Rajaton lapsi on turvaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys ja kummastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Jos lapsi hyörii vielä 23 aikaan heräillä niin mitä sitten? Eikö se ole tärkeämpää, että lapsi nukkuu riittävästi tunteja eikä se mihin aikaan lapsen lain mukaan tarvii mennä nukkumaan.

Liittyy melatoniinin eritykseen. Lapsen olisi hyvä mennä nukkumaan siinä ysin, viimeistään kymmenen aikaan jotta uni olisi hyvää ja toisaalta rytmin muodustumisen takia tärkeää, että jo pienenä saa hyvän nukkumisrytmin. Kouluiässähän lapsen pitää kuitenkin alkaa mennä ajoissa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta:
Miksi olet opettanut viittomia etkä sanoja? meillä 1,5v kyllä sanoo jo "hamma", kun hampaat pitää pestä ja "mennään nukkuun" kun haluaa nukkumaan.

Katsos niitä voi opettaa samanaikaisesti :whistle: Tytöllä on myös n 30-40 sanaa, mutta viittomia oppi ennen sanoja. Käden motoriikka yleensä kehittyy tarpeeksi viittomia varten jo ennen ku pystyy muodostaa sanoja kunnolla. Sanoiko teidän 1v1kk jo kuinka monta sanaa?

sanoi varmaan noin 20 sanaa tuonikäisenä, nyt tulee jo sanoja ja lauseita niin ettei perässä pysy.

No tyttö ei sanonu ku muutaman sanan 1v1kk ikäisenä ja viittominen antoi hänelle mahdollisuuden kommunikoida siitä huolimatta. Nyt puhuttu kieli on yhtäkkiä harpannu eteenpäin hurjasti, ja arvelisin, että tuossa kahden kuukauden päästä saatan jo kuulla selkeitä lauseitakin :) Viittomat eivät ole haitannu hänen kielenkehitystä laisinkaan. Ovat vaa antaneet hänelle paremman mahdollisuuden kommunikoida.

Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis nythän on kysymys nukkumaan menosta, yksivuotiaasta, siitä että väsyttääkö vaiko eikö. Ja siitä, että kyseessä ei ollut normaali ilta. Ja te saatte tällaisen väännön aikaiseksi?

Kyllä sulla on kestämistä täällä, NinaTT :D

On tässä kysytty ja puhuttu paljon muutakin, kuin nukkumaanmenosta.

Alunperin, jos oikein ymmärsin, kyse oli vain siitä että Ninan lapsi vähän valvoi ja leikki kylpyhuoneessa. Ai kamala!

Näitten vastausten perusteella näyttää siltä, että mä olen hakannut lastani tai jotain :D

Alkuperäinen kirjoittaja ulkopuolinen:
Oletetaan, että joku muu kuin NinaTT kertoisi, että hänen vuodenikäisensä menee yleensä nukkumaan klo 20-21, mutta eilen ei kuitenkaan jostain syystä pystynyt nukkumaan, joten äiti antoi tämän leikkiä, kun ei ollut aikaista herätystä ja laitettiin sitten nukkumaan kymmenen jälkeen, kun alkoi väsyttämään. Ja kysyisi onko hän nyt ihan kamala äiti ja tuleeko lapselle hirveät uniongelmat ja onko lapsi kamalan turvaton.

Mitä luulette, että täällä vastattaisiin? Todennäköisesti suurin osa sanoisi, että on ihan ok. Alkaahan lapsi nukkumaan normaalisti hyvään aikaan. Mutta kun NinaTT kertoo saman hieman eri sanoilla, hän on aivan hirveä hulttioäiti ja lapsen elämä tuhoon tuomittu.

No minä tein aloituksen enkä todellakaan tunne tai tiedä tätä NinaTT:Tä , olen ihan uusi täällä ja ihmettelin sydämestäni -ja ihmettelen edelleen-hänen kasvatusmetodiaan-tai oikeastaan KASVATTAMATTA JÄTTÄMISTÄÄN.

Itselläni on 4 lasta jotka ovat pärjänneet hyvin elämässä.

Juuri äskenkin kolmonen (3v) olisi halunnut vain riehua eikä korjata levittelemiään leluja ennen syömään tuloa, puhumattakaan että olisi halunnut tulla syömään, mutta pikku-jäähyn jälkeen keräsi lelut nätisti ja tuli syömään ja että kun olikin pojalla kova nälkä!!!

Samoin iltaisin hän leikkisi vaikka kuinka myöhään, jos antaisin. Väsymyksestä ei NÄYTTÄISI olevan tietoakaan, poika VAIKUTTAA aivan virkeältä, mutta ulkoilujen, säännöllisten ruokailujen ja puuhailujen jälkeen hän ON VÄSYNYT ja sen huomaa siinä vaiheessa, kun on pesty hampaat (joskus vastenhakoisestikin), vaihdetty yökamat päälle ja menty sänkyyn (välillä kantamalla) lukemaan kirjaa ja halailemaan ja rauhoittumaan. Siinä vaiheessa poju alkaakin hieroa silmiään ja haukotella eli ON OIKEESTI väsynyt, mutta ei olisi malttanut alkaa nukkumaan. Pian hän nukahtaakin ja nukkuu kuin tukki aamuun ja on jälleen virkeä ottamaan päivän haasteet vastaan.

Siis nythän on kysymys nukkumaan menosta, yksivuotiaasta, siitä että väsyttääkö vaiko eikö. Ja siitä, että kyseessä ei ollut normaali ilta. Ja te saatte tällaisen väännön aikaiseksi?

Alunperin, jos oikein ymmärsin, kyse oli vain siitä että Ninan lapsi vähän valvoi ja leikki kylpyhuoneessa. Ai kamala!

Näitten vastausten perusteella näyttää siltä, että mä olen hakannut lastani tai jotain :D

No suurin piirtein noin, kovasti taas paisutellaan ja kauhistellaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Minäkin voisin vähän kysellä noista viittomista... :wave:

Olen käsittänyt että puhutte kotona ruotsia? Onko teillä käytössä suomalaiset vai ruotsalaiset viittomat? Ja käyttääkö suomenruotsalaiset samoja viittomia kuin ruotsalaiset?

Minua kiinnostaa se, miten yksivuotias viittomalla osoittaa halunsa ja tarpeensa. Miten hän viittoo esim. hampaanpesun. Kun minusta hän ei voi vielä edes käsittää mikä merkitys on hampaanpesulla, ja saati sitten muistaako sitä edes. Symbolifunktio on vasta kehittymässä.

No hampaanpesu meillä viitotaan yksinkertaisesti käyttämällä sormea hammasharjana :D Meillä siis suurimmaksi osaksi itsekeksittyjä viittomia. Nukkumis-viittoma on ihan suomen virallista viittomakieltä. Tyttö alkoi n 1v1kk ikäisenä käyttää laajemmin viittomia. Tällä hetkellä taitaa olla n 15 viittomaa, ovat lisääntyneet huimaa vauhtia viime aikoina kun tuo kieli on muutenkin harppauksella kehittynyt.

ASika masentavaa, että lapsi joutuu eloon jäädäksene kehittämään laajan viittomavaraston, jotta äiti ymmärtäisi eden välillä viedä hänet nukkumaan tai syömään..Laps parka.

oon ninaTT:n puolella tässä nukkumisjutussa. ei musta ois lasta kohtaan väärin jos hän valvois klo 23asti koska silloin nukkuisi pitemmälle aamuun. jokainen hoitakoon lastaan itselle parhaiten sopivalla tavalla.

Miten voit aina Nina TT olla joka ketjussa vastailemassa reaaliajassa? Mitä lapsesi tekee ne ajat? Mitä huvittaa varmaankin, kun äiti ei välitä hevon paskaa vaan väittelee mieluummin netissä milloin mistäkin!

Vapaassa kasvatuksessa on paljon hyviä periaatteita, mutta ei oteta sitä huomioon että jokainen lapsi on yksilö.

Tiivistettynä, jotkut lapset huomaavat itse aktiivisesti, toiset taas ovat niin perinjuurin typeriä että eivät.

Tavallaan on hyvä keskustella aiheesta koska jokaisella on omat kasvatus metodinsa. Mutta jokainen meistä myös ymmärtää sen, että otamme riskin aina. Ninankin lapsi joutuu jossakin vaiheessa elämää kohtaamaan sen keinotekoisen rajan. Se mitä lapselle tapahtuu sen jälkeen on juuri se riski.

Jaksaisko sitä... En oo lukenut koko ketjua, mutta sen verran kommentoin tosta nukkumisesta... eli ei se ihan sama ole nukkuuko lapsi 20-07 vai 23-10. Jos lapsen normaaliunirytmi on ensimmäinen niin yksikin yö joka siirtyy 3h eteenpäin voi aiheuttaa rytminmuutoksen moneksi päiväksi. HERKKÄ lapsi reagoi siihen olemalla ärtynyt, syömällä huonosti, kiukuttelemalla, lapsella on kaikin puolin huono olo. Voi olla ettei lapsi reagoi mitenkään, riippuu lapsesta.

Mä oon kyllä sitä mieltä että vapaa kasvatus antaa lapselle liikaa päätäntävaltaa asioissa joissa hän ei ole kykenevä päättämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
oon ninaTT:n puolella tässä nukkumisjutussa. ei musta ois lasta kohtaan väärin jos hän valvois klo 23asti koska silloin nukkuisi pitemmälle aamuun. jokainen hoitakoon lastaan itselle parhaiten sopivalla tavalla.

Anteeksi nyt, mutta ei se ihan noin yksinkertaista ole. Meillä lapsi kyllä mielellään valvoisi vaikka mihin asti, mutta herää joka aamu samaan aikaan ja sitten seuraava päivä olisi väsykiukkupilalla. Se uni kun on yöllä eri asia kuin päivällä, minkä esim. kaikki vuorotyöläiset tietävät.

En ihan koko keskustelua jaksanut kahlata läpi, mutta näkisin että tuo lapsi-päättää-itse-metodi saattaa hyvinkin toimia niin kauan kun lapsi ja äiti ovat kahdestaan valtaosan ajasta. Siinä varmastikin muotoutuu symbioosi, missä asiat ihan oikeasti vaan menevät sen luontaisen rytmin mukaan - olettaen että äidin ja lapsen rytmit ovat samat. Sen sijaan, heti jos tuohon yhtälöön lisätään enemmän porukkaa (mies, sisarukset) tai ulkoapäin tulevaa kontrollia (ns. normaali päivätyö, hoitopaikka), homma alkaa syltätä. Tai ainakaan mä en näe, miten se voisi toimia.

*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

:o
Ei helvetti.
Minua ainakin säälitti kauheesti yhden tutun lapsi, jota äitinsä ei välittänyt pienenä laittaa koskaan päiväunillekaan, lapsi sitten sammu aina johonkin nurkkaan kuudelta illalla sikiöasentoon, ja äiti vaan jatko juoruiluaan kaverien kanssa. Sit lapsi taas heräs ja joutu äitinsä kans juoksemaan pitkin kyliä yöhön asti.
Talvisin näin saman lapsen usein ilman hanskoja tai myssyä rattaissa, aina silmät pandana ja ruokana oli tikkaria ja pillimehua päivästä toiseen.
Siinä sitä vapautta kerrakseen.
Kyllä lapsella pitää olla äiti joka laittaa sen peiton alle ja silittelee, kun huomaa että laps on poikki. Siitä sitä turvaa saa, se on yksi äidin tärkeimpiä tehtäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

:o
Ei helvetti.
Minua ainakin säälitti kauheesti yhden tutun lapsi, jota äitinsä ei välittänyt pienenä laittaa koskaan päiväunillekaan, lapsi sitten sammu aina johonkin nurkkaan kuudelta illalla sikiöasentoon, ja äiti vaan jatko juoruiluaan kaverien kanssa. Sit lapsi taas heräs ja joutu äitinsä kans juoksemaan pitkin kyliä yöhön asti.
Talvisin näin saman lapsen usein ilman hanskoja tai myssyä rattaissa, aina silmät pandana ja ruokana oli tikkaria ja pillimehua päivästä toiseen.
Siinä sitä vapautta kerrakseen.
Kyllä lapsella pitää olla äiti joka laittaa sen peiton alle ja silittelee, kun huomaa että laps on poikki. Siitä sitä turvaa saa, se on yksi äidin tärkeimpiä tehtäviä.

Kuvittelenpa että juurikin tälalinen äiti on NinaTT, erittäin surullsita ja säälittävää, melkeinpä rikollista.

Kolmen lapsen ja yhden erityislapsenkin äitinä,mulla ei ole mielenkiintoa eikä aikaa alkaa harrastaan kaikenmaailman höpönlöpö-luomu-hörhö"kasvatus" humpuukia.Lapset menee nukkumaan ku on nukkumaanmenoaika,syö ku on ruoka-aika,pukee sään mukaan ym.Ehkä,jos mulla ois vaan yks lapsi,ja oisin innokas pyhittämään elämäni oudolle kasvatusvaahtoamiselle(ja liikaa ylimäärästä aikaa),voisin antaa sen lapsukaisen "päättää" ite asioistaan. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja aurora80:
Kolmen lapsen ja yhden erityislapsenkin äitinä,mulla ei ole mielenkiintoa eikä aikaa alkaa harrastaan kaikenmaailman höpönlöpö-luomu-hörhö"kasvatus" humpuukia.Lapset menee nukkumaan ku on nukkumaanmenoaika,syö ku on ruoka-aika,pukee sään mukaan ym.Ehkä,jos mulla ois vaan yks lapsi,ja oisin innokas pyhittämään elämäni oudolle kasvatusvaahtoamiselle(ja liikaa ylimäärästä aikaa),voisin antaa sen lapsukaisen "päättää" ite asioistaan. :laugh:

Mahtava kommentti, juuri näin :D

että ei juurikaan kiinnitä huomiota lapseensa esim. puistossa, voi hyvinkin olla monien kymmenien metrien päässä, samoin uimahallissa antaa lapsen itse olla lastenaltaassa ja hän itse tarkkailee altaan raunalta samalla kuin juttelee muiden aikuisten kanssa. Ja ap:n lapsi on 1v. Tästä keskusteltiin kesällä..
Lisäksi kehuskeli sillä, ettei kiellä tai toru lastaan jos tekee väärin, esim. lyö puistossa muita lapsia, koska lapsi ottaa itse vastuun teoistaan, ei hän.

Että silleen..

Jos joku oikesti käyttäytyy noin niin lapsen hukkuessa vanhempi saa onneksi syytteen (vaikka se ei lasta takaisin tuo).

Minä olen joutunut valitettavasti ojentamaan ja kasvattamaan näitä vapaan kasvatuksen tai oikeammin sanottuna välinpitämättömien vanhempien lapsia puistossa. Kun ne lapset sotkee muiden leikit, ottaa muilta leluja tai lyö muita lapsia. Toiset lapset yrittävät katsoa vanhempaa, että eikö tuo sano mitään ja kun vanhempi ei sano niin minä sanon.

Joskus välinpitämättömyys on jopa suurempaa väkivaltaa.

Minusta NinaTT:llä on paljon hyviäkin juttuja (esim. jos lapsi ei oo väsynyt eikä ole aamulla menoa minnekään, onko tuo nyt niin kauheeta antaa sen vielä leikkiä?), tai että lapsi itse päättää, kuinka paljon syö (aikuisen vastuulla on päättää, mitä syö) jne.jne.

Mutta en todellakaan antaisi 1-vuotiaan kiipeillä keittiön tasoilla, pöydillä yms. korkeilla paikoilla - miksi saattaa lapsi tietoisesti vaaraan? Saako tämä sama 1-vuotias lapsi kiipeillä myös ravintolassa pöydällä, saako vanhemmatkin kotona? Miksi lapsi saa, jos sitä ei tee vanhemmat/sitä ei tehdä julkisilla paikoilla; miten toimia sitten siellä ravintolassa tms. jossa ko. juttua ei saakaan tehdä?

En todellakaan antaisi lapsen mennä ulos ilman asianmukaisia vaatteita - lapsi voi sairastua ja sitäkö aikuinen haluaa? Eikö ole järkevämpi selittää lapselle ennen ulosmenoa, miksi pukeudutaan sään vaatimalla tavalla - miksi oppi pitäisi saada "kantapään kautta"?

Pieni lapsi ei osaa (aina) erottaa, mikä on oikein, mikä väärin. Aikuisen tehtävä on kasvattaa lasta. Miksi NinaTT antaa lapsen lyödä toista lasta puistossa (joku kirjoitti asiasta muutama viesti sitten)? Se ei ole lapsen asia, jos toista lasta lyö - fyysisestihän lapsi on sen tehnyt, mutta on aikuisen vastuulla opettaa, mitä saa tehdä ja mitä ei. Saako lapsesi lyödä sinua, NinaTT?

no siis, Niinan lapsi on vasta pieni, kyllä hänenkin mielipiteensä muuttuu kunhan lapsi on isompi. Siksi en jaksa vastailla tai edes lukea näitä ketjuja. ( tää on eka kerta )
Mä olen kolmen kouluikäisen pojan yh, voin myöntää että kasvatan lapsiani ihan eri tavalla kuin heidän ollessaan pieniä =)

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mutta kunlapseni menee riittävän aikaisin nukkumaan, niin miksi hän kärsii unenpuutteesta?

Mun lapsi ilmeisesti on superlapsi ku ymmärtää.

Sinun lapsesi on vielä lähes vauva. Jokainen tietää, että vauvalla on se oma rytminsä. Ei se tee lapsestasi superälykästä tai muuta. Mutta jos luotat vain sokeasti siihen, että lapsesi ei muutu kun ikää tulee lisää, niin menet aika pahasti metsään kasvatusperiaatteidesi kanssa.

Jos oma lapsi on yksvee, niin miksi pitäis mietiskellä vaikkapa viisivuotiaita?
Varmasti jokainen tietää että ihmiset muuttuu kasvaessaan. Vai luuletko, että joku kuvittelee olevansa itse nyt samanlainen kuin oli yksveenä :laugh:

Ja hei, eläimetkin osaa mennä nukkumaan kun väsyttää. Reilu yksvee osaa myös. Sitä voi häiritä joku juttu, esim. ne hampaat. Tai se, että vanhemmat tekee jotain väärin.

Yhteistyössä