Rakentaminen mielessä...

Millä perusteella olette valinneet rakentamiskunnan, tontin, paikan jne?
Mitä suosittelisitte uudeltamaalta asumiskunnaksi ja miksi?
Onko esim. asuinkunnan verotus ja hoitolisät yms vaikuttaneet päätökseen?

Taloprojekti meillä ajankohtainen aikaviiveellä 1-5 vuotta joten kiirus ei ole, mutta kokoajan tulee katseltua kaikenlaista....
 
Tonttia haettiin alunperin toiselta paikkakunnalta missä nyt asutaan.
Tontin koko ja mistä se saatiin oli ainut vaikuttava asia.No vaikutti tontin paikka asiaan sinällään että on entisellä kotipaikkakunallani eli oli helppo tulla tänne.
Verotusta en edes katsonut/tarkistanut,mitään kuntalisiä ei täällä silloin maksettu(tuli jälkeenpäin)
 
miuku
En ota paikkaan kantaa, mutta ainakaan johonkin hoitolisään ei kauheasti kannata asuinpaikkaansa varata. Jos nyt vielä saatetaankin maksaa kuntalisää, ei sitä välttämättä seuraavana vuonna makseta enää ollenkaan. Ennemmin tuijottaisin vaikka bensan hintaa ja työmatkojen pituutta.
 
mie
asuinkunnan verotus ja hoitolisät eivät missään nimessä ole vaikuttanut päätökseen. Ne ovat niin muuttuvia tekijöitä ja itse ajattelimme ainakin pysyvää kotia, niin eivät paljon vaakakupissa painanneet.

Enenmmänkin se, että mistä löytyi kiva ja kohtuuhintainen tontti ja minkälaiset yhteydet ovat työpaikalle tai mahdollisille työapikoille. Itse asumma itä-uudellamaalla ja kivaa on :) Vaikka syrjässä vähän olemmekin, niin hesaan ajan töihin 30-40min.
 
Ok, kiitos :) Meillä olisi tässä nykyistä taloamme lähellä kohtuullinen tontti, joten työmatkat ym pysyisi samoina (molemmilla hurauttaa alle 10 min töihin autolla) ja koulukin/hoitopaikat olisivat lähellä. Muu sitten onkin aika kaukana, harrastukset ja julkiset yhteydet on aika huonot. Kuntalisät ja muut on kyllä nyt ainakin kunnossa, kun voi olla että jossain vaiheessa olen kotonakin vähän pidempään....
 
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Millä perusteella olette valinneet rakentamiskunnan, tontin, paikan jne?
Mitä suosittelisitte uudeltamaalta asumiskunnaksi ja miksi?
Onko esim. asuinkunnan verotus ja hoitolisät yms vaikuttaneet päätökseen?

Taloprojekti meillä ajankohtainen aikaviiveellä 1-5 vuotta joten kiirus ei ole, mutta kokoajan tulee katseltua kaikenlaista....
Ihan hölmöä miettiä rakentamisessa jotain hoitolisiä. Siinä on niin pienistä summistä kyse, että rakentamisen aikana hävittää hoitolisien summan rautakauppojen lattioille. Verotuksista ei tiedä kukaan, kunhan lama alkaa purra tosissaan julkiselle sektorille.
 
Niin no, toisaalta mun tutut manaavatte sitä, että kun naapurikunnissa maksetaan kaikkia etuuksia lapsiperheille ja heillä taas ei mitään, niin kyllä se ainakin silloin kun kotona on pienellä summalla, kirpaisee. Meillä kun ei ole mikään kiire niin mietin että mitä tekijöitä sitä ottaa huomioon. En kysynyt onko se hölmöä vai ei, vaan otatteko huomioon kenties sellaisia asioita. Ja luultavasti siinäkään talossa ei koko loppuelämää vietetä vaan kenties joskus tehdään vielä uusi talo jonnekin enemmän "maalle".
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Niin no, toisaalta mun tutut manaavatte sitä, että kun naapurikunnissa maksetaan kaikkia etuuksia lapsiperheille ja heillä taas ei mitään, niin kyllä se ainakin silloin kun kotona on pienellä summalla, kirpaisee. Meillä kun ei ole mikään kiire niin mietin että mitä tekijöitä sitä ottaa huomioon. En kysynyt onko se hölmöä vai ei, vaan otatteko huomioon kenties sellaisia asioita. Ja luultavasti siinäkään talossa ei koko loppuelämää vietetä vaan kenties joskus tehdään vielä uusi talo jonnekin enemmän "maalle".
Ymmärrän pointtisi, mutta hoitolisien elinikä on perheelle sen verran lyhyt, että ei sillä loppujen lopuksi paljon merkitystä ole. Itse jos asuisin Järvenpäässä, niin joo, hoitolisää saisin, mutta työmatkaan menisi paljon enemmän aikaa ja rajaa + tontti olisi maksanut tuplaten. Pitäisi niitä pikkulapsen perheiden tukia saada kymmeniä vuosia, ennen kun päästäisi tasoihin.
 
Kiinteistöveroakaan ei varmaan kannata paljoa katella, sekin varmaan nousee vähän jokapuolella... ja Vantaalla on jo valmiiksi korkein koko maassa, joten ei tulis yllätystä senkään suhteen. Njää, kai me katellaan sitten vain ja ainoastaan täältä Vantaalta. Onneksi ei ole kiirettä :)
 

Yhteistyössä