Rakentaako vai remontoida vanha -miksi???

  • Viestiketjun aloittaja ollako vai eikö olla
  • Ensimmäinen viesti
ollako vai eikö olla
Alkaako rakentaa vai remontoisiko mielummin jonkun vanhan? Kuinka te tekisitte tai olette tehneet ja MIKSI?

Niin ja mitä kaikki lysti on tullut teillä maksamaan?
 
Ostin vanhan. Miksikö? Iso tontti, parempi sijainti, iso talo joka ei ollut mikään tusinatehdas vaihtoehto. Vastaavaan uutena ei olisi ollut varaa. Toki samalla hinnalla olisi saanut pienen kolmion rivitalosta ilman pihaa vieläkin paremmalla sijainnilla. Remontoimme jonkin verran ennen muuttoa, pintaremppaa toki on vaikka kuinka paljon tehtävissä vieläkin. Tonttien saatavuus todella pieni (emme edes päässeet kaikkiin arvontoihin mukaan). Enkä kyllä kadu etten innostunut Bauhausin takana olleista tonteista tai vilkkaan tien vieressä olleista. Ei se olisi ollut hääppöinen paikka unelmataloa pykätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ollako vai eikö olla;23781244:
Teittekö isoja remontteja, kuten putki, ikkuna, katto, ulkovuori tms? Miten paljon ne maksoivat?
Talo oli hyväkuntoinen ostettaessa, ikkunoita, kattoa, ulkovuorta ei tarvinnut korjata. Ovet vaihdettiin pari vuotta muuton jälkeen ja lukitukset uusittiin (olisikohan ollut 5500e alumiiniovet omalla värillä ja lukoilla). Jouduimme lisäksi vaihtamaan sähköpääkeskuksen 3000e. Teetimme ennen muuttoa laajan kylpyhuone/vessa/sauna/pesuhuonerempan rakenteineen putkineen ja sähköinen eli lähes kaikki kosteat tilat kodinhoitohuonetta lukuunottamatta sekä uusimme lämmitysjärjestelmän maalämpöön + paljon seinä&kattopintoja maalattiin (60-70000e yhteensä).
 
Me rakensimme itse uuden talon koska se tuli edullisemmaksi kuin uuden ostaminen. Vanhaa ei haluttu koska toiveena oli kivitalo joka toimii pienellä energiankulutuksella. Lisäksi suunnittelimme (ja rakensimme) talomme kokonaan itse juuri sellaiseksi kuin halusimme. Vanhan talon puolesta olisi puhunut valmis piha, mutta se ei silti ollut todellinen vaihtoehto.
 
onnellinen vanhan omistaja
Me ostettiin just vanha talo. Ja miksi, mikään ei voita tämän vanhan talon henkeä ja historiaa.
Niitä ihania ja pelkästään positiivisia yllätyksiä mitä tämä on tarjonnut.

Lisäksi saatiin loistava talo isolta tontilta ja hyvältä paikalta. Itse rakentamistakin harkittiin mutta koska ei olisi ollut varaa rakennuttaa todettiin että ei. Se kaikki aika olisi poissa lapsilta.
Toki tässäkin on hommaa ja remppaa saadaan tehdä. Mutta talo on hyvässä kunnossa, pystyttiin muuttamaan samantien. Pikkuhiljaa tässä tehdään ilman suurempaa stressiä ( uusi suihku on pakko saada ennen talvea)

Mutta vanha talo 1934 rakennettu, oli vain meidän juttu. Tää tuntui heti siltä oikealta kodilta.
 
"Minttu"
Me ostettiin vanha. Remontoitiin rajusti, katot, ulkorakenteet, lattiat. Hirsiseinät ainoastaan jäi vanhaa. Ja miksi? Koska sijainti on hyvä, tontti on iso, ja lämmitysjärjestelmä unelma (vanha leivinuuni, takka, puuhella) Lisäksi hinta oli edullinen.
 
"öhöm"
[QUOTE="vieras";23781430]Rakentaisin. En uskaltaisi ostaa vanhaa, pelottaa mahdolliset homeet yms rakennusvirheet.[/QUOTE]



Ja uusissako ei sitten näitä ole muka? Empä olisi kovinkaan luottavainen.
 
"vieras"
[QUOTE="öhöm";23781479]Ja uusissako ei sitten näitä ole muka? Empä olisi kovinkaan luottavainen.[/QUOTE]

Joo varmaan onkin, mutta olisipa itse ainakin tietoinen, miten talo on tehty. Ja siis tarkoitan ihan itse tekemistä kappaletavarasta. Ostaako mieluummin vanha vaikkapa jonkun suharin tekemä.. ei kiitos meille. =)
 
Jos itselle rakentaa niin ihan varmasti tekee hyvin.
talopaketissa olet riippuvainen valmistajan rakenteista ja ulkoisen työvoiman laadusta. Jos et ole alan ammattilainen niin voit ihan itse luoda ne homepesäkkeet tekemällä jotain väärin. Kyllä ne villat voi kastella rakennuvaiheessa tai betonit jättää kuivaamatta. Joku avaimet käteen yrityshän homehdutti kymmenien kotien alapohjat...
 
"viiraska"
Me remontoidaan. Enkä suosittele jos ei ole ihan varma että haluaa juuri tätä. Paikka on ihana, talokin on ihana mutta on rajallista mitä tästä talosta saa. Esim. kodinhoitohuonetta tai kuraeteistä ei ole eikä tule. Remontti on kestänyt nyt 12 vuotta eikä ole valmista vieläkään. Kaikki LVIS on pantu uusiksi, mutta enimmäkseen jätetty vanhat pinnat - se vasta työlästä on. Lainaa otettiin aluksi, mutta se on kohta jo maksettu poiskin. Hyviä puolia on myös se, että kun tehtiin rauhassa, ehti kaikkea miettiä ja suunnitella. Joten melkein kaikkeen, mitä on tehty, ollaan tyytyväisiä. Ainut vaan että paljon on vieläkin tekemistä (talon ulkopuoli, piharakennukset, piha, pelto, laajennustakin suunnitellaan...)
 
Tällä hetkellä mä valitsisin rakentamisen. Saa kerralla katosta lattiaan mieluisan ja oman näköisen. Paska kokemus suoraan sanottuna VANHAN talon remppaamisesta, siitä ei tuu koskaan loppua ja tulee sellasia asioita vastaan ettei se remppa mee aina niinku ajatus.

Mutta toisaalta vähän uudemman talon remppaaminen ei ois niin työlästä kuin tollasen 50-luvun talon mikä meillä on..
 
"Vaimo"
Me olemme rakentaneet kaksi.
Miksikö?
Meillä ei olisi ollut varaa täälläpäin vanhan ostoon (hinnat 180 000€ alkaen + siihen remontti rahat, olisi mennyt yli 200 000€). Lämmityskustannukset nykyaikaisissa rakennuksissa pienemmät kuin vanhoissa (no mikä on vanhaa...) Tykkäämme enemmän uudemmasta tyylistä.
 

Yhteistyössä