tuntuu, että jos harva sen löytää, niin ne ovat tyyliä Fransicus Assisilainen tai Äiti Teresa.

Ihmisiä, jotka eivät ole tehneet pahaa kellekään vaan päinvastoin tehneet toisille hyvää. Mulla ei, ei vaikka eläisin loppuikäni selibaatissa, eikä kyllä sen puoleen sullakaan, ole mitään asiaa siitä portista sisään.



Mut sitää en mitenkään ymmärrä, miten sä näet suvaitsevaisuuden pahana ja synnillisenä asiana. Eihän se tee pahaa kenellekän. Päinvastoin.
 
vierailija
Jotenkin musta tuntuu, että jos harva sen löytää, niin ne ovat tyyliä Fransicus Assisilainen tai Äiti Teresa.

Ihmisiä, jotka eivät ole tehneet pahaa kellekään vaan päinvastoin tehneet toisille hyvää. Mulla ei, ei vaikka eläisin loppuikäni selibaatissa, eikä kyllä sen puoleen sullakaan, ole mitään asiaa siitä portista sisään.



Mut sitää en mitenkään ymmärrä, miten sä näet suvaitsevaisuuden pahana ja synnillisenä asiana. Eihän se tee pahaa kenellekän. Päinvastoin.
Erittäin hyvin kirjoitettu 👍
 
vierailija
Jokainen etsii itselleen sopivan hahmon luonteenpiirteineen siihen elämän vaiheeseen, jossa on.

Jos tarvitset rakkautta ja tukea, etsit sieltä raamatusta sellaisen Jeesuksen.
Jos olet tehnyt syntiä, etsit sellaisen Jeesuksen joka ruoskii sinusta synnit ulos.

On vähän kuin ennustajien ennustukset, valitset sieltä raamatusta vain itsellesi sopivat kohdat ja elät sen mukaan.
 
Jotenkin musta tuntuu, että jos harva sen löytää, niin ne ovat tyyliä Fransicus Assisilainen tai Äiti Teresa.

Ihmisiä, jotka eivät ole tehneet pahaa kellekään vaan päinvastoin tehneet toisille hyvää. Mulla ei, ei vaikka eläisin loppuikäni selibaatissa, eikä kyllä sen puoleen sullakaan, ole mitään asiaa siitä portista sisään.



Mut sitää en mitenkään ymmärrä, miten sä näet suvaitsevaisuuden pahana ja synnillisenä asiana. Eihän se tee pahaa kenellekän. Päinvastoin.
Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

Äiti Teresa oli ihana ihminen, mutta ois voinu vaihtaa kirkkokuntaa. Katolisuuden harjoittaminen on aina riski, koska siinä syyllistyy yhteen vaaralliseen asiaan, eli ei-jumaluuden rukoiluun: Marian rukoilemiseen.
Kuolleiden ihmisten ja jopa luotujen enkelienkin rukoilu on ehdottoman kiellettyä.
Vain Jumalaa saa rukoilla, ja Jumalan saa aika äkkiä suutuksiin, jos otetaan Hänen rinnalle joku muukin.

Koita snaijata mikä ero on rakkaudella ja suvaitsevuudella.

Otetaan vaikka ystävyyden laatu noista 2 vinkkelistä katsottuna.
-rakkaus: hellä, palveleva, uhrautuva, mutta valmis myös varoittamaan ystävää jos tämä on menossa sivuraiteille elämässä. Rakkaus ei vaadi, että toisen on oltava samaa mieltä asioista, silti voidaan olla ystäviä.

Suvaitsevuus:
-voi olla hellää ja uhrautuvaa, ja suvaitsevaiset ovat yleensä lempeitä ja sosiaalisesti empaattisia, tarkkoja ja huolellisia.
Mutta luonteeltaan enemmän muita mielistelevää, eikä salli eriäviä (suvaitsevuudesta poikkeavia) mielipiteitä tai sitä että häntä varoitetaan.
Suvaitse_vainen ihminen on nättinokkainen ja herkkä ulkopuoliselle ohjailulle ja heittää manipuloijan leiman sille toiselle, vaikka toinen varoittaisi ihan asiasta.
Ei ole kiinnostunut totuuden etsimisestä, koska sopu muiden kanssa on tärkeämpää, vaikka se olisi valheellista konsensusta.

Jeesusta kuvataan Raamatussa että "oli täynnä armoa ja totuutta". Täynnä rakkautta _mutta myös totuutta._
Oli rakastava, mutta ei elänyt valheessa. Ilmankos olikin välillä kipakka sanomisissaan, eikä kumarrellut suosittujakaan ihmisiä.
 
vierailija
Täytyy sanoa että kyllä jollain on aivan liian aikaa kun vitsi pähkäillä tällaisia jonninjoutavia asioita. Eikä ns. keskustelu johda yhtään mihinkään muuta kuin keskinäiseen kiinaan. Kaikki ovat vaan väitettyjä sanoja, ei välttämättä edes mikään totuus
 
Täytyy sanoa että kyllä jollain on aivan liian aikaa kun vitsi pähkäillä tällaisia jonninjoutavia asioita. Eikä ns. keskustelu johda yhtään mihinkään muuta kuin keskinäiseen kiinaan. Kaikki ovat vaan väitettyjä sanoja, ei välttämättä edes mikään totuus
Mun mielestä tää oli erittäin tärkeä ketju tehdä, koska nykyään Jeesuksesta kulkee semmoista imelää ja löperöä narratiivia, joten halusin antaa Jeesuksesta kokonaisvaltaisemman kuvan.
 
Ei ole enää niin muistissa koulun uskontotunnit, mutta onko katolilaisilla oma Raamattu kun tulkitsevat sitä niin eri tavoin kuin ev.lut? Jumala on kuitenkin sama...
Sama raamattu on juu. Itseasiassa katolilaisuus on enemmän se "oikea" tapa uskoa. Katolilaisia on kristillisitä suuntauksista eniten.

Se oli se Luther joka mullisti. Toki sen seurauksena katolilaisuuskin muuttui.

Mut siis. Tottakai Echo n tapa uskoa on se ainoa oikea ja reilu miljardi katolilaista väärässä. :D
 
Sama raamattu on juu. Itseasiassa katolilaisuus on enemmän se "oikea" tapa uskoa. Katolilaisia on kristillisitä suuntauksista eniten.

Se oli se Luther joka mullisti. Toki sen seurauksena katolilaisuuskin muuttui.

Mut siis. Tottakai Echo n tapa uskoa on se ainoa oikea ja reilu miljardi katolilaista väärässä.
Eli sun mielestä jos on vaan tarpeeksi populaa, niin enemmistö on aina oikeessa?
Erittäin vaarallinen ajatusmalli.

Sen mukaan meidän tulisi olla kuten autoritaariset kiinalaiset, koska heitä on eniten kansallisuuksista maailmassa?
Konservatiivisia venäläisiäkin on enemmän kuin suomalaisia. Ovatko he enemmän oikeessa?

Lue oikeesti joskus sitä Uutta Testamenttia kokonaisuutena, äläkä länkytä fiilispohjalta.
 
Eli sun mielestä jos on vaan tarpeeksi populaa, niin enemmistö on aina oikeessa?
Erittäin vaarallinen ajatusmalli.

Sen mukaan meidän tulisi olla kuten autoritaariset kiinalaiset, koska heitä on eniten kansallisuuksista maailmassa?
Konservatiivisia venäläisiäkin on enemmän kuin suomalaisia. Ovatko he enemmän oikeessa?

Lue oikeesti joskus sitä Uutta Testamenttia kokonaisuutena, äläkä länkytä fiilispohjalta.

Sori, mua nauratti jo kun tiesin miten ärsyyntyisit.

Usko just niinku uskot. Se on sulle varmasti oikea tapa. Mä en noihin juttuihin usko.. Mulle Jeesus on vain historian hahmo. Sellainen hahmo, jolla "oli munaa". Inspiroiva!
 
Sori, mua nauratti jo kun tiesin miten ärsyyntyisit.

Usko just niinku uskot. Se on sulle varmasti oikea tapa. Mä en noihin juttuihin usko.. Mulle Jeesus on vain historian hahmo. Sellainen hahmo, jolla "oli munaa". Inspiroiva!
Jaaha, eli mä oon laittanu sulle liian vaikeita kysymyksiä, ja nyt alkaa pyörittely...

No, ala marssia Kiinan armeijan tahtiin....
 
Jaaha, eli mä oon laittanu sulle liian vaikeita kysymyksiä, ja nyt alkaa pyörittely...

No, ala marssia Kiinan armeijan tahtiin....
Jaa siis tohon kiinajuttuun halusit vastauksen?


Siis ei. Ei se uskonto, mihin suurin osa uskoo, ole yhtään sen oikeampi kuin mikään muukaan uskonto.

Mun mielestä jokainen joka väittää vain omaa tapaansa uskoa oikeaksi on niin väärässä kuin väärässä voi olla.
 
Mitä kysyi? Siis sellaista, mikä ei vaatisi uskon pohdiskelua vastaukseksi?

En mä voi uskovana vastata ku en usko.
No siihen voit vastata:
Eli kun sun mielestäs katolisuus on lähimpänä oikeaa kun niitä on eniten, niin miksei sun kannattais ajatella kiinalaisittain, koska heitä on maailman kansoista eniten?

En tiedä kumpiko uskontokunta on isompi nykyään, kristinusko vai islam, mutta jos islam on/tulee joskus olemaan isoin, niin liitytkö sen takia kiltisti myös heihin?
 
Jaa siis tohon kiinajuttuun halusit vastauksen?


Siis ei. Ei se uskonto, mihin suurin osa uskoo, ole yhtään sen oikeampi kuin mikään muukaan uskonto.

Mun mielestä jokainen joka väittää vain omaa tapaansa uskoa oikeaksi on niin väärässä kuin väärässä voi olla.
No, mites maailman on tehny noin 10000 jumaluutta, joista osa kieltää toisen jumaluuden kokonaan, joista osa tuomitsee muut uskonnot helvettiin, joilla on päinvastaiset ajatukset uskosta, pelastuksesta ja ties mistä?
Siinä ei ois yhteistyöstä tietoakaan.
 

Yhteistyössä