Rakentaneet hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nala78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nala78

Jäsen
10.01.2005
350
1
16
Te, jotka olette rakentaneet/rakennatte taloa... Olisi muutama kysymys...

Minkälainen tontti? Oma vai vuokra? Maaperä? Mitä "pohjatöitä" olette joutuneet tontilla tekemään? Minkälaisin kustannuksin?

Minkälaisen talon rakensitte/rakennatte? Paketti vai pitkä tavara? Jos paketti, niin minkä talovalmistajan ja miksi? Hinta? Sisältö?

Kuinka varsinainen rakennusprojekti on sujunut? Oliko teillä työmiehet, vai teittekö itse/talkoovoimin? Ongelmakohdat?

Mitä ja mistä sisätilojen pintamateriaalit, koneet ja kalusteet (kaapit yms.)? Jos pakettitalo, niin mitä pakettiin kuului ja mitä piti itse hankkia?

Paljonko talon kustannusarvio oli ja paljonko oikeasti meni rahaa?

Kyseleepi eräs haaveilija, joka ei vielä tässä vaiheessa ilkeä kääntyä talovalmistajain puoleen... :ashamed: :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 21:17 Nala78 kirjoitti:
Te, jotka olette rakentaneet/rakennatte taloa... Olisi muutama kysymys...

Minkälainen tontti? Oma vai vuokra? Maaperä? Mitä "pohjatöitä" olette joutuneet tontilla tekemään? Minkälaisin kustannuksin?

Oma tontti.Paalutettu loiva rinnetontti.Rahaa kului ehkä 16000 euroa

Minkälaisen talon rakensitte/rakennatte? Paketti vai pitkä tavara? Jos paketti, niin minkä talovalmistajan ja miksi? Hinta? Sisältö?

Kontion hirsitalo Piennar.Vesikattoon asti asennettu.93000 euroa
Vain hirret ja pystytys

Kuinka varsinainen rakennusprojekti on sujunut? Oliko teillä työmiehet, vai teittekö itse/talkoovoimin? Ongelmakohdat?

Nyt itse ja talkoovoimin eteenpäin.Ei suurempia ongelmiaTietysti sähkömiehet jne alan liikkeestä

Mitä ja mistä sisätilojen pintamateriaalit, koneet ja kalusteet (kaapit yms.)? Jos pakettitalo, niin mitä pakettiin kuului ja mitä piti itse hankkia?

Väliseinät hirsipaneelia,kodinkoneet siemens,keittiön kalusteet Puustelli

Paljonko talon kustannusarvio oli ja paljonko oikeasti meni rahaa?

Kustannusarvio 250000,rahaa mennyt toistaiseksi n.180000(pieni korjaus,pohjatyöt tehtiin omalla rahalla ei laina ja meni n.50000 ja jos lisään tontin arvon on 13000)

Kyseleepi eräs haaveilija, joka ei vielä tässä vaiheessa ilkeä kääntyä talovalmistajain puoleen... :ashamed: :D
[/quote

Oma tontti, kuivaa hiekkakangasta, talonpohja loivaan rinteeseen ylimpään kohtaan. Pohjatoinä maanpinnan "kuoriminen" sekä pohjan kaivaminen, josta ylijäänyt maa käytettiin tasoitemaaksi toisaalle tontilla. Mursketta pohjalle ajettiin muualta - pohjan tekemiseen upposi 3000 euroa.

Talo on Omatalon puoltoistakerroksinen, pienelementeistä kasattu. Pakettiin kuului elementit, eristeet (ite maksettiin lisäks enemmän puhallusvillaa, kuin mitä pakettiin olis kuulunut), ulkovuoraus. Ylimääräinen tilpehööri, mitä pakettiin olis saanu (ovet, saunapaketti ja jotain muuta) jätettiin pois, kilpailutettiin ite. Hintaa oli vajaat 50 000 euroa. Ulkopuolinen työvoima on ollut kirvesmies alussa kolmisen viikkoa. Muuten ite tehty, sekä talkoilla. Talkootyövoimana on ollut kirvesmies. Tietty LVI- ja sähkömiehet on ollut erikseen sekä uunin hintaan kuului myös kasaus.

Projekti on nyt kestänyt kaiken kaikkiaan 7kk. Ei mitään katastrofaalista oo sattunut, tosin turnausväsymys alkaa vaivaamaan.

Katot valkolakattu paneeli muualla paitsi puku- ja pesuhuone sekä sauna tervaleppä. Yläkerran tiloihin lattioihin laminaatti, seinät tapetilla. Kaikki märkätilat ja vessat, lattiat ja seinät laatoitettu. Alakerran muut tilat lattiaan laatta, olohuone parketti. Alakerrassa tapettia ja maalia seinissä. Sauna paneloitu sormipaneelilla ja tervalepällä. Ei halvinta eikä kalleinta, mikä nyt on sattunut silmää miellyttämään. Kalusteet otettu kaikki Puustellilta, kodinkoneet Upo.

Kustannusarvio oli ilman tonttia, kaikkine muine kuluineen 176 500 euroa. Tällä hetkellä ollaan suht valmiina ja näyttää siltä, et alle jäädään noin 20 000 euroa.

8 v asuttu kesti 2v rakentaa omin voimin, lainaa 230 000 mummon markkaa. metsä tontti saatiin lahjaksi. Käsinveistetty pyöröhirsitalo oman miehen yrityksestä, kaikki työ itse tehty, kodinkoneet paikalliselta yritykseltä kuten kaikki rakennusmateriaalit.
Oma kaivo, puu/sähkö lämmitys..käytetään puuta omasta metsästä. Kattotalkoot sukulais voimin. ¤mkh yläkerrassa + wwc,vh ja terassi.
Alakerta pirtti 70 neliöä(sis olohuoneeen ja keittiön), eteinen, wc, sauna,khh, pannuhuone.

P.s kuva talosta www.vaattojarvi.fi/yritykset

Yhteistyössä