Raivostuttaa hidas tietokone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
justhan mä reilu vuosi sitten ostin tuliterän koneen kun edellinen oli niin h...i.....d....a...s ettei mitään järkeä. (Se kone tosin kesti paljon kauemmin kuin sen olis pitänyt kestää) Lisäksi mulle myytiin nettiliittymä, jossa piti olla joku 10 kertaa nopeampi netti ja mitähän kaikkea.. paskat. Taas olen samassa pisteessä. Mikä painajainen : /

Auttaiskohan se että ostais lisämuistia? Kun koko ajan ilmoittaa että "muisti: suuri kuormitus" tjtn.Ja kuinka paljon sitä niinku pitäisi olla...? Tietäisikö joku ystävällinen sielu ja kertoisi minulle :ashamed:

Osta ulkoinen kovalevy ja siirrät sinne kaikki tietokoneelta. Sen lisäksi suosittelen tabletin ostoa. On paljon mukavampi käyttää kuin tietokone. Ei tietysti kirjoittamaan ym pysty, mutta näin nettisurffailuun paras ja nopea.

Ei varmaan muistitkku auta tässä hädässä yhtään mitään? Saakeli ku ottaa päähän kun en ole mikään tietokoneguru ja kukaan ei suostu neuvomaan mitään.

No voithan sinä muistitikullekin siirtää tiedostoja, mutta ei sinne paljoa mahdu. Meillä on kaikki kuvat kovalevyllä ja vielä dvd levyillä, muuten tietokone olisi ihan jumissa. Ootko muuten virustorjunnan päivittänyt, siellä voi olla joku piilovirus mikä hidastaa.

[QUOTE="Wieras";29290738]No voithan sinä muistitikullekin siirtää tiedostoja, mutta ei sinne paljoa mahdu. Meillä on kaikki kuvat kovalevyllä ja vielä dvd levyillä, muuten tietokone olisi ihan jumissa. Ootko muuten virustorjunnan päivittänyt, siellä voi olla joku piilovirus mikä hidastaa.[/QUOTE]

Niin joo, täytyy kattoa paljonko noihin mahtuu.. poistin äsken ainakin skypen, en tee hittojakaan sellasella. Virusturvana mulla on Norton, ostin sen tuossa syksyllä vuodeksi, se oli joku sellainen pakettitarjous. Jotain neljäkymppiä muistaakseni maksoi. McAfee oli näköjään koneella, poistin senkin äsken jumittamasta.

Kuvia aika paljon ja musiikkia vähäsen, leffoja ei oo ainuttakaan. Kaikenmaailman ohjelmia joista en tiedä mitä ne on ja uskaltaako niitä poistaa. Tai no joistain tiedän että ei kannata poistaa :D Joo, kiitos tuosta ccleanerista, en muistanutkaan sitä :flower:

Mulla ainakin joskus on ollu se Norton ja se jääti kyllä tietokonetta ja pahasti. Varsinkin kun läppäri niin ylimääräistä sellaisen pyöritykseen ei ole. Kaikki musiikki ja elokuvat yms on poissa koneelta. Ja poistin sen Nortonin, asensin Aviran.

Vielä kun tietäis miten saan sen puhdistusohjelman laitettua päälle :ashamed: Oon ihan toivoton tumpelo.. Niin ja tässä koneella on jotain ohjelmia joilla voi tehdä jotain musiikkivideojuttuja, enkä ole eläessäni sellaisia a) asentanut saati b) käyttänyt :O En edes tarkalleen tiedä mitä ne on ja mistä ne on tähän tullu, mä en tuollaisia ole käyttänyt : /

[QUOTE="Anne";29290790]Mulla ainakin joskus on ollu se Norton ja se jääti kyllä tietokonetta ja pahasti. Varsinkin kun läppäri niin ylimääräistä sellaisen pyöritykseen ei ole. Kaikki musiikki ja elokuvat yms on poissa koneelta. Ja poistin sen Nortonin, asensin Aviran.[/QUOTE]

Mulla ei ole ainuttakaan leffaa tässä koneella, enkä tajua miten musiikkiakin on noin vähän.. ja tämä on pöytäkone.

[QUOTE="vierailija";29290794]Mulla ei ole ainuttakaan leffaa tässä koneella, enkä tajua miten musiikkiakin on noin vähän.. ja tämä on pöytäkone.[/QUOTE]

Mulla läppäri tosiaan mutta huusi hyvin pian hankinnan jälkeen jo "leipää" vaikka ei ollut kuvia, musiikkia eikä elokuvia juurikaan. ainoastaan skype ja chrome.
Poistelin juuri tuollaisia turhia ohjelmia mm. pelejä, musiikkivideojuttuja yms.
Ei ole nyttekään muuta kuin kuvia ja kone on alkanut taas elämöimään, aika putsata tuuletin pölyistä yms.

Vetäkääs nyt gurut vähän happea välillä :D

Kuvat ja musiikit ei hidasta konetta juurikaan jos kovalevyllä on tilaa esimerkiksi 20% tyhjänä.

Hae ensimmäisenä tietoja koneesta, ohjauspaneelista. Onko keskusmuistia 4 megaa? Jos on vain 2, niin takkuaa varmasti. 8 megaa olisi sopiva määrä nykyään.

Kovalevy olisi hyvä olla osioituna kahteen osaan jotta käyttöjärjestelmän voi asentaa uusiksi vuoden välein.

Mutta aja nyt ekana ccleaner kunnolla. Katso varsinkin joka kerta taustalle aukeavia ohjelmia.

[QUOTE="Wieras";29290710]Osta ulkoinen kovalevy ja siirrät sinne kaikki tietokoneelta.[/QUOTE]
Koska kyseessä on mitä ilmeisimmin keskusmuistin riittämättömyys niin ei tallennustilan lisääminen mitään auta.

AP:lle kysymyksiä:
- mikä käyttöjärjestelmä (pelkkä windows ei sitten riitä)?
- koneen prosessori (pelkkä Intel tms ei sitten riitä)?
- keskusmuistin määrä?

Lähdetään nyt ensin noista tiedoista liikkeelle.

Kuvat ja musiikit ei hidasta konetta juurikaan jos kovalevyllä on tilaa esimerkiksi 20% tyhjänä.

Hae ensimmäisenä tietoja koneesta, ohjauspaneelista. Onko keskusmuistia 4 megaa? Jos on vain 2, niin takkuaa varmasti. 8 megaa olisi sopiva määrä nykyään.

Kovalevy olisi hyvä olla osioituna kahteen osaan jotta käyttöjärjestelmän voi asentaa uusiksi vuoden välein.

Mutta aja nyt ekana ccleaner kunnolla. Katso varsinkin joka kerta taustalle aukeavia ohjelmia.
Tai siis gigaa :)
No, pieni kirjoitus-/ajatusvirhe sallitaan.

koska AP sun tietotaito on tuolla tasolla, suosittelen koneen viemistä korjaajalle - hän osaa sanoa, kannattaisiko hankkia lisää ram-muistia, onko kone jotakin halppismerkkiä joka rikkoutuu heti, onko koneessa liikaa ohjelmia pyörimässä tms. osaa myös poistaa turhat ohjelmat, uudelleenasentaa windowsin (nopeuttaa konetta), laittaa ccleanerin ajamaan automaattisesti vaikka päivittäin jne. maksa muutamia kymppejä ammattilaiselle, älä harmittele yksin.

koska AP sun tietotaito on tuolla tasolla, suosittelen koneen viemistä korjaajalle - hän osaa sanoa, kannattaisiko hankkia lisää ram-muistia, onko kone jotakin halppismerkkiä joka rikkoutuu heti, onko koneessa liikaa ohjelmia pyörimässä tms. osaa myös poistaa turhat ohjelmat, uudelleenasentaa windowsin (nopeuttaa konetta), laittaa ccleanerin ajamaan automaattisesti vaikka päivittäin jne. maksa muutamia kymppejä ammattilaiselle, älä harmittele yksin.
Tämä on kyllä järkevintä ellei tuttavapiirissä ole joku joka asioista oikeasti ymmärtää.
Aika usein näkee näillä "ei niin guruilla" käyttäjillä sen seitsemän työkalupalkkia ja lisäosaa selaimessa joilla ei oikeasti tee yhtään mitään ja jotka vain hidastavat selaimen toimintaa huomattavasti. Näitä asentuu selaimeen sieltä sun täältä kun yhtään ei lueta ilmoituksia ja kysymyksiä ruudulta tai niitä ei ymmärretä. Saattaahan siinä sivussa livahtaa vähän ikävämpääkin ohjelmaa koneelle.

Ai no hyvä ettei hidasta. Vaikka kyllä musta tuntuu että jotenkin junnaa pikkuhiljaa hitaammin ja hitammin ja kuvia on yli 32gigaa tällä läppärillä muiden kuvaohjelmien lisäksi. Mutta ehkä se on sitten joku muu.

Tämä taitaa olla se järkevin ratkaisu. Paljonkohan mahtaa maksaa, selvinneekö satasella alkuunkaan? Nii ja en löytänyt sitä keskusmuistijuttua, ohjauspaneelista löytyi kyllä vaikka mitä muuta mut ei sitä. Mutta tietäähän tuon jo valmiiksi että ei sitä muistia voi kauhean paljn olla, kun kerran koko ajan piipittää että suuri kuormitus. Täytyy katsoa jos löydän sen ccleanerin nyt ensialkuun, tuolla ohjelmissa se ei ainakaan ollut...

p.s. enkä ole missään vaiheessa väittänyt olevani tietokoneguru, sanoinhan että olen aivan tumpelo näissä tällasissa. Ei kai kaikkien tarvii mitään nörttejä olla?

Jos on Win 7, niin ohajuspaneeli, järjestelmä ja suojaus /järjestelmä, siellä on prossu ja RAM-määrä.

ccleanerin voi ladata ilmaiseksi.

Jos saat tähän laitettua koneen tarkan mallin niin on mahdollista, että löydetään sulle oikeat muistipalikat jotka on mahdollista asentaa koneeseen itse. Muistit maksavat yhtä paljon kuin valohoito "korjaajalla".
Ei ole tämän vaikeampaa : HOW TO INSTALL RAM Memory Laptop Notebook PC Computer upgrade REVIEW - YouTube

[QUOTE="vierailija";29291020]Tämä taitaa olla se järkevin ratkaisu. Paljonkohan mahtaa maksaa, selvinneekö satasella alkuunkaan? Nii ja en löytänyt sitä keskusmuistijuttua, ohjauspaneelista löytyi kyllä vaikka mitä muuta mut ei sitä. Mutta tietäähän tuon jo valmiiksi että ei sitä muistia voi kauhean paljn olla, kun kerran koko ajan piipittää että suuri kuormitus. Täytyy katsoa jos löydän sen ccleanerin nyt ensialkuun, tuolla ohjelmissa se ei ainakaan ollut...

p.s. enkä ole missään vaiheessa väittänyt olevani tietokoneguru, sanoinhan että olen aivan tumpelo näissä tällasissa. Ei kai kaikkien tarvii mitään nörttejä olla?[/QUOTE]

Jos on Win 7, niin ohajuspaneeli, järjestelmä ja suojaus /järjestelmä, siellä on prossu ja RAM-määrä.

ccleanerin voi ladata ilmaiseksi.

Jos saat tähän laitettua koneen tarkan mallin niin on mahdollista, että löydetään sulle oikeat muistipalikat jotka on mahdollista asentaa koneeseen itse. Muistit maksavat yhtä paljon kuin valohoito "korjaajalla".
Ei ole tämän vaikeampaa : HOW TO INSTALL RAM Memory Laptop Notebook PC Computer upgrade REVIEW - YouTube

On Win 7. Asennettu muisti 4,00 Gt (3,49 Gt käytettävissä) Koneen malli on HP p6-2100eom.

Konehan voi kyllä olla paska. Siihen ei kannata laittaa lisää muistia tai mitään. Joku asiantuntija voisi tsekata koneen jos siellä on ylimääräistä sälää. Uusi kone on vaihtoehto. Muita merkkejä ei kannata harkitakaan kuin Dell, Asus, Samsung, Sony, Apple. Ja jos haluaa toimivan käyttiksen, sen pitää Windows koneessa olla Windows 7.

Yhteistyössä