Rakkaat suomalaiset, miksi rakennatte niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja ulkovinkkelistä
  • Ensimmäinen viesti
ulkovinkkelistä
Kun on nähnyt muutakin kuin Suomea, aina vain enemmän ihmetyttää se rakennuskulttuuri siellä. Onhan se nättiä, kun on uutta, mutta mitä järkeä siinä on? Se näyttää siltä, että kaikkien on vain hampaat irvessä saatava se oma, uusi, hieno talo, maksoi mitä maksoi ja kävi miten kävi. Se näyttää hullulta.
Mitä järkeä on maksaa sitten loppuikänsä sitä miljoonatönöä?
Vai onko siellä todella vanhatkin yhtä kalliita remontteineen?
Niin -miksi rakennatte niin paljon?

:)

no
Suomessa on vielä tilaa rakentaa. Maata käytössä ihan eri tavoin kuin esim. jossain Ranskassa. Ja suomalaiset rakastaa rauhaa, moni ainakin viihtyy paremmin omakotitalossa kuin kerrostalossa.

Äippä
No siksi kai kun rakentamalla saa vähän halvemmalla, ainakin meillä oli perintötontti. Lainakin tuli jo maksettua pois ;)

Tosin homma oli kova enkä toista kertaa moiseen hullutukseen ryhdy. Jos nyt vaan remontoisi tätä.

Mulla ainakin on syynä se, että uuden saa monessa tapauksessa halvemmalla kuitenkin kuin kunnostamalla vanhaa kaikkien määräysten ja oman maun mukaiseksi. Ja itse asiassa, tällä rahalla mitä nyt ollaan pankille velkaa rivarista pk-seudulla, rakennettais ihan hyvin se oma kun vaan muutettais noin 500km eri suuntiin :xmas:

Mies osaa itse tehdä paljon ja on tuttuja sähkömiehiä jne, joten kustannuksissa pystyis sillä tavoin tinkimään.

Kieltämättä multakin leuka loksahti, kun selvisi että pojan kummien hirsitalo tulee maksamaan 500 000 euroa. Kyllä ehkä olisin sen hintaista omaa jo harkinnut vielä yhden kerran...

burri
Niinpä. Kai se on sitten saatava, jos siitä omakotiasumisesta pitää. Itse pidän enemmän kerrostaloasumisesta. Ei tarvitse kolata lumia, olla koko ajan remppaamassa ja rassaamassa jotain, huoltoyhtiö hoitaa, kun soittaa vaan. Omakotiasumista pitäisi melkein harrastaa jos sen talon haluaa pitää asumiskunnossa, mulla on muutakin tekemistä:)

Tykkään myös, että palvelut ovat lähellä, olisin esim. lapsen vauva-aikan tullut hulluksi omakotitalossa kaukana kaikesta. Kerrostalokämpät ovat halvempia ja paremmalla paikalla. Meillä ei kummallakaan ole hinkua rakentaa, ajatuskin saa karvat pystyyn.

Onhan siinä toki puolensa varmasti, oma rauha jne. Mulle ei ne hyvät puolet riitä, huonoja on enemmän silti.

eräskin
Vanhan talon remontoiminen on yksinkertaisesti kalliimpaa täällä kuin muualla!

Kun esimerkiksi lämpöeristeet ajan myötä valuvat kasaan, suomalaista asukasta ei naurata varsinkaan talvisaikaan. Toista se on muualla, lämpimämmissä maissa.

Ja eihän se mitään haittaa jos näyttää siltä mitä kuivailit. Enemmän haittaisi jos se myös olisi sellaista.

Kyllä siellä Sinun ulkovinkkelissäkin on joskus rakennettu paljon. Eivät ne vanhatkaan talot ole itsestään sinne olmestyneet. Suomessa on nyt tällainen aika ja siellä se on ollut joku aika sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja burri:
Niinpä. Kai se on sitten saatava, jos siitä omakotiasumisesta pitää. Itse pidän enemmän kerrostaloasumisesta. Ei tarvitse kolata lumia, olla koko ajan remppaamassa ja rassaamassa jotain, huoltoyhtiö hoitaa, kun soittaa vaan. Omakotiasumista pitäisi melkein harrastaa jos sen talon haluaa pitää asumiskunnossa, mulla on muutakin tekemistä:)

Tykkään myös, että palvelut ovat lähellä, olisin esim. lapsen vauva-aikan tullut hulluksi omakotitalossa kaukana kaikesta. Kerrostalokämpät ovat halvempia ja paremmalla paikalla. Meillä ei kummallakaan ole hinkua rakentaa, ajatuskin saa karvat pystyyn.

Onhan siinä toki puolensa varmasti, oma rauha jne. Mulle ei ne hyvät puolet riitä, huonoja on enemmän silti.
Kolaamiset ja huoltotyöt voin minäkin soittaa jonkun tekemään puolestani vaikka omakotitalossa asunkin.
Kauppaan ja muihin palveluihin on lyhyt matka.

burri
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja burri:

Kolaamiset ja huoltotyöt voin minäkin soittaa jonkun tekemään puolestani vaikka omakotitalossa asunkin.
Kauppaan ja muihin palveluihin on lyhyt matka.
Niin, no siis siinä tapauksessa, että olisi rahaa ulkoistaa kaikki ylläpito täysin. Samalle tasolle kuin kerrostaloasumisessa, niin mikäpä siinä sitten. Ehkä jos joskus on rahaa, tällä hetkellä ei ole:D Meidän kaupungissa myös omakotitalot on kauempana keskustasta kuin kerrostalot, joten yhtä lähelle palveluja ei olisi mahdollisuutta päästä omakotitalossa. Ja meillä on päivittäin melkein asiaa keskustaan; työt, harrastukset jne.

no jaa
Ei mulla vaan ole hinkua omakotitaloon. Liikaa hommaa, eikä minä tai mies olla remppareiskoja millään tavalla. Usein omakotitalon sijaitsevat myös liian syrjässä kaupungista/pikkukylillä, ja niihin paikkoihin ei ole mitään hinkua. Mut ymmärrän, että jotkut haluaa asua omassa talossa.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Ei ole rakennettu hampaat irvessä.Ei makseta lopunikää mitään velkoja.
Peesi :).

Mitä itse kysymykseen tulee, niin meillä ainakin vaan ajauduttiin rakentamaan. Rivarikämppä kävi pieneksi ja isot rivarit maksaa tosi paljon (suurempi neliöhinta kuin omakotitaloilla). Niinpä alettiin harkitsemaan omakotitaloa ja kun sitten kävi uskomaton flaksi ja saatiinkin ostaa unelmiemme tontti, niin pitihän se sitten ostaa ja talo sinne rakentaa.

Meille ei siis ollut tärkeää saada uusi talo, vaan asua täydellisessä paikassa. Ja nyt sinne nousee talo, rakentaminen on ollut sangen kivaa tähän mennessä. Rahaakin on ainakin toistaiseksi kulunut vähemmän kuin mitä oletettiin :)

Vilukisu
Olen seurannut kiinteistömarkkinoita myös parissa muussa Euroopan maassa. Suomessa nurinkurisesti vanhasta p*kasta pyydetään usein lähes uuden hinta.

Lisäksi Suomessa tosi iso osa rakennuskannasta on pystytetty 60-80-luvuilla. Silloin rakennettiin huonolaatuisia taloja, joita ei ollut tarkoitettu kestämään 30 vuotta enempää. Henkilökohtaisesti en sellaiseen taloon koskisi.

Ulkomailla usein paljon 1800-luvun lopun, 1900-luvun alun rakennuksia. Ne tehty huolella ja kestämään, niiden korjaamisessa on järkeä ja mieltä - ja ovat symppiksimpiä kuin meidän 70-80-luvun järkyttävät homekyhäelmät.

windie
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eikä rakentaminen loppujen lopuksi ole edes kallista kun itse tekee.
Niin, se taas vaatii taitoa ja tietoa:) Mä olen rakennusalan koulutuksen saanut, joten sen pohjalta osaan rakentaa talon, olen ollut raksalla töissä monta kertaa, auttamassa ystävien taloprojekteissa,mutta en kyllä yksin jaksaisi omaa taloa vääntää. Mies taas ei osaa, eikä ole kiinnostunut.

Eli ei se niin kallista ole, mutta väsyttävää kyllä.

Yhteistyössä