Rakkaimmat joulukoristeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HopeaToffee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HopeaToffee

Tunnettu jäsen
04.08.2012
21 340
6 402
113
Niin, kohta on taas joulu :heart:
Omat rakkaimmat joulukoristeet ovat muistoja, niitä ei enää ole. Onko sinulla vanhoja, kenties lapsuuden kodista peräisin olevia tai muuten vaan rakkaita joulukoristeita?

On yksi ihan ehdoton suosikki. Mä olen sitä vaalinut kalleimpana aarteenani.
Se on 40 cm korkea joulupukkikynttilä. Pukki on hoikka ja ihan joulupukin näköinen, ei sellainen kun ne pukkikynttilät nykyään on.

Mä olen saanut sen joululahjaksi isomummultani ollessani 5v. Se oli kääritty ruskeaan paperiin ja sain avata paketin jo autossa matkalla kotiin. Pukilla on ikää nyt 27 vuotta. Joka joulu hän saa kunniapaikan meidän olkkarissa.

Isomummun kuolemasta on kahdeksantoista vuotta. Ja ikävä on vieläkin.

[QUOTE="Hanna";30266420]On yksi ihan ehdoton suosikki. Mä olen sitä vaalinut kalleimpana aarteenani.
Se on 40 cm korkea joulupukkikynttilä. Pukki on hoikka ja ihan joulupukin näköinen, ei sellainen kun ne pukkikynttilät nykyään on.

Mä olen saanut sen joululahjaksi isomummultani ollessani 5v. Se oli kääritty ruskeaan paperiin ja sain avata paketin jo autossa matkalla kotiin. Pukilla on ikää nyt 27 vuotta. Joka joulu hän saa kunniapaikan meidän olkkarissa.

Isomummun kuolemasta on kahdeksantoista vuotta. Ja ikävä on vieläkin.[/QUOTE]

Pidähän hyvä huoli aarteesta. Itsellä oli mummilta saatu enkeli-kynttilä, joka meni pilalle väärän säilytyksen vuoksi.

Rakkaimpia on lasten tekemät. Villalangoista ja massapalloista tehty tonttu, joka istuu kuusen yläoksilla. Tonttutyttö, jonka alaosa on maalattu kukkaruukku ja kasvot on piirretty tussilla massapalloon, hiukset on tehty villalangasta. Hiukan toispuoleinen ja vino olkitähti. Punaisesta tai vihreästä vohvelikankaasta kirjaillut pöytäliinat. Lisäksi meillä on seinälle laitettava virkattu tonttu, jonka minun mummoni on tehnyt joskus koulussa. Harmaat vaatteet, punaiset tossut ja lakki. Nuo ylittää ihan ehdottomasti kaikki rahalla saatavat hilesysteemit.

Ihania muistoja teillä. Oma äitini vihasi joulua ja avioeron jälkeen tuhosi kaiken turhan kuten joulukoristeet. Itse olen vasta viime vuosina ostanut muutamia koristeita. Pidin niitä itsekin turhuutena, kunnes lapsi tuli kuvioihin mukaan. Nyt surettaa, ettei yhtäkään kuusenkoristetta ole jäljellä.

Joka joulu hiipii jonnekin päin meijen torppaa mun pikkusilla kätösillä joskus ammoisina aikoina kerhossa askarreltu Tauno- tonttu luurailemaan ja tarkkailemaan meijen puuhasteluja ja olemisia. Viilipurkkiin tehty on hän, purkin päälle yritetty liimata kangasta, pää - nykyisin aika pahasti vasemmalle kallellansa, ikä kun painaa - massapallosta ja jonkun tikun kanssa pujotettu purkin pohjan läpi. Naamataulu on kuin tekijällänsäkin ollut - väriä vähän siellä täällä ja tietysti suuret ihmettelevät silmät.

Sittemmin Tauno sai kavereita, kun laitoin omani askartelemaan samanmoisia tonttuja. Eli tarkkailijoina kurkkii sen neljä kaveria :). Kaikki enemmän tai vähemmän kenopäisinä mutta niin suuresti rakastettuina ja odotettuina :heart:

Mulle myös kulkeutui ne ihanat vanhat joulukuusen koristenauhat, semmoset hurjan pörröiset joissa pienesti jotain kulta- tai hopealankaa. Niiden asetteleminen kuusen oksille tuo....paljon muistoja ja lämpimiä ajatuksia :heart:

Ja mun mummun sekä äitini valmistamat pienet olkipukit. Ne ovat muodossa jos toisessa esillä. Sekä tietysti latvatähti - hopeinen, matkan saatossa rispaantunut ja rähjääntynyt. Mutta sinne se paikkansa löytää aina kuitenkin, vaikka kilpaileva tähtikin on hankittu. Mutta - se vain ei ole se sama :).

Onneksi :heart:.

HopeaToffee - :hug:. Vaali niitä hyviä joulumuistoja ja tehkää yhdessä teijen perheessä niitä lisää. Juuri sen verran kuin itse haluatte, mikä kuuluu teidän jouluunne. Juuri niiden koristeiden kanssa, mitkä seuraavat teitä jouluisin. Niihinkin ehtii vallan mainiosti tarttua rakkautta, yhdessä olemisen ja tekemisen riemua ja sitä hartautta ja iloa, mistä ikinä teidän joulunne omat mausteensa saakaan :).

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Kiitos kylmäkatti, niin tehdään. Nyt erityisesti surettaa mun nukkekoti ja muutama joulukoriste. Ihana kuulla, että teillä on tuollaisia aarteita olemassa, kaikilla. Odotan innolla ensimmäistä lapsen tekemää tonttua. Eiköhän niitä kohta ala tulemaan. Tehdään sitten yhdessä rakkaat muistot :heart:

• Tykkää
Reactions: FreezeCat
Tänä jouluna olisin halunnut tehdä lapselle oman joulukalenterin. Mutta...kun ei ole enää Tiimaria, niin mistä saisi niitä tulitikkurasioita askarteluun?

Meillä on lapsilla sellainen kankainen itsetehty kalenteri.
Pohja on ruskeata juuttikangasta ja sitten siihen ommeltu 24 tonttuaiheista taskua =)
Tonttu tuo aina öisin pienen paketin seuraavan päivän taskuun.

Meinaan että jos niitä tulitikkuaskeja ei löydy, niin kiva tuollainenkin on.

• Tykkää
Tänä jouluna olisin halunnut tehdä lapselle oman joulukalenterin. Mutta...kun ei ole enää Tiimaria, niin mistä saisi niitä tulitikkurasioita askarteluun?

...Itse väsättyjä pikku pussukoita kangaspalasista, kirjekuorissa lymyämässä puuhastelukirjettä tontulta, kaupoissa on semmosia ihania pieniä puisia rasioita (kotitilpehöörille, täältä löytyy valkoisina ja harmaina tekeleinä, omaksi saa seittemällä eurolla - kätevä aarrearkku lahjaksi ;) ), mihin piilottaa mukavan yllätyksen...

Mitä lienee meijen kotitontulla Makkosella mielessään tälle joululle, saas nähdä...mielekiinnolla odotamme, jo ensimmäiset huokaukset joulun hiipimisestä ovat kirvahtaneet ilmoille ja nimen omaan Makkosen perään..kun olis niin kiva nähdä ihan livenä edes joskus! :rolleyes:

• Tykkää
Netissä näin niii-iiin ihania valmiita joulukalenterita. Vain kaksi ongelmaa, törkeä hinta ja luukkuja on 25. Täytyisi siis tehdä itse. Tässä vielä aikaa miettiä ja sunnitella, täytyy pohtia ajatusta.

Osaako joku tehdä himmelin?

Mä olen semmosen pienen tehnyt iäisyys sitten äitini kanssa - mä tein pienen ja hän teki semmosen ihan tolkuttoman ison, valmiina häkellyttävä :). Tallessa ehkä taitavat olla mutta veikkaan että eivät ole kuosissansa. Mutta nykyään - en ole tehnyt vaikka parina viime joulunalusaikana ihan tosissani olin ohjeita sillä silmällä kattomassa. Jotenkin se vain jäi siihen kattomisee,kun tuntui pelkkien piparkakkujenkin väsääminen tällä porukalla olevan...no, sähäkkää puuhastelua :D

Toisaalta - nythän sitä vois hyvinkin kokeilla semmosena yhteisenä projektina, kun noi kaikki kolme ovat kohtuu tolkkupäisiä. Hei, kiitti muuten - mä taijan ruveta tuota asiaa tässä pohjustelemaan hyvissä ajoin :).

Mietin, että jos sellaisen pienen tekisi vaikka puna-valkoraidallisista pilleistä pätkimällä.

Jouluhimmeli pilleistä - Neuleohjeet ja askartelu - Yhteishyvä

Tostahan tulis tosi hieno! Puna- valkoisista pilleistä tai sitten vihreistäkin! Voi hitsin pimpulat, tuossahan olis todellakin saumaa - olkien kanssa säätäminen on niin hiien varovaista puuhaa mutta noi pillit nyt kestävät vähän enempi käsittelyäkin. Hmmm...jokaiselle ipanalle omansa...eli yksi punainen, yksi vihreä ja yksi sininen, joo...:).

• Tykkää
Mun rakkain joulukoriste löytyy vielä äitin luota. Voisinkin kysyä, että olisiko mun mahdollista saada se meille. Se on siis sellainen lasinen (muttei kuitenkaan läpinäkyvä) lumikki-kuusenpallo. Se on valkoinen ja siinä on lumikki ja seitsemän kääpiötä talvisessa metsässä ja pallo on koristeltu kimalteella. Meillä oli niitä ennen kuusi, mutta kaikki muut on vuosien mittaan menneet rikki. Ne pallot on olleet meillä siitä asti kun olen ollut ihan pikku tyttö, joten melkein joka joulu on tullut niitä (nykyään sitä) kuusessa ihailtua. :)

• Tykkää
[QUOTE="mama";30266627]Mun rakkain joulukoriste löytyy vielä äitin luota. Voisinkin kysyä, että olisiko mun mahdollista saada se meille. Se on siis sellainen lasinen (muttei kuitenkaan läpinäkyvä) lumikki-kuusenpallo. Se on valkoinen ja siinä on lumikki ja seitsemän kääpiötä talvisessa metsässä ja pallo on koristeltu kimalteella. Meillä oli niitä ennen kuusi, mutta kaikki muut on vuosien mittaan menneet rikki. Ne pallot on olleet meillä siitä asti kun olen ollut ihan pikku tyttö, joten melkein joka joulu on tullut niitä (nykyään sitä) kuusessa ihailtua. :)[/QUOTE]

Oi, miten ihana aarre.

Henkilökohtaista ja muistorikasta joulukoristetta ei minulla ole, mutta lapsuudessani ja pitkälle aikuisikään perheessämme oli isoveljeni askartelema enkeli. Pidimme siitä koko perhe ja jatkaa elämäänsä veljeni huushollissa.

Enkeilillä on paksusta,kullan värisestä "metallipaperista" valmistettu hyvin koristeellinen ja rei'itetty kartion muotoinen keho sekä komeat siivet. Sillä on paperimassapallosta pää, johon on todella rumasti piirretty, väkäleukainen naama ja pumpulista liimattu muutama, likaiseksi ryvettynyt haiven. Se roikkuu narusta kuin hirtetty ja pyörähtää pienestäkin ilmavirrasta useamman kierroksen ympäri.

Se on enemmänkin joulunoita :D

• Tykkää
Reactions: Jmia ja HopeaToffee
Mulla on 7 pientä puista enkeliä (kuusenkoristeita), joista jokaisella on soitin kädessään. Olen saanut ne päiväkodin joulukalenterista ollessani 4v, ja joka joulu lapsuudessani, nuoruudessani ja nyt aikuisena oman perheen kanssa ripustan ne kuusen ylemmille oksille enkelikuoroksi. Koristeilla on ikää nyt 33v, ja ne ovat tarkoin varjeltu aarteeni. :)

Muutama vuosi päätin, että ostan/teen joka joulu 2 uutta tonttua, keräilen siis niitä. Joskus vuosien päästä lipaston päällä istuu monta tarkkaan ja rakkaudella valittua/tehtyä tonttua. Viime jouluna niitä istui siinä jo 8. :D

Mulla on lapsena mummulta saatu iso joulupukki johon laitetaan tuikku sisälle. Se on ainoa joululahja jonka oon mummulta saanu. Mummu oli mulle todella tärkeä ihminen lapsena. Hän asui kaukana ja sen takia nähtiin vain 2-3 kertaa vuodessa, joskin silloin oltiin aina useampi päivä kerrallaan. Lapsena myös läheteltiin mummun kanssa toisillemme pitkiä kirjeitä. On vaikea sanoin kuvata kuinka tärkeä mummu oli. Ja hän ei tosiaan ostellut lahjoja kenellekkään koskaan, paitsi mulle ja siskolle noi joulupukit :heart:. Pukki on jo ajan kellastama mutta mun tarkoin varjelema aarre.

Yhteistyössä