Rakenneultrassa sydämessä löydös

Auttakaa arvon kanssaihmiset!

Olen juuri tullut rakenneultrasta ja sikiön sydämestä löytyi valkoinen todella pieni piste. Voi olla merkki jostain kehitys- tai kromosomihäiriöstä (down, suulakihalkio, kampurajalkaisuus...), mutta suurella todennäköisyydellä ei ole mitään.

Np-ultrassa oli mitta 1.1 ja sikiöseulonnassa 1:6000. Eli ne päästivät läpi puhtain paperein.

Lääkäri sanoi että 1:600 on riski saada kromosomeiltaan tai rakenteeltaan poikkeava lapsi. Nenäluu, sormet, varpaat, huulet, suulaki oli ok. Sydän ja aivot ok. Selkäranka ok. Eli mitään muuta poikkeavaa ei löytynyt. Ultraaja oli keskussairaalan naisten tautien (tms.) johtava lääkäri.

Eivät kuulemma edes ota lapsivesipunktiota kun on vain yksi hälyyttävä tekijä, mutta kysyin että entäs jos tahdon, silloin ottavat. Mutta kun siinäkin on riski, 0,5-1% että menee kesken. Eli suurempi riski kuin että on poikkeava...

Toivoisinkin nyt teiltä kokemuksia tuosta pisteestä, sekä hyviä että huonoja! Googlelta ei irtoa oikein mitään...
 
Tuo "valkoinen piste" voi olla melkein mitä vaan tai sitten ei mitään :/ Meillä vasta rakenneuä tulossa, että ei ole kokemusta, mutta noin pienellä löydöksellä en lähtis tutkituttamaan, koska niinkuin sanoit, riskit on suuremmat kuin todennäköisyys, että mitään löytyy. Jos omalle kohdalle kävisi niin varaisin parin viikon päähän kontrolliultran yksityiseltä, esim. 4D-ultran missä näkyy paremmin.

Toivotaan, että oli vaan väärä hälytys :wave:
 
Sinttiläinen
Noi sydänjutut on varmaan aika hankalia, mutta usein lääkärit sanovat, että sydämen kehitystä kannattaa seurata useamman kerran eikä luottaa yhteen löydökseen. Paljonkos sulla oli viikkoja?
 
Meillä löytyi kanssa rakenneultrassa valkoinen piste sydämestä. Se oli kalkkikertymä mitä myös golfpalloksi kutsutaan. Olen yli 35 vuotias eli meillä mun ikä oli se toinen syy miksi sitten meille tarjottiin lapsivesipunktiota. Jos olisin ollut muutaman kuukauden nuorempi niin mulle ei olisi lapsivesipunktiota tarjottu. Meille sanottiin, että ton golfpallolöydöksen takia riski saada lapsi, jolla on down oli 1:100. Lapsivesipunktion tulos oli normaalit kromosomit. Jos se golfpallolöydös on vasemmassa kammiossa, niin se ei ole paha, Oikeassa kammiossa merkitys suurempi downin kannalta. Niskapoimu meillä oli 1,2.
 
Meillä löytyi kanssa rakenneultraäänessä ns.golfpallo sydämestä. Aiempi ultraääni ok. Sikiöseulassa ei ole käyty. Yleensä saattaa viitata kromosihäiriöön, mutta lapsivesipunktiota ym. suositellaan vasta jos löytyy jokin muukin poikkeavuus. Itse teimme miehen kanssa sellaisen ratkaisun, että emme lähteneet lisätutkimuksiin ainoastaan käytiin yksityisellä ultraäänessä. Tässä sikiö näyttää normaalilta, lukuunottamatta sydäntä. Netistä löytyy aika paljon aiheesta tietoa. Jotkut ovat saaneet täysin terveen lapsen löydöksestä huolimatta. Yksityisen lääkäri lohdutti, että nauti raskaudesta ja sure sitten myöhemmin jos lapsi ei ole terve. Alkuun asia valvotti ja itketti, mutta
nyt ollessani viimeisillään raskaana niin olemme aika sinut asian kanssa eli tuli terve tai sairas lapsi niin on tervetullut.
 
Kerrothan Papukaija miten kävi kun lapsesi syntyy?! Toivottavasti synnytyksesi sujuu hyvin =)

Miten muuten tuo ikä kysymys verrattuna tuohon riskiin. Jos on tällä hetkellä (je hedelmöityshetkellä) 25 vuotta, mutta täyttää lokakuussa 26. Kumman mukaan se otetaan?

Uskon että minun on mentävä siihen punktioon ihan mielenrauhani vuoksi, muuten suren koko loppuajan.

Onko muita kokemuksia kyseisestä asiasta?
 
Tuosta ikä kysymyksestä, niin sä olet vielä niin nuori, ettei sun kohdalla sillä ole mitään merkitystä. Mä olin hedelmöityshetkellä 34 mutta rakenneultran aikaan oli juuri täyttänyt 35 ja tyksissä se ikäraja menee juuri tuossa 35 vuodessa, että tutkitaan jo tarkemmin.

Mulla oli sama syy kun sulla, miksi valitsimme lapsivesipunktion. Mulle se lapsivesipunktio tehtiin vasta viikolla 23+ ja keskeytyksen lääketieteellisistä syistä saa tehdä viikolle 24 asti, joten oli punktion tulos meillä mikä tahansa niin se tulos ei olisi vaikuttanut meillä raskauden kulkuun. Jos en olisi mennyt punktioon niin se olisi stressannut koko loppuraskauden. Siitä epätietoisuudesta olisi tullut sellainen raskas taakka ja synnytyksessä olisin pelännyt hirveästi, että tuleeko millainen lapsi.

Jos taas olisi punktiosta tullut huonoja uutisia, niin meillä olisi ollut aikaa valmentautua vammaiseen lapseen ja opiskella ja tutkia asiaa, niin sitten kun lapsi olisi syntynyt olisimme olleet valmiita vastaanottamaan hänet ja kyettäisiin olemaan heti alusta asti paremmat vanhemmat lapselle.

Lapsivesipunktion keskenmenoriskistä niin musta noi prosenttiluvut ovat aika mitäänsanomattomat. Mielestäni se riski pitäisi kartoittaa jokaiselle odottajalle henkilökohtaisesti. Jos odotus on mennyt hyvin ei siis ole ollut vuotoja tai varhaisia supistuksia niin silloin keskenmenoriski on pienempi. Eli raskaus menee helpommin kesken jos on entuudestaan jo jotain ongelmia. Myös se millä viikolla punktio tehdään vaikuttaa keskenmenoriskiin. Mitä myöhemmin sitä parempi. Kaikki keskenmenot, jotka on sattunut parin viikon sisällä punktion jälkeen luetaan johtuvan punktiosta vaikka niin ei olisi. Tämä siis nostaa myös punktion keskenmeroriskin prosenttilukua.

Onnea piimäparta sinne punktioon. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
Kiitos Meade pitkästä vastauksesta. On kyllä ihana lukea että teillä normaalit kromosomit masukilla!

On se jännä kun sitä miettii mennessä rakenneultraan että kysyttäiskö on tyttö vai poika. Nopeasti unohtui että kysyttäiskö vai ei, ei käyny mielessäkään enää...Enää vaan toivotaan tervettä lasta!

Enkä minä sitä keskenmenoa loppujen lopuksi pelkää, kai se toimenpide jännittää eniten ja se tulos etenkin.

Yleensä niissä taitaa mennä 3 viikkoa, mutta ottaako ne jokaiselta sen pikatestin? Jonka tuloksen näkee alle viikossa.
 
Punktiossa se sukupuoli selviää ihan luotettavasti. Meillä XY kromosomit eli poika tulossa. Meille tehtiin myös se pikatesti, mutta se johtui siitä, että meillä oli jo niin paljon viikkoja. En siis tiedä miten teidän tapauksessa, että mikä on käytäntö. Muistelisin, että pikatesti testasi pelkästään sen dawnin. Voin kuitenkin olla väärässä.

Ei sitä toimenpidettä pidä pelätä. Se ei sattunut yhtään. Ainoastaan mulla se, kun otettiin se neula pois, tuntui aika omituiselta.

Kurjinta mun mielestä siinä tuloksen odottelussa oli se, että tyksissä sanottiin, että jos on jotain pielessä niin he soittavat ja jos kaikki on ok niin tulee kirje kotiin. Kyllä sitä tuli aina kylmä hiki niskaan, kun vastasi puhelimeen.
 
Päätettiin kyllä ennen ultraan menoa ettei kysytä, mutta nytpä se selviää kuitenkin. Ei haittaa, tietääpähän etukäteen että pitääkö ostaa vaaleanpunaisia vaatteita, kun poika on jo ennestään.

Sen downin haluaisinkin tietää pikana, ja viikkojahan meilläkin alkaa jo olla kohta liikaa... Huomenna alkaa rv21. Taidan vaatia senkin pikatestin jos eivät automaattisesti sitä tee.

Minä uskon sen että se puhelinsoiton pelkääminen on kamalaa, voin kuvitella tilanteen. :/

Kiitos Meade jälleen :flower:
 
Mä tässä vähän laskeskelin prosentteina tuota riskiä.

Esikoisella oli kromosomiseulassa riski 1:850 (eli ei hälyyttävä kun ei mene rajan yli) ja rakenneultrassa löydöksenä laajentuneet munuaisaltaat. En jostain syystä osannut hätääntyä mitenkään ja netistä ei silloin löytynyt tietoa noista munuaisaltaista, yhdessä taisi lukea että voi viitata downiin muissa ei mitään negatiivista. Nyt kun ettii niin jopas löytyy vaikka sun mitä. No, tuo 1:850 on prosentteina 0,12%.

Ja tämän uuden tulokkaan riskisuhde on 0,16% ja minä raukka olen ihan hädissäni...

Se tietysti kun se lääkäri rupesi luettelemaan kaikki mahdolliset mihin se voisi liittyä... Mutta sama lekuri se oli ekankin kanssa ultrassa, mutta en varmaan kysellyt niin paljoa kuin nyt.
 
Tää ei tähän asiaan varsinaisesti liity,mutta tytöllämme on ikää nyt 4kk ja hänellä on sydänpoikkeavuuksia,joita odotusaikana ei nähty.Tytöllä on vsd ja asd aukot,sekä paksut sydämenläpät. Että kaikkea ei ultralla nähdä :'(
 
Hei!

Tästä nimenomaisesta aiheesta ei ole kokemusta, mutta pisti silmään tuo riskiluku 1:600. Tosi pienihän tuo riski on. Jäimme itse tässä raskaudessa kiinni alkuraskauden seerumiseulassa, riskiluku oli 1:110, np-ultraan (np normaali 1,4mm) yhdistettynä 1:250. (Riski katsotaan suurentuneeksi, jos se on suurempi kuin 1:250.) Esikoisesta seerumiseulan tulos oli jotain 1:500, joka on pitkästi riskirajojen ulkopuolella ja siis täysin normaali, eikä osattukaan siitä huolestua mitenkään. Teillä riski on nytkin tuotakin pienempi!

Muutoin ymmärrän täysin huolenne ja tiedän, kuinka epävarmuus ja huoli kasvavat asiaa miettiessä. Itse en saanut ajatuksiltani rauhaa ja kävinkin pari päivää sitten istukkabiopsiassa. Tuloksia odotellaan :/ .
 

Yhteistyössä