Rakentaneet: sähkötöiden hinta vit.ttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valkokaulusköyhälistöön kuuluva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ihmetellyt samaa näistä palkoista. Olisi kannattanut ryhtyä sähkömieheksi tai putkiasentajaksi. Hullua opiskella opintolainalla useita vuosia, ja sitten pienellä palkalla maksaa sitä opintovelkaa pois, kuten minun nuoruudessani oli tapana. No, ehkäpä vielä innostunkin vaihtamaan alaa. Näköjään alykkyys ja viisaus ei aina satu samaan päähän.

siis pienellä korvauksella? he saavat palkkaa noin 10 kertaa enemmän kuin joku yliopiston tutkija yliopistolla. jonka palkka on jotain 2000 euroa.

katso pikkuisen ihmisten verotustietoja niin näet että suomi on duunareiden paratiisi.

kituuttamisesta ei ole kysymys vaan siitä että kun suomi makselee ainoana maailman maana asumistukia ja noita vähennyksiä verotuksessa ja eläkeläisille ilmaista remontointia niin se nostaa hinnat pilviin.

Mun mies on sähkömies, eikä se kyllä 20000e saa liksaa....

Yrittäjän tuntiveloituksesta menee verot, vakuutusmaksut (niin eläke-, tapaturma-, auto- kuin vastuuvakuutukset), työvälineet, auto, mahdollisesti yritystilojen vuokra (sähkärikin tarvitsee yllättävän paljon tilaa välineilleen), loma-ajan palkka ja vaikka mitä muuta. Sairastuminenkin menee omasta pussista ellei ole kallista vakuutusta. Ei ole ilmaista työterveyshuoltoa. Siitä 50 euron tuntiveloituksesta ei todennäköisesti jää käteen edes kolmannesta.

Lisäksi vain osa viikkotyötunneista on veloitettavaa työtä, lisäksi tulee paperityöt, mahdollisten työmaiden arviointikäynnit tarjousten tekemistä varten jne. Jos sähkömies pystyy veloittamaan 40 tuntia viikossa, todellisuudessa hän tekee töitä ainakin 50 tuntia.

Kannattaa miettiä hiukan pidemmälle.

sähkäräiden keskitunti palkka jotai 15e jos teet urakalla niin enemmän tietenkin mutta joutuu tekeen perse ruvella...ja sittenkun olet tehnyt hommat ja talo palaa niin ketäähn siellä syytetään...kyllä siinä 15e tuntipalkassakin on paljon vastuuta rahaan nähden ...

Siis oikeasti vituttaaa suunnattomasti.

Sanoin, että meille ei tule enää niitä. aloitan itse opinnot ja opiskelen ne hommat koska tietääkseni ei ole rakettitutkimuksesta kyse. on minulla toki jo pari yliopistotutkintoa mutta ei kai se kolmas haittaa. oon siis niinkiukkuinen.

Kai se on meissäkin vikaa, kun ei ole varmaan sitten tajuttu kilpailuttaa kun tuota muutakin tekemistä on lapsiperheessä.

Mies sanoi että sen kuin menen syksyllä ammattikouluun.

Oikeasti, miksi suomeen tulevat maahanmuuttajat elävät korvauksilla tai perustavat pizzerian, mutta britanniassa jne. he tekevät just putki- ja sähkötöitä? ja jos suomeen tulee puolalainen putkimies, se menee suomalaiseen firmaan tekemään töitä euron tuntipalkalla ja asuu 10 muun miehen kanssa samassa huoneessa ja suomalainen firma käärii sen voiton. ei käsitä.

Olet täysin oikeassa. Sähkötöiden tekeminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Jonkinlaista ammattitaitoa vaan sekin vaatii niinkuin moni muukin ammatti. Ammattitaitoisen työn tekijälle pitää maksaa sille kuuluva korvaus. Ei kai niitäkään hommia viitsi talkoilla tehdä. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt näitä sun juttujas, niin olet jostain syystä kauheen kateellinen duunareille. Jokainenhan voi alkaa duunariksi, jos se nyt niin hohdokasta on. Itselläni on korkeakoulututkinto ja silti tässä ihan ns. duunari hommia tulee tehtyä, tosin omiin nimiini. Ei minua ainakaan harmita tippaakaan. Itsehän olen valintani tehnyt. Niin voit tehdä sinäkin, eikä vaan valittaa täällä kurjaa kohtaloa akateemikoiden palkoista. Kyllä mä luulen, että korkeasti koulutetuilla ihmisilläkin on palkat kohdillaan. Yleensä jos osaat hommasi, niin hommia riittää ja siitä maksetaan sen mukaisesti. Pelkkä korkeakoulututkinto kun ei takaa kenellekkään töitä tai rahaa automaattisesti. Kyllä se on itse tehtävä sen eteen jotakin.

Aika älyttömiä juttuja kahden yliopistotutkinnon omaavana kirjoittelet. Puolasta ym. maista pitäisi tänne saada halpaa työvoimaa polkemaan meidän palkkoja alemmas. Isoilla työmaillahan näin on kyllä tehtykin jo pitkään. Kaverit tekee puolet halvemmalla ku suomalainen virkaveli. Eikö tässä kohtaa järki sano ettei siinä loppujen lopuksi kauheen hyvin käy. Samoin käy kuin teollisuudessa. Suomesta on lopetettu jo paljon erilaisia tehtaita ja siirretty tuotantoa Kiinaan. Ne kun tekevät kaikki työt niin mukavan halvalla. Suomalaisilta loppuu työt oli sitten duunari tai akateemisesti koulutettu. Eli, jos tänne tuodaan työvoimaa muista maista, maksetaan heille sama korvaus kuin suomalaisellekkin.

Kuten täällä on jo aikaisemminkin mainittu tuosta tuntiveloituksesta. Eli, jos tunnista veloitetaan 40e, niin pitäisi tuolla koulutusmäärällä ymmärtää ettei se ihan kaikki raha sinne omaan lompsaa tuu. Se 40e ei ole sen sähkömiehen tai putkimiehen palkka.

Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin. Työn kalleus on yksi merkittävimpiä tekijöitä taloutemme nykyiseen huonoon tilaan. Toki se ei ole työntekijöiden vika, lainsäädäntö ja verotus on pahinta.

Tällä hetkellä lääkärin tai insinöörin kannattaa ottaa töistä palkatonta vapaata sitä varten että saa talon tai mökin pystyyn. Sellaisessa ei ole mitään järkeä! Yhteiskunnan kannalta olisi paljon parempi, että kalliilla koulutettu ihminen tekisi omaa työtään, ja duunari kasaisi sen mökin.

Moni ei tajua, että liian pienet tuloerot ja liian suuret duunarien palkat aiheuttavat työttömyyttä. Sekä tietysti liian suuret työn sivukulut.

Mulla kävi "sähkönainen". Jotain osaa siltä puuttu, mitä se kävi hakeen ja sanoi, ettei veloita siitä ajasta mitään. -Eikä veloittanutkaan. Teki 4h töitä ja laskutti 4h a'43€ =178 + omasta mielestänikin kohtuuhintaiset tarvikkeet. Km korvauksenkin otti vain yhteen suuntaan a'55snt/km...Lisää naisia alalle, ehkei ne osaa/käy moraalille "kusetus". Putkari kun kävi. Tuli ja meni. Parin päivän ajan niin, etten tiennyt oikein missä mennään...Laskutti myös ne 2 päivää ja otti km korvauksia sitten euron/km ja en oikein tiedä missä kaikkialla kävikään, jos ajoi konttorille ja takas (matka n20km suunta), mutta laskutti 135km!?

Voe ketara..
Siitä laskun summasta kun sähkärin työnantaja vähentää tellit ja lellit ja kääräisee jotain itselleenkin, tarvikkeista puhumattakaan, on silkkaa matematiikkaa mitä itse sähkärille jää nuoltavaa. Ja onnea on jos satuit saamaan pätevän sähkärin, heissä on eroja mitä ammatti osaamiseen tulee.
Kiesus.

Siis ihan koko ketjua en kyllä lukenut läpi mutta herranjestas, ei se sähkäri saa niitä kaikkia rahoja omaan taskuunsa! Ammattilainen jos veloittaa 50e tunti, niin alle 20e siitä jää itselle tuntipalkkaa. Ja tarvikkeissa ihan sama juttu.

Kyllä suomessa pidetään huoli että verotus ym ei liikaa rikastuta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sähkärin vaimo;23489870:
Siis ihan koko ketjua en kyllä lukenut läpi mutta herranjestas, ei se sähkäri saa niitä kaikkia rahoja omaan taskuunsa! Ammattilainen jos veloittaa 50e tunti, niin alle 20e siitä jää itselle tuntipalkkaa. Ja tarvikkeissa ihan sama juttu.

Kyllä suomessa pidetään huoli että verotus ym ei liikaa rikastuta :)

lisään vielä että mies nyt siis yksityisyrittäjä ja palkkaa jää kulujen jälkeen n. 20e/h. Kun oli sähköfirmalla töissä niin palkka oli 14.50/h, ja työntantaja veloitti asiakkailta lähemmäs 60.

Alkuperäinen kirjoittaja Sähkärin vaimo;23489931:
lisään vielä että mies nyt siis yksityisyrittäjä ja palkkaa jää kulujen jälkeen n. 20e/h. Kun oli sähköfirmalla töissä niin palkka oli 14.50/h, ja työntantaja veloitti asiakkailta lähemmäs 60.

Peesi sun jutuille. Meillä kanssa isäntä sähkäri.

Ihmiset on niin imbesillejä kun ei tajua mistä noi kustannukset syntyy. Kai se asia hämärtyy kun käy katsomassa yhden pistorasian hintaa...ja luullaan että se piuha esimerkiksi on ilmaista.

Sitten nämä "minä osaa itse" - tyypit. Vedetään piuhat itse ja kytketään rasiat. Sitten miehen pitäs vaan kytkee sähköt päälle... Vaan kun piuhat on ihan miten sattuu vedetty, rasiat on asennettu laittomasti (niillekin on omat määräykset...)... Hän ei voi kytkeä jänniteitä koska on vastuussa työstään. Menee tunti ja toinen kun hän selvittää tälle tee-se-itse kaverille mitä pitää korjata...Viikon päästä palaa taas paikalle, vaan huomatakseen että tee-se-itse kaveri ei ole kaikkea ymmärtänyt tai vaikka olisi ymmärtänyt niin on alkanut itse säveltää. Ja taas uusiksi.

Tän ketjun aloittajalla on pahasti puurot ja vellit sekaisin. Kannattako sähöasennuksissa tinkiä?? Sähkönaiheuttamat tulipalot on tuiki tavallisia, vallankin jos tekijä on ollut huolimaton...Mie kävi kerran erään ulkomaalaisen urakoitsijan jälkiä "siivoamassa". Kytkennät oli tehty niin että hella oli jänniteinen, ulkopinnaltaan. Talon rouva oli saannut näpsyt siitä sormille, onneks ei pahemmin käynnyt...

Mulla kävi "sähkönainen". Jotain osaa siltä puuttu, mitä se kävi hakeen ja sanoi, ettei veloita siitä ajasta mitään. -Eikä veloittanutkaan. Teki 4h töitä ja laskutti 4h a'43€ =178 + omasta mielestänikin kohtuuhintaiset tarvikkeet. Km korvauksenkin otti vain yhteen suuntaan a'55snt/km...Lisää naisia alalle, ehkei ne osaa/käy moraalille "kusetus". Putkari kun kävi. Tuli ja meni. Parin päivän ajan niin, etten tiennyt oikein missä mennään...Laskutti myös ne 2 päivää ja otti km korvauksia sitten euron/km ja en oikein tiedä missä kaikkialla kävikään, jos ajoi konttorille ja takas (matka n20km suunta), mutta laskutti 135km!?
Niin se sähkäri kuitenkin ajaa omalla autollaan useasti. Ymmärrän jos omaa huolimattomuuttaan on jotain unohtanut niin omaan piikkiin toki sen matkan kustantaa.

Olisit kytännyt sen putkarin selän takana niin tietäisit mitä se teki. Sulla tuskin kovin kovaa asennuskokemusta tuosta hommasta...Osaatko vaikkapa hitsata kuparia??

ja vielä matikkaa: Jos putki mies kävi 2 kertaa teillä se tekee 80km. Siinä ei tartte käydä kuin kerran välissä konttorilla niin matka on jo 120km, olittekos hankkineet hänelle kaiken tarvittavan valmiiksi/ muutuiko suunnitelmat matkalla? Ilmaisella bensiinillä ei sekään kaveri aja. Olisithan itsekin voinnut hakea tarpeellisen.

Ihmiset jotka ei ikinä ole tehnyt käsillään mitään ei vaan voi tajuta

[QUOTE="jii";21913244]jos olette persaukisia niin älkää helvetissä rakennuttako taloa vaan asukaa loppuikänne siellä kaupungin vuokra-asunnossa siinä työttömien naapurissa.
turha se on tulla tänne nettiin valittamaan jos ei perse kestä maksaa tilatusta työstä, olisi kannattanut pyytää ennen teettämistä hinta-arvio.
aina voit palkata puolalaisen sähkömiehen kolmen euron tuntipalkalla tekemään hommat kymmenen kertaa hitaammin. veikkaan myös että vakuutuksesta on turha mennä rahoja vinkumaan jos torppa palaa tai henki lähtee sähköiskun takia.
ja jos duunarit saa rahansa niin helpolla niin eiköhän työkkäristä aina jotain raksamiehen hommia löydy että siitä vaan kokeilemaan sitä onnea ja autuutta. veikkaan että alkaa se papereittenpyörittäminen ja tietokoneennäppäily kahvikuppi kädessä maistumaan ihan toisellalailla kun käy tuossa vuodenvaihteen kulmilla kuukauden möyrimässä raksalla 30 asteen pakkasessa.[/QUOTE]

Erittäin hyvin sanottu.. Ymmärrän sen että joidenkin huonot kokemukset ja niistä yleinen jauhaminen niin että ollaan lopulta ihan hakoteillä kuuluu olennaisena osana keskustelupalstoille.. MUTTA NYT TARKKANA!!
Itse olen sähköasentaja. Valmistuin keväällä 2010, olen sen jälkeen rakentanut ja asentanut sähköjä. Viime talvena tein sähkötöitä usein ulkona -25C - -30C lämpötiloissa. Palkka 10,96€/h.. Välillä työttömänä välillä töissä.. Nyt olen alkamassa yrittäjäksi. Kuulkaas nyt hyönteistutkijat ja historianopettajat ja muut "VIISAAMMAT IHMISET" : On yleensä täysin oma valinta mille alalle ryhtyy. Meillä on erilaiset taidot ja kiinnostuksen kohteet. Olisiko teidän viisaiden akateemisesti koulutettujen parempien ihmisten mielestä ihan OK että esim toiminimiyrittäjä asentaa teille sähköt 25e/h ?...
Kuulkaas nyt. Jo pelkkä pakollinen yrittäjän eläkevakuutus on 22,5% palkkatuloista. Kuluja on.. Työkalut ym... Ansiotuloverot lähtee vielä lopuksi kermana kakun päältä..

Kannattaa edes vähän perehtyä asioihin ennen kuin tulee kertomaan tänne yleisesti asioita joilla ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

Se joka rakennuttaa, KÄYTTÄÄ OMAA PÄÄTÄÄN.
Budjetointi, sopimukset, kilpailutus, ym.

Muistakaa myös joskus katsoa peiliin akateemisten lasienne takaa.

Ja kun vieläkin olisi tarvetta kutsua sähkäri. Teki heikkoa työtä (ei vetänyt kaikkia juttuja joita ois pitänyt kun kuulemma ei ollut joku ihan perustyökalu mukana).

Siis oikeasti vituttaaa suunnattomasti.

Sanoin, että meille ei tule enää niitä. aloitan itse opinnot ja opiskelen ne hommat koska tietääkseni ei ole rakettitutkimuksesta kyse. on minulla toki jo pari yliopistotutkintoa mutta ei kai se kolmas haittaa. oon siis niinkiukkuinen.

Kai se on meissäkin vikaa, kun ei ole varmaan sitten tajuttu kilpailuttaa kun tuota muutakin tekemistä on lapsiperheessä.

Mies sanoi että sen kuin menen syksyllä ammattikouluun.

Oikeasti, miksi suomeen tulevat maahanmuuttajat elävät korvauksilla tai perustavat pizzerian, mutta britanniassa jne. he tekevät just putki- ja sähkötöitä? ja jos suomeen tulee puolalainen putkimies, se menee suomalaiseen firmaan tekemään töitä euron tuntipalkalla ja asuu 10 muun miehen kanssa samassa huoneessa ja suomalainen firma käärii sen voiton. ei käsitä.

Näyttää siltä etteivät useatkaan yliopistotutkinnot tee ihmisestä viisasta!

..Että itse et mitään sähkövetoja tehdä ilman urakointilupaa ja sun on pakko maksaa toiselle siitä työstä. Mikä muu ammatti on noin lain suojaama?

Vielä: on eri asia olla itsenäinen urakoitsija kuin toisella työssä oleva. Jos ei kanna mitään vastuuta tekemästään työstä, koska on toisella töissä, ei siitä niin paljon kuulukaan saada. Onko mitään käsitystä yrittäjän vastuusta, yrityksen kuluista ja varsinkin työllistämisen kuluista? No, ei näytä olevan.

Tollanen "rikkaat kadehtii" - puhe on tuperää. Tässä maassa ei ole enää rikkaita kuin noin sata - verotus on siitä pitänyt huolen, että muut on samalla viivalla.

Sinä, ruminta kieltä käyttänyt voisit mennä itseesi ja miettiä millaisen loven lakisääteisten sähkötöiden teettäminen tekisi oman perheesi talouteen, jos joutuisit niistä itse maksamaan. Ei taitaisi naurattaa.

Samasta syystä jätämme vanhan talomme sähköarvion, rättikaapelin ja virheellisten asennusten purkamiset teettämättä ja toivomme, että talo ei tänä yönä syty palamaan. Mutta Nuku sinä vain hyvin sähkärisi vieressä.

Töiden hinnat nousi selvästi, kun kotitalousvähennys tuli verotukseen. Tavallaan siis valtio joutui maksumieheksi. Hinnat olisivat selvästi edullisemmat ilman kotitalousvähennystä.

Outo juttu tuo, että mukisematta näyttä ihmiset hyväksyvän urakoitsijoiden tyhjästä ilmestyneet työtunnit ja kilometrikorvaukset. Kyllä on helppoa huijata toisilta rahaa.

Vai että ei pitäisi olla luvanvaraista hommaa. Totta vitussa pitää. Sähkö tappaa, aika surutta. Jos ette sattunut tietämään. On siis hemmetin hyvä että ainakin urakoitsijalla tulee olla sähköpätevyydet (mieluiten joka ikisellä rajan takaakin tulevalla sähkönikkarilla). Itseäni ei ainakaan kiinnosta muksuani kuskata hautaan sen takia että joku peukku keskellä kämmentä sähkäri on asentanut pistorasian tai sähkölaitteen ja sitä ei ole tarkastettu virallisesti.

Mutta toisaalta, jos sallittais sähköasennukset ilman asianmukaisia lupia ja tarkastuksia, tai ne ei olis pakollisia, niin kansantalouden tila paranis kun tyhmimmät päätyisi hautaa. Eihän se sähkö niin tappavaa ole....

Meillä asennettiin itse mitä pystyttiin, eli vedettiin johdot, laitettiin rasioiden pohjat ja sähkäri tarkisti ja kytki. Talon sähkötyöt tarvikkeineen reilu 6 000, josta töiden osuus noin 1 800. Tuo 6 000 sisältää tosin sähkökiukaan, jonka hinta oli prismassa 1 200, mutta saatiin joku satanen halvemmalla sähkärin kautta. Sähkömies viipyi harjoittelijan kanssa työmaalla muutaman tunnin kerrallaan. Viikoittain kävi tekemässä mitä pystyi. Johdot kun veteli itse kuvien mukaan niin sillä säästi ison osan. Mutta sähkäri vaati että hänen pitää saada tarkistaa kaikki vedot että ovat määräysten mukaan.

[QUOTE="anonyymi";30838591]Meillä asennettiin itse mitä pystyttiin, eli vedettiin johdot, laitettiin rasioiden pohjat ja sähkäri tarkisti ja kytki. Talon sähkötyöt tarvikkeineen reilu 6 000, josta töiden osuus noin 1 800. Tuo 6 000 sisältää tosin sähkökiukaan, jonka hinta oli prismassa 1 200, mutta saatiin joku satanen halvemmalla sähkärin kautta. Sähkömies viipyi harjoittelijan kanssa työmaalla muutaman tunnin kerrallaan. Viikoittain kävi tekemässä mitä pystyi. Johdot kun veteli itse kuvien mukaan niin sillä säästi ison osan. Mutta sähkäri vaati että hänen pitää saada tarkistaa kaikki vedot että ovat määräysten mukaan.[/QUOTE]

Tottakai vaati. Koska jos teille tulisi ongelma sähkön kanssa, esim. syttyisi tulipalo tai joku saisi sähköiskun niin sähkäri (jolla tarvittavat oikeudet) ja hänen tekemänsä tarkastusraportti on ne kun joutuu syyniin.

JOS ei olisi vaatinut tarkastusta ja luottanut vaan teidän "maallikoiden" kaapelointeihin ja asennuksiin, siinä tapauksessa jos sähköiskussa vaikka kuolisi joku, häntä voitaisiin epäillä kuolemantuottamuksesta.

Mun on niin vaikea käsittää miten ihmiset ei tajua sähkön vaarallisuutta (tämä ei siis koske teitä jolle nyt vastaan...) mutta oikeasti, se ei kovin kummoista virhettä vaadi että jostain sähkölaitteesta saadaan tappovehje.

Siihen on syynsä miksi suomessa kotitalouksissa kuolee niin vähän ihmisiä sähkötapaturmien vuoksi. JA se syy on se ettei asennuksia saa tehdä kuka vaan, ja maallikko vedotkin tulee tarkastaa ennen sähköjen kytkentää. Silti aina joku valopää ehdottelee että laji ei sais olla niin säädelty etc.

Yhteistyössä